[Server] Start ineens opnieuw op tijdens de installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 20:21
Ik heb een probleem. Ik heb hier een computer staan die ik als Linux server in wil zetten. De specificaties:
  • Moederbord: Super Micro 370DLR, Socket 370
  • Processor: 2x Pentium 3, 1Ghz
  • Geheugen: 512MB, PC133 EEC (ik kan het merk niet vinden)
Er moet Gentoo Linux op komen. Ik stop dus de installatie-cdrom in de drive, maar tijdends het booten van de kernel loopt de computer muurvast. Ik heb dit verschillende keren geprobeert, maar zonder succes.

Ik dacht: misschien is het wel iets met het geheugen. Ik heb memtest opgestart, maar na een halfuurtje was de computer weer vastgelopen. In dat halfuurtje waren er iig geen errors gevonden. Ook kan ik het geheugen niet vervangen, want ik heb hier geen EEC-geheugen behalve dat ene reepje.

Misschien ligt het aan de voeding; dat die het door die tweede processor niet trekt. Het is zo'n noname-ding van (staat er op) 300W. Ik heb vanmiddag een nieuwe voeding gekocht, een M-Tech van 400W. Ook hiermee loopt het systeem muurvast.

Als ik de installatie-cd boot met de boot-parameters: "noapic" en "nolapic", of de tweede processor eruithaal, loopt het systeem niet meer vast, maar start het spontaan opnieuw op.
Dit gebeurt op een willekeurig moment, dus niet bij dat-ene installatie-onderdeel wat in de soep draait.

Ik heb me ergens laten vertellen dat ik ook het reepje geheugen van slot #1 naar een ander slot kan verplaatsen. Ik heb het verplaatst naar slot #4, maar dat biedt ook geen soelaas.

Ook kan het niet aan mijn installatiemedia liggen, want ik vond nog een SuSE Linux 9.2 cd-setje in de kast, en daar heb ik precies dezelfde problemen mee. Zelfs Windows houdt geen stand!

De cd-rom speler is ook de boosdoender niet, want met een andere cd-rom/dvd speler overkomt me hetzelfde.

Ik heb op iemands aanrading de computer al zo kaal mogelijk opgestart, met alleen de cd-rom speler, één reepje geheugen en één processor. De computer heeft nog steeds dezelfde kuren :'(

Mijn ideeën zijn op. Heeft er iemand suggesties?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er moet Gentoo Linux op komen. Ik stop dus de installatie-cdrom in de drive, maar tijdends het booten van de kernel loopt de computer muurvast. Ik heb dit verschillende keren geprobeert, maar zonder succes.
Wat zijn de laatste dingen die je voorbij ziet komen? :)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:55
Doe eens een geheugentest? Ondanks dat het EEC geheugen is heb ik vooral met oude beestjes vaak bij het opnieuw installeren dat ze meer moeite hebben omdoor de setup te komen omdat deze kleine foutjes bevat (geheugen raakt op). Linux is hier veel precieser in valt me op.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hij heeft al een memtest gedaan zegt hij :)

• rick91
Wat zijn de laatste dingen die je voorbij ziet komen?
Ik wou net even voor je kijken, maar net toen het systeem weer vast zat en ik die laatste dingen over wou typen, bgon het systeem te piepen. Een niet-ophoudende hoge toon ;) Wat kan dit betekenen? In de manual wordt deze soort piep niet beschreven ;)

Ik heb in de BIOS wel een functie op "Enable" gezet, die over een overheat warning gaat. Misschien dat dat deze piep verklaard :) Ik zal die functie eens disablen, en kijken wat of het nog piept.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Reset die hele bios sowieso eens met de jumper :)

• rick91
Zo. Het duurde erg lang voor ik de jumper gevonden had. Er zijn twee standen:

1-2 = Normal
2-3 = Clear

Het bleek dat de jumper de hele tijd al op 2-3 stond ;) Maar toch is dat niet de oorzaak. De computer hield het veel langer vol, maar toch kwamen na een tijdje de niet-ophoudende, hoge piep en een vastloper weer om de hoek.

Ik heb in de BIOS de overheat-warning-functie op "Disable" gezet, en nu loopt het systeem wel vast, maar komt er geen peip meer ;)

Zou het systeem dan toch gewoon te warm zijn? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen (niet dat ik er nu zo veel verstand van heb). Iedere CPU heeft een eigen koeler, de fan van de voeding blaast de systeemkast in en de kast ligt open ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt de koelpasta ververst na het opnieuw opzetten van de CPU?
Of zijn dat nog oudewetse slot1 cartridges? (met fixed koeler).

