Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Include geeft dubbele gegevens.

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Goeiemorgen allemaal.

Wij zijn op school bezig met een klein eindprojectje met databases, html en PHP. Nu heb ik een index.php pagina, waar de volgende code is staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<HTML>
<HEAD>
    <TITLE>Prikbord</TITLE>

<STYLE type="text/css">

#prikbord { background-image: url(H:/website/images/s_cork2.jpg) ;
            width: 900px;
            height: auto;
            border-color: #FFCC68;
            border-style: Ridge;
            border-width: 6px;

position: absolute;
            margin-left: 45px; }

#nieuwsbrief { background-color: white;
               width: 200px;
               border-width: 6px;;  
               border-color: #FFCC68;
               border-style: inset;

float: right;

position: relative;
              margin-top: 10px;
              margin-bottom: 10px; 
              margin-right: 5px; }

#prikker { width: 27px;
           height: 37px;

position: relative; }

#ad { background-image: url(H:/website/images/lijntjes.gif);

font-family: monotype corsiva;
          font-size: 18px;

position: relative; }

</STYLE>

</HEAD>

<BODY bgcolor="#F0F0F0">

<div id="prikbord">

<div id="nieuwsbrief">
        <TABLE>
            <TR>
            </TD>
            <?php include ('H:/website/pages/nieuwsbericht.php') ?>         </TD>
                </TR>
        </TABLE>
        </div>

<div id="ad" style="width:220px; left: 180px; top:20px;">
            <div style="margin-left: 10px; margin-right: 10px; margin-top: 20px; position: relative;">

<div id="prikker" style="background-image: url(h:/website/images/prikkerb.gif); margin-left:80px; top:-35px; position: absolute;">
                </div>
            *knip
                    </div>
        </div>

</div>

</BODY>
</HTML>

Als ik deze pagina los open, komen er in totaal 4 kolommen met gegevens. Dit klopt ook, want dit zou ook zo moeten. Echter, als ik via de index.php pagina dezelfde pagina opvraag, komen alle gegevens dubbel te staan.

Dus:
code:
1
<?php include ('H:/website/pages/nieuwsbericht.php') ?>

+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>

<head>
  <title>Nieuwsbrief</title>
<?php

// Verbinding maken, een database selecteren
 $server = "localhost";
 $user = "Bezoeker";
 $wachtwoord = "geheim";
 $database = "database";

$link = mysql_connect($server, $user, $wachtwoord)
     or die("Kan geen verbinding maken");
 echo "Nieuwsbief succesvol geladen";
 mysql_select_db($database)
     or die("Kan geen database selecteren");

// Een SQL query uitvoeren  

$query = "SELECT *
       FROM nieuws_code" ;

$resultaat = mysql_query($query)
     or die("Fout bij uitvoeren query"); ?>

</head>
<body>

<?php   // Printen resultaten in HTML

echo "<table border=\"1\">\n";
    echo "<tr>";
     for ($f=0;$f<mysql_num_fields($resultaat);$f++){
     echo "<td>".mysql_field_name($resultaat,$f)."</td>";}
     echo "</tr>";
     while ($regel = mysql_fetch_array($resultaat, $link)) {
        echo "\t<tr>\n";
      foreach ($regel as $kolom_inhoud) {
          echo "\t\t<td>$kolom_inhoud</td>\n";
         }
         echo "\t</tr>\n";
     }
     echo "</table>\n";

// Resultaat-set vrij maken
     mysql_free_result($resultaat);

// Verbinding afsluiten
     mysql_close($link);

?>  

</body>
</html>

Werkt niet samen. Hij lijkt alsof de include tag, de gegevens 2 keer laat oproepen. Ook met de docent komen we er niet uit. Wie kan ons hlpen?

[ Voor 27% gewijzigd door Tomfish op 08-01-2008 09:36 ]

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 13:49
code:
1
2
3
4
5
6
<TABLE>
            <TR>
            </TD>
            <?php include ('H:/website/pages/nieuwsbericht.php') ?>            </TD>
                </TR>
        </TABLE>

Zou ik wat netter schrijven tot

code:
1
2
3
<table>
<tr><td><?PHP include ('H:/website/pages/nieuwsbericht.php'); ?></td></tr>
</table>

Dus in ieder geval je tr's en td's goed nesten en een puntkomma achter je include om af te sluiten.
En misschien kan je ons nog een url geven zodat we het wat beter kunnen bekijken?

En verder include je weer <html> en <title> wat natuurlijk niet nodig is. Probeer de gegevens in je include zo kaal mogelijk te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Pavla op 08-01-2008 09:42 ]

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23
Maak er voor de grap is include_once van, dan kunnen vrijwel uitsluiten dat het probleem in het aanroepende script zit.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 15:31

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Mwah, gebruik altijd
PHP:
1
require_once "H:/website/pages/nieuwsbericht.php";

Require, omdat ie dan een error geeft als ie de pagina niet kan vinden (bij include alleen een warning) en once zodat ie em maar een keer binnenhaalt.

