Kijk dat rekent lekkerder.
7 servers a 10 GB systeempartitie : 70GB
9 GB aan Exchange .... : 25 GB
18 GB +(6GB/jr*5) : 18+30=48GB
Totaal : een gigje of 150.
Wat de poster voor me al meldt : op tweakers zitten slimme en goede beheerders, maar op afstand kunnen we niet het beste advies geven. Dat je budget "vrij" is, maakt het nog moeilijker. Als je met een vet prijskaartje komt voor je oplossing gaat er misschien iemand stuiteren en kan je opnieuw beginnen.
Voor wat betreft je backup oplossing moet je niet over één nacht ijs gaan. Ik wil niet denigrerend doen maar je bent stagiair en komt net kijken. Dat zegt niets over je inzet, drive en mogelijkheden tot het vinden van oplossingen maar meer over je kennis van wat er allemaal te koop is.
Ik had bij mijn vorige bedrijf hetzelfde probleem. Althans, zoek een oplossing voor de groei in data. Het eerste waar je aan denkt is een server met een gemirrorde c: partitie voor het OS en raid5 voor data. Voor een webserver kan je af met een 1U server, voor een server met data of een database zit je aan een een grotere vast. Je zit alleen vast aan de ruimte die je gekocht hebt en daar moet je het mee doen. De ene server blijft praktisch leeg en de tweede raakt bomvol. Iedere server moet weer gebackupped worden etc.
Dat was de reden om voor een NetApp filer te kiezen. Dat is een doos met schijven en een linux achtig OS. Via iSCSI (SCSI over utp kabel) kan je iedere server in je netwerk dynamisch dataruimte toekennen. Bij ons zat er een Oracle database, meerdere SQL databases en een Exchange server op. Plus nog eens alle bedrijfsdata. Vanwege het aantal I/O's wat die 14 schijven samen trekken is de NetApp 2 maal zo snel als een Raid 1+0 oplossing die eerder op de Oracle database server zat.
Het ding heeft nog een voordeel en dat heet snapshot. En wel 255 stuks

. Je kan op gezette intervallen (zeg ieder 2 uur) in 2 seconden een backup maken van alle bedrijfsdata. Het ding onthoudt welke sectors voor een bestand in gebruik zijn en als na de backup iets gewijzigd wordt, pakt het ding een nieuw cluster. In de verkenner kunnen je gebruikers daarna heel simpel (zo simpel dat ze het zelf kunnen) een versie van 2 uur geleden terughalen, of opslaan onder een andere naam etc. HP biedt dit ook maar komt niet verder dan 5-10 van die snapshots.
Het briljante van dit systeem is dat tegen inlevering van een beetje diskruimte (die had je toch al genoeg) je bijvoorbeeld 2-3 dagen backups (van om de 2 uur) direct op je systeem beschikbaar hebt, en de rest kan je op tape terugvinden. Dat hele disk2disk2tape ding heb je dan niet meer nodig.
Nog wat, dat ding kan hetzelfde met SQL en Exchange!

En het beestje meldt aan de leverancier dat ie zich niet lekker voelt en ze staan voor je er zelf erg in hebt met een verse disk op de stoep.
Aan dat systeem zit een backup servertje (zo'n kleintje) met een tape robot. Die laaide je vol met 7 tapes en dat ding maakt computergestuurd zijn eigen backups voor de hele week. De andere servers maakten met NTBackup een backup van hun C: en pompten dit daarna op de NetApp met robocopy. De backupserver deed de hele NetApp.
Anyway, er zijn meerdere oplossingen, allemaal hun eigen prijs en mogelijkheden. Ik kan je alleen maar adviseren eens met Isit te praten.
http://www.isit.nl/ Ze hebben zelfs een democenter waar je op bezoek kan. Kom je ook nog een keertje buiten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month