[SCSI] HDD Controleren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:37
Hallo iedereen ;)

Omdat we een paar servers van 7 jaar oud hebben en bij 1 het raid monitor programma begint te klagen dat de drives disconnected zijn wil ik de hardeschijven van alle servers controleren.

Het raid monitor programma geeft alleen waarschuwingen weer (zit verder geen functies in).

Server info:

Intel xeon 2.8 ghz
2 GB (4x 512MB DDR266)
148 LSI MegaIDE #00
Intel Pro 1000Mbit

Ik heb de FAQ doorgelezen en doorgezocht op tooltjes om de hardeschijf te contoleren.
Na een paar programma's geprobeerd te hebben zag ik een probleem. Ze kunnen ze de partitie wel zien ( c ) maar ze zien de array + schijf niet. |:(

Via everest en de hd tools heb ik geprobeerd de fabrikant van de HDD + SCSI controller uit te lezen wat op heden niet gelukt is

Wie kan er mij helpen :D

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja het is dus een LSI megaraid kaartje denk ik. Zit hij onboard op het moederbord, of los? Kun je dat zien? Wat zegt de naam van het apparaat in de "device manager" ? (aangenomen dat je windows hebt.)

Maar kijk eens of je de LSI control-suite (power console) kan installeren, daarmee zijn de megaraid kaarten goed te beheren, en kun je zien welke schijven er o.k. zijn en welke niet.

Zonder software van de fabrikant kom je niet door de controller heen iig.

specs

• Mud
Nouja het is dus een LSI megaraid kaartje denk ik. Zit hij onboard op het moederbord, of los? Kun je dat zien?

Wat zegt de naam van het apparaat in de "device manager" ? (aangenomen dat je windows hebt.)
In de device manager zie ik wel onder SCSI/Raid apparaten:
- Intel Embedded Server RAID Technology
Maar kijk eens of je de LSI control-suite (power console) kan installeren, daarmee zijn de megaraid kaarten goed te beheren, en kun je zien welke schijven er o.k. zijn en welke niet.
Zonder software van de fabrikant kom je niet door de controller heen iig.
Toen ik ging googlen op "LSI MegaIDE" kwam ik wel wat Intel drivers tegen voor netware/linux/etc

• maratropa
  • Niet online
Ah Intel gebruikte LSI chippies, er zit dus een onboard geval op, LSI, met intel firmware. Zal wel een megaraid 320 achtig geval zijn. ( het is u320 of nog u160 scsi? )

Maar je moet dus bij intel gaan zoeken naar controller software, lijkt me. Tenminste, dat is het eerste wat ik zou doen.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 07-01-2008 15:51 ]

specs

• Mud
maratropa schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:50:
Ah Intel gebruikte LSI chippies, er zit dus een onboard geval op, LSI, met intel firmware. Zal wel een megaraid 320 achtig geval zijn. ( het is u320 of nog u160 scsi? )

Maar je moet dus bij intel gaan zoeken naar controller software, lijkt me. Tenminste, dat is het eerste wat ik zou doen.
Ik had inmiddels ook al die gedachte dat ik op intel.com moest gaan zoeken.
Probleem is dat de server absoluut niet uit kan en de kast dus niet kan open maken om te zien wat er precies allemaal in zit.

Zijn er tooltjes beschikbaar vanuit intel om te kijken wat voor intel hardware(chipset, raid etc) er in de server zit? Zelf is de intel site erg onduidelijk en kan er niets op vinden :/

[ Voor 4% gewijzigd door Mud op 07-01-2008 16:18 ]

• maratropa
  • Niet online
Qua moederbord kom je er wel achter met everest, of andere tooltjes..

Of was het een barebone of iets dergelijks, dat de server gewoon een typenummer heeft waar je op kan zoeken?

En vaak werkt die management software op alle hardware van een bedrijf, dus je kan ook eens proberen die software bij intel te zoeken..

specs

• Mud
maratropa schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:33:
Qua moederbord kom je er wel achter met everest, of andere tooltjes..

Of was het een barebone of iets dergelijks, dat de server gewoon een typenummer heeft waar je op kan zoeken?

En vaak werkt die management software op alle hardware van een bedrijf, dus je kan ook eens proberen die software bij intel te zoeken..
Everest en andere zien de moederbordnaam niet, wel de chipset. :z

De server is handmatig gebouwd bij een computer bedrijf. Het is dus geen standaard 2u server ofzow ;)

Op de intel site heb ik al wel gevonden

Intel Matrix storage manager

Bij de setup geeft hij aan dat de hardware compaitable is. Maar omdat de server continue gebruikt wordt weet ik niet of hij zo geinstalleerd kan worden?

• maratropa
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met intel. Maar de kans bestaat dat er een rebootje nodig is, dat is iig bij Power Console van LSI wel nodig. (die zet een service er op)

specs

• Mud
Ik zal het morgen eens vragen aan de "ict beheerder" die het een aantal jaar terug heeft aangelegd. Bedankt iig!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Hou je wel even je backup in de peiling? Velen denken dat ze een backup maken maar uiteindelijk staat er niets op tape.

Als er meerdere schijven in een RAID set op instorten staan moet je helemaal op je hoede zijn. Bij een RAID5 heb je enige redundantie, bij een stripe niets. Een Hot Spare is meestal luxe.

Als de server al niet uit mag voor onderhoud, hoe moet het dan als het ding per ongeluk de geest geeft? Waarom mag het ding niet uit? Of is dat alleen tijdens kantooruren? Compaq/HP schijven geven overigens aan met een rood ledje dat ze stuk zijn. Als het echt kritiek is zou je kunnen nagaan of de schijven hot-swap zijn en de defecte verwisselen. Zowiezo zou ik aangeven aan de leiding dat je graag met spoed een verse server wil (7 jaar is toch wel naadje).

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mud
asing schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:57:
Hou je wel even je backup in de peiling? Velen denken dat ze een backup maken maar uiteindelijk staat er niets op tape.

Als er meerdere schijven in een RAID set op instorten staan moet je helemaal op je hoede zijn. Bij een RAID5 heb je enige redundantie, bij een stripe niets. Een Hot Spare is meestal luxe.

Als de server al niet uit mag voor onderhoud, hoe moet het dan als het ding per ongeluk de geest geeft? Waarom mag het ding niet uit? Of is dat alleen tijdens kantooruren? Compaq/HP schijven geven overigens aan met een rood ledje dat ze stuk zijn. Als het echt kritiek is zou je kunnen nagaan of de schijven hot-swap zijn en de defecte verwisselen. Zowiezo zou ik aangeven aan de leiding dat je graag met spoed een verse server wil (7 jaar is toch wel naadje).
De backup's zijn momenteel slecht geregeld. Een nieuwe backup server incl software wordt deze week besteld.

De server mag idd tijdens kantoor uren niet uit. Dit omdat er veel mensen een applicatie runnen vanaf de server.

Het hele netwerk is niet gedocumenteerd in die 7 jaar. We hebben ongeveer 75% van het netwerk gedocumenteerd. We weten alleen niets raid configuratie, database gegevens etc

edit:
We hebben een tijd geleden een implenmentatieplan opgezet voor een nieuwe backup server. De backup server is prioriteit 1 momenteel. Zodra die klaar is volgen de andere servers (file/sql, dc, mail etc)

[ Voor 7% gewijzigd door Mud op 08-01-2008 16:26 ]

• maratropa
  • Niet online
klinkt allemaal erg spannund! ;)

specs

• Mud
Is het ook ^^

Hopelijk brengt het telefoontje van morgen wat duidelijkheid,
ik laat nog iets weten ;)

• asing
Zo te zien heb je er nog wel een jaartje werk aan om alles weer "op de rit" te krijgen :+

Als de backup server het niet goed doet en je hebt geen documentatie hoe het oude bakje is opgezet, dan heb je echt een uitdaging nu hij dreigt uit te vallen. Probeer desnoods iets met NTBackup te regelen. Als het ding echt de geest geeft staan ze meteen voor de deur.

Kijk hier eens naar : http://h20000.www2.hp.com...18964&prodSeriesId=453861

Het is een tooltje om een fysieke server incl instelling en hele meuk te porten naar een andere fysieke server. Dat scheelt een paar uur configureren en troubleshooten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mud
asing schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:41:
Zo te zien heb je er nog wel een jaartje werk aan om alles weer "op de rit" te krijgen :+

Als de backup server het niet goed doet en je hebt geen documentatie hoe het oude bakje is opgezet, dan heb je echt een uitdaging nu hij dreigt uit te vallen. Probeer desnoods iets met NTBackup te regelen. Als het ding echt de geest geeft staan ze meteen voor de deur.

Kijk hier eens naar : http://h20000.www2.hp.com...18964&prodSeriesId=453861

Het is een tooltje om een fysieke server incl instelling en hele meuk te porten naar een andere fysieke server. Dat scheelt een paar uur configureren en troubleshooten.
Ik moet nog een half jaartje stage lopen hier.

Bij de implenmentatie van de nieuwe servers (mail, dc, file/sql) etc ben ik waarschijnlijk niet meer bij.

De backups worden momenteel op de zelfde server gebackupt, wel op een externe/of andere interne hdd. De "ict beheerder" weet ook dat als het fout gaat (brand, hardware storingen etc) dat wij de sjaak zijn. Die zit hier nu ong 2 jaar. Omdat die niet alles van ict afweet hebben ze dus dit jaar een ict staigaire erbij gehaald ;)

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:49:
[...]

Ik moet nog een half jaartje stage lopen hier.

Bij de implenmentatie van de nieuwe servers (mail, dc, file/sql) etc ben ik waarschijnlijk niet meer bij.

De backups worden momenteel op de zelfde server gebackupt, wel op een externe/of andere interne hdd. De "ict beheerder" weet ook dat als het fout gaat (brand, hardware storingen etc) dat wij de sjaak zijn. Die zit hier nu ong 2 jaar. Omdat die niet alles van ict afweet hebben ze dus dit jaar een ict staigaire erbij gehaald ;)
Jij wil dus beweren dat je meer kunde hebt dan de officiële beheerder? :o :X 8)7 O-) :z ;( Met 7 jaar oude servers en 0.0 documentatie neemt het bedrijf dan een zeer groot risico. Als je budget hebt en de steun van management dan heb je een hele mooie klus voor je CV.

(/me heeft hier een stagiair zitten die volledig los mag gaan op oa een setje van 100 VMware virtuele servers... )

• Mud
asing schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:22:
[...]