Kan ook, maar beter require...
PHP:
1
include_once "H:/website/pages/nieuwsbericht.php";

Onderstaand voorbeeld haalt dus slechts eenkeer die pagina op, ook al staat die lijn er twee keer...
PHP:
1
2

Edit; lol, nijn was eerder :+

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Absolute paden in includes :X

edit:
en dat je docent daar blijkbaar niets van zegt dubbel :X

[ Voor 53% gewijzigd door curry684 op 08-01-2008 10:02 ]

Professionele website nodig?

• Nijn
Ach, technisch gezien is het geen fout. Het wordt irritant als je de boel wilt verplaatsen, maar een fout is het niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Move naar Programming

• curry684

curry684

Nijn schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:06:
Ach, technisch gezien is het geen fout. Het wordt irritant als je de boel wilt verplaatsen, maar een fout is het niet.
Sorry daar ben ik het echt niet mee eens. Programmatuur zo bouwen dat ie alleen in een specifieke omgeving kan functioneren is een brute en onvergeeflijke fout.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

curry684 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:19:
[...]
Sorry daar ben ik het echt niet mee eens. Programmatuur zo bouwen dat ie alleen in een specifieke omgeving kan functioneren is een brute en onvergeeflijke fout.
Tsja, maar een php paginatje maken op havo niveau dan valt het wel mee. Het is geen serieuze omgeving. Belangrijker te leren goed te programeren dan kleine dingen als dus te tackelen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Nijn
curry684 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:19:
[...]

Laat ik het dan even duidelijker neerzetten:
Het is technisch gezien geen fout. Het script draait prima op de webserver van de school. (Wat waarschijnlijk de opdracht was).

//edit: h: zal wel een mapping van de home dir zijn. Dus ze merken het idd vanzelf wel. Gelukkig geeft PHP dan een vrij duidelijke foutmelding.

HAVO/VWO leerlingen krijgen gelukkig dit soort dingen niet te verduren. Zij hoeven niet te weten hoe je software eigenlijk zou moeten maken. Het moet lopen, dan is de leerkracht al erg tevreden.

Informatica is tenslotte nog altijd een bijvak. Je hebt er geen eindexamen in en het neemt 1 á 2 lesuren in de week in. Daarin leren ze je hoe een computer in elkaar zit (welke globale onderdelen). Ze leren je iets over geheugen en processor (al komt dat niet verder dan een plaatje met 6 blokken als ALU etc) en ze leren je hoe een computer gebruikt moet worden. Daarnaast nog wat HTML en PHP/MYSQL

[ Voor 21% gewijzigd door Nijn op 08-01-2008 10:30 ]

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 15:31

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

disjfa schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:22:
[...]

Tsja, maar een php paginatje maken op havo niveau dan valt het wel mee. Het is geen serieuze omgeving. Belangrijker te leren goed te programeren dan kleine dingen als dus te tackelen.
Mwah, en weer wel...

Het was me straks ook al opgevallen, maar had eerder zoiets van zeg d'r maar niks van... Op het moment dat ze zoiets als dit gaan uploaden naar een server gaat het grandioos mis, komen ze erachter wat ze fout doen en vergeten ze het nooit meer.... ;)

* Rowdy.nl denkt terug aan de upload van z'n eerste html paginatje waar ie zich afvroeg waarom ze plaatjes en links niet werkten (Hoofd/kleine letters op Windows dev bak en Linux/Apache servert ;))

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
Even tussendoor:
Gaat dat zo wel werken met H:\ ? Is het niet vereist om in dit geval "localhost" te gebruiken? Of kan PHP gewoon includen van lokale schijfletters?

• Nijn
Exception schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:30:
Even tussendoor:
Gaat dat zo wel werken met H:\ ? Is het niet vereist om in dit geval "localhost" te gebruiken? Of kan PHP gewoon includen van lokale schijfletters?
Erm, je zou de discussie natuurlijk ook even kunnen lezen ;)

Localhost slaat op een host, niet op een drive. Dus dat zal niks opleveren.

De oplossing is om relatieve paden te gebruiken. Dus als je deze files hebt staan:

h:\web\page1.php
h:\web\includes\ding.php

dan gebruik je vanuit page1.php "/includes/ding.php". (of nog netter: "./includes/ding.php". Immers, omdat je geen geheel pad opgeeft gaat PHP zoeken vanuit de directory van het huidige bestand.

Dat gaat zelfs nog verder. Zou je vanuit ding.php (welke in de subdir includes staat) page1.php willen aanroepen, dan kan dat met "../page1.php". (.. staat voor vorige directory)

[ Voor 21% gewijzigd door Nijn op 08-01-2008 10:38 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nijn schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:27:
[...]

Laat ik het dan even duidelijker neerzetten:
Het is technisch gezien geen fout. Het script draait prima op de webserver van de school. (Wat waarschijnlijk de opdracht was).

//edit: h: zal wel een mapping van de home dir zijn. Dus ze merken het idd vanzelf wel. Gelukkig geeft PHP dan een vrij duidelijke foutmelding.