Verder een tweaker in de buurt lief aankijken of je het met zijn PSU mag proberen? (bij mij langskomen mag ook, maar dat is niet echt handig). Ik vind het een raar probleem iig :/

• rick91
Ik heb de tweede CPU al een keer tijdelijk vervangen door een 933MHz P3, om te kijken of die tweede processor niet toevallig gewoon stuk was, aangezien het systeem zónder die proc beterder werkte (beterder, maar nog wel met problemen). Toen dat dus niet zoveel effect bleek te hebben, heb ik de oude weer teruggezet, en idd gelijk de koelpasta ververst.

Ik zal als ik thuis ben de koelpasta van de ándere CPU ook even verversen ;)
(bij mij langskomen mag ook, maar dat is niet echt handig)
Nee, idd :) Utrecht is idd niet zo handig ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh je hebt een 1GHz en een 933 tegelijk op dat mobo gestopt? :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pieeeeeeeep is een overhittingswaarschuwing. Als ACPI aanstaat is het rebooten tgv overhitting ook normaal gedrag. Ik vermoed dus sterk dat je een koelingsprobleem hebt.

Wat je sowieso zou kunnen doen is om de FSB van je bord tijdelijk van 133MHZ naar 100MHz of zelfs 66MHz te verlagen. Als je een hitteprobleem hebt zou het zeker op 66MHz minder moeten zijn. Ik zou iig kijken naar hoe goed de CPU cores contact maken met hun koelers - dit kan gebeuren als de koeler er scheef op zit, dus nauwelijks contact maakt, of bij te weinig danwel veel teveel koelpasta.

Mbt voeding: zoveel vreten die oude P3tjes niet. Ik heb anderhalf jaar lang 2x P3-1000 gedraaid met een el-crappo 300W PSU zonder problemen. Als je twee verschillende PSU's geprobeerd hebt, al zijn ze geen van beide geniaal, dan is het onwaarschijnlijk dat dit probleem door voeding veroorzaakt wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• rick91
Uhh je hebt een 1GHz en een 933 tegelijk op dat mobo gestopt?
Ja. De pc deed het gewoon, hoor ;) Alleen gingen beide CPU's op 933Mhz draaien. Is dat not-done dan? Maar wees gerust, er zit nu weer gewoon 2x 1Ghz in ;)
Wat je sowieso zou kunnen doen is om de FSB van je bord tijdelijk van 133MHZ naar 100MHz of zelfs 66MHz te verlagen.
Die optie kan ik nergens in de BIOS vinden ;) Of moet dat niet in de BIOS?
Ik zou iig kijken naar hoe goed de CPU cores contact maken met hun koelers - dit kan gebeuren als de koeler er scheef op zit, dus nauwelijks contact maakt, of bij te weinig danwel veel teveel koelpasta.
De koelers zitten er allebei goed op. Ik zal van CPU #1 de koelpasta even verversen.
dan is het onwaarschijnlijk dat dit probleem door voeding veroorzaakt wordt.
Dat is mooi ;)

Er is nog nieuws: toen ik net de BIOS in wou gaan om te kijken voor de settings van de FSB, kreeg ik eerst een melding:
CMOS battery low!
Ik heb toen het batterijtje vervangen met een exemplaar uit een andere pc (een soortgelijke), maar toen kreeg ik die melding nog steeds. Maar ik heb er net nog even naar gekeken, en de melding is weg ;)

• rick91
Ik heb net op beide CPU's en hun koelers de koelpasta helemaal verwijderd, en op de CPU's nieuwe koelpasta gedaan. Niet te veel, niet te weinig. De temperatuur van de CPU's komt niet meer boven de 40 graden uit, wat bij cpu #1 eerst wel het geval was. Ze springen soms zelfs terug naar 24 graden!

Helaas lost dit het probleem niet op. De computer loopt weer compleet vast, en met de "noapic" en "nolapic" bootparameters gebeurt dit niet, maar start de computer wel ineens opnieuw op, zij het wel zonder gepiep ;)

Kan het nu nog wel aan overhitting liggen? Het wordt namelijk moeilijk om er een fan bij te plaatsen, aangezien ik geen grote fans heb (er kunnen nergens kleintjes in). Maar ik wil, als het nodig is, wel even langs de pc-boer lopen, hoor ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@rick: of met jumper of in de BIOS. Kwestie van RTFM :)

Op zich moeten ze zonder fans wel gewoon kunnen draaien (op de cpufan na), zonder al te veel stress.

