Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Spam door virus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn vader heeft nog een oldschool pop3 accountje die hij met outlook 2003 opent. Maar de laatste tijd krijgt hij bijna dagelijks honderden mailtjes met Delivery Status Notification (Failure) van allerlei postmasters en mailer deamons, van spam mailtjes, die hij uiteraard nooit zelf heeft verstuurd. Het betreft een spam mailtje met de titel: "HAPPY NEW YEAR !!!! YOU HAVE WON"

Het lijkt erop alsof een spammer of virus dagelijks duizenden mailtjes verstuurd met als afzender het email adres van mijn pa. Dagelijks komen enkele honderden van deze mailtjes terug welke niet bezorgd kunnen worden, en deze komen allemaal in zijn mailbox. Dit is nogal een zorgwekkende situatie omdat het een belangrijk zakelijk email adres is, en hij natuurlijk niet wilt dat zijn email adres in de blacklisten van de spam filters verdwijnt, of zelfs geblokkeerd wordt.

Op de pc draait nod32 met zowel de internet als email filter enabled (IMON en EMON), maar deze zien geen rare activiteiten. Ook een netstat -a onthult geen smtp verbindingen. Het lijkt er dus op dat wij zelf in ieder geval geen virus hebben. Maar betekent dat ook dat we er niets aan kunnen doen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Er zijn aardig wat virussen in omloop die als afzender een willekeurig adres uit het outlook adresboek halen.
Het virus kan zich bevinden op elke pc waarbij je vader in het adresboek staat (oftewel dat wordt lastig op te lossen).
Als het zo'n virus is, dan is het enige wat je nog kan doen de header en de mail uitpluizen of je nog ergens een ip adres kan vinden van degene die de oorspronkelijke mail heeft verstuurd en die het virus wel heeft.
Maar dan zelfs dan kan je er weinig aan doen, aan een ip adres heb je weinig.

Maar ik geef je weinig kans met het uberhaupt vinden van het ip adres.

Ga toch nog even voor de zekerheid scannen met een andere virusscanner, en iets als hitman pro.
Je kan bijvoorbeeld bij trend micro een gratis online virusscanner vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 08-01-2008 00:03 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Mijn record was 2500 !!! van dat mailtjes op een dag. Maar dat is nu over. Het is idd een virus die ergens staat waar het e-mail adres in staat. Is kl***e maar niet veel aan te doen.

Je kan idd uitpluizen wat het ipadres is en dan met een tool dan lalala........... maar dat mag natuurlijk weer niet.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Je kan in de headers van de mailtjes zien van wie de mail initieel afkomstig is. Er wordt regelmatig misbruik gemaakt van NDR's door spammers, zoek eerst of of de mail afkomstig is van zijn pc (of gestuurd is door zijn Internet Provider).

Eerst het probleem, dan de oplossing