HAVO/VWO leerlingen krijgen gelukkig dit soort dingen niet te verduren. Zij hoeven niet te weten hoe je software eigenlijk zou moeten maken. Het moet lopen, dan is de leerkracht al erg tevreden.

Informatica is tenslotte nog altijd een bijvak. Je hebt er geen eindexamen in en het neemt 1 á 2 lesuren in de week in. Daarin leren ze je hoe een computer in elkaar zit (welke globale onderdelen). Ze leren je iets over geheugen en processor (al komt dat niet verder dan een plaatje met 6 blokken als ALU etc) en ze leren je hoe een computer gebruikt moet worden. Daarnaast nog wat HTML en PHP/MYSQL
Euhm Nijn, niet alleen de geinclude bestanden worden van de H drive gehaald, ook de plaatjes.

Daarnaast, dat het 'maar een HAVO bijvak' is is natuurlijk geen enkele reden om er maar dit prutswerk van te maken (sluittag ipv open tag, twee keer html openen, absolute paden)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Nijn
Ik moet toegeven dat ik niet het hele HTML deel heb doorgespit. De discussie begon dan ook over "Absolute paden in includes".

Echter ben ik het niet met je eens. Netjes is het zeker niet, maar deze mensen begrijpen het op deze manier nog. Ga je er nog een kilotje of 15 aan programeerstijl aan toevoegen, dan begrijpt niemand het meer en zijn de lesuren voor niets geweest.

Die PHP/MYSQL opdracht is om leerlingen inzicht te geven in hoe programeertalen werken. Dat inzicht krijgen ze wel, of ze nou 2x html openen of niet.

• curry684

curry684

Mjah sorry maar om heel eerlijk te zijn heb ik dan zoiets van 'verspil er dan geen tijd aan'. Je gaat die kinders ook niet 3 jaar toestaan structurele grammaticafouten te maken in Engels, Duits of Frans om het daarna nog een keer goed te gaan leren. Dan zit de fout er al in gehamerd.

Ik stoor me er op heel veel plekken aan, ook buiten webdevelopment of ICT, dat er een attitude bestaat van rechtlullen wat krom is. Als je die kids HTML gaat leren kost het je als docent 3 halen met de rode pen om duidelijk te maken dat ze tags correct moeten sluiten, neem dan ook die moeite. En hier op een programmeerforum van enig niveau mag ik toch hopen dat we ons helemaal niet begripvol gaan opstellen tegenover ronduit onverdedigbaar slechte methodieken.

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:56:
En hier op een programmeerforum van enig niveau mag ik toch hopen dat we ons helemaal niet begripvol gaan opstellen tegenover ronduit onverdedigbaar slechte methodieken.
Welk niveau? dat beetje php geneuzel? Je moet ergens beginnen en dat is meestal bij het begin. TS doet er moeite voor een dat is noemenswaardig. Je hoeft in principe niet te reageren als je vind dat het niveau te laag is...

• curry684

curry684

Ja stel je voor, anders zouden mensen een keer iets leren!

Verwijderd

Zo, weer wat geleerd!

Kom op zeg, als je mensen wat wilt leren dan geef je duidelijk uitleg. Dit is enkel laten zien dat je het zelf beter weet dan een ander. Inhoudelijk verder nul komma nul toegevoegde waarde. Dus als je inderdaad deze jongen (of meisje) wat wilt leren dan leg je simpelweg uit waarom je een dergelijke opmerking maakt.

• curry684

curry684

Ik zet mensen liever aan tot zelf denken dan dat ik ze alles ga voorkauwen. Of je nu hoog of laag springt in je almachtige wijsheid, met die ene opmerking van slechts 4 woorden heb ik hier een discussie uitgelokt over het nut en de kwalijkheid van absolute paden in includes. Liefst had topicstarter hier zelf ook in meegediscussieerd, maar er staan nu al meer nuttige argumenten in dit topic dan ik in eerste instantie bij elkaar had kunnen typen.

offtopic:
ik vraag me overigens af waarom ik in godesnaam weer energie aan jou verspil, dat had ik geloof ik een 2 jaar geleden mezelf beloofd niet meer te doen

• Nijn
Je hebt helemaal geen discussie over het nut van includes en relatieve paden uitgelokt. Iedereen weet dat ze nuttig zijn (of eigenlijk nog beter: doorgaans noodzakelijk).

Het enige wat je hebt uitgelokt is een zinloze discussie over of de leerkracht de leerlingen hierop had / zou moeten aanspreken. Owja, en je hebt de leerlingen zelf belachelijk gemaakt.

Laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk niet het slimste wat je kunt doen, absolute paden gebruiken. Maar persoonlijk vind ik dat wat ze hebben weten te schrijven al heel wat is.

[ Voor 29% gewijzigd door Nijn op 08-01-2008 11:58 ]

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:48:
Ik zet mensen liever aan tot zelf denken dan dat ik ze alles ga voorkauwen.
En daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Maar die vier woorden zetten nou eenmaal niet aan tot denken. Je hebt handvatten nodig. Zo werkt dat met elk willekeurig lesprogramma. Je hoeft niet direct een boek over te typen...

