Gigabyte GA-MA69GM-S2H en fan control

Pagina: 1
Acties:
  • 1.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Ik probeer meer controle te krijgen over de fans(headers) van de Gigabyte GA-MA69GM-S2H. Veelgebruikt moederbord in oa. HTPC's. Dus controle over fans ivm geluid is wel gewenst. Met Speedfan kan ik de CPU fan regelen echter de fan aangesloten op de chassis-fan header lijk ik niet te kunnen regelen. Ik heb reeds vele versie van SF geprobeerd.......

Kan iemand met ook een GA-MA69GM-S2H dit bevestigen. Of liever: ontkennen en mij vertellen hoe ie wel de chassis fan softwarematig kan regelen...... ;)

Ik maak liever geen gebruik van de opties in de BIOS (als die al wel werken.... :P ) aangezien ik softwarematig volledige controle wil.

Met EasyTune 5 (bijgeleverd) kan ik alleen maar de boel uitlezen; temps en RPM's, daarmee heb ik echter helemaal geen controle over de fans. Je lijkt ze wel te kunnen regelen maar er gebeurt niets........

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Misschien kijk ik er helemaal overheen, maar ik zie geen chissis-fan-header op je moederbord zitten :?
Of bedoel je dat het op de kast zelf is? Want al dat zo is, dan kun je het wel vergeten met speedfan, aangezien die alleen controle over de fans aangesloten op het moederbord heeft.

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/4484/fanheadersqn4.png

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet mogelijk, de hardware om de Fan-speed voor de chassis fan te regelen ontbreekt op het moederbord. (overigens heeft de Asus variant van dit moederbord deze optie overigens ook niet).

Er staat ook ergens in de handleiding gemeld dat Smart Fan control alleen werkt met de CPU-Fan. Wat ik gedaan heb is de chassis fan in mijn MCE vervangen door een 12 cm PAPST fan en deze op 7 volt laten draaien. Fan is niet te horen en er is nog steeds voldoende airflow om de componenten te koelen.

Een alternatief is het aanschaffen van een fan controller. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Hmm, ik heb hetzelfde moederbord maar ik heb zelfs geen controle over de CPU-fan met speedfan.
Welke versie van speedfan gebruik je, en heb je iets speciaals gedaan om het werkend te krijgen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:05:
Hmm, ik heb hetzelfde moederbord maar ik heb zelfs geen controle over de CPU-fan met speedfan.
Welke versie van speedfan gebruik je, en heb je iets speciaals gedaan om het werkend te krijgen?
Gewoonlijk moet je in de settings van Speedfan de fan controle op manueel zetten in plaats van "smart fan" of wat dan ook.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:38:
[...]

Gewoonlijk moet je in de settings van Speedfan de fan controle op manueel zetten in plaats van "smart fan" of wat dan ook.
Bedankt, dat was het probleem inderdaad!
Jarenlang (met mijn vorig moederbod) heb ik speedfan gebruikt en nooit heb ik geweten dat er zo'n opties waren :) .

• kaajee
Question Mark schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 08:03:
Niet mogelijk,...............

Een alternatief is het aanschaffen van een fan controller. :)
Ja, heb ik ook naar zitten kijken, maar ik hecht veel waarde aan het softwarematig controleren van de fan(s) en vrijwel alle fan controllers die ik vind zijn louter hardwarematig te regelen. Dus draaien aan potmetertjes, dat wil ik niet. Het is voor mijn HTPC en dan wil ik niet en checken of de temps te hoog worden en indien het geval opstaan om een potmeter te gaan bijstellen.....
Moet dus gewoon 'automatisch' (treshold instellen) gaan........

Ik kwam wel de Sunbeam Theta USB Fan controller tegen, maar die is lastig verkrijgbaar en een prijzige oplossing voor m'n ene fan eigenlijk. Of de mCubed T-Balancer, zelfde issues.....

