Toon posts:

Bittorrent traffic shapen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit thuis op een studenten netwerk met 20 andere mensen, wij delen samen een 20Mb lijntje via een speedtouch modem.

De problemen waar ik mee kamp is:
- De speedtouch ondersteunt maar 1024 open tcp/udp connections en 1024 half-open connections. Met veel mensen die bittorent gebruiken is dit limiet vaak al snel bereikt.
- De 20Mb lijn is in principe véél te weinig maar is valt niets aan te doen doordat wij geen sneller internet kunnen verkrijgen bij ons in de regio.

Zoals ik het zie is mijn probleem: Door het veelvoudig gebruik van bittorrent is zowel de totale bandbreedte als het connectie limiet altijd vol.

Wat ik graag zou bereiken is:
- Load balancing per host: niet per poort queuen maar per host een limiet geven, als er niemand anders online is om de overige bandbreedte te gebruiken mag de host bandbreedte lenen van anderen.
- Geen oneindig aantal bittorrent connecties zodat onze modem weer stikt. Dit zou ik ook het liefst per host bepalen maar indien niet mogelijk kan ik er mee leven als dit globaal kort door de bocht afgekapt word tot 20 ofzo.

Ik heb met freebsd => pf het voor elkaar gekregen te load-balancen op poort en protocol maar dit is niet voldoende. Ook denk ik dat ik messchien een Layer 7 packet filter nodig zal hebben om bittorent traffic te onderscheiden.

P2P verkeer mag van mij maar als netwerk beheerder moet ik aan alle gebruikers denken, als anderen niet meer kunnen "internetten" dan moet er actie ondernomen worden. Dit is geen anti P2P actie!

Heeft iemand anders hier ervaring, een halve oplossing of een gek iedee over? laat het me weten meschien kunnen we met zijn allen hier beter van worden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt uiteraard je tcp/udp timeout iets terug zetten, zodat die grens van 1024 iets minder bereikt wordt, maar als je toch een BSD bak er achter hangt, kun je dan niet de speedtouch modem bridgen (PPTP?) naar je bsd bak? zodat alleen de modem functionaliteit gebruikt wordt?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk kan ik mijn modem alles laten natten naar de bsd bak maar wat dan? Het lost niets op, ik heb nog steeds geen controlle over het netwerk verkeer.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:29

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

De modem loopt vast rond de 1024 connecties omdat de NAT tabel vol staat. Als je de modem alleen laat bridgen ben je van die max 1024 connecties af, want maar 20 connecties per host toestaan is erg weinig imo.
Uiteraard moet je nog wel wat doen om de bandbreedte te verdelen. Daar zou je gewoon harde limieten op kunnen zetten die 's nachts eraf gaan. Kan iemand niet meer fatsoenlijk browsen omdat bittorrent z'n limiet vol trekt, dan moet die persoon z'n client maar netjes instellen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Verwijderd

Topicstarter
Thanatoss schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:44:
De modem loopt vast rond de 1024 connecties omdat de NAT tabel vol staat. Als je de modem alleen laat bridgen ben je van die max 1024 connecties af, want maar 20 connecties per host toestaan is erg weinig imo.
Uiteraard moet je nog wel wat doen om de bandbreedte te verdelen. Daar zou je gewoon harde limieten op kunnen zetten die 's nachts eraf gaan. Kan iemand niet meer fatsoenlijk browsen omdat bittorrent z'n limiet vol trekt, dan moet die persoon z'n client maar netjes instellen.
Thanks nu begrijp ik ook leuk_he, dus als ik mijn modem laat bridgen word ook het initialiseren van de connecties gedaan door mijn bsd bak?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 10:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Even een stukje out of the box denken. Is het niet een idee om een centrale server op te zetten die al het bittorrent gebeuren afhandelt? Alle gebruikers kunnen hier dan hun torrents aanleveren en de server gaat ze downloaden in een mapje ergens. Er is dan altijd maar 1 computer/applicatie aan het downloaden en dat maakt het trafficshapen een stuk makkelijker. Een applicatie waarvan ik zeker weet dat deze dat kan is mldonkey. Hierbij heb je een server en een client component. Elke gebruiker kan gewoon een client lokaal draaien en zoek en downlaod opdrachten doorgeven aan 1 server. MLDonkety heeft ook gebruikers accounts zodat niet iedereen kan zien wat de ander download en zodat elke download in zijn eigen map terecht komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
uTorrent doet dat ook, ik draaide 't op headless 133mhz mini-pc, weliswaar alleen voor mezelf en bij 5+ actieve torrents liep de snelheid heel hard terug (IDE-controller in dat bakje kon 't niet echt hebben volgens mij), maar 't werkte voor de rest perfect. Je hebt meteen ook alles centraal staan, hoef je niet meer te wachten tot die ene huisgenoot thuis is om dat ene bestandje te kopieren :)

[ Voor 10% gewijzigd door W0153R op 09-01-2008 10:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:56:
Even een stukje out of the box denken. Is het niet een idee om een centrale server op te zetten die al het bittorrent gebeuren afhandelt? Alle gebruikers kunnen hier dan hun torrents aanleveren en de server gaat ze downloaden in een mapje ergens. Er is dan altijd maar 1 computer/applicatie aan het downloaden en dat maakt het trafficshapen een stuk makkelijker. Een applicatie waarvan ik zeker weet dat deze dat kan is mldonkey. Hierbij heb je een server en een client component. Elke gebruiker kan gewoon een client lokaal draaien en zoek en downlaod opdrachten doorgeven aan 1 server. MLDonkety heeft ook gebruikers accounts zodat niet iedereen kan zien wat de ander download en zodat elke download in zijn eigen map terecht komt.
deze optie heb ik ook al overwogen, heb eraan gedacht om SMB + azureus webclient te installeren op een centrale pc.

Het probleem is echter dat als ik niet met "egoistische"(beetje overtrokken uiteraard) mensen te maken had bestond dit probleem niet. Als ik kijk op het netwerk wat iedereen geshared heeft zie ik zoveel dubbele downloads, niemand neemt de moeite tegenwoordig om op het netwerk te kijken. Het is simpelweg te makkelijk om zelf te downloaden.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@W0153R: uTorrent draait (toch) niet onder linux? Daarnaast bied MLDonkey functionaliteiten voor useraccounts waardoor je ook alles per gebruiker weer kunt configureren. Maar ik neem aan dat er vele oplossingen zijn. MLDonkey was enkel een voorbeeld dat ik zelf kende en gebruikt heb.

@j.ostie: Och, gewoon afspraken over maken lijkt me niet geheel onmogelijk toch? Het niet zoeken in netwerkshares is meer luiheid. Gewoon afspreken dat iedereen een specifieke client gebruikt en zelfs met luie mensen gaat het goed.

Verwijderd

Topicstarter
Tja janoz in principe heb je gelijk. Heb net even de MLDonkey site gescanned en ziet er zeer netjes uit.

Wat ik dus zou kunnen doen:
1. Alles boven poort 1024 naar buiten blocken behalve de bittorent server.
2. Queuing instellen op de bsd gateway.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met blocken krijg je misschien weer problemen met games. Zeker met maar 20 mensen zouden afspraken voldoende moeten zijn lijkt me.

Pagina: 1