• Tomfish
Ik moet toegeven dat het niet allemaal correct PHP is, en het ook niet zal worden. Meer omdat we normaal 2 uurtjes les hebben, dan dat we het niet willen corrigeren.

[on-topic]
Ik heb met alle codes die jullie hier hebben gegeven, geprobeerd wat ik wilde bereiken. Toch krijg ik nog steeds bij alle codes hetzeflde probleem:

Zo krijg ik het te zien in de index.php:
Afbeeldingslocatie: http://aycu30.webshots.com/image/38149/2005042042253080316_rs.jpg

Terwijl het er zo uit ziet bij nieuwsbrief.php:
Afbeeldingslocatie: http://aycu06.webshots.com/image/38645/2005008374685927948_rs.jpg

Het lijkt dus, ofdat de include code een error geeft met de hele PHP code op de nieuwsbrief.php :S

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Misschien is het makkelijk om in de source van de foute pagina te kijken wat er nu echt mis gaat? c.q. anders is als je zou verwachten.

Ik kan me voorstellen dat browsers niet zoveel kunnen maken van doctype's die halverwege de output komen etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat ik me hier kan voorstellen is dat de laatste kolom twee keer in de database staat.
curry684 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:56:
Ik stoor me er op heel veel plekken aan, ook buiten webdevelopment of ICT, dat er een attitude bestaat van rechtlullen wat krom is. Als je die kids HTML gaat leren kost het je als docent 3 halen met de rode pen om duidelijk te maken dat ze tags correct moeten sluiten, neem dan ook die moeite. En hier op een programmeerforum van enig niveau mag ik toch hopen dat we ons helemaal niet begripvol gaan opstellen tegenover ronduit onverdedigbaar slechte methodieken.
Tja, aan de ene kant kan ik je gelijk geven, maar ik denk dat het probleem anders ligt. De docent heeft vermoedelijk ooit een keer gespeeld met PHP en HTML en wil dat nu laten zien aan de leerlingen om ze eens kennis te laten maken met de techniek. Die docent weet vermoedelijk zelf niet goed hoe het allemaal werkt en hoe het wel zou moeten, en dus blijft het maar wat aanmodderen. Dat is op zich niet erg natuurlijk. Het belangrijkste is dat de kids een indruk krijgen van de technieken en mogelijkheden. Dat het niet allemaal perfect werkt is volledig bijzaak. Ze gaan dit vak geen 3 jaar volgen, en er wordt niet verwacht dat ze na hun diploma vloeiend PHP's spreken ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Voutloos
  • Niet online
Vervang mysql_fetch_array() eens door mysql_fetch_assoc(). :) Voor uitleg, zie documentatie 2e (optionele) parameter van mysql_fetch_array().

offtopic:
Prachtig overigens zoals iedereen constateert dat TS geen PHP-guru is, maar wel vervolgens enkel op een fout vermoeden voor de bug oorzaak in gaat ipv de probleemomschrijving leest.

[ Voor 13% gewijzigd door Voutloos op 11-01-2008 14:10 ]

{signature}

• Tomfish
Voutloos schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:49:
Vervang mysql_fetch_array() eens door mysql_fetch_assoc(). :) Voor uitleg, zie documentatie 2e (optionele) parameter van mysql_fetch_array().
Met dat krijg ik een foutmelding.

Afin, lekker gaat het allemaal niet. Ik ga volgende week nog wat aan de opdracht werken, mocht het dan niet lukken jammer dan. Het rare was nu, dat als ik een 2e gegeven wilde ophalen uit de database ( bijvoorbeeld een advertentie ), deze niet dubbel werd weergeven. Echter als ik de nieuwsbrief weghaalde, werd de advertentie wel dubbel weergeven.

• Voutloos
  • Niet online
'Een foutmelding', dat helpt... :/

Anyway, maak er dus
PHP:
38
while ($regel = mysql_fetch_array($resultaat,MYSQL_ASSOC)) {
van en vermeld de error duidelijk.

Ook kan je natuurlijk zelf debuggen, door bijvoorbeeld var_dump($regel) ed. te bekijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 11-01-2008 19:51 ]

{signature}

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

voodooless schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:41:Tja, aan de ene kant kan ik je gelijk geven, maar ik denk dat het probleem anders ligt. De docent heeft vermoedelijk ooit een keer gespeeld met PHP en HTML en wil dat nu laten zien aan de leerlingen om ze eens kennis te laten maken met de techniek. Die docent weet vermoedelijk zelf niet goed hoe het allemaal werkt en hoe het wel zou moeten, en dus blijft het maar wat aanmodderen. Dat is op zich niet erg natuurlijk. Het belangrijkste is dat de kids een indruk krijgen van de technieken en mogelijkheden. Dat het niet allemaal perfect werkt is volledig bijzaak. Ze gaan dit vak geen 3 jaar volgen, en er wordt niet verwacht dat ze na hun diploma vloeiend PHP's spreken ;)
Daarom zijn er diploma's en certificaten voor leraren, want op deze manier is het erger dan iemand iets niet leren, namelijk iemand iets leren wat fout (of niet waar) is.
Het mag dan wel leuk zijn voor leerlingen (had ik maar PHP op de middelbare school gehad...), maar het zou wel een beetje de ondergang van de scholen zijn als iedereen die denkt ergens iets vanaf te weten les gaat geven, op overheidsgecontroleerde instanties..

