VPN verbinding naar thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03 17:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een manier om vanuit waar dan ook een verbinding te krijgen met mijn thuisnetwerk, om zodoende eventuele pc's van familieleden te kunnen beheren. De situatie is dat ik voor een 6 maanden stage ga lopen in het buitenland en ik toch vermoeden heb dat ik dan toch nog wel eens wat zal moeten doen.

Ik heb thuis geen servers draaien, het gaat om een netwerk bestaande uit 3 desktops en twee laptops, wat gerouterd wordt door een orange livebox. Ik ben op zoek naar een simpel iets waarmee ik een onderdeel van het netwerk kan zijn. Ik heb al het nodige zoekwerk gedaan en heb de volgende drie mogelijkheden gevonden:

- Hamachi (Afhankelijk van een andere server, liever niet aangezien ik geen garantie heb dan mijn gegevens 100% veilig zijn)
- Wippien (Onnodig zwaar en veel meuk, maar is een alternatief)
- OpenVPN (Voldoet aan het veilig zijn, maar is een hel om even snel op te zetten. Als ik eventueel een thuisserver had dan had ik er over nagedacht, maar volgens mij is dit niet echt wat ik zoek)

Weet er iemand een aantal alternatieven voor de bovengenoemde opties, of een goede howto waarmee ik door middel van OpenVPN mijn doel kan bereiken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom VPN? Kun je niet makkelijker een Remote Administrator/Remote Desktop oplossing nemen, of via Logmein werken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:28
Ligt er aan, wat wil je eigenlijk hebben?

Je hebt geen VPN nodig om iedere pc over te kunnen nemen he...

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Waarom zet je niet RemoteDesktop aan van Windows zelf ? accountje aanmaken op elke pc + wachtwoord en je kan :) ? (of gaat het niet om Vista / XP bakken?)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:39
Kan je modem/router geen vpn ?

• deWit

deWit

Topicstarter
Aap schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:34:
Waarom zet je niet RemoteDesktop aan van Windows zelf ? accountje aanmaken op elke pc + wachtwoord en je kan :) ? (of gaat het niet om Vista / XP bakken?)
Gaat inderdaad om XP Pro bakken. Probleem is niet zozeer dat, maar de orange livebox. Dat is een kreng met poorten forwarden en bij een update/storing is die zijn settings kwijt. Dus ook eventuele portfowardings, en dat zou betekenen dat ik er niet meer bij kan. Wat dat betreft was Hamachi een uitkomst omdat ik in dat geval geen instellingen aan de router hoef te doen.

Plus dat ik dan volgens mij niet alle PC's kan benaderen, of daarvoor weer verschillende poorten open moet zetten? Als ik een VPN verbinding opzet met 1 van de PC's daar (op dus een manier zodat ik de livebox kan "negeren") kan ik intern gewoon met Remote Desktop werken

[ Voor 17% gewijzigd door deWit op 07-01-2008 22:41 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deWit schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:37:
[...]

Gaat inderdaad om XP Pro bakken. Probleem is niet zozeer dat, maar de orange livebox. Dat is een kreng met poorten forwarden en bij een update/storing is die zijn settings kwijt. Dus ook eventuele portfowardings, en dat zou betekenen dat ik er niet meer bij kan. Wat dat betreft was Hamachi een uitkomst omdat ik in dat geval geen instellingen aan de router hoef te doen.
Vandaar Logmein, dat schijnt geen poorten nodig te hebben. Maar voor VPN heb je ook portforwarding nodig, dus dat zal niet snel helpen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DukeBox
Je kan natuurlijk ook de pc's een VPN laten opbouwen naar jouw locatie, dan heb je ook geen portforward nodig.

• HyperBart
Maar dan gaat zijn familie weer dingen moeten doen, en hij wilt dat net wegnemen...

Verder zijn er een aantal oplossingen:

Blijkbaar zijn er routers met een VPN server ingebouwd (volgens de mijnheer hierboven, ik dacht altijd dat dat ging om het feit dat ze VPN konden doorlaten) (kan je hier even een typetje posten? ben nieuwsgierig). Zo koop je er dan één, en gooit die neer (al nodig, want die van nu doet blijkbaar ook al fameus raar

Je neemt een ietwat oudere bak/minst gebruikte bak (bv ééntje die altijd als surfbak wordt gebruikt) en je installeerd daar een Windows 2003 op en zet een VPN/RRAS server op: setup tijd zonder installatietijd van windows: 15min (ik deed het op 15 minuten, dan kan iedereen het want ik kende er geen flikker van)

[ Voor 81% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2008 22:54 ]

• DukeBox
Op een shortcut klikken moet toch nog wel lukken,..

Maar om een aantal types te noemen, linksys-g, zyxel enz..

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 22:23
UltraVNC SC een optie?

