2e internetlijn op 1 adres

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dannyvanderaa
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo allemaal,
Ik ben beheerder van een studentennetwerk. Nu willen wij een 2e internetlijn aanschaffen.

Nou is kabel bij ons niet beschikbaar. ADSL wel. Nu hebben we een 20mbit verbinding bij tele2 en zouden we graag een 2e internetlijn hebben bij bijvoorbeeld Telfort. Is het mogelijk om dit op hetzelfde adres aan te vragen.

Theoretisch zou ik zeggen ja, want je hebt 2 aderparen maar of dit in de praktijk ook zo werkt?
Hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan verschaffen.

En als dit mogelijk is hoe zit het dan met loadbalancing, werkt dit ook gewoon. We hebben al een loadbalancer.

Google en Got bieden mij tot nu toe niet echt antwoorden, hoop dat iemand mij kan helpen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
Op dezelfde telefoonlijn zal wat moeilijk gaan, bij ons in la belgique hebje dan een tweede telefoonlijn nodig.

Verwijderd

Qua loadbalancing kan je ook gebruik maken van een router/modem die 2 WAN-poorten heeft.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
het lijkt me dat je een 2e lijn moet aanvragen

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
Kans is aanwezig dat je een tweede ijntje moet laten leggen. Maar het kan ook zijn dat ze m op het andere aderpaar zetten. Neem contact op met de gewenste ISP, zou ik zeggen. Als die het niet kan/wil gewoon verder proberen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

dannyvanderaa schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:55:
En als dit mogelijk is hoe zit het dan met loadbalancing, werkt dit ook gewoon. We hebben al een loadbalancer.
Zeker weten dat dit een loadbalancer is?
Een router met qos is nog geen loadbalancer..
En een loadbalancer is voor mijn idee de andere kant op (voor meerder servers over 1 verbinding om de load op de servers te verspreiden). Je moet een router hebben die kan truncken.

Jij moet dan opzoek naar een router met 2 wan poorten.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 07-01-2008 17:37 ]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vigor 2910 serie ;)

Ik heb thuis adsl en kabel werk prima, de router kijkt zelf op welke lijn het minst druk is.
Dit valt overregens ook in te stellen

Afbeeldingslocatie: http://www.joosthaarman.nl/vigor1k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.joosthaarman.nl/vigor2k.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Aapie op 07-01-2008 17:55 ]

Verwijderd

Voor zover als ik weet worden routers met 2 WAN poorten vaak load balancers genoemd, maar ik zou het wel even controleren, ook al heb ik nog geen enkele routerfabrikant een QoS router een load balancing router horen noemen.

• dannyvanderaa
De router met 2 wanpoorten is er.

http://www.hotbrick.com/produto.asp?tipo=2&codPro=22

Maar zal maar eens contact opnemen met telfort dan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt een tweede koperpaar nodig, meer niet. Om 't makkelijk te houden is 't denk ik verstandig om dat inclusief telefoonnummer van kpn te doen, zodat er geen moeilijkheden ontstaan met welke van de paren bedoeld worden. (Dat moet wel een normale telefoonlijn zijn, geen meervoudige aansluiting o.i.d.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je moet echt eerst een 2e analoge lijn aanschaffen bij KPN. Daarna kan je pas ADSL aanvragen op die lijn. Na een jaar (mja zit een jaarcontract aan een analoge lijn) kan je bijvoorbeeld tegen je ISP zeggen dat zij de lijn over mogen nemen en het contract bij kpn opzeggen (ala wanadoo enzo).

Deze 2e lijn hoeft dan niet "aangelegd" te worden. Er word dan gewoon een 2e koperpaar gebruikt. Mocht je er zelf niet uitkomen welk paar kan je een monteur langs laten komen die dan een ISRA punt aanlegt voor die lijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Mishmash op 07-01-2008 19:50 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
(aanvulling op eerste post)

met telefoonlijn bedoel ik dus een abbo bij dee telefoonprovider.

Wie weet kan het over het overblijvende paar, dat wel.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:41:
Ook al heb ik nog geen enkele routerfabrikant een QoS router een load balancing router horen noemen.
Ik ook niet, maar wat een tweaker zegt is niet altijd wat een apparaat precies is en doet.
Maar in dit geval blijkt het om een juiste soort router te gaan.
Duur dingetje, dat wel :)

• dannyvanderaa
Ik heb telfort gemaild, wacht op hun reactie.
Zal deze reactie hier ook posten voor eventuele mede tweakers.

Verwijderd

Is het bij jou nou gelukt met dat 2e koperpaar?

Ik heb voor mijn bedrijf ook een aantal aanvragen bij Telfortinternet gedaan. Eerst de technische helpdesk van Telfort opgebeld. De medewerker vertelde mij dat je internet op het 2e koperpaar kan ontvangen maar dat je de aanvraag bij Telfort dan moet aanvragen zonder nummer. De 1e aanvraag was 4 weken terug en daar krijg ik nu een mail van terug dat deze aanvraag onuitvoerbaar is. Er kunnen verschillende redenen zijn en Telfort wijst in de richting van KPN.

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:25
Je kan bellen naar de helpdesk voor de specifieke reden, dan weet je ook meteen of het nou wel of niet mogelijk is.