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• curry684

curry684

En dat was dus ook mijn punt, leer het goed of leer het niet, maar in ieder geval niet ronduit fout of slecht zodat je mensen de schijn geeft dat ze iets weten waarna ze meer werk hebben om de fout af te leren dan dat iemand het ze meteen goed had uitgelegd.

Maar ja, ik schijn een van de weinigen te zijn hier tegenwoordig die de kriebels krijgt van dit soort onzin.

• Nijn
curry684 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:37:
En dat was dus ook mijn punt, leer het goed of leer het niet, maar in ieder geval niet ronduit fout of slecht zodat je mensen de schijn geeft dat ze iets weten waarna ze meer werk hebben om de fout af te leren dan dat iemand het ze meteen goed had uitgelegd.

Maar ja, ik schijn een van de weinigen te zijn hier tegenwoordig die de kriebels krijgt van dit soort onzin.
Als je nou is zou beseffen dat het helemaal niet gaat om het leren van PHP... 95% van deze kids zal later nooit meer wat met PHP doen. De andere 5% zijn tegen die tijd het alweer zo erg vergeten dat ze het toch wel opnieuw (goed) leren. Want zo weinig les krijgen ze erin. Het meerendeel van de scripts wordt door de leerkracht ready made aangeboden.

Waar het hier om gaat is dat ze een inzicht krijgen in hoe programeren werkt (en dus hoe de computer dergelijke talen interpeteerd). Wat dat betreft werkt zo'n PHP mySQL opdracht prima. (Sterker nog, ze leren nog wat een database doet ook). Het draait helemaal niet om best practice, mooi programeren, gestructureerd te werk gaan en zorgen dat je opvolger de code ook nog begrijpt, het gaat enkel om een beetje inzicht.

Als jij een betere manier weet dan moet je dat vooral aan het ministerie laten weten, maar naar mijn idee is dit een erg goed werkende methode. Het zou echter een ramp worden als er eerst 5 lessen (= 5+ weken) aan net programeerwerk besteed moeten worden en de leerkracht dat moet controlleren. Zo veel tijd is er niet voor dat vak en bovendien is het totaal nutteloos voor 95% van de leerlingen (en zal de meerderheid het niet eens meer begrijpen en dus ook geen inzicht er aan overhouden).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cavorka schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:59:maar het zou wel een beetje de ondergang van de scholen zijn als iedereen die denkt ergens iets vanaf te weten les gaat geven, op overheidsgecontroleerde instanties..
Ach, als je zo denkt kun je vrijwel alle technische HBO's sluiten >:)

Verder sluit ik me bij Nijn aan :)

• curry684

curry684

Nijn schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:45:
[...]

Als je nou is zou beseffen dat het helemaal niet gaat om het leren van PHP...
Leer het ze dan niet?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
curry684 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:37:

Zeker niet de enige, ik ben het ontzettend met je eens. Ik verbaas me nog steeds over mn eerste les 'Webtechnology' op het HBO waar ik na de eerste zin mn docent al kon verbeteren. Mensen denken na zo'n les goed te kunnen programmeren in welke taal je dan ook les gehad hebt maar degenen die het vak afgerond hadden begrepen er achteraf nog niks van maar dat weten ze simpelweg niet omdat de docent het goedkeurde, onbegrijpelijk :|

Nijn: ik heb ook Duits gehad en als ik daar n fout maakte was het net zo goed een minpunt op mn cijfer. Ik doe niks met die taal en heb die bedoeling ook helemaal nooit gehad, volgens jouw redenatie zou dat dan niet foutgerekend hoeven worden omdat ik er toch niks mee doen. Ik vind je reactie dus raar.

Eens met curry dus, goed leren of niet leren.

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 12-01-2008 19:05 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nijn schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:45:
Als je nou is zou beseffen dat het helemaal niet gaat om het leren van PHP... 95% van deze kids zal later nooit meer wat met PHP doen. De andere 5% zijn tegen die tijd het alweer zo erg vergeten dat ze het toch wel opnieuw (goed) leren. Want zo weinig les krijgen ze erin. Het meerendeel van de scripts wordt door de leerkracht ready made aangeboden.
Mag je mij even uitleggen van voor nut het heeft gehad om die lessen te geven als 95% het toch niet nodig heeft en de andere 5% het vervolgens weer af moet gaan leren. :) Het zogenaamde "inzicht" dat mijn krijgt weegt IMO niet op tegen de tunnelvisie en domweg grove fouten die ze nu aangeleerd krijgen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-NMe- schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:09:
Het zogenaamde "inzicht" dat mijn krijgt weegt IMO niet op tegen de tunnelvisie en domweg grove fouten die ze nu aangeleerd krijgen.
Als bij een aantal kids oprecht interesse wordt gewekt zodat ze er later zelf mee aan de slag willen, of ervoor door willen leren, dat weegt het zeker op.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als diezelfde kids interesse krijgen in iets wat ze fout aangeleerd hebben, gaan ze waarschijnlijk buiten schooltijd daar ook mee verder. Voortbouwen op foute kennis dus. Erg gevaarlijk, no matter which way you look at it. :)