No production networks were harmed during this posting

• Prx
  • Laatst online: 13:47

Prx

Fysieke problemen kan je vanaf een afstand niet oplossen dus we praten hier puur over softwarematige problemen. Wanneer je er zeker van bent dat er iemand aanwezig is bij de computer wanneer jij er gebruik van wil maken dan kan ik je een hele simpele oplossing bieden:
MSN Messenger - Offer remote assistance

Geen gedoe met poorten mappen maar wel volledige controle. Mits natuurlijk iemand aan de andere kant van de lijn je die controle gunt.

• deWit

deWit

Topicstarter
Die MSN Messenger variant klinkt wel oké, daar zal ik eens verder naar zoeken.

Wat betreft een andere modem/router. Ik zou graag willen, alleen zijn mijn ouders nogal gehecht aan hun VoIP via Orange. En laat dat nu net niet werken met een standaard protocol ofzo, waardoor je alleen een eigen modem aan kan sluiten zonder dat je gebruik maakt van hun telefonie.

Eventueel kan ik wel een servertje opzetten (Sure, de hardware is er maar de tijd niet) alleen blijf ik dan met portforwardings zitten, waardoor er altijd een kans is dat ik er niet in kan. Maar als ik dat combineer met Remote Assistance via MSN, dan zou dat wel een optie zijn --> Eerst VPN verbinding opzetten naar server (En ook bij al m'n bestanden kunnen :)), en als dat niet lukt via MSN een verbinding opzetten en vervolgens de orange livebox opnieuw instellen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:42

DarkSide

theres no place like ::1

deWit schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:37:
[...]

Plus dat ik dan volgens mij niet alle PC's kan benaderen, of daarvoor weer verschillende poorten open moet zetten? Als ik een VPN verbinding opzet met 1 van de PC's daar (op dus een manier zodat ik de livebox kan "negeren") kan ik intern gewoon met Remote Desktop werken
Ik heb ook een livebox en werk gewoon met remote desktop naar mijn eigen pc toe.
Heb geen last van storingen of instellingen die je kwijt bent.
Het is idd wel zo dat je 1 poort naar 1 ipadres kan doen. En om een remote desktop sessie in een remote desktop sessie te doen. Lijkt me ook niet handig.
Om andere pc's te beheren maak ik gebruik van Logmein. De free versie is prima om remote beheer mee te doen. En je hoeft ook geen instellingen te doen in je router. En je hebt altijd een verbinding. ook als het ipadres van een pc p.o veranderd na een reboot van de router.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• deWit

deWit

Topicstarter
DarkSide schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:27:
[...]

Ik heb ook een livebox en werk gewoon met remote desktop naar mijn eigen pc toe.
Heb geen last van storingen of instellingen die je kwijt bent.
Het is idd wel zo dat je 1 poort naar 1 ipadres kan doen. En om een remote desktop sessie in een remote desktop sessie te doen. Lijkt me ook niet handig.
Om andere pc's te beheren maak ik gebruik van Logmein. De free versie is prima om remote beheer mee te doen. En je hoeft ook geen instellingen te doen in je router. En je hebt altijd een verbinding. ook als het ipadres van een pc p.o veranderd na een reboot van de router.
Intern gebruik ik altijd MRC om PC's over te nemen en dingen aan te passen, dit doe ik van mijn eigen desktop. Als ik via wat dan ook die PC gemakkelijk en veilig over kan nemen, dan ben ik er ook. Eventueel is het dan een optie om toch een VPN server neer te zetten en die portforwarding aan te maken op de livebox, en maar hopen dat het goed gaat. Als lijkt me dat niet de meest fijne manier... Ik had mijzelf gisteren ook al even geregistreerd op LogMeIn, ziet er wel oké uit. Kon het zo snel niet testen omdat ik dat dan even via een externe verbinding wil doen, maar als dat goed werkt is dat dé oplossing.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-03 20:01
De Livebox doet het bij mij anders perfect met forwarden hoor. En bij een reboot van dat ding staan de instellingen er gewoon nog in.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 21:24
Als je geen oplossing kunt verzinnen voor je LiveBox die bij chrashes zijn instellingen kwijt raakt dan wordt het lastig en zit je al gauw vast aan iets als LogMeIn of Hamachi (en dan een Remote Desktop sessie via Hamachi starten).

Het beste is natuurlijk gewoon Remote Desktop of VNC. Bij de meeste VNC varianten kun je gewoon op de serverkant aangeven welke poort gebruikt moet worden welke je dan forward. En bij Remote Desktop kun je de poorten aanpassen zoals hier beschreven staat. Deze forward je vervolgens en klaar. Niet vergeten om dan voor elke PC een vast IP in te stellen want mocht deze ineens een andere krijgen via DHCP werkt je forwarding niet meer.