Jij wil dus beweren dat je meer kunde hebt dan de officiële beheerder? :o :X 8)7 O-) :z ;( Met 7 jaar oude servers en 0.0 documentatie neemt het bedrijf dan een zeer groot risico. Als je budget hebt en de steun van management dan heb je een hele mooie klus voor je CV.

(/me heeft hier een stagiair zitten die volledig los mag gaan op oa een setje van 100 VMware virtuele servers... )
Klopt. De "ict beheerder" hier heeft ict als hobby erbij gedaan. Hij weet heel veel logistiek en hier is dat in het bedrijf te combineren met bepaalde software paketten. Als wij er samen niet uitkomen roepen wij een ict'er in van een ICT bedrijf.

Het bedrijf loopt nu al een groot risico mocht er iets fout gaan (db die plat gaat, hdd die onderuit gaat etc etc)

Bij de inplenmentatie gaan we het dus nu wel goed aanpakken (eisen, functioneel ontwerp, technisch ontwerp, documentatie, nazorg)

Vanochtend nog even contact gehad met het ict bedrijf. Contactpersoon is niet aanwezig, vanmiddag wel

Ik heb even naar jouw link gekeken, maar het product wordt absoluut niet duidelijk omschreven :x

[ Voor 8% gewijzigd door Mud op 09-01-2008 11:22 ]

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:17:
[...]

Klopt. De "ict beheerder" hier heeft ict als hobby erbij gedaan. Hij weet heel veel logistiek en hier is dat in het bedrijf te combineren met bepaalde software paketten. Als wij er samen niet uitkomen roepen wij een ict'er in van een ICT bedrijf.

Het bedrijf loopt nu al een groot risico mocht er iets fout gaan (db die plat gaat, hdd die onderuit gaat etc etc)

Bij de inplenmentatie gaan we het dus nu wel goed aanpakken (eisen, functioneel ontwerp, technisch ontwerp, documentatie, nazorg)

Vanochtend nog even contact gehad met het ict bedrijf. Contactpersoon is niet aanwezig, vanmiddag wel
De IT-er als bij-functie ken ik wel. Hier zitten er ook een paar en ze kunnen een aangeleerd foefje herhalen maar zelf iets uitdenken is iets teveel.

Prima dat je alles plant, overweegt en beschrijft maar ik zou eerst even je energie steken in een backup. Wist je dat je kant en klare servers kan huren? Bedrijven als Kender Thijssen en Livingstone verhuren dat soort dingen, en daarmee garandeer je de continuiteit. De kosten vallen mee. 8)

• Mud
asing schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:27:
[...]

De IT-er als bij-functie ken ik wel. Hier zitten er ook een paar en ze kunnen een aangeleerd foefje herhalen maar zelf iets uitdenken is iets teveel.

Prima dat je alles plant, overweegt en beschrijft maar ik zou eerst even je energie steken in een backup. Wist je dat je kant en klare servers kan huren? Bedrijven als Kender Thijssen en Livingstone verhuren dat soort dingen, en daarmee garandeer je de continuiteit. De kosten vallen mee. 8)
Zo besparen de meeste bedrijven wel geld uit ;)

Over de backup:
Heb je het hier over de server waarvan de raid error komt of de totale backup van alles servers?

• asing
[b]Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:17
Ik heb even naar jouw link gekeken, maar het product wordt absoluut niet duidelijk omschreven :x
Ik kan ook zo 123 geen omschrijving vinden, maar het is een tool a la de VMWare Converter. Het is een absolute crime om een volledig geconfigureerde server die niet gedocumenteerd is te vervangen. Er zijn allerlei verborgen instellingen en bestanden waar je geen weet van hebt. Dingen als wachtwoorden, serienummers en zelfs de orginele dozen zijn bijna altijd kwijt. Soms is de fabrikant over de kop en dan zit je echt met een probleem.

Het HP tooltje is bedoeld om een bestaande server incl alle instellingen te porten naar een HP Proliant Server. Drivers en meuk schijnt voor je geïnstalleerd te worden. Ik heb het één keer gezien maar weet het verder ook niet.

ps: denk je bij het bestellen van een server aan je CarePaq? :9 (dat is een soort verlengde garantie, mocht het ding op maandagmorgen niet meer opstarten dan stuurt HP binnen een paar uur een monteur met onderdelen. Het is duur, maar ik heb het wel eens nodig gehad)

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:35:
[...]

Zo besparen de meeste bedrijven wel geld uit ;)

Over de backup:
Heb je het hier over de server waarvan de raid error komt of de totale backup van alles servers?
Verkeerde besparing imo. Zodra het echt fout gaat (bedrijfsschade gaat in tonnen per uur) staan ze voor je deur en ben je de gebeten hond.

Ik ga ervanuit dat je een DB server hebt, een backup server, een mailserver etc. Degene met de RAID problemen heeft uiteraard acute hulp nodig, en als je van geen enkele server een goede backup hebt moet je dat wel snel regelen. De rest is ook niet jong meer denk ik, en hardwarefouten zijn er altijd "ineens".

Quick and dirty zou je op iedere server NTBackup kunnen draaien die wegschrijft naar een lokale disk (NTbackup is rudimentair |:( ) . Die backup zet je met bijv robocopy naar een dikke server die dat overdag weer op tape zet. Als dat voor elkaar is kan je je backup pakket gaan uitzoeken (laat ArcServe links liggen :o )

Nog iets om rekening mee te houden : als de DB server een SQL bak is worden de transactielogs pas verwijderd na een geslaagde backup. Hier is afgelopen week een exchange server op zijn muil gegaan omdat de logs niet verwijderd werden. Je bedrijf zal niet groot zijn maar het gevaar dat je DB server hierop klapt blijft aanwezig. :X

Als je nog vragen hebt, stel ze aub. Ze gooien je namelijk wel voor de leeuwen op deze manier. Dat zou ik niet zo fijn vinden.

• Mud
Ik kan ook zo 123 geen omschrijving vinden, maar het is een tool a la de VMWare Converter. Het is een absolute crime om een volledig geconfigureerde server die niet gedocumenteerd is te vervangen. Er zijn allerlei verborgen instellingen en bestanden waar je geen weet van hebt. Dingen als wachtwoorden, serienummers en zelfs de orginele dozen zijn bijna altijd kwijt. Soms is de fabrikant over de kop en dan zit je echt met een probleem.
Daar zit ik nu al mee in me hoofd, er staat op elke server wel wat software waarvan we niet weten of we het gebruiken. Nergens zijn serials & orginele dozen te vinden (behalve die van de hoofdprogramma's + os'en)
Wachtwoorden van de gebruikers worden nu bewaard @ notitie @ outlook 2003. Daarbij moet nog de oracle database, mssql databases, sharepoint, exchange, bestanden van gebruikers etc overgezet worden
Het HP tooltje is bedoeld om een bestaande server incl alle instellingen te porten naar een HP Proliant Server. Drivers en meuk schijnt voor je geïnstalleerd te worden. Ik heb het één keer gezien maar weet het verder ook niet.
Zoiets dacht ik al wel aan de naam te lezen
ps: denk je bij het bestellen van een server aan je CarePaq? :9 (dat is een soort verlengde garantie, mocht het ding op maandagmorgen niet meer opstarten dan stuurt HP binnen een paar uur een monteur met onderdelen. Het is duur, maar ik heb het wel eens nodig gehad)
De nieuwe servers worden zowiezo HP en aan dat soort garanties zaten wij hier ook al te denken

• Mud
Verkeerde besparing imo. Zodra het echt fout gaat (bedrijfsschade gaat in tonnen per uur) staan ze voor je deur en ben je de gebeten hond.

Ik ga ervanuit dat je een DB server hebt, een backup server, een mailserver etc. Degene met de RAID problemen heeft uiteraard acute hulp nodig, en als je van geen enkele server een goede backup hebt moet je dat wel snel regelen. De rest is ook niet jong meer denk ik, en hardwarefouten zijn er altijd "ineens".
Wij hebben momenteel 3 servers waarvan er 1 constant belast is:

server-1
ad, mssql, dhcp, dns, sharepoint, php + mysql + apache (voor een systeem), exchange + bestanden van alle gebruikers/afdelingen
Als deze plat gaat hebben wij ECHT een probleem.

De overige zijn:
server-2
Oracle database + programma die gegevens uit de db haalt

server-3
Draait het programma op wat hier het meest gebruikt wordt
Op deze server worden ook alle vrachtbrieven, orders etc bewaard.
Deze server geeft ook de raid foutmelding.

Quick and dirty zou je op iedere server NTBackup kunnen draaien die wegschrijft naar een lokale disk (NTbackup is rudimentair |:( ) . Die backup zet je met bijv robocopy naar een dikke server die dat overdag weer op tape zet. Als dat voor elkaar is kan je je backup pakket gaan uitzoeken (laat ArcServe links liggen :o )
Op server 1 wordt iedere dag een complete backup gemaakt via NTbackup. Daarnaast wordt exchange gebackupt op Tapes.

Op deze server worden ook backups bewaard van de andere servers zoals server-3. Deze worden gekopieerd via robocopy. Deze backups zijn echt niet compleet. De allerbelangrijkste gegevens worden gekopieerd
Nog iets om rekening mee te houden : als de DB server een SQL bak is worden de transactielogs pas verwijderd na een geslaagde backup. Hier is afgelopen week een exchange server op zijn muil gegaan omdat de logs niet verwijderd werden. Je bedrijf zal niet groot zijn maar het gevaar dat je DB server hierop klapt blijft aanwezig. :X

Als je nog vragen hebt, stel ze aub. Ze gooien je namelijk wel voor de leeuwen op deze manier. Dat zou ik niet zo fijn vinden.
De vragen zal ik zeker stellen

• asing
server-1
ad, mssql, dhcp, dns, sharepoint, php + mysql + apache (voor een systeem), exchange + bestanden van alle gebruikers/afdelingen
Als eerste zou ik een tweede server promoten tot Domain Controller. Hoe klein je bedrijf ook is, 2 is minimaal. DHCP, DNS en apache vragen weinig, dus dat is geen probleem. Wat WEL een probleem is, is SQL en Exchange op 1 server. Inclusief de bestanden van de gebruikers en de backups vraag je teveel van deze machine.
server-2
Oracle database + programma die gegevens uit de db haalt
Deze draait prima zo. Eventueel kan dit de 2e DC worden.
Draait het programma op wat hier het meest gebruikt wordt
Op deze server worden ook alle vrachtbrieven, orders etc bewaard.
Deze server geeft ook de raid foutmelding.
Dit is een serieus probleem. Je wilt niet dat deze onderuit gaat, of dat er corruptie gaat optreden. Hij is al 7 jaar oud, dus disks vervangen is geen oplossing. Die 18GB's oid worden niet eens meer geleverd. Ik zou hier serieus overwegen om voor een paar 100 euro per maand direct een server te huren en als de sodemieters alles overzetten voor die RAID het opgeeft. Let wel, als er 2 disks kaduuk gaan ben je ALLES kwijt. Is het 1 disk, dan zet je er een nieuwe in en hopelijk doet de server dan een rebuild van de RAID set. Ik heb het een keer meegemaakt en de onwetende beheerder ging maar NT opnieuw installeren. Verse disk erin en vervolgens is het ding een paar uur bezig met rebuilden (lees, is niet beschikbaar).
Op server 1 wordt iedere dag een complete backup gemaakt via NTbackup. Daarnaast wordt exchange gebackupt op Tapes.
Nog zoiets : Exchange doe je niet met NTBackup. Deze heeft bij mijn weten geen plug-in, dus het enige wat ik me kan bedenken is dat de exchange services gestopt worden en dan van de database een backup wordt gemaakt. Correct me if I'm wrong.
Op deze server worden ook backups bewaard van de andere servers zoals server-3. Deze worden gekopieerd via robocopy. Deze backups zijn echt niet compleet. De allerbelangrijkste gegevens worden gekopieerd
Wat is al zei, rudimentair. Voor een paar pegels heb je hele mooie paketten die alles voor je doen. Hier kan en mag niet op bezuinigd worden. Zo zijn er plugins voor Oracle, SQL en Exchange.