• KoW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2022

KoW

Parse parsed te veel

Als het om het concept van programmeren gaat hoeft een leerling voor mij niet tot in detail perfect te kunnen typen.
In dat geval is het HTML deel overigens geheel bijzaak, het gaat om het programma.

Al moet ik wel zeggen dat een basiskennis van tags en dat je die dingen moet afsluiten wel gewenst is. Anders moet je een programma laten maken wat gewoon iets op een formpje zet.

Verder is HTML in HTML wat slordig, maar voor het testen van de subfunctie kan ik me er best iets bij voorstellen.

Verwijderd

Blijven jullie nu doorgaan over die 'ranzige' stukjes code?

Hallo, het is voor de TS een BIJVAK. Grote kans dat hij later een hele andere richting in gaat, en nooit meer PHP of überhaupt programmeren tegenkomt.

Voor hem is het op dit moment gewoon niet het doel om internationaal geaccepteerd (cq netjes) te leren programmeren, maar zijn doen is gewoon de opdracht succesvol afronden en het vak afsluiten.

Je moet mensen niet met te veel informatie opzadelen wanneer dit hun doel voorbij streeft.

Maar ook wanneer de TS wel verder gaat in de ICT, dan krijgt hij dit inderdaad in zijn vervolgopleiding wel vanaf 0 weer helemaal opnieuw correct uitgelegd...

ICT op de HAVO/VWO is sowieso een aanfluiting in de meeste gevallen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 13:59 ]

• Cartman!
  • Niet online
Dat is dus net waar de discussie om gaat slindenau... het probleem is als je iets in 1e instantie fout hebt geleerd je daar moeilijk vanaf komt (hoeveel mensen ken jij die enigste zeggen terwijl ze enige bedoelen?). Als hij/zijn docent nu al nergens op let dan is het tegen de tijd dat ie mee verder wil alles weer compleet een raadsel en heeft ie er niks aan gehad. En 'ICT' op vervolgopleidingen is om te huilen, weet ik uit eigen ervaring, dus nee... dat hij het op school correct krijgt aangeleerd geloof ik niet. Daarom zijn wij er om te helpen maar als mensen dat niet willen begrijpen dan is dat hun eigen verlies imo.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:57:

Hallo, het is voor de TS een BIJVAK. Grote kans dat hij later een hele andere richting in gaat, en nooit meer PHP of überhaupt programmeren tegenkomt.

Voor hem is het op dit moment gewoon niet het doel om internationaal geaccepteerd (cq netjes) te leren programmeren, maar zijn doen is gewoon de opdracht succesvol afronden en het vak afsluiten.

Je moet mensen niet met te veel informatie opzadelen wanneer dit hun doel voorbij streeft.
Het doel van school zou moeten zijn dat je iets leert (en dan geen foute dingen/complete onzin). Die opdracht is slechts een middel om dat doel te bereiken. Natuurlijk zijn niet alle gekozen middelen even goed, het nieuwe leren is geen wondermiddel enz. maar als het vak gekozen is om iets over het onderwerp te leren, dan zou de TS open moeten staan voor extra info. Als de docent die niet geeft, zou ik er in ieder geval blij mee zijn als ik ergens anders kan leren hoe het wel moet/werkt.
ICT op de HAVO/VWO is sowieso een aanfluiting in de meeste gevallen.
Dat geloof ik graag (niet alleen ICT), maar dan is het toch nog steeds niet de bedoeling dat wij ff zijn huiswerk afmaken opdat hij makkelijk wat slu binnenhaalt?! Als de docent je niet kan vertellen wat je fout doet, kan-ie het eigenlijk ook niet maken je daarvoor aftrek te geven (zo deed mijn docent natuurkunde dat iig met modelleren op de computer). Dan is dit topic niet nodig.

Wil de TS echt snappen wat er fout gaat en leren hoe het wel moet, dan kan dat hier prima, maar dan moet-ie dus ook open staan voor input van anderen.
De TS zegt overigens zelf niet heel duidelijk dat hij niks erbij wil leren, dat doen anderen voor hem.

• Nijn
Ik vind je vergelijking met enige / enigste een beetje krom.

enige/enigste is iets wat je continue gebruikt.

PHP / HTML / mySQL niet bepaald.

Kans dat dat echt blijft hangen na 3 lesjes en een beetje typwerk is erg klein (ik spreek uit ervaring). Dan nog, als ik op Internet rondkijk naar de belabberde staat van veel tutorials denk ik niet dat deze leerkracht het erg veel slechter doet.

