netwerk buffer

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04
Via een server bij ons in huis speel ik regelmatig films af. HD materiaal en DVD.
Ons netwerk wil af en toe wel eens inzakken. 1 tot 2 keer per uur na schatting. Dan staat mijn film stil, voor nog geen seconden...
Opzich is dat heel even stil staan niet zo erg, tot je een keer in een spannende scene zit ;) En dan ga je er aan storen..
Nu wil ik dit gaan oplossen, ik had zelf al aan een buffertje gedacht. Ik gebruik overigens over het algemeen media player classic. Is er een programmatje voor, of is het ergens anders in te stellen dat ik een (grotere) buffer kan gebruiken als ik deze films ga bekijken?
Ik heb zelf al in media player classic gezocht, maar daar kan ik niks over terug vinden dat hij een buffer gebruikt...

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Vertel even wat voor server het is. OS enzo lijkt me handig om te weten in dit geval.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Stream je de films of maak je gebruik van een file share ?
Welke hardware gebruik je ?
Welke software gebruik je (verder) ?
Snelheid van je netwerk ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 12:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

VLC kan het waarschijnlijk wel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met VLC kun je het zo oplossen.... maar is dat nou echt een netwerk issue?
Ik vind het meer een multi-media\client ding.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:40
lier schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:20:
Stream je de films of maak je gebruik van een file share ?
als je ze via een file share bekijkt stream je toch ook ? niet ? :/

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou ipv het echte probleem omzeilen door buffers in te stellen, eerst zoeken naar de reden wáárom je netwerk inkakt. Dat hoort namelijk niet ;)

• HyperBart
Update je firmware van je router al eens, zorg dat je de laatste drivers hebt van je NIC's op de problematische PC's

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien heel simpel gedacht/geroepen: ik heb dezelfde hikjes als ik via WLAN iets stream. Doe ik het via UTP, dan gaat het goed.

Maar ja, zonder verdere info, kunnen we zo weinig doen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:12
dit probleem heb ik dus ook, maakt niet uit waar ik het mee afspeel(vlc ook al geprobeerd, kan ik ook nergens een optie vinden btw...) maar ik krijg best vaak hikjes, dus zegmaar 5 keer per uur, en das best storend, is overigens over wlan, waarover af en toe ook ander verkeer gaat, maar denk niet dat dat het probleem is eig...
misschien iets met variabele bitrate?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 16:39
Als je toch al een server draait, draai dan ook een webserver. Dan kun je wél bufferen, en zal je probleem als het goed is niet zichtbaar meer moeten zijn ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WeeJeWel schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:00:
Als je toch al een server draait, draai dan ook een webserver. Dan kun je wél bufferen, en zal je probleem als het goed is niet zichtbaar meer moeten zijn ;)
Vreemd; ik draai bijna geen enkele webserver maar toch is er geen verschil in performance te merken. Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom een webserver er wel voor zou kunnen zorgen dat "een ander component in het netwerk" niet uit kan vallen of een timeout kan veroorzaken. Heeft imho geen klap met buffering te maken; buffering moet op de client en dus is je server-versie ietwat ondergeschikt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HyperBart
Misschien is soms de bitrate te hoog voor de bandbreedte van wifi, kdacht dat HD streamen over Wifi best zwaar was

• WeeJeWel
MAX3400 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:02:
[...]

Vreemd; ik draai bijna geen enkele webserver maar toch is er geen verschil in performance te merken. Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom een webserver er wel voor zou kunnen zorgen dat "een ander component in het netwerk" niet uit kan vallen of een timeout kan veroorzaken. Heeft imho geen klap met buffering te maken; buffering moet op de client en dus is je server-versie ietwat ondergeschikt.
Ik bedoel, dat als je via het windows netwerk (\\server\films\sesamstraatHD.avi) streamed, buffert windows niet, maar download gewoon wat hij nodig heeft op dat moment. Een webserver ziet je client als een site, dus buffert hij wel, als je Open url oid. gebruikt.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04
Van programma veranderen helpt niet... Heb ik al eens getest. Via de nieuwe media player of via power dvd, nog steeds het zelfde probleem... Daarnaast is de media player classic noodzakelijk, vanwege de decoderings mogelijkheden die er in zitten. Speciaal aangepast voor het HD materiaal.

Op de server draait windows server 2003. En op de computer waar ik het afspeel draait vista business. Voorheen was dit XP en daar had ik het zelfde probleem, alleen toen ergerde ik me er nog niet aan...

Op de server heb ik een schijf waar deze films op staan en deze schijf heb ik gedeelt over het netwerk. Dus via verkenner heb ik een mapje, dat werkelijk op de server bevind. Verder heb ik geen webserver of iets dergelijks, alles is standaard. Het netwerk zelf is 100mbit, en haalt een snelheid tussen de 8 en 9 mb/s. Als ik een bestand van de server af haal merk je niet eens dat hij een keertje weg valt. Daarvoor is het te kort, zo snel wijzigt vista de netwerksnelheid niet. Alleen zie je het dus wel als je een film aan het kijken bent.

Als router heb ik de livebox (wannado/orange), en die heeft niet nieuwste drivers en dergelijke. Hij update zich zelf, wanneer er iets nieuws beschikbaar is.

• WeeJeWel
Bedankt voor de info, maar als je nou eens doet wat je wordt aangeraden ;)

Misschien kun je effe naar www file share pro kijken :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52
Weet je zeker dat het een netwerkdipje is ? Kun je niet eerst gaan monitoren waar het precies zit ?