Over SMP weet dionb meer (iig met die oude prut).
http://www.supermicro.com...herboard/P3/LE/370DLR.cfm

Hier staat dat hij ook met 100MHz FSB kan werken.
Ik kijk even in de manpage voor je :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke biep van page A-2 hoor je btw exact?

En lees page 2-16 van de manual eens.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Serverworks IIILE chipset kan iig 100 en 133MHz aan, 66MHz is niet officieel gedocumenteerd ervoor, maar sowieso wordt FSB door BIOS en PLL bepaald, dus als je de PLL aanstuurt op lagere snelheid, dan gebeurt dat. Ik kan iig niet vertellen waar je de FSB kunt instellen, dat verschilt per bord. Op mijn Asus CUR-DLS (zelfde chipset) kon dat via jumper of (als je jumper op "auto" zette) in BIOS. In een eerdere Supermicro P3 bord die ik had was het iig in BIOS in te stellen. Maar goed, dat zal als het goed is in de handleiding staan.

Heb je trouwens de met dat bord meegeleverde So370 socket terminator? Zo ja zou ik iig met single CPU proberen. Kan zijn dat er iets gaar is in SMP (mijn CUR-DLS heb ik na een reeks van kuren weg moeten doen, een van de twee PCI bussen viel uit, hij wilde niet meer in SMP werken enz. - heb het vervangen met een CUV4X-D, op papier veel minder goed, maar wel stabiel en betrouwbaar).

Even andere insteek: zitten je CPU fans op de CPU_FAN headers aangesloten of zou het kunnen dat eentje op een casefan (SYS_FAN) header zit? Misschien klaagt het bord over CPU fan die hij niet kan detecteren.

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat bordje is trouwens gewoon met jumper hoor, aldus de manual.

offtopic:
dion_b: ik heb nog steeds niets van die caps gehoord, ik ga er even achteraan bellen

• rick91
Welke biep van page A-2 hoor je btw exact?
Geen - een niet-ophoudende, hoge toon, wat waarschijnlijk de overheat warning is ;)
Heb je trouwens de met dat bord meegeleverde So370 socket terminator?
Ik heb het bord nog niet zo lang geleden gekocht in V&A ;) Toen kreeg ik alleen het bord, een reepje 512MB EEC geheugen, de twee processoren en een afdekplaatje :)
Zo ja zou ik iig met single CPU proberen.
Ik ben nu niet thuis. Als ik weer thuis ben (morgen) zal ik het even doen ;)
zitten je CPU fans op de CPU_FAN headers aangesloten
Jup, ze zitten alletwee op de CPU_FAN header aangesloten ;)

• rick91
Dat bordje is trouwens gewoon met jumper hoor, aldus de manual.
Dat las ik net ook ;) Sorry, wss overheen gekeken. Als ik morgen thuis ben zal ik de FSB-snelheid verlagen ;)

• rick91
Ik heb 10 minuten geleden de FSB-snelheid verlaagd naar 100MHz ;) Het systeem is nog niet vastgelopen. Ik ben nu bezig de loopback te pingen. Daar ga ik een avondje mee door. Als het scherm dan nog doorloopt met de ping-resultaten, is de oplossing - denk ik - gevonden :)

Zal dan de oorzaak toch overhitting zijn?

Er brannde trouwens voorheenb een rood lampje op het mobo, met als bijschrift: "PC133". Dat brandt nu niet meer. Was dat een fout, of een controle-lampje? In de manual staat het niet ;)

Ook krijg ik nu bij het opstarten de melding dat mijn CMOS battery 'low' is. Ik heb er al verschillende batterijtjes ingestopt (van vrij nieuwe computers die er geen problemen mee hadden), maar de melding gaat niet weg ;)

• rick91
Nope, hij heeft een uurtje perfect gedraaid, om daarna spontaan opnieuw op te starten ;)

Ik zal CPU #2 er even uithalen, en dezelfde test nog een keer draaien ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat ledje is ervoor om de 133MHz FSB te indiceren.
Hoeveel geheugen sloten heb je bezet?