Anyway, vervang server 3 desnoods tijdelijk voor een gehuurde. Hou ook in gedachten hoeveel data je daadwerkelijk wil backuppen want het moet op een tape passen.

• Mud
Als eerste zou ik een tweede server promoten tot Domain Controller. Hoe klein je bedrijf ook is, 2 is minimaal. DHCP, DNS en apache vragen weinig, dus dat is geen probleem. Wat WEL een probleem is, is SQL en Exchange op 1 server. Inclusief de bestanden van de gebruikers en de backups vraag je teveel van deze machine.
Waarom zou er een 2e DC moeten komen?

Server-1 is veelste klein + er is nooit rekening gehouden met uitbreiding
De nieuwe indeling wordt wss dit:

Server-1
AD/DHCP/DNS

Server-2
File/SQL/Sharepoint

Server-3
Exact

Server-4
Exchange

Server-5
Transportpakket

Server-6
Backups
Dit is een serieus probleem. Je wilt niet dat deze onderuit gaat, of dat er corruptie gaat optreden. Hij is al 7 jaar oud, dus disks vervangen is geen oplossing. Die 18GB's oid worden niet eens meer geleverd. Ik zou hier serieus overwegen om voor een paar 100 euro per maand direct een server te huren en als de sodemieters alles overzetten voor die RAID het opgeeft. Let wel, als er 2 disks kaduuk gaan ben je ALLES kwijt. Is het 1 disk, dan zet je er een nieuwe in en hopelijk doet de server dan een rebuild van de RAID set. Ik heb het een keer meegemaakt en de onwetende beheerder ging maar NT opnieuw installeren. Verse disk erin en vervolgens is het ding een paar uur bezig met rebuilden (lees, is niet beschikbaar).
Ik zie op deze server dat de HDD 148 GB is.
De backup schijf op server-1 is bomvol (500kB vrij) Ik heb net de data van server3 op een externe schijf gezet die aan server3 hangt(programma kan los gedraait worden).

Ik hoop dat volgende week de nieuwe backupserver binnen is mits hij deze week al besteld word
Nog zoiets : Exchange doe je niet met NTBackup. Deze heeft bij mijn weten geen plug-in, dus het enige wat ik me kan bedenken is dat de exchange services gestopt worden en dan van de database een backup wordt gemaakt. Correct me if I'm wrong.
Omdat het een SBS installatie is er een plugin geinstalleerd bij NTBackup. Daarmee kun je de publieke folders etc van Exchange backup'en. 1 backup van Exchange is nu 9 GB groot.
Wat is al zei, rudimentair. Voor een paar pegels heb je hele mooie paketten die alles voor je doen. Hier kan en mag niet op bezuinigd worden. Zo zijn er plugins voor Oracle, SQL en Exchange.

Anyway, vervang server 3 desnoods tijdelijk voor een gehuurde. Hou ook in gedachten hoeveel data je daadwerkelijk wil backuppen want het moet op een tape passen.
Bij de nieuwe backupserver wordt ook gelijk Arcserv + backup agents zoals Mssql, sharepoint, Openfiles etc erbij gekocht.

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:21:
[...]

Waarom zou er een 2e DC moeten komen?

Server-1 is veelste klein + er is nooit rekening gehouden met uitbreiding
De nieuwe indeling wordt wss dit:

Server-1
AD/DHCP/DNS

Server-2
File/SQL/Sharepoint

Server-3
Exact

Server-4
Exchange

Server-5
Transportpakket

Server-6
Backups

Ik zie op deze server dat de HDD 148 GB is.
De backup schijf op server-1 is bomvol (500kB vrij) Ik heb net de data van server3 op een externe schijf gezet die aan server3 hangt(programma kan los gedraait worden).

Ik hoop dat volgende week de nieuwe backupserver binnen is mits hij deze week al besteld word

Omdat het een SBS installatie is er een plugin geinstalleerd bij NTBackup. Daarmee kun je de publieke folders etc van Exchange backup'en. 1 backup van Exchange is nu 9 GB groot.

Bij de nieuwe backupserver wordt ook gelijk Arcserv + backup agents zoals Mssql, sharepoint, Openfiles etc erbij gekocht.
Besef goed dat een DC een database is. Het bevat alle gegevens van al je gebruikers. Gaat een DC plat dan kom je je netwerk niet meer op, kan je je bestanden niet zien en ook niet bij je e-mail. Kortom, om jezelf en anderen tegen ellende te hoeden voer je een DC redundant uit. DCPromo draaien op een server die niet te zwaar belast is en klaar ben je. Als je er 2 hebt moet je ook even aan de FSMO rollen denken. Je moet niet alle rollen op één server zetten.

Je kan server1 gerust Exchange erbij geven. DC, DNS en DHCP vraagt bijna niks voor een klein bedrijf.

Exact zelf heeft ook een SQL database. Staat die toevallig op Server2? Dat kan dan denk ik wel bij elkaar ;).

Of je een backupserver nodig hebt is te bezien. Een backup draai je meestal 's nachts dus dan is alles rustig. Is er een speciale reden of wil je iedere server een aparte rol geven?

Heb je ook gedacht aan een ISA Server voor internet toegang? :) Als je niet wil dat iedereen vrolijk pron zit te loeren onder werktijd zijn daar filters voor.

Die bijna 150GB zal een RAID set zijn. :9 Hij zit inderdaad een beetje vol :|

Als je die backupserver nog niet besteld hebt...... Neem voor je eigen nachtrust GEEN ArcServe. |:( Het is redelijk goedkoop maar dat is het enige voordeel. :X Kijk eens naar CommVault. Hou er ook rekening mee dat je over 3 jaar 50%-100% extra data zal hebben. Die 9GB van de mail loopt op naar 18 etc. En je hebt uiteraard flink wat tapes nodig. Denk aan een dagelijkse full backup met een retentie van 2 weken. Investeringen worden gedaan op jouw advies en bedrijven plannen 3-5 jaar vooruit en willen niet onderweg extra bijkopen omdat je niet genoeg gecalculeerd hebt. :o

• Mud
Besef goed dat een DC een database is. Het bevat alle gegevens van al je gebruikers. Gaat een DC plat dan kom je je netwerk niet meer op, kan je je bestanden niet zien en ook niet bij je e-mail. Kortom, om jezelf en anderen tegen ellende te hoeden voer je een DC redundant uit. DCPromo draaien op een server die niet te zwaar belast is en klaar ben je. Als je er 2 hebt moet je ook even aan de FSMO rollen denken. Je moet niet alle rollen op één server zetten.
Je kan server1 gerust Exchange erbij geven. DC, DNS en DHCP vraagt bijna niks voor een klein bedrijf.
Wat is FSMO? De rest begrijp ik.
Exchange wordt hier wel volop gebruikt en neem ook behoorlijk wat ruimte in
Exact zelf heeft ook een SQL database. Staat die toevallig op Server2? Dat kan dan denk ik wel bij elkaar ;).
Deze kan bij de toekomstige File/SQL server eventueel erbij komen
Of je een backupserver nodig hebt is te bezien. Een backup draai je meestal 's nachts dus dan is alles rustig. Is er een speciale reden of wil je iedere server een aparte rol geven?
Wij willen alle backups op 1 centrale server + nog een keer op tapes
Heb je ook gedacht aan een ISA Server voor internet toegang? :) Als je niet wil dat iedereen vrolijk pron zit te loeren onder werktijd zijn daar filters voor.
Wss word dat een aparte hardware firewall + antivirus + antispam
Die bijna 150GB zal een RAID set zijn. :9 Hij zit inderdaad een beetje vol :|
In server 1 zit 1x 74 en 1x 148
Als je die backupserver nog niet besteld hebt...... Neem voor je eigen nachtrust GEEN ArcServe. |:( Het is redelijk goedkoop maar dat is het enige voordeel. :X Kijk eens naar CommVault. Hou er ook rekening mee dat je over 3 jaar 50%-100% extra data zal hebben. Die 9GB van de mail loopt op naar 18 etc. En je hebt uiteraard flink wat tapes nodig. Denk aan een dagelijkse full backup met een retentie van 2 weken. Investeringen worden gedaan op jouw advies en bedrijven plannen 3-5 jaar vooruit en willen niet onderweg extra bijkopen omdat je niet genoeg gecalculeerd hebt. :o
Wij willen van alle gegevens een backup hebben tot 2 weken geleden.
Dit vereist dus behoorlijk wat ruimte. Het bedrijf is ook nogeens sterk aan het groeien waardoor de data erg stijgt.

ik zal eens overleggen voor een andere backup prg. Ik lees nu ook slechte recensies op internet.