Is er wellicht een goedkoper alternatief bekend? Of wellicht zelf iets bouwen obv serieel of usb. Controller moet natuurlijk wel in staat zijn met software (Speedfan) te communiceren.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gebruik de search even, er zijn in het verleden meerder topics over fancontrollers geweest.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled :)

Maar, waarom wil je perse regelen? Ik heb hetzelfde moederbord in mijn HTPC en heb een stille 12 cm fan gekocht als case fan, die op ongeveer 500 rpm draait (op 7 Volt). Dit is echt onhoorbaar. In combinatie met een Scyte Ninja CPU fan wordt mijn CPU ongeveer 35 graden (deze fan wordt door speedfan geregeld en draait tijdens normaal gebruik van mijn HTPC 700 RPM). Moederbord temp wordt 35 graden, da's koel genoeg.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kaajee
Question Mark schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:07:
Gebruik de search even, er zijn in het verleden meerder topics over fancontrollers geweest.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled :)

Maar, waarom wil je perse regelen? Ik heb hetzelfde moederbord in mijn HTPC en heb een stille 12 cm fan gekocht als case fan, die op ongeveer 500 rpm draait (op 7 Volt). Dit is echt onhoorbaar. In combinatie met een Scyte Ninja CPU fan wordt mijn CPU ongeveer 35 graden (deze fan wordt door speedfan geregeld en draait tijdens normaal gebruik van mijn HTPC 700 RPM). Moederbord temp wordt 35 graden, da's koel genoeg.
Ik zat er gisteravond nog aan te denken; "moet ik nou ook nog expliciet zeggen dat ik dus niet op zoek ben naar een temperatuur-gestuurde controller, maar dat ik hem juist expliciet wil kunnen regelen middels software", maar toen dacht ik; "nee, dat blijkt toch overduidelijk uit mijn tekst"........

Blijkbaar niet............

Ook de welbekende verwijzing naar de search van GoT, voorspelde ik, want ook die heb ik natuurlijk gebruikt, ook het door jouw aangehaalde post al lang en breed doorgenomen, daarin dus juist GEEN software-controlled variant, alleen maar temperatuur en hardwarmatig. Die wil ik dus niet.

Waarom regelen? Omdat ik, zoals gezegd, zelf de software matige controle wil hebben. En de case fans wil kunnen laten varieren. Bijv. ik heb niet de mogelijkheid tot een 12cm case fan, slechst 6cm. Die maken per definitie meer herrie, niet heel erg maar ik wil alleen dan iets meer herrie wanneer het echt nodig is en de temps te hoog raken........

(het enige topic alhier dat ik al eerder gevonden had is deze en die is (qua externe links etc.) zo dood als een pier......)

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 15-01-2008 09:08 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kaajee schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:06:
[...]Waarom regelen? Omdat ik, zoals gezegd, zelf de software matige controle wil hebben. En de case fans wil kunnen laten varieren.
Maar, softwarematig gaat dus niet lukken aangezien de benodigde logica op het moederbord ontbreekt en die is er niet even bij te knutselen.

De enige optie die overblijft is een hardwarematige (temperatuurgestuurde) regeling.

Verder mag je vorige post iets vriendelijker, ik probeer je alleen maar te helpen....

• kaajee
Question Mark schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:51:
[...]

Maar, softwarematig gaat dus niet lukken aangezien de benodigde logica op het moederbord ontbreekt en die is er niet even bij te knutselen.

De enige optie die overblijft is een hardwarematige (temperatuurgestuurde) regeling.

Verder mag je vorige post iets vriendelijker, ik probeer je alleen maar te helpen....
Ja sorry, je hebt gelijk. Maar af en toe wordt ik mn. hier op GoT een ietwat moe van de moeite die je blijkbaar zelf moet doen. En de daaropvolgende (soms overbodige) commentaren......
Niet persoonlijk bedoeld.....

En idd. de communicatie met het moederbord is in deze natuurlijk cruciaal. Dat zou dus wel mogelijk moeten zijn middels een USB of seriele verbinding. Maxim heeft wel een aantal IC's in het assortiment die fan control mogelijk maken, maar dan moet je em nog steeds koppelen aan je pc. Ook als je op de Speedfan site zoekt naar Maxim zie je wel comptabilieit, wordt echter een complex verhaal vermoedelijk.....
Als je hem wel middels USB of Serieel kunt koppelen is het weer een ander verhaal natuurlijk.......

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 15-01-2008 13:40 ]

Pagina: 1