"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
#main ul.lijstje { margin: 0 }
ul.lijstje { margin: 10px }
blijft 0
waar schijnlijk is dit dus ook het geval bij jou. het is op te lossen met !important, maar dat is een nogal ranzige oplossing vind ik.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 21:00 ]
Verwijderd
Misschien een hele stomme vraag maar staat het in je CSS ook zo naast elkaar?Reveller schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:39:
Cascading Stylesheet:
1 2 3 4 5 #foo { .foo { width: 100%; width: 100%; display: block; display: block; background: red; background: red; } }
Mijn probleem is dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| <html> <head> <style> ul.bar { width: 100%; background: #bbb; margin: 0; padding: 0; } </style> </head> <body> <div class="foo"> <ul class="bar"><li>bar</li><li>bar</li></ul> <textarea class="fubar"></textarea> </div> <input type="submit"> </body> </html> |
Bovenstaande ziet er in FF en IE hetzelfde uit: een rode balk (schermbreed) met twee li-items onder elkaar. Daaronder een textarea en daaronder een button. Wat ik wil is de li-items naast elkaar zetten (dit wordt de topnav van mijn site). Dat doe je met li float: left:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| <html> <head> <style> ul.bar { width: 100%; background: #bbb; margin: 0; padding: 0; } ul.bar li { float: left; } </style> </head> <body> <div class="foo"> <ul class="bar"><li>bar</li><li>bar</li></ul> <textarea class="fubar"></textarea> </div> <input type="submit"> </body> </html> |
Het gevolg is dat IE het weergeeft zoals bedoeld (rechts), maar FF doet iets heel anders (links):

Hoe los ik dit op?
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
| ul.bar { width: 100%; background: #bbb; margin: 0; padding: 0; overflow:auto; list-style:none; } |
De reden dat je de achtergrondkleur niet zag bij Firefox is dat gefloate elementen geen hoogte hebben (maar het wel innemen). De UL krijgt dus ook geen hoogte (en is er dus ook geen achtergrond te tekenen). Hiervoor is de overflow:auto. Firefox tekent ook de bullet over de achtergrond heen, itt IE dus we halen ook de list-style even weg.
Intentionally left blank
Dat heeft niks met id oid te maken, maar met specificity van je CSSVerwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:56:
Onzin, wat wel is is dat een ID belangrijker wordt gevonden, en dus niet overschreven kan worden (ja kan wel, maar simpel gezegd)
#main ul.lijstje { margin: 0 }
ul.lijstje { margin: 10px }
blijft 0
waar schijnlijk is dit dus ook het geval bij jou. het is op te lossen met !important, maar dat is een nogal ranzige oplossing vind ik.
Reveller: ik zou trouwens gewoon wat meer gaan verdiepen in CSS. Dit soort dingen loop je vaak eenmaal tegenaan en vergeet ze hopelijk maar 1 keer daarna
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
1
2
3
4
| .foo { display: block; background: #ddd; } |
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus (geel = foo, groen = bar ul, rood = fubar texarea, blauw = button):
[ Voor 15% gewijzigd door Reveller op 07-01-2008 23:18 ]
Oke, even heel duidelijk. Links hoe het er nu uit ziet; rechts hoe het eruit zou moeten zien. Daaronder de html / css die ik nu heb:BtM909 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:33:
Je geeft heel leuk vier kleurtjes weer, plaats dan ook even de volledige html + css source (in één code blok) zodat we weten wat je allemaal probeert. Beter nog, zet het ff online

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| <html> <head> <style> .foo { display: block; background: #F1FF00; } ul.bar { width: 100%; background: #00A737; margin: 0; padding: 0; overflow:auto; list-style:none; } ul.bar li { float: left; } textarea.fubar { clear: both; float: left; background: #FF002A; } input { background: 60A0FF; } </style> </head> <body> <div class="foo"> <ul class="bar"><li>bar</li><li>bar</li></ul> <textarea class="fubar"></textarea> </div> <input type="submit"> </body> </html> |
Bedankt voor ieders hulp tot nu toe
Dus clear die floats nog eens... zelfde trucje als hierboven wordt genoemd, maar dan op de foo.
Btw een div is al een block-level-element; die hoef je niet nogmaals 'display:block' mee te geven...
Cogito ergo dubito
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Ik heb nu alle elementen gefloat en gecleared, maar er treedt geen verandering in rendering op. Kun je iets preciezer zijn?Boelie-Boelie schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 00:49:
Jouw verwachting was dat de div alles erin zou omvatten. Wanneer je merkt dat een div niet als een blo(c)k reageert en niet alles erin omvat, én je gebruikt floats, dan moet je zorgen dat je een float-clearingmethode gebruikt.
Dus clear die floats nog eens... zelfde trucje als hierboven wordt genoemd, maar dan op de foo.
Btw een div is al een block-level-element; die hoef je niet nogmaals 'display:block' mee te geven...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| <html> <head> <style> .foo { background: #F1FF00; clear: left; } ul.bar { width: 100%; background: #00A737; margin: 0; padding: 0; overflow:auto; list-style:none; } ul.bar li { float: left; } textarea.fubar { clear: left; float: left; background: #FF002A; } input { clear: left; background: 60A0FF; } </style> </head> <body> <div class="foo"> <ul class="bar"><li>bar</li><li>bar</li></ul> <textarea class="fubar"></textarea> </div> <input type="submit"> </body> </html> |
Mooiste en netste vind ik om je containing element een overflow:
1
| overflow: auto | hidden; |
Mijn ervaring is dat overflow: hidden; nog weleens problemen kan geven in print. Wanneer het element namelijk groter is dan de printable area houdt de print er ook mee op. Dit doet zich bij Firefox voor meen ik. Hoewel dit misschien niet vaak het geval zal zijn is het wel iets om rekening mee te houden alvorens je de overflow voor dit doel inzet.BtM909 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:56:
Mooiste en netste vind ik om je containing element een overflow:Cascading Stylesheet:mee te geven
1 overflow: auto | hidden;
-- einde bericht --
Verwijderd
ik weet, maar dat zou een fout kunnen zijn, aangezien dit wel vaker verkeerd wordt gedaan, zo heb ik ervaren!BtM909 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:50:
[...]