• asing
Wat is FSMO? De rest begrijp ik. Exchange wordt hier wel volop gebruikt en neem ook behoorlijk wat ruimte in
Er zijn vijf Flexible Single Master Operations (FSMO)-rollen in een Windows 2000-forest.
• Schemamaster - een masterroleigenaar per forest. De domeincontroller (DC) die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van updates van het directoryschema, heeft de FSMO-rol van schemamaster.
• Domeinnaamgevingsmaster - één masterroleigenaar per forest. De DC die verantwoordelijk is voor het aanbrengen van wijzigingen in de domeinnaamruimte van de directory binnen de forest, heeft de FSMO-rol van domeinnaamgevingsmaster.
• Infrastructuurmaster - één masterroleigenaar per domein. De DC die verantwoordelijk is voor het bijwerken van de SID en de distinguished name van een object in een interdomeinverwijzing voor een object, heeft de FSMO-rol van infrastructuurmaster.
• RID-master - één masterroleigenaar per domein. De DC die verantwoordelijk is voor het verwerken van RID-groepsaanvragen van alle DC's in een bepaald domein, heeft de FSMO-rol van RID-master.
• PDC-emulatie - één masterroleigenaar per domein. De eigenaar van de FSMO-rol PDC-emulatie is een Windows 2000-DC die zichzelf aankondigt als primaire domeincontroller (PDC) naar werkstations met eerdere versies, lidservers en domeincontrollers. Deze roleigenaar is tevens masterbrowser voor het domein en handelt wachtwoordverschillen af.
Wij willen alle backups op 1 centrale server + nog een keer op tapes
Oke, een disk2disk2tape oplossing. In dat geval wil je zeker een goed backuppakket. Kijk ook eens naar Volume Shadow Copy Service van Windows 2003. Het is een mooi principe wat misschien heel handig uitkomt.
Wss word dat een aparte hardware firewall + antivirus + antispam
Dat neemt niet weg dat je geen proxy server kan gebruiken ;) . Een proxy geeft je meer controle op internettoegang en gebruik. Er zijn hier verschrikkelijk veel oplossingen te bedenken dus neem hier zeker de tijd voor.
In server 1 zit 1x 74 en 1x 148
Dit is niet echt een server te noemen, er is geen redundantie in disks. Zelfs de meest simpele 1U server heeft 2 disks in mirror opstelling.
Wij willen van alle gegevens een backup hebben tot 2 weken geleden.
Dit vereist dus behoorlijk wat ruimte. Het bedrijf is ook nogeens sterk aan het groeien waardoor de data erg stijgt.
Als je echt veel data hebt, denk eens na over een SAN of NAS. Je gaat toch alles vervangen ;)
ik zal eens overleggen voor een andere backup prg. Ik lees nu ook slechte recensies op internet.
Onder Novell werkte het prima. Onder Windows is het echt huilen. :X Support is er niet, updates zijn niet te vinden, hardware wordt niet ondersteund en last but not least deed het ding nooit wat ik wilde. Echt een drama dat pakket. Dan kan je idd nog beter NTBackup pakken.

• Mud
Er zijn vijf Flexible Single Master Operations (FSMO)-rollen in een Windows 2000-forest.
• Schemamaster - een masterroleigenaar per forest. De domeincontroller (DC) die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van updates van het directoryschema, heeft de FSMO-rol van schemamaster.
• Domeinnaamgevingsmaster - één masterroleigenaar per forest. De DC die verantwoordelijk is voor het aanbrengen van wijzigingen in de domeinnaamruimte van de directory binnen de forest, heeft de FSMO-rol van domeinnaamgevingsmaster.
• Infrastructuurmaster - één masterroleigenaar per domein. De DC die verantwoordelijk is voor het bijwerken van de SID en de distinguished name van een object in een interdomeinverwijzing voor een object, heeft de FSMO-rol van infrastructuurmaster.
• RID-master - één masterroleigenaar per domein. De DC die verantwoordelijk is voor het verwerken van RID-groepsaanvragen van alle DC's in een bepaald domein, heeft de FSMO-rol van RID-master.
• PDC-emulatie - één masterroleigenaar per domein. De eigenaar van de FSMO-rol PDC-emulatie is een Windows 2000-DC die zichzelf aankondigt als primaire domeincontroller (PDC) naar werkstations met eerdere versies, lidservers en domeincontrollers. Deze roleigenaar is tevens masterbrowser voor het domein en handelt wachtwoordverschillen af.
Is het niet de bedoeling van de 2e DC als de 1e uitvalt dat de 2e alles opvangt?

Verder snap ik maar 80%(van het stuk hierboven)
Oke, een disk2disk2tape oplossing. In dat geval wil je zeker een goed backuppakket. Kijk ook eens naar Volume Shadow Copy Service van Windows 2003. Het is een mooi principe wat misschien heel handig uitkomt.
Ik zal eens gaan zoeken wat het precies is ;)
Dat neemt niet weg dat je geen proxy server kan gebruiken ;) . Een proxy geeft je meer controle op internettoegang en gebruik. Er zijn hier verschrikkelijk veel oplossingen te bedenken dus neem hier zeker de tijd voor.
Dit heeft de externe partij aangeraden
Dit is niet echt een server te noemen, er is geen redundantie in disks. Zelfs de meest simpele 1U server heeft 2 disks in mirror opstelling.
Klopt, in de nieuwe dc + backup server willen wij iig Raid 1 hebben
Als je echt veel data hebt, denk eens na over een SAN of NAS. Je gaat toch alles vervangen ;)
Voor 2 weken aan backups zitten wij aan 600 GB

• asing
Dat FSMO rollen verhaal is inderdaad ingewikkeld. Het komt erop neer dat een DC meerdere rollen kan vervullen. Heb je één server, dan heeft die ze allemaal. Dat is echter een risico, dus ik raadt je aan er twee te nemen. Niet voor de performance maar voor de veiligheid. Heb je er twee, dan kan je de rollen verdelen. Je moet voorkomen dat de Infrastructure Master op de Global Catalog server komt.

Verder heb je nu waarschijnlijk een 2000 domein. Dat houdt in dat je je domein moet opwaarderen naar 2003 voor je een 2003 server DC kan maken. Dat kan met de commando's forestprep en domainprep. Hetzelfde moet je doen als je om gaat van Exchange 2000 naar 2003. Ook moet je eraan denken dat je de FSMO rollen verplaatst van de oude DC naar de nieuwe voor je de oude uit zet. Daarna moet je de oude demoten en dan pas kan die uit.

Je merkt wel dat je leercurve hier ontzettend stijl gaat worden :) Dat is misschien vervelend op dat moment maar het heeft niet te onderschatten CV-waarde :o O-) :+ Als je veel googled en je goed voorbereid zou je het zelf kunnen.

• Mud
Wij hebben hier momenteel 2003 SBS + exchange 2003
We gaan iig overstappen op 2003 Enterprise zodat er meer mogelijkheden zijn.

De fase van 2000 > 2003 hoef ik gelukkig niet mee te maken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Mud op 09-01-2008 15:35 ]

• asing
Nog effe wat leesvoer : http://articles.techrepub...5100-6345_11-5073261.html

Nog even wat : de gekozen backupoplossing (D2D2T) en het backuppakket hangen nauw samen. Bedenk goed wat je wilt voor je iets besteld. Als je de tijd hebt, zou ik een bedrijf als ISIT uitnodigen. Ze doen zowel storage als backup. Voor het bedrijf goed en voor jou heel leerzaam ;) .

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:15:
Wij hebben hier momenteel 2003 SBS + exchange 2003
We gaan iig overstappen op 2003 Enterprise zodat er meer mogelijkheden zijn.

De fase van 2000 > 2003 hoef ik gelukkig niet mee te maken ;)
Dat spaart je ellende. Maar het behoedt je niet voor de uitfasering van een DC en een Exchange Server. Het is allemaal prima gedocumenteerd op internet, maar het is niet iets wat je licht moet nemen en op vrijdagmiddag moet schedulen. Ook zit je met je SQL bak en andere software.

Je hebt in ieder geval genoeg uitdaging :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
DE LSI MegaIDE is gewoon een IDE (dus geen scsi) raid controler, de disken kun je een voor een appart aansluiten op een normale IDE poort en daar een tool van de fabrikant op los laten om te testen.

• Mud
Ik heb het doorgelezen, snap het nu al wat beter.
Toch snap ik niet waarom je die rolen zou verdelen? Waarom zou je dat willen?
Nog even wat : de gekozen backupoplossing (D2D2T) en het backuppakket hangen nauw samen. Bedenk goed wat je wilt voor je iets besteld. Als je de tijd hebt, zou ik een bedrijf als ISIT uitnodigen. Ze doen zowel storage als backup. Voor het bedrijf goed en voor jou heel leerzaam ;) .
Klopt dat de backup oplossing en pakket nauw moeten samen werken. Werkt er 1/2 niet goed heb je al gelijk een probleem bij uitval van iets.

Dit bedrijf wil alleen 1 vaste externe partij. Waarom ? Geen idee. Dat is besloten tussen de "ict beheerder en de directeur"

• Mud
DE LSI MegaIDE is gewoon een IDE (dus geen scsi) raid controler, de disken kun je een voor een appart aansluiten op een normale IDE poort en daar een tool van de fabrikant op los laten om te testen.
Daarbij kom ik bij mijn orginele vraag:

Hoe kom erachter welke dat dat is ?

• maratropa
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:40:
Ohja duh dat is inderdaad wel heel "obvious" :)

Maar je moet dus de moederbord specs weten? Dus of in kast kijken, of bij bedrijf die ze geklust heeft, of met software...

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 09-01-2008 15:50 ]

specs

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:45:
[...]

Ik heb het doorgelezen, snap het nu al wat beter.
Toch snap ik niet waarom je die rolen zou verdelen? Waarom zou je dat willen?

[...]

Klopt dat de backup oplossing en pakket nauw moeten samen werken. Werkt er 1/2 niet goed heb je al gelijk een probleem bij uitval van iets.

Dit bedrijf wil alleen 1 vaste externe partij. Waarom ? Geen idee. Dat is besloten tussen de "ict beheerder en de directeur"
Dat is een spel van politiek, vriendjes, deals en het hebben van een vaste aanspreekpartner. Die hadden wij toen ook maar op basis van prijs en techniek hebben we toch iets elders aangeschaft. Je ICT beheerder is niet helemaal kundig, dus geen goede gesprekspartner vanuit het bedrijf. Vraag gerust naar een ander pakket bij dezelfde leverancier. Als ze dat niet kunnen of hebben, dan moet je elders winkelen.

Ik had uiteindelijk een combi van een 8x tape robot en CommVault. Daarbovenop een NetApp filer van 1 TB. :9

• DukeBox
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:46:

- Zet pc uit
- Trek hdd er uit
- Kijk op hdd en zoekt naar fabrikant
- Zoek op website van fabrikant naar tool om hdd te checken
- Hang hdd aan normale IDE poort en laat tool er op los.

Herhaal de stappen totdat je alle hdd's hebt gehad en als het goed is weet je dan welke niet 100% is.