Kun je bij de LiveBox geen configuratiefile opslaan zodat 1 van je familieleden die terug kan lezen mocht dat kreng gecrashed zijn? Met een paar screenshots is dat voor iedereen wel te doen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

Tazzios

..

ik zou gaan voor VNC SC geen gedoe met poorten open zetten
zet het ergens online(is maar 300kb ofzo) en geef de link door indien je de pc van mensen over wil nemen.

op deze wijze help ik ook vaak mensen waar ik nog nooit ben thuis geweest.
werkt sneller als remotedesktop van microsoft bij het opzetten.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
gambieter schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:32:
Waarom VPN? Kun je niet makkelijker een Remote Administrator/Remote Desktop oplossing nemen, of via Logmein werken?
Zou zelf ook kiezen voor een oplossing via logmein. Werkt gewoon altijd geen probleem met port forwarden. Geen problemen met andere ip's etc.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 21:24
Tazzios schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:03:
ik zou gaan voor VNC SC geen gedoe met poorten open zetten
zet het ergens online(is maar 300kb ofzo) en geef de link door indien je de pc van mensen over wil nemen.
Zeker een goeie oplossing, mits de TS natuurlijk wel de poorten open kan zetten op de plaats waar hij verblijft. Over het algemeen niet zo'n probleem, behalve als je bijvoorbeeld op een plaats zit (denk aan hotels e.d.) met een centraal geregelde internetverbinding.

• paella
The Realone schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:02:
[...]

Zeker een goeie oplossing, mits de TS natuurlijk wel de poorten open kan zetten op de plaats waar hij verblijft. Over het algemeen niet zo'n probleem, behalve als je bijvoorbeeld op een plaats zit (denk aan hotels e.d.) met een centraal geregelde internetverbinding.
Een beetje tweakers heeft altijd toegang tot zijn eigen computer, vanwaar je dan weer de toegang tot je "klanten" kan hebben. :)

• deWit

deWit

Topicstarter
The Realone schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:02:
[...]

Dat moet ik nog zien, waarschijnlijk zal het een gevalletje internetcafé worden en dan gaat die vlieger waarschijnlijk niet op. Maar dat is iets wat ik pas weet zodra ik zelf in Zuid Afrika ben...

• HyperBart
Zoals je zelf al aangeeft is het al leuk als je toegang hebt tot je "thuisoverneembak", die computer vanwaar je dus alle andere dingen overneemt.

Je vermeldt ook veiligheid en ivm het feit dat je evt met een gedeelde internetverbindig zit of in een publieke plaats lijkt het mij het beste als je zelf zorgt voor je laptop (VPN-connectie aanmaken op een publieke pc is niet zo tof...).
Dan een connectie legt naar thuis waarna je de hoofdbak kan overnemen en dan zo andere pc's in het netwerk of gewoon rechtstreeks naar de andere pc's aangezien je dan toch "in het netwerk hangt

• deWit

deWit

Topicstarter
HyperBart schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:26:
Zoals je zelf al aangeeft is het al leuk als je toegang hebt tot je "thuisoverneembak", die computer vanwaar je dus alle andere dingen overneemt.

Je vermeldt ook veiligheid en ivm het feit dat je evt met een gedeelde internetverbindig zit of in een publieke plaats lijkt het mij het beste als je zelf zorgt voor je laptop (VPN-connectie aanmaken op een publieke pc is niet zo tof...).
Dan een connectie legt naar thuis waarna je de hoofdbak kan overnemen en dan zo andere pc's in het netwerk of gewoon rechtstreeks naar de andere pc's aangezien je dan toch "in het netwerk hangt
Zowizo heb ik zelf m'n eigen laptop bij me, dus dat is geen probleem... Het aanmaken van de VPN verbinding naar huis moet dan ook geen probleem zijn.

Concreet gezien ben ik nu het volgende van plan:
Servertje thuis opzetten met Windows Server 2003, en RRAS
Vervolgens zorgen dat de benodigde poorten op de livebox open staan, en hopen dat de livebox niet gaart bokken.
Dan kan ik vanaf mijn Vista laptop verbinden met VPN en zo als deel van het netwerk m'n dingen regelen (+ gelijk bij m'n documenten kunnen, en een backup naar huis maken van bijv. foto's die ik daar maak)
Als de livebox vervelend doet dan laat ik een van de aanwezige familieleden dmv MSN remote assistance een verzoek sturen waarmee ik die betreffende PC kan overnemen. Als ik daarop kan kan ik daar vandaan op de livebox opnieuw de instellingen ingeven.

Volgens mij is dit de meest makkelijke en veilige methode, die ook nog eens weinig kans op falen heeft...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:42

DarkSide

theres no place like ::1

PS je kan je livebox ok zo instellen dat je er vanaf het internet bij kan. Hoef je niet eerst een pc over te nemen om bij je livebox te komen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• paella
Maar dat is -zonder VPN- beetje meer tricky.

