[Debian] apt-get upgrade error

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 16:10

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb gisteren geprobeerd mijn Linux server te updaten en ook geprobeerd Ruby on Rails te installeren. Ik heb voor Ruby een Plesk onderdeel gebruikt die dit doet en dat werkte. Later dacht ik laat ik gelijk de server in zijn geheel even een update geven aangezien dit al 3 weken geleden voor het laast gedaan was. Ik doe het volgende:

apt-get update (werk normaal)
apt-get upgrade

Hier ging het de mist in ik kreeg te zien dat libc6 niet geinstalleerd kon worden, dus ik doe nogmaals het bovenstaande. Helaas is het toen echt mis gegaan, ik zag het volgende staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
o226:~# apt-get upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
You might want to run `apt-get -f install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
  libc6-dev: Depends: libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4) but 2.3.6.ds1-13etch2 is installed
  libc6-i386: Depends: libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4) but 2.3.6.ds1-13etch2 is installed
E: Unmet dependencies. Try using -f.

Ik heb hier na de opdracht gegevn apt-get -f install om het nogmaals te proberen dit is echter niet gelukt. Op internet stond een aantal oplossingen maar deze werken niet aangezien ik dependecies heb dus ik kan niet het pakket weg halen. Ook een mogelijk oplossing was om nogmaals de update een paar keer te doorlopen en -f install een paar keer te doen, dit heeft niet geholpen. Met apt-get -f install krijg ik de volgende mededeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
o226:~# apt-get -f install
Correcting dependencies... Done
The following extra packages will be installed:
  libc6
Suggested packages:
  glibc-doc
The following packages will be upgraded:
  libc6
1 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 26 not upgraded.
6 not fully installed or removed.
Need to get 0B/4181kB of archives.
After unpacking 207kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?
(Reading database ... 79681 files and directories currently installed.)
Preparing to replace libc6 2.3.6.ds1-13etch2 (using .../libc6_2.3.6.ds1-13etch4_amd64.deb) ...
Unpacking replacement libc6 ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libc6_2.3.6.ds1-13etch4_amd64.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/lib64', which is also in package libpam-plesk
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/libc6_2.3.6.ds1-13etch4_amd64.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik heb /var/cache/apt/archives/libc6_2.3.6.ds1-13etch4_amd64.deb verwijderd om te zorgen dat de file nieuw binnen gehaald werd. Dit heeft niet geholpen. Hierna heb ik libpam-plesk geprobeerd te removen dit kan niet omdat er dependecies zijn. Ik heb vanalles al gegoogled cache legen bestanden opnieuw enz enz maar nog geen oplossing.

Mijn vraag hoe krijg ik apt-get weer normaal aan de gang en hoe installeer ik libc6.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

"apt-get clean " al geprobeerd?

edit:
nadat je "apt-get -f install" uitvoert is het misschien ook nuttig om "dpkg --configure -a" uit te voeren.

[ Voor 68% gewijzigd door job op 07-01-2008 16:27 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je bij een upgrade een Debian release overgeslagen? Probeer in dat geval eens van sarge naar etch (en eventueel naar lenny) te gaan door deze in te vullen in /etc/apt/sources.lst, dan tussendoor alles te dist-upgraden (apt-get dist-upgrade).

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 07-01-2008 16:33 ]

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
job schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:23:
"apt-get clean " al geprobeerd?

edit:
nadat je "apt-get -f install" uitvoert is het misschien ook nuttig om "dpkg --configure -a" uit te voeren.
Dat had ik al gedaan en ook de andere clean die heb ik ook geprobeerd. De "dpkg --configure -a" had ik nog niet gedaan heb ik nu net gedaan en krijg het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
o226:~# dpkg --configure -a
dpkg: dependency problems prevent configuration of libc6-dev:
 libc6-dev depends on libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4); however:
  Version of libc6 on system is 2.3.6.ds1-13etch2.
dpkg: error processing libc6-dev (--configure):
 dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of libc6-i386:
 libc6-i386 depends on libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4); however:
  Version of libc6 on system is 2.3.6.ds1-13etch2.
dpkg: error processing libc6-i386 (--configure):
 dependency problems - leaving unconfigured
Errors were encountered while processing:
 libc6-dev
 libc6-i386
benoni schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:32:
Heb je bij een upgrade een Debian release overgeslagen? Probeer in dat geval eens van sarge naar etch (en eventueel naar lenny) te gaan door deze in te vullen in /etc/apt/sources.lst, dan tussendoor alles te dist-upgraden (apt-get dist-upgrade).
Ik heb het volgende in mijn /etc/apt/sources.lst staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
deb http://filepile.fastit.net/debian/ etch main
deb-src http://filepile.fastit.net/debian/ etch main

deb http://www.backports.org/debian etch-backports main contrib non-free

deb http://security.debian.org/ etch/updates main
deb-src http://security.debian.org/ etch/updates main

deb http://dotdeb.netmirror.org/ stable all
deb-src http://dotdeb.netmirror.org/ stable all

# PSA
deb http://autoinstall.plesk.com/debian/PSA_8.2.0 etch all

#Webmin
deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contrib

Ik neem aan dat PSA en Webmin voor zich spreken de rest is geheel default door de hoster ingesteld.
Een apt-get dist-upgrade krijg ik momenteel eeen fout te zien namelijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
o226:/etc/apt# apt-get dist-upgrade
You might want to run `apt-get -f install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
  libc6-dev: Depends: libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4) but 2.3.6.ds1-13etch2 is installed
  libc6-i386: Depends: libc6 (= 2.3.6.ds1-13etch4) but 2.3.6.ds1-13etch2 is installed
E: Unmet dependencies. Try using -f.