Het is jammer voor die 5%, maar die leren het uiteindelijk toch wel goed aan, vergt gewoon een beetje oefening. Het gaat om wat inzicht, zodat ze in de toekomst een idee kunnen hebben van wat ze van een computer c.q. programma c.q. programmeur kunnen verwachten. (Nee, de computer is niet in staat je huiswerk te maken, maar wel in staat je som te maken)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:57:

Geef een vak goed, of geef het niet. Zoveel extra tijd kost het ook niet om good practice aan te leren in plaats van bad practice; het is gewoon een kwestie van onkunnen van de docent, en dát is wat er fout gaat.

Verwijderd

Het komt inderdaad door de docenten, deze zijn van origine meestal geen ICT docent en snappen er zelf dus ook bar weinig van.

Ik had gelukkig wel iemand die zelf uit de ICT kwam, en verder nog wiskunde aan eersteklassers gaf :).

• curry684

curry684

Kijk dat ons aller TS het niet weet is begrijpelijk, die doet ook alleen maar wat de docent hem voorkauwt. Maar nondeju we zitten hier op Gathering of Tweakers jongens, wat toch stiekem wel een paar tandjes hoger staat op de ladder dan 99% van de Nederlandse forums voor wat betreft technisch niveau. Als je hier hulp vraagt wordt er ook meer inzet van je gevraagd dan op enig ander forum, en dat vertaalt zich ook in dat je hier over het algemeen betere hulp krijgt dan waar dan ook, evenals een hoop hulp en hints waar je wellicht niet om vroeg maar die wel interessant of extreem nuttig zijn. Als je dat niet wil moet je het niet op GoT vragen.

Ik vind het niet kwalijk dat de topicstarter niet weet dat ie geen absolute includes moet gebruiken, of ernstige nesting- en opmaakfouten maakt in z'n HTML. Ik vind het wel zot dat de docent daar niets van zegt, want dat betekent dat ie zelf een domme lul is die nog een paar beginnerscursussen nodig heeft. Ik vind het ernstig dat de eerste 3 respondenten in dit topic wel het feitelijke probleem aanpakken en hier en daar ook terecht zijdelings commentaar op andere dingen plaatsen, maar vervolgens moeiteloos die absolute paden meenemen in hun 'fixes'.

Sorry, maar zolang ik hier in PRG en voorheen P&W rondloop (verbazend lang inmiddels) hebben we hier altijd gestreeft naar behoorlijk niveau, en dat die kiddo's het op de HAVO van een prutskut aanleren staat daar compleet buiten: dat is voor ons hier in dit forum geen excuus om vervolgens die grondige fouten niet te corrigeren, zelfs al vormen ze in dit specifieke geval toevallig geen direct probleem. Ik sta in SQL-topics ook doorlopend te hameren op goede syntax, op heldere JOIN-syntax en op goed opgestelde GROUP BY clauses. Vaak is het niet helemaal relevant, maar helpt het wel de topicstarter de volgende keer zelf z'n problemen op te kunnen lossen omdat we hem iets aanleren dat met goede reden een goed gebruik is in de ICT.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niemand heeft toch gezegd dat er geen fouten gecorrigeerd mogen worden? Sterker nog, ik vind het prima dat de TS gewezen wordt op al die dingen, met name omdat hij misschien wel een van die 5% is die het echt interessant vindt, en zelfs zover gaat om het hier maar te vragen.

Verder denk ik ook niet dat iemand die docent wil goedpraten. Het is gewoon een prutser 1e klas, en daar gaan wij ook niets aan veranderen.

[ Voor 70% gewijzigd door voodooless op 14-01-2008 00:52 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker wel, maar dat wil nog niet zeggen dat we blij moeten zijn met deze docent. 'T gaat om de kennismaking. Als je op gymles gaat trampolinespringen moet je ook niet denken dat de docent echt veel kennis van zaken heeft. Een professional op dat gebied zal over die docent waarschijnlijk net zo veel te zeuren hebben als wij nu over die docent.

• curry684

curry684

Dat gaat voorbij het punt dat in die 3 posts wordt gezegd dat deze fout niet boeiend is om te corrigeren ;)

Maar hoofdzakelijk hoop ik stomweg dat de docent in kwestie dit topic ook leest en er waardevolle lering uit trekt (en als ie reageert zal ik me zelfs verontschuldigen voor de ietwat onvriendelijke terminologie die ik hier en daar in zijn richting heb gebezigd :+ )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zou fantastisch zijn natuurlijk :)

• jvdmeer
  • Laatst online: 22:27
Kon geen 'Schop een modje' vinden binnen /14, maar misschien is het nuttig om bovenstaande discussie af te splitsen over het nut/noodzaak/niveau van 'programmeren' als bijvak in het voorgezet onderwijs.

Dan kunnen we misschien ook verder komen met de TS. Ik heb de indruk dat zijn probleem nog niet opgelost is en hij misschien hier wel al de draad kwijt is.

