[HDD] WDC RE2 vs. RE2-GP wat meer 'inside' info?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-01 22:07
Hoi,

Ik gebruik al tijden de WDC RE2 schijven en ben er erg tevreden mee. Ik heb ze in een aparte NAS als raid5 draaien en zijn snel genoeg voor waar ze gebruikt worden. De 5 jaar garantie helpt natuurlijk ook.

Nu komt echter WDC met die green-power serie uit. Das wel leuk en aardig, en je zou verwachten dat de RE2-GP precies dezelfde schijven zijn als de RE2 maar dan misschien ietsjes langzamer voor die 'green' features. Kwa RPM schijnen de schijven in zowel 7200 alsmede 5400 versies te bestaan, maar dat word bij de verkoop vaak niet duidelijk aangegeven schijnt het.

Nu is mijn vraag eigenlijk, is de RE2-GP de 'opvolger' voor de RE2? Want er zijn geen 1TB disks van de RE2 maar wel de RE2-GP. En dat zet mij dan weer aan het denken. In principe kan ik de logica erachter begrijpen. 5400RPM disks zijn makkelijker te maken/keuren voor RE2 gebruik dan die 7200RPM disks. Dus als de 1TB versie gewoon altijd op 5400 RPM draait is het een parallele serie, en misschien door het lagere toerental nog betrouwbaarder ook.
Of is de RE2 serie langzaam aan het uitsterven, en komt er gewoon geen 1TB RE2 disk.

Iemand die hier beetje meer inzicht op heeft? Want op google vind je 100x dezelfde persberichten maar niets concreet over de echte verschillen.

Edit: Enige wat me opvalt, wat wel grappig is, is dat de RE2-GP 0.03kg lichter is, als het de zelfde disks zouden zijn, met verschillende algoritmes en zo zou dit natuurlijk niet het geval mogen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door oliveroms op 07-01-2008 15:33 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is het niet zo dat de GP serie van Western Digital een variabel toerental heeft. Op het moment dat de schijf niets doet, terug schakeld naar 5400rpm en 4200rpm. Tenminste iets dergelijks meende ik gelezen te hebben. Wat zegt WD er zal over dan? Al eens op hun site zelf gekeken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

De GP heeft niet een variabel toerental. Het toerental verschilt echter per grote van de schijf.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De GP schijven hebben weldegelijk variabele snelheden een quote van AnandTech:
The specifications chart spells out the extent of the differences between the two drives. The Seagate drive runs at 7200RPM with a 32MB buffer. The Western Digital drive's IntelliPower algorithm, which varies the rotational speed between 5400RPM and 7200RPM, dictates the Western Digital's rotational speed. Despite this variable rotational speed, Western Digital specifies the same average seek time as Seagate. Western Digital lists this product as a desktop-class drive; it carries a three-year warranty, which falls short of the Seagate's five-year warranty. Western Digital's enterprise drive (RE2-GP) carries a five-year warranty and offers similar performance.
Bronnen: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3161&p=2
en http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=336

Bovenstaande geldt dus voor de RE2 GP uitvoering, deze maakt gebruik van dezelfde technologie:

Bron: http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=385

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 08-01-2008 12:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• oliveroms
Ik zal de quote is zoeken waar gezegt werd dat dat dus niet dynamisch gevarieerd werd per schijf, maar per product. Je kan dus een schijf hebben die wel op 7200RPM draait en een niet.

Ik heb dat anandtech artikel ook gelezen maar later kwam ik iets tegen waar ze daar terug op kwamen.

Maar het verschil is dus enkel de rotational speed? Gaan ze dat straks allemaal doen?

Als ik nu een server disk zou kopen, zou ik een RE2 of een RE2-GP pakken?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

_Dune_ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:38:
De GP schijven hebben weldegelijk variabele snelheden een quote van AnandTech:

[...]

Bronnen: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3161&p=2
en http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=336

Bovenstaande geldt dus voor de RE2 GP uitvoering, deze maakt gebruik van dezelfde technologie:

Bron: http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=385
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Bij mijn keuze naar nieuwe schijven kwam ik er echter achter dat dit niet het geval is.

Ik heb nog even gezocht voor je. Lees dit gedeelte maar over IntelliPower™.

Daar staat letterlijk: For each GreenPower drive model, WD may use a different, invariable RPM.

Dat lees ik toch echt als verschillende RPM per model en niet variabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 12-01-2008 18:04 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Shuriken schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:00:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Bij mijn keuze naar nieuwe schijven kwam ik er echter achter dat dit niet het geval is.