• rick91
Ik heb een geheugen slot bezet, met 512 MB Pc133 EEC-geheugen ;)

• rick91
Ik heb CPU #2 er net uitgehaald, en dezelfde test nogmaals gedraaid. Dat ging goed; hij bleef 2 uur probleemloos draaien, toen was ik wel overtuigd ;) Ik heb CPU #2 er weer bijgedaan, en weer die test gedraaid. Deze heeft een uur probleemloos gedraaid, maar omdat-ie nogal veel herrie maakt (het zijpaneel zit er nog niet op) moest ik hem uitzetten omdat mijn broertje naar bed ging ;)

Dus ik denk dat het nu is opgelost :) Mijn processoren draaien door die verlaagde FSB-snelheid nu wel op 750MHz ipv 1Ghz, maar op zich maakt dat voor mij niet veel uit (mn huidige server is 1x 333Mhz) ;)

Maar ik zal morgen nog één lange test draaien (van 4uur tot 7uur) voor de zekerheid...

[ Voor 7% gewijzigd door rick91 op 10-01-2008 22:29 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je een VRM voor je tweede CPU?

• rick91
Heb je een VRM voor je tweede CPU?
Ik ken al die afkortingen niet ;) Wat bedoel je hiermee?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voltage regulator.
Los bordje dat je op je mobo moet prikken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator_module

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 11-01-2008 16:11 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Even teruglezende: klopt het dat de zaak nu gewoon stabiel werkt? :)

• rick91
Ah, okee :) Nee, die heb ik niet ;)
Even teruglezende: klopt het dat de zaak nu gewoon stabiel werkt?
De server staat nu vanaf 4 uur aan met een ping-localhost-opdracht, en hij is nog steeds niet vastgelopen. CPU #1 en #2 zitten er beiden in, en de FSB-snelheid is 100MHz ;) Het gaat de goede kant uit; ik laat hem nog tot 9 uur doordraaien ;)

Alleen krijg ik dus nog steeds die CMOS-battery-low-melding ;)

[ Voor 21% gewijzigd door rick91 op 11-01-2008 17:36 ]

• rick91
Het is nu tien over elf en de server draait nog probleemloos: test geslaagd ;)

Hij heeft het +/- 7 uur volgehouden, en nu zet ik hem uit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rick91 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:30:
Alleen krijg ik dus nog steeds die CMOS-battery-low-melding ;)
Batterijtje al geswapt? :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

lezen..;) al meerdere keren dus..

• rick91
lezen..;) al meerdere keren dus..
Jup; inderdaad. En ik kan niet geloven dat al die batterijtjes leeg zijn. Eergisteren kreeg ik op mijn laptop een soortgelijke melding; "the CMOS battery cannot be identified." ;)

Het lijkt hier wel de lege/bijna-lege-batterijtjes-week :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dank je wel voor de reminder om te lezen heren ;)

• rick91
Nou, ik ga er morgen Gentoo op installeren. Ik hoop dat dat verder zonder problemen verloopt, en dat de server gewoon blijft draaien ;)

• rick91
Gentoo is inmiddels geiinstalleerd ;) De computer doet het weer gewoon (met de verlaagde FSB-snelheid), maar als de pc 2 uur aan staat, en ik voel aan de koelblokjes van de processoren, zijn deze erg warm :? De twee koelertjes die er bovenop zitten, draaien op volle kracht en de koelpasta zit er ook goed op ;)

Ik heb eergisteren bij de compushop twee coolermaster case-fans besteld, dus ik hoop dat het geheel een stuk koeler gaat worden ;)

• rick91
Ik heb gisteren de twee casefans opgehaald ;) Ik ga ze morgen inbouwen :) Dan de FSB-snelheid weer normaal zetten, en dan zullen we zien of het door oververhitting komt ;)

• rick91
Zo. Een update. Er is van alles tussen gekomen, dus het heeft even geduurt voor ik weer met mijn server aan de slag kon.
Ik heb de casefans inmiddels ingebouwd, en aangesloten op een vrije molex aan de rode en de zwarte draden. Hij is best stil.

Maar weer het probleem: het ding start spontaan opnieuw op. De eerste reset heb ik ondervonden na de installatie van slocate. Ik moest eerst de slocate-database updaten, dus dat deed ik.
Maar vlak na het commando uitgevoerd te hebben (de harde schijf was heel intensief met de bewerking bezig), startte-ie opnieuw op :'(

Het is toch wel weer vreemd: het is een tijd goed gegaan (het systeem heeft 6 uur lang zonder problemen naar localhost staan te pingen), de FSB-snelheid staat nu op 100MHz i.p.v. 133MHz en het systeem wordt goed gekoeld ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En memtest ging wel goed?
En andere IO intensieve dingen?
Is er iets in het logje te vinden?