• Mud
asing schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:52:
[...]

Dat is een spel van politiek, vriendjes, deals en het hebben van een vaste aanspreekpartner. Die hadden wij toen ook maar op basis van prijs en techniek hebben we toch iets elders aangeschaft. Je ICT beheerder is niet helemaal kundig, dus geen goede gesprekspartner vanuit het bedrijf. Vraag gerust naar een ander pakket bij dezelfde leverancier. Als ze dat niet kunnen of hebben, dan moet je elders winkelen.

Ik had uiteindelijk een combi van een 8x tape robot en CommVault. Daarbovenop een NetApp filer van 1 TB. :9
Aha, duidelijk ;)

Ik heb net een gesprek gehad met de ict beheerder over de backupserver. Hij wilde ook dat het software pakket gelijk goed werkt. Er wordt dus dadelijk een andere pakket aangevraagd bij de leverancier.

Hoeveel tapes zou jij aanraden voor 2 weken? 14?
Hoelang gaan tapes ong mee? Een half jaar? een jaar?

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:46:
[...]

aiaiaiai geen SCSI en geen hot swap :X .... Wat al gesuggereerd wordt. Zet de server uit (dit is an sich een risico, het kan zijn dat hij niet meer wil starten) en demonteer stuk voor stuk de drives. Iedere drive apart check je als slave op een desktop met de testsoftware van de fabrikant. Dan weer inbouwen en duimen dat het ding wil starten.

hier is volgens mij de handleiding : http://www.lsi.com/files/.../RAIDpage/mr_ide_qhsg.pdf

en eventueel een utility :http://www.lsi.com/obsolete/megaraid_ide_100_2567.html?remote=1&locale=EN

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:58:
[...]

Aha, duidelijk ;)

Ik heb net een gesprek gehad met de ict beheerder over de backupserver. Hij wilde ook dat het software pakket gelijk goed werkt. Er wordt dus dadelijk een andere pakket aangevraagd bij de leverancier.

Hoeveel tapes zou jij aanraden voor 2 weken? 14?
Hoelang gaan tapes ong mee? Een half jaar? een jaar?
Second opinions zijn nooit verkeerd ;). En ja het moet goed werken (ook de restore) en je moet liefst ook nog support hebben. Je kan support bijkopen voor soft en hardware en ik kan je alleen maar aanraden dat te doen.

Als je 2 weken nodig hebt om 600GB aan te maken, dan is dat 300GB/week. 5 backups is 60GB per dag. Dat moet je op tape krijgen zonder te wisselen of je hebt een robot of meerdere units nodig.

Reken er ook op dat je van alle servers de C: schijf mee wilt nemen plus alle data. Ik kwam ook met mijn bek vol tanden te staan toen ik die groei niet had meegecalculeerd. Een goed bedrijf groeit namelijk dus ook de data.

Je hebt 10 tapes nodig voor 2 weken. Daarnaast bewaar je bijvoorbeeld iedere tape van de 1e van de maand. Dat zijn er dus nog eens 12. Dan pak je de laatste van het jaar er ook nog bij. Een tape die in de 2 wekelijkse cyclus zit zou ik niet meer dan een jaar gebruiken (26 keer).

• Mud
DukeBox schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:57:
[...]

- Zet pc uit
- Trek hdd er uit
- Kijk op hdd en zoekt naar fabrikant
- Zoek op website van fabrikant naar tool om hdd te checken
- Hang hdd aan normale IDE poort en laat tool er op los.

Herhaal de stappen totdat je alle hdd's hebt gehad en als het goed is weet je dan welke niet 100% is.
Zoiets dacht ik ook al, alleen kan dat hier niet zomaar ivm users die een programma runnen vanaf de server. Smiddags en savonds is het hier het drukst ;) Ik zal het eerst even navragen bij de leverancier, kijken of die het nog weten.

-edit

Net gebeld:

Kijken bij het booten van de server wat de raid zegt en eventueel de mirror herstellen

• Mud
Second opinions zijn nooit verkeerd ;). En ja het moet goed werken (ook de restore) en je moet liefst ook nog support hebben. Je kan support bijkopen voor soft en hardware en ik kan je alleen maar aanraden dat te doen.
Ik mag bij de leverancier een pakket bestellen naar mijn zin
Als je 2 weken nodig hebt om 600GB aan te maken, dan is dat 300GB/week. 5 backups is 60GB per dag. Dat moet je op tape krijgen zonder te wisselen of je hebt een robot of meerdere units nodig.

Reken er ook op dat je van alle servers de C: schijf mee wilt nemen plus alle data. Ik kwam ook met mijn bek vol tanden te staan toen ik die groei niet had meegecalculeerd. Een goed bedrijf groeit namelijk dus ook de data.
Wij willen ook de C meenemen
Je hebt 10 tapes nodig voor 2 weken. Daarnaast bewaar je bijvoorbeeld iedere tape van de 1e van de maand. Dat zijn er dus nog eens 12. Dan pak je de laatste van het jaar er ook nog bij. Een tape die in de 2 wekelijkse cyclus zit zou ik niet meer dan een jaar gebruiken (26 keer).
Er zijn dan iig 10 tapes nodig voor de file/sql/mail/etc

Hoe zit het dan met de C drives van alle servers?

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03

jappo

eens een prutser altijd ....

LET OP!

het is niet best practice om op een DC ook exchange te installeren, tenzij het een SBS server is.

http://www.petri.co.il/pr...on_domain_controllers.htm

lees je dus eerst goed in in deze materie voor je deze keuze maakt! Ik ben door schade en schande wijs geworden... |:(

suc6 met het verdere traject

[ Voor 4% gewijzigd door jappo op 09-01-2008 16:27 . Reden: typo's ]

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• asing
jappo schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:25:
LET OP!

het is niet best practice om op een DC ook exchange te installeren, tenzij het een SBS server is.

http://www.petri.co.il/pr...on_domain_controllers.htm

lees je dus eerst goed in in deze materie voor je deze keuze maakt! Ik ben door schade en schande wijs geworden... |:(

suc6 met het verdere traject
Ik had het wel, met bijna 100 users op Exchange. Ik moet zeggen dat ik nergens last van had, behalve het shutdown-probleem. Niet ieder bedrijf heeft de draagkracht om voor iedere service een aparte server neer te zetten.

• asing
Mud schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:24:

Wij willen ook de C meenemen

Er zijn dan iig 10 tapes nodig voor de file/sql/mail/etc

Hoe zit het dan met de C drives van alle servers?
10 + 12 voor maandelijkse backup. Bestel er 20 en je kan een tijd vooruit.

Je moet letterlijk alles optellen wat je wilt backuppen. Hou in je achterhoofd dat een bedrijf groeit en om die reden servers plaatst en tevens dat de bedrijfsdata gaat groeien. Oplossingen zijn duur, dus hier zal je echt een strategie moeten bepalen. De strategie icm het budget bepaalt de daadwerkelijke oplossing.

stel dat je nu op 5 servers zit, die vervangt en rekening houdt met nog 2 extra servers. Dan zit je met 10GB aan c: al aan 70GB per dag.

Exchange gaf je al netjes aan, dat was 9GB. Reken binnen 5 jaar maar op 25GB. Dan zit je goed.

Data is een ander verhaal. Tel het allemaal maar eens op (and be surprised) en vermenigvuldig dat gerust met een factor 2. Is dat nu 50GB, dan zit je over 5 jaar op 100GB, wat een totaal geeft van bijna 200GB om op te slaan. En daar moet je je spullen op dimensioneren.

• Mud
10 + 12 voor maandelijkse backup. Bestel er 20 en je kan een tijd vooruit.

Je moet letterlijk alles optellen wat je wilt backuppen. Hou in je achterhoofd dat een bedrijf groeit en om die reden servers plaatst en tevens dat de bedrijfsdata gaat groeien. Oplossingen zijn duur, dus hier zal je echt een strategie moeten bepalen. De strategie icm het budget bepaalt de daadwerkelijke oplossing.

stel dat je nu op 5 servers zit, die vervangt en rekening houdt met nog 2 extra servers. Dan zit je met 10GB aan c: al aan 70GB per dag.

Exchange gaf je al netjes aan, dat was 9GB. Reken binnen 5 jaar maar op 25GB. Dan zit je goed.

Data is een ander verhaal. Tel het allemaal maar eens op (and be surprised) en vermenigvuldig dat gerust met een factor 2. Is dat nu 50GB, dan zit je over 5 jaar op 100GB, wat een totaal geeft van bijna 200GB om op te slaan. En daar moet je je spullen op dimensioneren.
Inpreciepe hebben wij vrij budget omdat wij (de ict beheerder en ik) aangegeven heb dat het echt niet meer zo kan en dat er gewoon goed geinvesteerd moet worden in nieuwe apparatuur.

Data is momenteel ong 18 GB en groeit 1 GB per 2/3/4 maanden

Bedankt voor de tips!

• DukeBox
B.t.w. die megaraid is dezelfde als de Dell CERC ATA controller, ik heb deze zelf ook in gebruik. De LSI tool geeft veel minder info dan dell openmanage.. misschien dat er tools zijn die dat ook beter kunnen ?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:04
Niet echt 'fijn' om betrokken te zijn bij een tikkende tijdbom want dat is toch wel waar je hier over kunt spreken.
Wat keuze van het backup pakket betreft ben je imho de mist in gegaan omdat zomaar aan te passen omdat iemand hier dat roept.
Imho begeef je je op glad ijs en het is nogal beangstigend dat men zomaar besluit dat jij een vrije keuze mag maken voor een pakket.
Het geeft in ieder geval aan dat men geen flauw idee heeft waar men mee bezig is.

Ik kan je overigens uit ervaring vertellen dat ieder backup pakket z'n voordelen, nadelen en eigenaardigheden heeft.
Het is echt niet zo dat de ene een hel is en de ander de hemel op aarde.
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van Data Protector en totaal niet van TSM maar ik kijk wel uit om te roepen dat dit het beste en slechte pakket bij elkaar is in 1 zin.
Als je om wat voor reden dan ook bij een bepaalde leverancier zit en die komt met een voorstel voor een bepaald backup pakket houdt er dan rekening mee dat men dat met een bepaalde reden doet en die reden kan best zijn dat men veel ervaring heeft met dat pakket en het inrichten.
Iets anders kunnen ze misschien ook wel leveren maar kunnen ze het dan nog steeds net zo goed inrichten ?

Qua data hoeveelheid hoef je je overigens niet echt druk te maken.
De hoeveelheid data waar je hier over praat past makkelijk op de huidige LTO tapes en dan heb je voldoende groei mogelijkheden.