Ik heb nog even gezocht voor je. Lees dit gedeelte maar over IntelliPower™.

Daar staat letterlijk: For each GreenPower drive model, WD may use a different, invariable RPM.

Dat lees ik toch echt als verschillende RPM per model en niet variabel.
Daar heb je gelijk in, vreemd... WD is hier toch erg onduidelijk in. :/

• oliveroms
ah dank je voor het vinden van de quite :)

Goed blijft het nog steeds niet duidelijk wat ze precies van plan zijn. Enkel GP2 aan te bieden straks en dat dus nu ook alavst beter te kiezen, of toch de 'echte' RE2's te pakken. Al denk ik dat ik meer dan genoeg heb aan de GP2's en ze zijn ook nog is milieu vriendelijker. Oh en 1TB versies :) Maar ja als het 'mindere' schijven zijn, kwa levensduur vooral dan weet ik het zo net niet.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:52
Geef mij maar gewoon de normale RE of RE2 schijven. Die GP versies zijn nog tamelijk "nieuw", en dat zuinige aspect bespaart je hoop en al 5 € per jaar. Dus liever op veilig spelen.

• oliveroms
Ja dat idee had ik in eerste instantie ook, maar! als die gp versies nou gewoon de 'next gen' RE's zijn? Dus dat er b.v. nooit een 1TB RE2 het levenslicht ziet? Ben helemaal voor oud en beproefd over nieuw en 'beta' maar volgens mij is dit hier niet helemaal zo. Goed we merken het vanzelf wel als er straks een 1.2TB GB of zo uit komt, maar geen nieuwe RE2...

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Misschien een beetje offtopic maar er is/komt ook een enterprise versie van de Samsung Spinpoint F1. En Seagate heeft natuurlijk de ES 2.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 13:02
5 EURO per jaar?

Ik heb net 12 WD4000YR vervangen door 6 WD1000FYPS, dit scheelt ~100W in idle, dat is 876KWH per jaar. Je spaart niet alleen stroom (en daardoor kosten), maar ook warmte productie en geluids productie. De 1TB modellen zijn zeker niet goedkoop (~275 euro), maar naar mijn mening de investering meer dan waard (in mijn situatie).

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:52
Cergorach: dat is niet bepaald een eerlijke vergelijking,
jij vergelijkt het stroomverbruik van 12 schijven versus 6 schijven?
Wij hadden het hier over het verschil van 1 schijf versus 1 schijf.

Trouwens de operatie die jij nu gedaan hebt heeft zoveel gekost als investering, dat je die schijfjes 10 jaar non stop moet laten draaien om de investering terug te winnen.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 13:02
Je gaat er van uit dat de vervangen schijven een waarde van 0 hebben. Besparing is ongeveer terug verdiend in 5 jaar, laten ze nu juist ook zoveel garantie hebben.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat er meer bij komt kijken, 100W scheelt natuurlijk ook enorm in de zomer maanden. En ik heb nu weer genoeg ruimte om voorlopig hardeschijven bij te plaatsen.

Vergelijking is natuurlijk niet geheel correct, maar zoals al bekend is zijn er geen andere RE2 1TB schijven, de grootste is 750GB.

De volgende setup trekt iets minder dan 105W idle:
- AMD X2 4400+
- 4GB Ram
- 1x WD Raptor 50GB
- 6x WD 1TB
- 1x Areca ARC1170 RAID adapter
- 6x fans (1x proc, 2x 12cm kast, 1x 8cm kast, 2x HD enclosure fan)

Is naar mijn mening redelijk zuinig.

• oliveroms
Tja je bespaart het mileu ook :p
Al is dat natuurlijk de vraag, omdat er aardig wat geld in de productie van die schijven gaat. Nou is het wel zo dat volgens mij productie kosten tussen de RE2 en de RE2-GP nihil/niet zijn. En als je ze dan toch al zou kopen, bespaar je toch wat CO2 uitstoot.

De temperatuur verlaging maakt het geheel ook aardig aantrekkelijk, dus ik denk dat als ik ge uitbreiden toch voor de GP's ga. Maar goed, dat duurt toch nog wel paar maandjes, dus misschien dat er dan meer info is over de 'toekomst' van de RE2.

Trouwens, ik hoop dat mn schijven toch langer dan 5 jaar mee gaan. Ik heb nog genoeg 60gb schijven die al aardig wat lente's drop hebben zitten, die eerst storage disken waren, maar nu als OS disken van servers draaien (in raid0). Mn kleinste storage disk is op het moment een 120gb hdd, en ook die hoop ik nog paar jaar te kunnen gebruiken.
Pagina: 1