Toon posts:

Over jezelf opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Met een vriend van me ben ik bezig met een a-capella project. De bedoeling hierbij is dat we dus zelf de instrumenten inzingen en beatboxen. Voor de microfoon ben ik er al uit; dat wordt de shure sm58 (goed voor zang en vooral ook goed voor beatbox). Alleen voor de geluidskaart weet ik het niet zo goed. Wat kan ik het beste kiezen? Bedoeling is dus dat ik over mezelf heen op kan nemen. Dat ik een stukje beatbox en er later overheen kan gaan zingen. Had al begrepen dat je een AIOS kaart moet hebben, maar wat is er nou precies nodig om vocals + beatbox netjes op je computer op te nemen? In de winkel werd ik namelijk helemaal gek omdat die vent mij het duurste aan wou smeren wat ik volgens mij niet nodig heb.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt!

Greets Erik

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

ASIO bedoel je denk ik?

En ik neem aan dat je de microfoon via een mixertje aansluit op je pc? Dan kun je gewoon een simpele geluidskaart nemen met 2 tulp in en 2 tulp uit, ben je voor onder de 100 wel klaar.

Deze bijvoorbeeld: http://feedback.nl/?b=101033&a=177

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Het 'over jezelf opnemen' moet je sowieso in de software op je pc gaan doen en is niet (nauwelijks) afhankelijk van je geluidskaart. Neem er een met nette ASIO ondersteuning zoals die M-audio uit de link van CyBeR en ga aan de slag met Adobe Audition of een Cubase-achtige multitracker.

:)

Permanent wintericon!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 21:37
Nee, je bedoelt ASIO (audio signal input/output), dat zorgt voor lage latency enzo. In principe hoeft dat niet, je kan gewoon je huidige geluidskaart gebruiken. Op je microfoon heb je een XLR-stekker zitten. Als je naar een willekeurige muziekwinkel gaat kan je een XLR --> gitaarplug kabel kopen (wordt meestal gebruikt als budgetoplossing voor microfoonversterking: een gitaarversterker). Nu is het probleem dat op je pc een kleinere aansluiting zit, dus koop je ook nog (bij een elektronicaboer zoals de Handyman ofzo) een grote-naar-kleine-koptelefoon stekker. Nu kan je je microfoon op je pc aansluiten. Met een programma voor audiobewerking met ondersteuning voor meerdere sporen (ik gebruik Adobe Audition, maar er is veel op de markt) kan je nu stuk voor stuk je partij inspelen. Omdat je geen ASIO hebt, moet je wel de partijen een heel klein beetje verschuiven (een paar milliseconden) om alles synchroon te laten lopen (tip: gebruik een metronome [geeft tempo/maat aan] bij het opnemen).

Hierboven staat de goedkoopste oplossing, welke echt een goeie geluidskwaliteit geeft (tenzij je audiofiel bent ;) ). Als je van plan bent vaker op te nemen en dan ook met instrumenten (gitaar, keyboard...), raad ik je aan om een extern audiokastje te kopen. Zie bijvoorbeeld de Line6 Toneport. Dan heb je wel beschikking over ASIO, is het geluid beter (er zitten ook ruisfilters etc. in), kan je twee dingen tegelijkertijd opnemen (gitaar en microfoon bijvoorbeeld) en heb je fantoomspanning voor condensatormicrofoons. Ik denk dat de man van de muziekwinkel je dat wil aansmeren.