Bestands deling over internet

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ik wil een bestandsdeling over het internet maken en ik vroeg me af wat de mogelijkheden waren.
Het gaat over bedrijfdata die gedeeld wordt en het moet veilig zijn het moet ook niet een te dure oplossing worden.

Het is de bedoeling dat er centraal ergens een pc staat met voorral excel en word bestanden.
Een Laptop ergens op een andere locatie moet via het internet deze bestanden kunnen lezen. Dus hoeft ze niet aan te passen of nieuwe bestanden toe te voegen.
Op dat zelfde moment is er iemand gewoon op de pc aan het werk dus het moet geen remote control of zoiets worden.

Zelf zat ik te denken aan gewoon een simpele FTP server.
Maar zijn er nog meer mogelijkheden? is een ftp server betrouwbaar?
Ook is het belangrijk dat als het ingesteld wordt dat er eigelijk geen problemen kunnen komen dat hij niet meer werkt ofzo. Dus ook voorral een stabiele oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door eatualive op 07-01-2008 20:07 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

een alternatief is webdav.
Heb mezelf er nooit in verdiept dus ik weet niet de voor/nadelen tov ftp.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 07-01-2008 19:42 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Is een https-Apache-server met password-directory niet een optie?

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zal eens kijken, weet zo gauw niet wat het inhoud.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
Ik zou als ik jou was met VPNs gaan werken, of inderdaad met HTTPS

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47

Prx

Het blijft natuurlijk altijd tricky om een dergelijke functionaliteit aan te bieden op een computer waar nog daadwerkelijk op gewerkt wordt. Je zit ook nog eens met het probleem dat een gebruiker, van die computer, in een bestand aan het werken kan zijn op het moment dat iemand hem opvraagd.

Persoonlijk ben ik een fan van VPN, hoewel in dit geval een Https/Htaccess een makkelijke (en goedkope) oplossing voor je probleem is.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 16:28
Zou ook voor de VPN gaan, dat kan zeer gemakkelijk uitgebreid worden...

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Als je echt simpel wilt doen:
www.hamachi.cc

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, er zijn meerdere oplossingen mogelijk, wat voor jou de beste keuze is mag ja natuurlijk zelf invullen, aangezien je zelf ook het onderhoud zal doen.

Een VPN is goed te doen - en zou ook mijn eerste keuze zijn -, maar kan wat lastig zijn als je niet weet hoe het werkt.

Hamachi blijf ik een wanstaltig product vinden als je dat bedrijfsmatig wilt gaan gebruiken.

Een open dir beveiligd met htpasswd en SSL is leuk, maar geeft geen upload mogelijkheid. (tenzij je die zelf bouwt natuurlijk) en je hebt geen access controle op je bestanden.

Een andere oplossing is werken met OpenSSH op je fileserver. Via WinSCP (gratis) kan je dan een explorer achtig (of NC achtig) window krijgen waarmee je bij de files kan komen. Voor quick 'n dirty zou ik dat als eerste mogelijkheid nemen.

FTP raad ik af, tenzij je SFTP wilt gaan gebruiken (Kan ook met WinSCP) Bij FTP gaan uid en pwd in clear text over de lijn.

keuzes: Je mag zelf kiezen ;)

* Equator plaatst mental note: Binnenkort eens een Blogje aan wijden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.