• Voutloos
  • Niet online
jvdmeer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:16:
Kon geen 'Schop een modje' vinden binnen /14, maar misschien is het nuttig om bovenstaande discussie af te splitsen over het nut/noodzaak/niveau van 'programmeren' als bijvak in het voorgezet onderwijs.
SEM is voor alle subfora, maar je kan het ook middels een topic report vragen. ;)
Ik heb de indruk dat zijn probleem nog niet opgelost is en hij misschien hier wel al de draad kwijt is.
De oplossing van zijn probleem staat in mijn posts. O-)

En ik geef vaker wel dan niet een semi-offtopic hint mee in /prg. Vaak dezelfde onderwerpen als curry al noemde (heldere syntax, duidelijk joinen, group by gedrag) en ook basic onderwerpen als variabele naamgeving en valideren user input.

Ook als klein bijvak kan je fatsoenlijk php+sql als voorbeeld geven. Je kan bijvoorbeeld kiezen om minder materiaal te willen behandelen, maar dit wel correct te doen. Je kan niet na 3 lessen een klas vol PHP en MySQL guru's hebben, maar een eenvoudige 'hello world' en een query uit een enkel tabelletje moet wel correct kunnen. :)

{signature}

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

jvdmeer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:16:

Dan kunnen we misschien ook verder komen met de TS. Ik heb de indruk dat zijn probleem nog niet opgelost is en hij misschien hier wel al de draad kwijt is.
Ik denk dat de meeste het er (nu) wel over eens zijn dat je zaken correct moet aanleren. De TS gaf zelf al aan er "van de week" nog eens naar te gaan kijken dus echt vreemd vind ik het niet dat hij nog niet heeft gereageerd.

Een losse discussie in een nieuw topic vind ik het persoonlijk niet waard tenzij er echt nog mensen rondlopen die vinden dat je zaken foutief mag aanlezen. Op welk nivo of welke school of welk type onderwijs het wordt gegeven maakt niet uit, leer het correct aan. Als je als docent er niet genoeg vanaf weet (en dat gebeurt helaas te vaak) verdiep je er dan zelf in, desnoods in je vrije tijd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Tomfish
Voutloos schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:50:
'Een foutmelding', dat helpt... :/

Anyway, maak er dus
PHP:
38
while ($regel = mysql_fetch_array($resultaat,MYSQL_ASSOC)) {
van en vermeld de error duidelijk.

Ook kan je natuurlijk zelf debuggen, door bijvoorbeeld var_dump($regel) ed. te bekijken.
Ik wil hierbij Voutloos bedanken. Code werkt nu wel!

Voor de overige-niet-on-topic is er werkelijk waar geen reactie passend. Ik geloof dat jullie het onderwerp van dit topic niet helemaal hebben begrepen. :X :X

• curry684

curry684

Ik geloof dat jij niet begrepen hebt dat we jouw feitelijk iets nuttigs probeerden bij brengen in plaats van stom je probleem op te lossen alsof we een gratis helpdesk zijn.

• Tomfish
curry684 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:40:
Ik geloof dat jij niet begrepen hebt dat we jouw feitelijk iets nuttigs probeerden bij brengen in plaats van stom je probleem op te lossen alsof we een gratis helpdesk zijn.
Dat waardeer ik wel. Alleen als er vervolgens met termen wordt gegooid waar ik totaal geen vat op heb, dan zakt het al diep voor mij en heeft het geen doel meer voor het topic.

Verwijderd

Xtresis schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:52:

Dat waardeer ik wel. Alleen als er vervolgens met termen wordt gegooid waar ik totaal geen vat op heb, dan zakt het al diep voor mij en heeft het geen doel meer voor het topic.
Als je je niet gemotiveerd voelt om eens uit te zoeken wat die termen dan toch betekenen, is het doel van dit forum ook niet bereikt. Helaas...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Xtresis schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:13:
[...]
Voor de overige-niet-on-topic is er werkelijk waar geen reactie passend. Ik geloof dat jullie het onderwerp van dit topic niet helemaal hebben begrepen. :X :X
No offence maar dat is wel allemaal bedoeld om je te helpen. Als het je verder allemaal een wordt zal zijn als het maar werkt (en GoT dus in principe als helpdesk wilt gebruiken) dan zit je hier toch echt verkeerd en kan je beter een forum opzoeken waar ze wel alleen domweg je vraag beantwoorden zonder verder na te denken. Dus kijk ff uit met roepen dat we het topic niet begrepen hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Creepy op 17-01-2008 22:32 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Tomfish
Creepy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:31:
[...]

No offence maar dat is wel allemaal bedoeld om je te helpen. Als het je verder allemaal een wordt zal zijn als het maar werkt (en GoT dus in principe als helpdesk wilt gebruiken) dan zit je hier toch echt verkeerd en kan je beter een forum opzoeken waar ze wel alleen domweg je vraag beantwoorden zonder verder na te denken. Dus kijk ff uit met roepen dat we het topic niet begrepen hebben ;)
True.. My mistake.
Pagina: 1