Verwijderd

erikfw schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:06:
Via een server bij ons in huis speel ik regelmatig films af. HD materiaal en DVD.
Ons netwerk wil af en toe wel eens inzakken. 1 tot 2 keer per uur na schatting. Dan staat mijn film stil, voor nog geen seconden...
Opzich is dat heel even stil staan niet zo erg, tot je een keer in een spannende sc
ene zit ;) En dan ga je er aan storen..
Nu wil ik dit gaan oplossen, ik had zelf al aan een buffertje gedacht. Ik gebruik overigens over het algemeen media player classic. Is er een programmatje voor, of is het ergens anders in te stellen dat ik een (grotere) buffer kan gebruiken als ik deze films ga bekijken?
Ik heb zelf al in media player classic gezocht, maar daar kan ik niks over terug vinden dat hij een buffer gebruikt...
ook ik heb hetzelfde probleem

nu is het bij mij zo dat ik voorheen met mijn xp desktop (muziek)bestanden deelde via het netwerk, nu heb heb ik een netwerkschijf aangeschaft

bij beide valt dan bij het wireless gebruik van mijn notebook (ook xp) de muziek enkele keren weg doordat het niet in een buffer kan werken.

ik heb ook tijdelijk vista op dezelfde notebook gehad hierop werkte het stukken beter en viel de muziek niet uit

ik ben al enkele weken aan het zoeken naar oplossingen maar kan nog niet vinden, heb zelf het idee dat je niet moet zoeken naar een progje dat buffer binnen je mediaplayer, maar juist binnen je Windows xp
HyperBart schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:32:
Misschien is soms de bitrate te hoog voor de bandbreedte van wifi, kdacht dat HD streamen over Wifi best zwaar was
het valt bij mij inderdaad op dat het wegvalt bij een hoog bitrage bij 128 en 192 draait ie wel lekker maar kom je bij 320 of hoger gaat je mediaplayer zitten te ouwehoeren.

nou speel ik zelf weinig film ed af via netwerk, maar het lijkt mij dat een mp3 toch redelijk makkelijk moet afspelen, zonder enige andere activiteit binnen het netwerk?

• WeeJeWel
Lezen jullie gozers wel eens?!

Verwijderd

Nou nou, het topic is nog geen 24u oud, geef hem/ze ff de tijd :/

ontopic:
Er is verschillende software die exact de continuïteit van je netwerk kan monitoren. Daar zou ik eens op googlen als ik jou was, en op die manier het exacte probleem opsporen en uit de wereld helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 15:21 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als je geen bullshit zou verkondigen zou het misschien de moeite zijn.
Het maakt namelijk niets uit of je het via een webserver of via een fileshare afspeeld
Ik gebruik meerdere van die fileshare toepassingen en dat geeft nooit problemen als de aanvoer maar snel genoeg is.

Alle proemn in n drek

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:12
Bierkameel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:38:
[...]

Als je geen bullshit zou verkondigen zou het misschien de moeite zijn.
Het maakt namelijk niets uit of je het via een webserver of via een fileshare afspeeld
Ik gebruik meerdere van die fileshare toepassingen en dat geeft nooit problemen als de aanvoer maar snel genoeg is.
jij denkt dus dat de verbinding niet snel genoeg is? lijkt me wel, 54mbps lijkt me zat(ja overhead enzo, maar geloof dat je dan nog iets van 6 mb over houdt? iemand die mij kan tegenspreken?) t enige wat je dan moet weten is wat de max bitrate kan zijn van hd/dvd, kan k ook even niet zo snel vinden op google? maar het is iig bij mij zo-mss bij de ts ook wel- dat het ook op rustige stukken kan haperen, waarvan je niet denkt dat het een hoge bitrate is, maar ik ga nog eens het een en ander monitoren om uitsluitsel te hebben...

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 15:05
Ik weet dat ik een oud topic kick, maar ik was toch benieuwd of je al wat hebt uitgevonden.

Zelf zit ik met hetzelfde probleem als ik via een NAS (geshared op de client PC, Windows Vista MCE) een DVD probeer te kijken via 54G wifi. De client is een redelijk snelle dual core die kwa processorkracht nog voldoende ruimte over heeft. Mijn draadloos netwerk wordt verder niet gebruikt.

Na een paar minuten gaat de film haperen en dat doet ie vervolgens ongeveer elke minuut nog een keer. Maakt een film niet echt kijkbaar.

Het ligt volgens mij aan het bufferen, wat dus onvoldoende gebeurt. Heb ook VLC geprobeerd, leek even beter te gaan maar na ongeveer 5 minuten ging ook daar de film mee haperen. Overigens is VLC niet echt een optie, want ik wil juist de film vanuit de MCE interface kunnen starten met de afstandsbediening en niet de muis/toetsenbord erbij hoeven halen.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
BSPlayer heeft een ingebouwde en instelbare netwerkbuffer (bij opties). Die gebruik ik daarom altijd.

WMP hapert bij mij ook soms, ik speel alles via het volgende bedrade netwerk af (niet wireless dus).

HTPC -> wrt54g in switchmode -> samba share op ubuntu server

In VLC vind je de bufferinstellingen hier:
Ga naar voorkeuren en schakel geavanceerde opties in.
Dan "Invoer / Codecs" uitklappen, Dan "Invoer Modules" en dan naar "Bestand"
Hier kun je de buffergroote in ms instellen. 3000 voor 3sec dus bijvoorbeeld.

[ Voor 168% gewijzigd door JasperE op 20-07-2008 15:36 ]

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 15:05
Thanks! Dan toch maar VLC proberen... Die bufferinstellingen bij VLC had ik nog niet gevonden; ze zijn dan ook redelijk goed verstopt.
Pagina: 1