Verwijderd

Superseb schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:02:
Je kan bellen naar de helpdesk voor de specifieke reden, dan weet je ook meteen of het nou wel of niet mogelijk is.
Dat was ik al van plan en nu aan het doen, maar de helpdesk gaat pas om 9 uur open, 9:01 gebeld en ik zit nu achteraan in de rij van 9 mensen voor me.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:24

watercoolertje

Untertitel

Zeker weten dat dit een loadbalancer is?
Een router met qos is nog geen loadbalancer..
En een loadbalancer is voor mijn idee de andere kant op (voor meerder servers over 1 verbinding om de load op de servers te verspreiden). Je moet een router hebben die kan truncken.
hier op me werk hebben we 2 lijnen, KPN en XS4ALL en die lopen via een loadbalancer. En nee die heb je niet alleen voor servers, ook voor internet connecties. Je kan gewoon instellen welk netwerk voorang heeft of dat ze gelijk belast mogen worden, ook kan je IP's toewijzen aan het ene netwerk zodat je altijd op dat netwerk zit. Het grote nadeel is dat als je ergens waar je ip gelogt wordt en je door de blaancer op de andere lijn wordt gezet je opnieuw wordt gelogt met het andere IP. Zo ook met het inloggen waar je IP wordt geregistrteerd kan het best vervelend zijn.

En kom me niet vertellen dat dat geen load balancer is, het staat tenslotte op dat kastje :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

watercoolertje schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:09:
En kom me niet vertellen dat dat geen load balancer is, het staat tenslotte op dat kastje :)
Ferrarri kopen (staat op m'n auto) ?
;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dannyvanderaa
Telfort zei dat het niet mogelijk was. Dus helaas.

Verwijderd

dannyvanderaa schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:19:
Telfort zei dat het niet mogelijk was. Dus helaas.
K heb nu (weer) een medewerker van Technische helpdesk Telfort aan de lijn... Deze zegt dat het wel kan maar weet de oorzaak niet. Even navraag gedaan en nu wordt ik doorverbonden met administratie omdat het waarschijnlijk toch een administratief probleem zou zijn. Hmmz

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11

Xof

Dit kan gewoon allemaal.
Ik heb zelf ook 2 ADSL lijnen, je moet gewoon een 2e KPN aanvragen en dan krijg je dus een 2e telefoonnummer en daar kun je dan gewoon ADSL op aanvragen.
Ik gebruik de Vigor 2910 als loadballancer :)

Edit: Dat Telfort administratief niet 2x een abo op hetzelfde adres aan kan ligt dan meer aan telfort. Je moet dan gewoon een 2e provider nemen zoals bijv. Tele2 of Alice.
KPN kon het gelukkig wel gewoon aan ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Xof op 10-03-2008 09:33 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Het moet gewoon mogelijk zijn. Er liggen altijd 2 aderparen naar een huis toe, dus op beide aderparen moet een verbinding mogelijk zijn.

Het gebeurd bijvoorbeeld ook wel eens wanneer je analoge telefonie van KPN wilt behouden en daarnaast een internet verbinding hebt van een andere provider als KPN, dat die op het 2e aderpaar zit. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Mojo schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:32:
Het moet gewoon mogelijk zijn. Er liggen altijd 2 aderparen naar een huis toe, dus op beide aderparen moet een verbinding mogelijk zijn.
Meestal liggen er twee aderparen naar een woning..
En soms, zoals in mijn geval, is het tweede aderpaar bestemd voor de buren boven..

Je kunt er dus niet zomaar altijd van uitgaan dat je twee bruikbare aderparen in huis hebt..

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:25
Klopt, vroeger schijnt het standaard geweest te zijn. Nieuwere huizen hebben vaker maar 1 aderpaar.

Verwijderd

Nouja die medewerkers van Telfort wisten het iig niet meer. Ik 3 kwartier met hun aan de lijn gehangen. Het uiteindelijke antwoord wat ik kreeg was: Ik denk dat je toch contact met de business afdeling moet opnemen omdat je huidige internetverbinding een business verbinding is. Ik zeg: maar ik ga over naar particulier internet.... Ja maar nu heb je een zakelijke verbinding en ik kan niets voor je doen...
grrr...frusty

Dit is het nadeel van goedkoop internet (geen accountmanager of vast contactpersoon). Bij XS4ALL krijg je na 2x zijn doorverbonden een vast contactpersoon met kennis.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 10:34 ]

Verwijderd

Ik werk bij Tele2 en weet hoe je een dubbele order doorvoerd. Het is namelijk eigenlijk niet mogelijk 2 ADSL orders door te voeren. Het systeem ziet namelijk dat er al signaal op staat dus zal dan het pakket wijzigen. Er is een manier dit te omzeilen, ik kan dat eventueel wel regelen.

Het is wel belangrijk dat je 2 aderparen het. Dit is 9 van de 10 gevallen wel het geval, ik kan hiervoor een Mipmeting doen om te kijken hoeveel aderparen je hebt. Ik moet je poscode en huisnummer dan wel even hebben en je mobiel zodat we je kunnen bellen.
Pagina: 1