• rick91
En memtest ging wel goed?
Memtest heeft hier 3 uur probleemloos staan draaien ;)
En andere IO intensieve dingen?
Zoals...
Is er iets in het logje te vinden?
Dat zal ik zo even doorzoeken ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:02:
Uhh je hebt een 1GHz en een 933 tegelijk op dat mobo gestopt? :?
Overigens is het met de P3 prima mogelijk verschillende snelheden naast elkaar te draaien mits de pcu van zelfde 'type' is. Dus katmai of coppermine en gelijke cache en fsb.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een tarball van /dev/random trekken ofzo?
dd ?

• rick91
Ik heb net maar een updatedb gedraaid. Zul je net zien: gaat het gewoon in een keer goed ;) En de HD was toch lekker intensief bezig :)

En welke logebstanden bedoel je?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

/var/log/messages?

• rick91
Heb ikzojuist gekeken ;) Er staat opzich niet veel bijzonders (denk ik...) in, behalve een aantal ACPI warnings ;)

De server staat nu weer uit; morgen zal ik de exacte inhoud van /var/log/messges posten ;)

• rick91
Ik denk dat het probleem is opgelost. De server heeft 3 uur probleemloss staan memtesten ;) Toen weer van de HD opgestart en updatedb geprobeert. Dat ging goed. Zelfs het installeren van een aantal programma's (duurde een uurtje) verliep zonder problemen.

De server staat nu op zijn aangewezen plaats (totdat de zolder klaar is, dan hebben wij ook geen last meer van het gezoem).

Ik hoop dat het nu goed blijft ;)

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Hebben de condensators op het bord misschien een lichte bolling of lekkage?
Ik heb even gegoogled en de "370DLE" heeft dit probleem. indien dit ook het geval op dit bord is dan kan dit de mogelijkheid zijn dat de processoren niet op 133Mhz fsb willen lopen door een onstabiele vcore spanning.

• rick91
Hebben de condensators op het bord misschien een lichte bolling of lekkage?
Nee, ik heb er gisteren even naar gekeken, maar ik zie ze niet (licht) bol staan.
En hoe herken je zo'n lekkage?

Maar volgens mij was het een BIOS probleem. Ik zat laatst wat aan de instellingen te morrelen, en nu draait de bak als een zonnetje ;)

Ik weet niet welke optie(s) er nu verantwoordelijk voor waren; ik heb zommaar wat dingen op Enabled / Disabled gezet, maar het heet iig wel een positief resultaat ;)

Ik beschouw deze draad nog niet als opgelost. We zullen eerst maar eens kijken hoe lang de pc het volhoudt :)

• rick91
Ik beschouw deze draad nog niet als opgelost. We zullen eerst maar eens kijken hoe lang de pc het volhoudt
Twee dagen, dus :'( Ik zag net dat de server zichzelf weer gereset heeft, en tijdends het opstarten weer is blijven hangen :(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rick91 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:29:
[...]

Nee, ik heb er gisteren even naar gekeken, maar ik zie ze niet (licht) bol staan.
En hoe herken je zo'n lekkage?
Bruine smurrie op\rond de condensator.
Vaak roestkleurig (niet altijd) of wat donkerder.

Bij welk onderdeel is hij blijven hangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 17-03-2008 20:21 ]

• rick91
Bij welk onderdeel is hij blijven hangen?
Net na het controleren van de harde schijf ;)

code:
1
2
3
...
/dev/hda4: clean...
...

• rick91
O, ik vergat nog te zeggen dat op het moment van vastlopen het lampje voor de hd-activiteit continu aan het branden was ;)

• rick91
Zou het misschien toch niet het geheugen kunnen zijn? Of is het zo dat als memtest geen fouten vindt, dat alles dan in orde is?

Ik kan het niet testen, omdat dit de enige EEC-geheugenmodule is die ik heb. En dat moederbord pakt alleen EEC ;)

• rick91
Goed. We kunnen in ieder geval uitsluiten dat het een softwareprobleem is. Net geprobeert RedHat te installeren, maar tijdends de installatie (na 6 minuten) stsrt de server toch weer opnieuw op.

Nog even het mobo grondig geinspecteerd, maar geen (licht) gebolde condesatoren of lekken gezien ;)

• rick91
De oorzaak is eindelijk bekend. Het BIOS...

Er is gisteren een, op het eerste gezicht succesvolle, BIOS-update uitgevoerd. Maar een reboot was er echter totaal niets veranderd :? En na nóg een reboot kreeg ik geen beeld meer (een onboard videokaart)!

Dus nu is er geen twijfel meer ;) Nog even doorsparen voor een nieuw moederbord dus :p
Pagina: 1