Dan als laatste iets wat me vast niet in dank afgenomen gaat worden...
Tweakers is een mooi iets en het forum zit vol met mensen die vaak weten waar ze het over hebben.
In dit soort situaties echter moet je imho verder kijken dan Tweakers en je laten informeren door een of meerdere leveranciers die zich kunnen verdiepen in de huidige en de gewenste situatie.
De materie is gewoon te complex en de data te belangrijk om op afstand via een forum als Tweakers tot een ideale oplossing te komen.
Doe je voordeel met de informatie die je hier krijgt maar neem geen beslissingen alleen maar op basis van de informatie die je hier krijgt.

Succes.

• asing

Kijk dat rekent lekkerder.

7 servers a 10 GB systeempartitie : 70GB
9 GB aan Exchange .... : 25 GB
18 GB +(6GB/jr*5) : 18+30=48GB

Totaal : een gigje of 150.

Wat de poster voor me al meldt : op tweakers zitten slimme en goede beheerders, maar op afstand kunnen we niet het beste advies geven. Dat je budget "vrij" is, maakt het nog moeilijker. Als je met een vet prijskaartje komt voor je oplossing gaat er misschien iemand stuiteren en kan je opnieuw beginnen.

Voor wat betreft je backup oplossing moet je niet over één nacht ijs gaan. Ik wil niet denigrerend doen maar je bent stagiair en komt net kijken. Dat zegt niets over je inzet, drive en mogelijkheden tot het vinden van oplossingen maar meer over je kennis van wat er allemaal te koop is.

Ik had bij mijn vorige bedrijf hetzelfde probleem. Althans, zoek een oplossing voor de groei in data. Het eerste waar je aan denkt is een server met een gemirrorde c: partitie voor het OS en raid5 voor data. Voor een webserver kan je af met een 1U server, voor een server met data of een database zit je aan een een grotere vast. Je zit alleen vast aan de ruimte die je gekocht hebt en daar moet je het mee doen. De ene server blijft praktisch leeg en de tweede raakt bomvol. Iedere server moet weer gebackupped worden etc.

Dat was de reden om voor een NetApp filer te kiezen. Dat is een doos met schijven en een linux achtig OS. Via iSCSI (SCSI over utp kabel) kan je iedere server in je netwerk dynamisch dataruimte toekennen. Bij ons zat er een Oracle database, meerdere SQL databases en een Exchange server op. Plus nog eens alle bedrijfsdata. Vanwege het aantal I/O's wat die 14 schijven samen trekken is de NetApp 2 maal zo snel als een Raid 1+0 oplossing die eerder op de Oracle database server zat.

Het ding heeft nog een voordeel en dat heet snapshot. En wel 255 stuks 8)7 :P :9 :o . Je kan op gezette intervallen (zeg ieder 2 uur) in 2 seconden een backup maken van alle bedrijfsdata. Het ding onthoudt welke sectors voor een bestand in gebruik zijn en als na de backup iets gewijzigd wordt, pakt het ding een nieuw cluster. In de verkenner kunnen je gebruikers daarna heel simpel (zo simpel dat ze het zelf kunnen) een versie van 2 uur geleden terughalen, of opslaan onder een andere naam etc. HP biedt dit ook maar komt niet verder dan 5-10 van die snapshots.

Het briljante van dit systeem is dat tegen inlevering van een beetje diskruimte (die had je toch al genoeg) je bijvoorbeeld 2-3 dagen backups (van om de 2 uur) direct op je systeem beschikbaar hebt, en de rest kan je op tape terugvinden. Dat hele disk2disk2tape ding heb je dan niet meer nodig.

Nog wat, dat ding kan hetzelfde met SQL en Exchange! :9~ En het beestje meldt aan de leverancier dat ie zich niet lekker voelt en ze staan voor je er zelf erg in hebt met een verse disk op de stoep.

Aan dat systeem zit een backup servertje (zo'n kleintje) met een tape robot. Die laaide je vol met 7 tapes en dat ding maakt computergestuurd zijn eigen backups voor de hele week. De andere servers maakten met NTBackup een backup van hun C: en pompten dit daarna op de NetApp met robocopy. De backupserver deed de hele NetApp.

Anyway, er zijn meerdere oplossingen, allemaal hun eigen prijs en mogelijkheden. Ik kan je alleen maar adviseren eens met Isit te praten. http://www.isit.nl/ Ze hebben zelfs een democenter waar je op bezoek kan. Kom je ook nog een keertje buiten. :+

• Mud
De tijdbom is vanochtend afgegaan ;)

Het was een mirror 0 met 2 schijven, 2x 160 GB maxtor schijven. Zoals iemand hierboven al aangaf, het is een ide schijf. Gelukkig betrof het de 2e schijf waar een hele oude backup op stond

Een nieuwe schijf wordt nu besteld en samen met de externe partij geplaatst (nog nooit een array opgebouwd)

Over het backup programma.
De enige reviews die ik kan vinden stammen uit 2005. De leverancier gaf aan dat ieder programma zijn voordelen en nadelen heeft. Hij koos zelf voor Arcserve omdat hij daar ervaring mee heeft.

Als de stagaire meer weet dan de ict beheerder, wie is er dan fout bezig? niet ik immers.

• Mud
Kijk dat rekent lekkerder.

7 servers a 10 GB systeempartitie : 70GB
9 GB aan Exchange .... : 25 GB
18 GB +(6GB/jr*5) : 18+30=48GB

Totaal : een gigje of 150.
Hierbij moet nog sharepoint + mssql + oracle opgesteld worden
Wat de poster voor me al meldt : op tweakers zitten slimme en goede beheerders, maar op afstand kunnen we niet het beste advies geven. Dat je budget "vrij" is, maakt het nog moeilijker. Als je met een vet prijskaartje komt voor je oplossing gaat er misschien iemand stuiteren en kan je opnieuw beginnen.

Voor wat betreft je backup oplossing moet je niet over één nacht ijs gaan. Ik wil niet denigrerend doen maar je bent stagiair en komt net kijken. Dat zegt niets over je inzet, drive en mogelijkheden tot het vinden van oplossingen maar meer over je kennis van wat er allemaal te koop is.
Het bedrijf is bereid goed te investeren om weer een paar jaar vooruit te kunnen.
Daarbij moet dus ook aangedacht worden dat op dat moment makkelijk uit te breiden is.
Heel stuk over netapp
De bedoeling van de backup server is het backupen van:

- Mssql
- Sharepoint
- Exchange
- Data
- Oracle
- De C's van alle servers
Anyway, er zijn meerdere oplossingen, allemaal hun eigen prijs en mogelijkheden. Ik kan je alleen maar adviseren eens met Isit te praten. http://www.isit.nl/ Ze hebben zelfs een democenter waar je op bezoek kan. Kom je ook nog een keertje buiten. :+
Probleem is dat we nu al op een punt zijn van aanschaffen bij de externe partij waarbij het bedrijf dus geen andere partijen wil betrekken.

• DukeBox
Arcserve is niet slecht.. goede ondersteuning voor vrijwel alle tapeunits/robots.

• asing
Volgens mij heb je het idee van de NetApp niet helemaal goed begrepen. Het is een soort server die als enige taak heeft data te serveren. Dat kan hij heel goed en heel snel. Via iSCSI (scsi over ethernet) kan je een server met alleen een C: schijf laten denken dat hij ook een D: heeft. Die D: staat niet op de server zelf maar op de NetApp. Je kan die D: initïeren op bijv 10GB en on the fly extra ruimte toekennen als dat nodig mocht zijn. Zo zitten er meerdere D: schijven op 1 apparaat. Dit zorgt er weer voor dat je extreem flexibel bent in het toekennen van ruimte. Ook bespaar je weer geld omdat je met 1U servertjes toe kan. Last but not least is het ding met 14 paralelle schijven stukken rapper dan een server met zijn eigen storage.

Je bedrijf is niet helemaal slim bezig. Onze huisleverancier mocht ook een oplossing aandragen en uiteindelijk mochten ze de servers leveren, maar niet de rest. De oplossing die ik aandraag is een hele dure, maar ook zeer flexibel. Je voordeel is dat je er over 6 maanden weer weg bent, dus je hebt er weinig last van. Maar dat moet je eer te na zijn ;) .

Denk je overigens ook aan de randzaken als UPSjes etc?

On topic : succes met je RAID systeem :D :+

• Mud
Volgens mij heb je het idee van de NetApp niet helemaal goed begrepen. Het is een soort server die als enige taak heeft data te serveren. Dat kan hij heel goed en heel snel. Via iSCSI (scsi over ethernet) kan je een server met alleen een C: schijf laten denken dat hij ook een D: heeft. Die D: staat niet op de server zelf maar op de NetApp. Je kan die D: initïeren op bijv 10GB en on the fly extra ruimte toekennen als dat nodig mocht zijn. Zo zitten er meerdere D: schijven op 1 apparaat. Dit zorgt er weer voor dat je extreem flexibel bent in het toekennen van ruimte. Ook bespaar je weer geld omdat je met 1U servertjes toe kan. Last but not least is het ding met 14 paralelle schijven stukken rapper dan een server met zijn eigen storage.
Ik heb het wel begrepen, alleen het is niet de juiste oplossing voor hier ;)
Je bedrijf is niet helemaal slim bezig. Onze huisleverancier mocht ook een oplossing aandragen en uiteindelijk mochten ze de servers leveren, maar niet de rest. De oplossing die ik aandraag is een hele dure, maar ook zeer flexibel. Je voordeel is dat je er over 6 maanden weer weg bent, dus je hebt er weinig last van. Maar dat moet je eer te na zijn ;) .

Denk je overigens ook aan de randzaken als UPSjes etc?
Ik probeer het hier iig zo goed mogelijk te doen ;)

UPSjes hebben we, die worden gelijk vervangen bij aanschaf van de nieuwe servers
On topic : succes met je RAID systeem :D :+
Thanx :D

• asing
Mud schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:29:
Ik heb het wel begrepen, alleen het is niet de juiste oplossing voor hier ;)
Als je daar achter bent, ben je al een heel eind met de oplossing ;).
Ik probeer het hier iig zo goed mogelijk te doen ;)
Als ik alles zo lees dan is dat je wel toevertrouwd! Vergeet niet dit uitgebreid op je CV te documenteren, en als alles goed gaat effe een referentie vragen ;). Ik zie te vaak talentvol spul achter de telefoon op een helpdesk belanden. 8)7 :X :o

• asing
Schop! hoe is het afgelopen met de rebuild? Hij zou nu toch wel zo'n beetje klaar moeten zijn. ;)

• Mud
asing schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:31:
Schop! hoe is het afgelopen met de rebuild? Hij zou nu toch wel zo'n beetje klaar moeten zijn. ;)
De externe partij was gister middag niet mee te bereiken dus we hebben geen hdd kunnen bestellen :/

• asing
Mud schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:40:
De externe partij was gister middag niet mee te bereiken dus we hebben geen hdd kunnen bestellen :/
:X |:( :(

Gewoon naar de lokale funprice/dynabyte/paradigit etc etc rennen en daar iets halen. Wel even bonnetje vragen maar verder moet het goed zijn.

