Vraag bij impedantie buiten specificatie

Pagina: 1
Acties:

• Dennis Huiberts
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06-2020
Hallo,

Na het hebben gelezen van informatie op internet en het FAQ heb ik nog steeds een vraag omtrend de impedantie bij luidsprekers. Ik heb pas geleden een nieuwe 5.1-kanaalsreceiver gekocht, de Denon AVR-1802. Dit is een receiver met 5 versterkers, waarbij het subwoofersignaal onversterkt blijft. Iedere versterker kan nominaal 80 watt RMS uitzenden bij 8 Ohm, 20Hz ~ 20kHz met een THD van 0,08% en nominaal 110 watt RMS bij 6 Ohm, 1kHz met een THD van 0,7%. Op de achterkant van de receiver staat ook nog dat er luidsprekers van 6 Ohm tot 16 Ohm gebruikt kunnen worden bij een A/B-configuratie.
Nou ben ik echter van plan om nieuwe luidsprekers aan te gaan schaffen, en laat ik nou net luidsprekers op het oog hebben die een impedantie van 4 Ohm nodig hebben. Deze luidsprekers komen in een 5-kanaals configuratie te staan (2xfront, center en 2xsurround). Nou staan er twee dingen in de handleiding; bij dynamisch vermogen staat er dat er bij een 2-kanaalsconfiguratie luidsprekers gebruikt kunnen worden met een impedantie tot 2 Ohm. Voorderest staat er nog (onafhankelijk van 2-kanaals) dat er een veiligheidsmechanisme in werking kan treden als er over lange tijd met een hoog volume luidsprekers worden gebruikt die een impedantie gebruiken die lager is dan 4 Ohm. Na het lezen van dit ben ik helemaal in de war geraakt en weet ik dus nog steeds niet of ik een 5-kanaalsconfiguratie kan laten spelen waarvan in ieder geval de twee frontluidsprekers een impedantie hebben van 4 Ohm. Weet iemand hier het antwoord op?

Alvast bedankt

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
4 Ohm zal geen probleem als je de versterker niet continu te hard laat spelen. Dynamisch vermogen is een moment opname, en kan dus gemeten zijn in minder dan 0,03 seconden. Luidsprekers hebben geen 'vaste' impedantie en dus kunnen je ''4 Ohm speakers'' op enkele frequenties zelfs inzakken tot 2 Ohm. Daar doelt Denon waarschijnlijk ook op.

Ik raad je aan om de receiver mee te nemen naar de winkel waar je de speakers wilt kopen. Ga daar luisteren naar de combinatie en kijk of je versterker in de beveiliging schiet. Kwaad kan het niet, daar deze moderne versterkers voldoende beveiliging aan boord hebben voor kortsluiting e.d. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, ga je A+B benutten? Zo niet zit je zeker safe.

Wise enough to play the fool

• Dennis Huiberts
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06-2020
A+B ga ik zeker niet benutten, wordt wel heel prijzig anders. En dan even ter verificatie, het ergste wat er zou kunnen gebeuren als of de luidsprekers of de receiver het niet trekt, is dat de beveiliging van de receiver ingeschakeld wordt en zo heel de installatie tijdelijk lam legt?