Dat heeft niks met id oid te maken, maar met specificity van je CSS
Klopt, maar ik gaf alleen maar antwoord op de mogelijke oplossingen7.01D schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:48:
[...]
Mijn ervaring is dat overflow: hidden; nog weleens problemen kan geven in print. Wanneer het element namelijk groter is dan de printable area houdt de print er ook mee op. Dit doet zich bij Firefox voor meen ik. Hoewel dit misschien niet vaak het geval zal zijn is het wel iets om rekening mee te houden alvorens je de overflow voor dit doel inzet.
Dat zou een fout kunnen zijnVerwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:26:
[...]
ik weet, maar dat zou een fout kunnen zijn, aangezien dit wel vaker verkeerd wordt gedaan, zo heb ik ervaren!
en nou niet antwoorden dat het komt omdat jij het zo hebt ervaren
[ Voor 75% gewijzigd door BtM909 op 08-01-2008 21:48 ]
Zowel 'hidden' als 'auto'?7.01D schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:48:
Mijn ervaring is dat overflow: hidden; nog weleens problemen kan geven in print. [...] wel iets om rekening mee te houden alvorens je de overflow voor dit doel inzet.
Ik deed eigenlijk altijd 'overflow:hidden', ooit geleerd via Mr Fronteer
Cogito ergo dubito
Ik dacht eigenlijk altijd dat alleen 'hidden' voor dit doel gebruikt kon worden omdat 'auto' volgens mij al de default waarde is. Ik zou het dus eerlijk gezegd niet weten.Boelie-Boelie schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 00:46:
[...]
Zowel 'hidden' als 'auto'?
[...] dan dus beter 'auto'?
Overigens doet dat print-probleem zich volgens mij alleen voor als het bewuste element zelf groter is dat de printable area en niet wanneer het een kleiner element betreft dat toevallig ergens onderaan de pagina begint en er dan vervolgens niet meer helemaal op past. In dat geval gaat het volgens mij en zijn geheel naar de volgende pagina, maar ook dat weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker zo uit m'n hoofd.
-- einde bericht --
Verwijderd
ik doe dit voor me werk al zo'n 2 jaar fulltime, en zie van mensen om me heen dat dit een veel voorkomende fout is! maar ik hoef me niet tegen over jou te verantwoorden, dus genoeg hierover.BtM909 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:47:
[...]
Klopt, maar ik gaf alleen maar antwoord op de mogelijke oplossingenGoede toevoeging als noot aan de oplossing die ik typte
[...]
Dat zou een fout kunnen zijnWaar baseer je dat dan op?
en nou niet antwoorden dat het komt omdat jij het zo hebt ervaren
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 19:04 ]
Wat heeft je hoeveelheid jaren ervaring te maken met het feit hoe CSS werkt? Als jij zegt dat het een veelvoorkomende fout is, doel je dan op fout vanuit CSS of fout vanuit de mensen die het gebruiken (precies wat ik zeg met mijn posts)?Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:04:
[...]
ik doe dit voor me werk al zo'n 2 jaar fulltime, en zie van mensen om me heen dat dit een veel voorkomende fout is! maar ik hoef me niet tegen over jou te verantwoorden, dus genoeg hierover.
Dat is wel erg makkelijk. Als je een statement/reactie plaatst en daar wordt op gereageerd, dan is het wel zo netjes om ook de boel te onderbouwen. Ik heb serieus 4x het e.e.a. nagelezen en ik begrijp niet wat je nu wilt zeggen.Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:26:
sjonge jonge, ik ga hier niet eens op in.
een forum is geen fire and forget. Iets met hoor en wederhoor
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
Daarom pikt iedere moderne browser ook moeiteloos losse stylesheets op medium 'print'.7.01D schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:48:
[...]
Mijn ervaring is dat overflow: hidden; nog weleens problemen kan geven in print. Wanneer het element namelijk groter is dan de printable area houdt de print er ook mee op. Dit doet zich bij Firefox voor meen ik. Hoewel dit misschien niet vaak het geval zal zijn is het wel iets om rekening mee te houden alvorens je de overflow voor dit doel inzet.
Omdat je het niet verder kan onderbouwen? Dat is een wel heel makkelijke manier van discussierenVerwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:26:
sjonge jonge, ik ga hier niet eens op in.
Natuurlijk, maar als je voor je print.css weer een andere oplossing voor het 'clearen' moet gaan zoeken, kun je die misschien beter meteen al in je standaard stylesheet toepassen.curry684 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:09:
[...]
Daarom pikt iedere moderne browser ook moeiteloos losse stylesheets op medium 'print'.
-- einde bericht --
Mja, genoeg offtopic.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik ga er maar even vanuit dat je het tegen Jorikjet hebt ;-)Joopieboy schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:42:
Ik vind dat BtM909 wel een punt heeft hoor, [...]
-- einde bericht --