Als ze er nu niet zijn, heb je dan normaal wel support van ze?

• Mud
Het moest bij die externe partij perse :/

Over het algemeen is het bedrijf goed te bereiken, alleen zijn de contactpersonen regelmatig weg naar klanten

• asing
Mud schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:27:
Het moest bij die externe partij perse :/

Over het algemeen is het bedrijf goed te bereiken, alleen zijn de contactpersonen regelmatig weg naar klanten
Kleine externe partij dan... ik had dat ook, tot ik de naam wist van de persoon die daadwerkelijk de inkoop deed. ;) En dan bel je niet meer de accountmanager maar de inkoper.

Anyway, de consequenties van de catastrofe als die HD werkelijk de geest geeft is nog niet helemaal duidelijk bij je directeur. De kosten van downtime wegen niet op tegen die paar tientjes van een disk.

Heb je een acurate risico-analyse? :O :o 8) _/-\o_

• Mud
Kleine externe partij dan... ik had dat ook, tot ik de naam wist van de persoon die daadwerkelijk de inkoop deed. ;) En dan bel je niet meer de accountmanager maar de inkoper.
Klopt, is een kleine partij ;)
Anyway, de consequenties van de catastrofe als die HD werkelijk de geest geeft is nog niet helemaal duidelijk bij je directeur. De kosten van downtime wegen niet op tegen die paar tientjes van een disk.
Klopt. Ze zijn er nog niet bewust van ;)
Heb je een acurate risico-analyse? :O :o 8) _/-\o_
Wat heb ik ^^ ?

• asing
Ik had ooit gezeik met de airco. Die kon het maar net aan. Offertes neergelegd voor een extra unit maar die werd niet getekend (lees, geen extra airco). Toen werd het 30 graden en de luchtbehandeling viel stil. Dat stond los van de airco, maar de serverruimte was wel slachtoffer. De temps liepen op vrijdagmiddag aardig op en het weekend beloofde nog warmer te worden.

Asing heeft besloten dat dit zo niet door kon gaan en heeft drie servers down gebracht. De organisatie werd per mail ingelicht over de omstandigheden, de acties, de motivatie en de gevolgen. 2 uur later was de offerte getekend en gefaxt! ;)

Ik heb dus besloten om drie weinig gebruikte servers uit te zetten om de rest van de organisatie door te laten draaien. Moet wel met een 24-uurs bedrijf :X .

Een risico-analyse is een soort indekkingsdocument. Als IT-er wil je uiteraard mooie dure nieuwe spullen maar de organisatie zal dat niet altijd toelaten. In jouw geval draai je met een terminaal 7 jaar oud geval.

Het risico document beschrijft de IT omgeving, en dan met name de kritische elementen. Het gaat in op die elementen door te beschrijven wat ze doen, wie ze gebruikt, wat het risico is dat het kapot gaat en hoelang het duurt voor je de service weer terug hebt.

Voor het oude blikje geldt dat het een belangrijke fileserver is waar iedereen mee werkt, het risico dat het kapot gaat is groot (hij is al stuk) en de impact (als hij plat gaat) is ook zeer groot. De tijd die je nodig hebt om hem of iets vergelijkbaars op te tuigen zal 1-2 dagen zijn.

Daarna is het een rekensommetje : heel groot * heel groot * 2 dagen....= heel veel geld.

Je bent IT-er, en daarmee verantwoordelijk voor je spullen. Je zal het soms niet eens zijn met het vervangingsbeleid van het bedrijf maar ze werken nu eenmaal zo. Het document beschrijft dan de risico's die het bedrijf loopt door niet naar je advies te luisteren en ALS het misgaat heb je jezelf ingedekt. Daarna hoef je het alleen nog maar op te lossen maar ze kunnen nooit beweren dat je niks gezegd hebt.

• Mud
Ah, bedankt voor de heldere uitleg ;)

Ik zal het iig meenemen in een rapport :)

• ninjazx9r98
Vlak voor twaalf uur schrijf je dat de tijdbom die ochtend is afgegaan.
Als je er dan in de middag achter komt dat de disk niet te bestellen is omdat bepaalde mensen niet aanwezig zijn bij je leverancier gaat er toch wel het eea fout.

Ten eerste moet je natuurlijk asap een disk regelen als je al weet in wat voor een situatie je je bevindt en moet het niet tot in de middag duren voor dat eindelijk gaat gebeuren.
Ten tweede lijkt je huidige leverancier me niet geschikt als je daar niet zondermeer mensen kunt benaderen of is er niet genoeg kennis aanwezig bij je werkgever over wie je moet benaderen bij de leverancier in geval van nood/spoed.

Houdt er overigens serieus rekening mee dat er eventueel weinig tot niets met jullie mooie plannen gaat gebeuren ondanks beloftes over budget en dergelijke.
Ik heb het in het verleden maar al te vaak meegemaakt dergelijke verhalen gehoord maar zodra er dan daadwerkelijk een offerte ligt voor een mooie omgeving moeten er wat mensen terug op hun stoel geholpen worden omdat die echt hele andere getallen in hun hoofd hebben/hadden.
Het zou natuurlijk mooi zijn als dat niet het geval was bij jullie maar van zeven jaar oude hardware die op instorten staat naar een nieuwe omgeving inclusief goede support is een megastap.

Is er overigens al besef binnen het bedrijf wat de investering zo ongeveer gaat zijn ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Mud schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:54:
De tijdbom is vanochtend afgegaan ;)

Het was een mirror 0 met 2 schijven, 2x 160 GB maxtor schijven. Zoals iemand hierboven al aangaf, het is een ide schijf. Gelukkig betrof het de 2e schijf waar een hele oude backup op stond

Een nieuwe schijf wordt nu besteld en samen met de externe partij geplaatst (nog nooit een array opgebouwd)

Over het backup programma.
De enige reviews die ik kan vinden stammen uit 2005. De leverancier gaf aan dat ieder programma zijn voordelen en nadelen heeft. Hij koos zelf voor Arcserve omdat hij daar ervaring mee heeft.

Als de stagaire meer weet dan de ict beheerder, wie is er dan fout bezig? niet ik immers.
Ik neem aan dat je een Mirror, dus RAID1 bedoelde?
Als het goed is zou bij een mirror op beide schijven dezelfde data moeten staan.
Anders valt er ook vrij weinig te rebuilden in mijn ogen.

Nou ben ik niet enorm thuis in het hele serverpark inrichten enz. maar je externe partij komt best wel een beetje amateuristisch over.
Als het bedrijf waar je zit in een enorme groei zit, groeien jullie dan niet boven de capaciteit van de huidige externe partij uit?
Ik sta zelf in een computerwinkel, en een van onze zakelijke klanten begon zoveel capaciteit en vermogen nodig te hebben voor zijn servers dat ik hem heb aangeraden het serverpark toch maar bij een andere partij aan te gaan schaffen. Inmiddels is hij me zeer dankbaar gezien de support die hij al enkele malen nodig heeft gehad, en erg snel heeft gekregen.

Zoals al eerder is aangegeven hier in het topic.
Als die server nu op zijn gat ligt, betekent dit dus dat er geld verloren gaat, veel geld verloren gaat.
Mocht het zo zijn dat de server nu nog draait, maar op 1 enkele schijf, bedenk je dan goed dat die schijf net zo oud is als degene die de geest heeft gegeven. Als ook die uitvalt, is de toko waar je stage loopt pas ECHT veel geld kwijt.
Hamer hier absoluut op. Vaak is bij kleine bedrijven d.m.v. vriendjespolitiek een bepaalde partij binnen gekomen, zo heb ik ook al een aantal zakelijke klanten gekregen, maar zowel je werkgever als de externe partij moeten wel reëel blijven. Misschien kan de huidige externe partij bijv. de werkstations blijven leveren/onderhouden, maar doen jullie er toch verstandiger aan de servers bij een grotere organisatie aan te schaffen.

• asing
Ik denk dat Mud ook geen idee heeft wat het zou kunnen gaan kosten. ;)

Maar Mud heeft nu een uitdaging... een terminale server en geen disk. :/ :X |:( Echter, de externe leverancier moet waarschijnlijk ook bestellen en niemand binnen het bedrijf heeft het op de heupen omdat het ding nu nog draait.

Als Mud heeft voorgesteld effe een disk te halen bij een winkel en men heeft dit afgewimpeld, dan zit hij veilig. Hij kan nu wachten op het leermomentje als de server daadwerkelijk op zijn muil gaat en niet meer aan wil of data is ineens stoek.

Maandag weer een dag :)

• Mud
Zow wat een reacties allemaal :D
Ik neem aan dat je een Mirror, dus RAID1 bedoelde?
Als het goed is zou bij een mirror op beide schijven dezelfde data moeten staan.
Anders valt er ook vrij weinig te rebuilden in mijn ogen.
Hij draaide in raid 0, hij zou in raid 1 moeten draaien, zodra de nieuwe schijf erbij wordt gezet is dit wel de bedoeling!
Nou ben ik niet enorm thuis in het hele serverpark inrichten enz. maar je externe partij komt best wel een beetje amateuristisch over.
Als het bedrijf waar je zit in een enorme groei zit, groeien jullie dan niet boven de capaciteit van de huidige externe partij uit?
Ik sta zelf in een computerwinkel, en een van onze zakelijke klanten begon zoveel capaciteit en vermogen nodig te hebben voor zijn servers dat ik hem heb aangeraden het serverpark toch maar bij een andere partij aan te gaan schaffen. Inmiddels is hij me zeer dankbaar gezien de support die hij al enkele malen nodig heeft gehad, en erg snel heeft gekregen.
Ik heb de externe partij niet gekozen, het bedrijf heeft daarvoor gekozen.
Kan het dus ook niet 1-2-3 veranderen aangezien ik de staigaire maar ben en de ervaring mis
Zoals al eerder is aangegeven hier in het topic.
Als die server nu op zijn gat ligt, betekent dit dus dat er geld verloren gaat, veel geld verloren gaat.
Mocht het zo zijn dat de server nu nog draait, maar op 1 enkele schijf, bedenk je dan goed dat die schijf net zo oud is als degene die de geest heeft gegeven. Als ook die uitvalt, is de toko waar je stage loopt pas ECHT veel geld kwijt.
Klopt. Als die server nou op zijn bek gaat hebben we een probleem. Dat beseft de "ict beheerder" ook wel. De backup server gaat namelijk maandag al in bestelling. Hij gaat er echt op hameren in de MT vergadering dat het al bijna mis ging en dat het allemaal echt nodig is.