Ik zal even kijken of webmin wat kan betekenen in dit verhaal.

#UPDATE
Wemin kon ook niets voor mij doen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Shadowtje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:45

Shadowtje

Shadow

Ik heb zoiets vorige week ook tot 2x toe gehad (geloof dat het toen enkel ubuntu was).

Weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar je moeten even proberen de .deb bestanden die die probeerd te installeren te zoeken en te hernoemen en daarna nog eens te installeren.

Werkt dat niet, dan moet je via dpkg heel libc6 uninstallen, daarna zou apt-get gewoon weer moeten werken (zodat je het weer kan installeren)

dit is geen link

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

we_are_borg schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:15:
code:
1
2
3
Unpacking replacement libc6 ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libc6_2.3.6.ds1-13etch4_amd64.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/lib64', which is also in package libpam-plesk

Hierna heb ik libpam-plesk geprobeerd te removen dit kan niet omdat er dependecies zijn.
Wat depend er allemaal op libpam-plesk?

Wat is de output van
ls -ld /lib64
?
Shadowtje schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:10:
Werkt dat niet, dan moet je via dpkg heel libc6 uninstallen, daarna zou apt-get gewoon weer moeten werken (zodat je het weer kan installeren)
Als je libc6 verwijdert, dan hou je geen apt-get meer over. Iets anders ook niet eigenlijk.

• Shadowtje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:45

Shadowtje

Shadow

[b][message=29384075,noline]deadinspace schreef op maandag 07 januari 2008 @
Als je libc6 verwijdert, dan hou je geen apt-get meer over. Iets anders ook niet eigenlijk.
Dan was dat met een ander pakketje...

Volgens mij hadden we die andere keer eerst die .deb files verplaatst zodat apt ze niet meer zag en weer normaal werkte, daarna libc6 overschreven met de juiste versie. (we deden dit na een testje of je debian kon updaten naar ubuntu, ging niet helemaal goed dus server was toen toch al niet echt super meer :), weet niet in hoevere dit uitmaakt op een goede server - na het updaten werkte die overigens wel weer)

edit: kan overigens ook zijn dat we libc6 gedownload hebben en vervolgens handmatig geinstalleerd hebben met dpkg, maar weet niet meer welke server dat was en of die uberhaupt nog wel bestaat...

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowtje op 07-01-2008 21:53 ]

dit is geen link

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Shadowtje schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:10:
Ik heb zoiets vorige week ook tot 2x toe gehad (geloof dat het toen enkel ubuntu was).

Weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar je moeten even proberen de .deb bestanden die die probeerd te installeren te zoeken en te hernoemen en daarna nog eens te installeren.

Dat gaat dus niet libc6 zit in zoveel programma's dat het onmogelijk is om te verwijderen. Ik heb de .deb bestanden al verwijderd maar dat was ook geen oplossing.
deadinspace schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:25:
[...]

Wat depend er allemaal op libpam-plesk?

Wat is de output van
ls -ld /lib64
?

[...]

De output is:

code:
1
2
o226:/# ls -ld /lib64
lrwxrwxrwx 1 root root 4 Oct 19 21:16 /lib64 -> /lib

Ik heb al geprobeerd om de dir te hernomen maar dat mag niet, en hoe ik het ziet is het een symbol link aangezien ik hier weinig vanaf weet blijf ik er lieft vanaf zonder enige vorm van uitleg gekregen te hebben.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb nu dus geprobeerd wat er gebeurd als ik lib64 verwijder, ik moet zeggen dat dit niet aan te raden is zelfs een opdracht als ln wordt niet meer begrepen.Gelukkig heeft de hoster een save mode login waar door je bij je HD kan komen en die weer herstellen.

#UPDATE

Eindelijk heb ik de fout er uit. Ik heb op usenet gezocht en hier was het probleem dus bekend. Hierbij de quote van de fout en link naar oplossing:
Hi,

I upgraded the base-files and libc6 packages (among a large number of
other packages) yesterday to the following versions:

libc6 2.3.2.ds1-20.0.0.1.gcc4
base-files 3.1.2.0.0.2.gcc4

However, I got the following error for libc6:

dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libc6_2.3.2.ds1-20.0.0.1.gcc4_amd64.deb (--unpack):
trying to overwrite `/lib64', which is also in package base-files

Is /lib64 supposed to be in the libc6 or base-files package?

Has anyone else seen this?

I worked around it by manually installing the libc6 package with dpkg
and using the --force-overwrite option and then continuing with
`apt-get dist-upgrade'.

Thanks,
Per
Hierbij de Link

Iedereen bedankt voor het aandragen van oplossingen.

[ Voor 66% gewijzigd door we_are_borg op 08-01-2008 20:34 ]

Pagina: 1