• deWit

deWit

Topicstarter
DarkSide schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:07:
PS je kan je livebox ok zo instellen dat je er vanaf het internet bij kan. Hoef je niet eerst een pc over te nemen om bij je livebox te komen.
Dat weet ik, alleen is mijn vertrouwen in de livebox dermate groot dat ik dat niet zo'n goed idee vind :Y) Als ik in de modem kan, kan iemand anders dit ook... (Ja, goed password enz. maar echt een fijne gedachte vind ik dat niet ;) )

• HyperBart
en dan gaat wrschlk je instelling ook weer weg...

Als dat ding zo vaak reboot zou ik toch eens proberen bij de ISP een andere vast te krijgen.

Verder kan je misschien eens proberen om een tweede router erbij te halen en die in DMZ zetten (hopelijk vergeet de box dat niet), dan kan je via dat alle forwardings doen.

Voor je poortje heb je 1723 nodig...

• deWit

deWit

Topicstarter
Helaas, mijn idee om een simpele XP bak als VPN server neer te zetten gaat niet door, omdat de livebox GRE protocol niet ondersteund. Blijft een VNC achtige oplossing over, of een OpenVPN server/client opzetten. Alleen is OpenVPN niet wat ik zoek, aangezien het veel te lastig de configgen en op te zetten is.

Weet iemand een oplossing om toch een VPN verbinding op te zetten over tcp/udp? Dus een alternatief voor OpenVPN ?

• DukeBox
Je zou ook gewoon een http(s) tunnel kunnen opzetten. Daar over kan je alles draaien. Dat werkt ook door proxy's e.d. heen.

• deWit

deWit

Topicstarter
Jullie suggesties hebben mij wel op een idee gebracht... Als ik nu eens RDP ga doen over een SSH tunnel, dan hoef ik alleen maar poort 22 te forwarden in de livebox en dan zou het moeten werken. Is nog veiliger ook. Zou ik eventueel ook VNC oid over die SSH tunnel kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door deWit op 13-01-2008 19:03 ]

• HyperBart
deWit schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:54:
Jullie suggesties hebben mij wel op een idee gebracht... Als ik nu eens RDP ga doen over een SSH tunnel, dan hoef ik alleen maar poort 22 te forwarden in de livebox en dan zou het moeten werken. Is nog veiliger ook. Zou ik eventueel ook VNC oid over die SSH tunnel kunnen doen.
Even uit nieuwsgierigheid voor mezelf dan, moet je dan op de pc waarop je gaat connecten een SSH server installeren, of hoe of wat ? Snap het even niet meer, en zou dit topic toch nog graag even willen volgen.

• paella
Ja, dat is evident.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

deWit schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:24:
Helaas, mijn idee om een simpele XP bak als VPN server neer te zetten gaat niet door, omdat de livebox GRE protocol niet ondersteund. Blijft een VNC achtige oplossing over, of een OpenVPN server/client opzetten. Alleen is OpenVPN niet wat ik zoek, aangezien het veel te lastig de configgen en op te zetten is.

Weet iemand een oplossing om toch een VPN verbinding op te zetten over tcp/udp? Dus een alternatief voor OpenVPN ?
OpenVPN is helemaal niet zo lastig op te zetten hoor. Het zijn 5 of 6 commando's en je moet wat certificaten kopieren :P

Je stelt de hostname en poort in in de client.ovpn en server.ovpn. Je runt in de directory easy-rsa de volgende commando's: cleanall.bat, vars.bat en build-ca.bat.

Je maakt een certificaat aan voor je server met build-key-server.bat en voor je clients met build-key.bat <clientnaam>.

Certificaten kopieren (ca.crt, client.*) naar je clients config map. En your all done..

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 13-01-2008 22:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoe is dan de grote hamvraag. Moet hij dat dan op elke pc installeren om deze over te nemen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• deWit

deWit

Topicstarter
Wat ik nu in gedachten had is het opzetten van een thuisserver met SSH toegang, waar ik naar verbind. Daarna ga ik dmv putty hierover de RDP connectie laten lopen. Zie daarvoor hier Dan ben ik volgens mij zo ver dat ik alleen nog even poort 22 moet forwarden op de router, en dan ben ik volgens mij klaar om te gaan... Op het moment dat ik via RDP verbinding heb met de thuisserver neem ik daarmee de overige clients over via VNC (Of iets wat daar op lijkt)

[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 14-01-2008 08:21 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

wat dacht je van crossloop ? ik weet niet heel zeker hoeveel rechten je daar mee ik kan stellen maar sindskort werkt onze helpdesk erook mee. Je hoeft feitelijk niets in te stellen en het werkt zelfs met onze agressieve linux firewall
Pagina: 1