• Mud
asing schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:24:
Ik denk dat Mud ook geen idee heeft wat het zou kunnen gaan kosten. ;)

Maar Mud heeft nu een uitdaging... een terminale server en geen disk. :/ :X |:( Echter, de externe leverancier moet waarschijnlijk ook bestellen en niemand binnen het bedrijf heeft het op de heupen omdat het ding nu nog draait.

Als Mud heeft voorgesteld effe een disk te halen bij een winkel en men heeft dit afgewimpeld, dan zit hij veilig. Hij kan nu wachten op het leermomentje als de server daadwerkelijk op zijn muil gaat en niet meer aan wil of data is ineens stoek.

Maandag weer een dag :)
Ik heb zelf een paar offertes in me handen gehad en het kost echt wat geld om alle servers te vernieuwen, daar zitten ook alle licenties en software bij (15K+ voor 4/5 servers). De nieuwe HP Procurve switch kostte al 2,5K

Zelf heb ik gelijk gevraagd of ik bij de externe partij moest halen of hier lokaal, Ze zeiden: bij de externe partij.

• asing
Mud schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:41:
[...]

Ik heb zelf een paar offertes in me handen gehad en het kost echt wat geld om alle servers te vernieuwen, daar zitten ook alle licenties en software bij (15K+ voor 4/5 servers). De nieuwe HP Procurve switch kostte al 2,5K

Zelf heb ik gelijk gevraagd of ik bij de externe partij moest halen of hier lokaal, Ze zeiden: bij de externe partij.
Niet schrikken maar een database server kost iets meer:

Artikel Aantal Omschrijving Prijs Subtotaal
HP
DL380R05 XE-3.00GHZ/1333 4MB CACHE 2GB RAM P400 IN € 2730.87 € 2730.87
36GB disk option (15K/Ultra320/hot-pluggable/1-inch high/ universal) € 205.39 € 1232.34
E-CARE PACK SBD OS 3YR 4HR 24X7 DL380 NS € 657.36 € 657.36
CPU INTEL XEON 3.0GHZ/2MB F/ PROLIANT ML370-G4/DL380-G4 NS € 336.52 € 336.52
Microsoft
Microsoft Windows Server Standard 2003 R2 Win32 Dutch CD 10 Client € 1356.17 € 1356.17

HP
1GB PC3200R MEMORY KIT 2X 512MB ML370/DL380-G4 € 99.53 € 99.53

Prijs excl. BTW € 6412.79
BTW (19%) € 1218.43

Prijs incl. BTW € 7631.22

En das 1 server..... Gewoon een dual CPU database doos. Ik zou er nog 100 bij doen om op 4GB te komen. 6500 ex BTW dus.

• Mud
Wij zijn goedkoper uit met de backup server :o

- Xeon 2.8 (niet de ouwe xeon, maar de nieuwere)
- 4 of 2 GB geheugen (weet ik zo even niet meer)
- 2x 750 sata II hotplug
- scsi controller
- tapestreamer
- tapes
- backup software
- windows 2003 r2 standard 5u cal

Prijs weet ik zo niet meer, igg onder de 7k.

HP Proliant 350 serie

[ Voor 8% gewijzigd door Mud op 11-01-2008 22:08 ]

• DukeBox
Vind het maar duur.. ik zou toch ook eens naar andere merken gaan kijken.

• asing
Mud schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:06:
Wij zijn goedkoper uit met de backup server :o

- Xeon 2.8 (niet de ouwe xeon, maar de nieuwere)
- 4 of 2 GB geheugen (weet ik zo even niet meer)
- 2x 750 sata II hotplug
- scsi controller
- tapestreamer
- tapes
- backup software
- windows 2003 r2 standard 5u cal

Prijs weet ik zo niet meer, igg onder de 7k.

HP Proliant 350 serie
Wat voor streamer.... een LTO2 (200/400GB) is al 1000 euro. Wat de prijs drukt zijn die 2 SATA schijven. Dan dat backup pakket. Je zal echt een berg Agents moeten hebben en dat laat het heel snel oplopen. Je hebt Exchange, Open Files, SQL Server, Oracle.... Dan gaat het ineens heel hard. Bij ons deed ik een handmatige nacalculatie omdat zelfs onze ervaren leverancier dingen over het hoofd zag. Wat je ook in je achterhoofd moet houden is dat je aan werkelijk ALLES moet denken. Niets is zo vervelend dan bij het configureren en installeren te ontdekken dat je een dure optie per ongeluk vergeten bent. :o

Om er iets over te zeggen moet ik de exacte specs hebben. Maar hou in je achterhoofd dat 1 complete backup op tape moet kunnen. Dus die unit kost serieus euri's.

Kijk eens wat je zo kwijt bent : (nog geeneens een UPS....)

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/1429/serversqz6.jpg

• asing
DukeBox schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:10:
Vind het maar duur.. ik zou toch ook eens naar andere merken gaan kijken.
Duur is als het uitvalt.... Het kan zo over een ton gaan. Een NetAppje is minsten 40 ruggen, en die moet je dan nog optuigen waardoor de prijs verdubbelt.

• Mud
verhaal backup
Diezelfde tape drive komt er ook in

Backupagents + hoofdbackup prg komt totaal op 2k geloof uit me hoofd :+

• asing
Mud schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:17:
[...]

Diezelfde tape drive komt er ook in

Backupagents + hoofdbackup prg komt totaal op 2k geloof uit me hoofd :+
Klopt wel ongeveer. Vergeet echt dat CarePaq niet! Het is een duur papiertje, maar als je problemen hebt is het ideaal. Ook HP's kunnen stuk. :X

Ik kies altijd voor de 6hr to repair. Dat houdt in dat als je om 0800 belt dat je server kapot is, HP garandeert dat het ding om 1400 weer draait. Er zijn ook andere contracten als Same Business Day of Next Business Day... En een hele geniepe 4hr die alleen garandeert dat HP je terugbelt. Dan moeten ze nog komen.

Afijn, je hebt genoeg te leren op stage. Ik had niet zoveel mazzel ;)

• Mud
asing schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:29:
[...]

Klopt wel ongeveer. Vergeet echt dat CarePaq niet! Het is een duur papiertje, maar als je problemen hebt is het ideaal. Ook HP's kunnen stuk. :X

Ik kies altijd voor de 6hr to repair. Dat houdt in dat als je om 0800 belt dat je server kapot is, HP garandeert dat het ding om 1400 weer draait. Er zijn ook andere contracten als Same Business Day of Next Business Day... En een hele geniepe 4hr die alleen garandeert dat HP je terugbelt. Dan moeten ze nog komen.

Afijn, je hebt genoeg te leren op stage. Ik had niet zoveel mazzel ;)
Bedankt voor de info! :)

• ninjazx9r98
Mud schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:38:
Zow wat een reacties allemaal :D

[...]

Hij draaide in raid 0, hij zou in raid 1 moeten draaien, zodra de nieuwe schijf erbij wordt gezet is dit wel de bedoeling!
Als die disken daadwerkelijk in raid 0 draaiden heb je nu dus helemaal niks meer.
Raid 0 is een stripe zonder enige vorm van beveiliging.
Een disk weg uit een raid 0 set, data weg.
Als die server nu nog in de lucht is was dat dus geen raid 0 configuratie.

• Mud
Ik heb het verkeerd gezegd :P

Het was orgineel de bedoeling om ze in raid 1 te zetten, maar dat is dus oorspronkelijk niet bedoeld :o

Ik weet wel wat raid 0, 1, 5, 10 is ;)

• asing
Mud schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 10:40:
Ik heb het verkeerd gezegd :P

Het was orgineel de bedoeling om ze in raid 1 te zetten, maar dat is dus oorspronkelijk niet bedoeld :o

Ik weet wel wat raid 0, 1, 5, 10 is ;)
En nu voor de hoofdprijs : RAID4 ? >:) 8)7 :*) :+

• Mud
asing schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:53:
[...]

En nu voor de hoofdprijs : RAID4 ? >:) 8)7 :*) :+
no idea :p iets met raid 3 , maar dan langzamer :+ ? de voorloper van raid 5 :+ ?

• asing
NetApp gebruikt een aangepaste vorm van RAID4, DP-RAID. Oftewel Double Parity. Een RAID systeem is in staat om te werken terwijl 1 disk defect is. DP-RAID kan dat nog bij het verlies van 2 schijven.

Verwijderd

dat heet toch raid 6 dacht ik...

• Mud
-update

Zal straks eens gaan bellen voor die hoeveelheid tapes + hp garantie ;)

• Mud
- Update

Plan:
10 tapes voor 2 weken
Per maand 1x een backup (6 tapes & wisselen)
Totaal: 16 tapes + 2 extra (voor uitval)

Totale kosten tot nu toe:

8-9k

De backup server gaat in raid 1 met 2x 750 SATA II Hot swap geconfigureerd worden

• asing
Mud schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:58:
- Update

Plan:
10 tapes voor 2 weken
Per maand 1x een backup (6 tapes & wisselen)
Totaal: 16 tapes + 2 extra (voor uitval)

Totale kosten tot nu toe:

8-9k

De backup server gaat in raid 1 met 2x 750 SATA II Hot swap geconfigureerd worden
Volgens mij moet je je financiële gegevens voor 5 jaar terug kunnen halen. Je hebt dus ook een jaartape nodig en die 5 jaar bewaren. Ik zou er dus iets meer bestellen ;).

Nog iets : er zijn speciale carepaqs voor LTO drives. In het verleden viel een tapedrive onder de carepaq van de machine waarin deze was ingebouwd. Check dus even hij HP of je een aparte moet kopen voor je LTO (indien intern) of dat deze onder de server valt. Als je een externe unit koopt moet je er volgens mij altijd een aparte Carepaq op afsluiten.

• Mud
Ze bewaren hier de financiele gegevens op papier en digitaal, het papier wordt iig in een archief opgeslagen.

Zal straks even navraag doen precies over die garantie etc

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 10:19
Bump
Verder nog updates hierzo? is de server al besteld hdd geplaatst?
Pagina: 1