Toon posts:

BSOD's in XPsp2

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Halo,

Ik heb last van Blue Screens. En niet te weinig ook...

Specs pc:
Asus P5B MX WiFi/AP moederboard
Intel Dual Core 2Ghz processor
2GB 800Mhz geheugen
320GB Sansung SATA schijf

Ik heb een maand of twee goed kunnen werken tot m'n CPU cooler spontaan stopte te werken. Moederboard was doorgebrand. Hiervoor heb ik twee keer een BSOD gehad en veel fouten in eventvwr(event 11, disk error). Maar de pc was verder toch acceptabel stabiel.

Inmiddels een nieuwe MB gekocht en de oude naar Asus laten sturen door Norrod en de nieuwe met een een nieuwe Zalmann cooler geassembleerd. Ik heb het moederboard juist geassembleerd met pakkingen tussen de kast en het board.

Nu veel last van bluescreens. Ik krijg er meerdere:
- Kernel inpage error 0x0000007, 7A, 77 Atapi.sys
- 0x000000F4 win32k.sys

Na de crash is er geen bootdevice beschikbaar. Voeding uitschakelen en weer inschakelen is dan genoeg om weer te kunnen booten.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

- Geheugen vervangen(werkte met 1GB, nu dus op 2GB), geen verschil
- SATA kabel vervangen
- Alle niet essentiele hardware losgekoppeld
- Met Ultimate Boot CD testen uitgevoerd: -Prime95(4,5 uur), Memtest(3 uur), HD Tune, nog een HD test waar ik de naam van ben vergeten en natuurlijk Chkdsk /r. Alles in orde.
- Atapi.sys weggegooit en SP2 geherinstalleerd
- Voeding getest met Fan utility, alles mooi constant, Vcore tussen 1.2v en 1.35v
- Temperaturen zijn mooi laag, alles blijft onder de 40C
- Windows XP geherinstalleerd
- Vista geinstalleerd(had er eigelijk geen trek in, maar toch testen)

Het blijft kloten, ook vista crashed. M'n pc is niet overclocked, ik heb een nieuwere bios geflashed,

De problemen blijven dus bestaan, behalve dat Vista geen bluescreen geeft maar gewoon crashed. Vervolgens weer geen Bootdevice, dus dezelfde klachten.

Ik denk zelf aan een probleem in m'n HD hoewel er geen bad blocks oid op te vinden zijn. Hij lijkt wel te bevriezen oid?

Iemand die me kan helpen? Om nou een nieuwe schijf te gaan kopen zonder te weten dan dit het probleem is...

Thanx!

Verwijderd

eens zien: Je kreeg bij je eerdere mobo errors, waarbij werd vermeld dat er disk-errors waren. En uiteindelijk brendde je mobo door. En nu gebruik je dezelfde disk weer ?

Ik verdenk die disk eerder van de oorzaak van het eerdere doorbranden, aanwijzingen hiervoor zijn bv. te vinden in het feit dat je nu weer een probleem hebt met die disk (atapi.sys gaat over de disk i/o).

Ik zou als de sodemieter die HD eruit halen en een ander erop zetten, voor je het weet fikt die mobo ook alweer door.

PS: Ik ben zwaar tegenstander van "Het is de voeding"-geblaat; Maar geef ook eventjes aan of je nog steeds dezelfde voeding gebruikt en welk merk/type/wattage het is, want met doorbranden/kortsluitingen weet je het nooit ...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Fortron FSP 400w voeding van een half jaartje oud. Misschien is het inderdaad verstandig om een andere HD te halen, toch gek dat er in UBCD geen enkel probleem mee te vinden is en de UBCD de hele dag probleemloos kan draaien...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:51:
Ik heb een Fortron FSP 400w voeding van een half jaartje oud. Misschien is het inderdaad verstandig om een andere HD te halen, toch gek dat er in UBCD geen enkel probleem mee te vinden is en de UBCD de hele dag probleemloos kan draaien...
Wat voor merk grafische kaart heb je erin hangen ? Want als je bv. een GF 8800GT heb wordt die 400 al snel te krap, 400 watt is sowieso niet zo ruim bemeten bij moderne hardware.

Ik geef niet snel een voeding de schuld, maar een "doorgebrande" HD en/of moederbord zie ik ook niet zo vaak; Dus ik probeer eventjes te zien of daar een voor de hand liggende oorzaak voor kan zijn .. er vanuit gaande dat je natuurlijk je PC goed hebt gebouwd ;)

(heb ooit eens ergens gezien dat iemand geen stand-offs had gebruikt :X)

Verwijderd

Topicstarter
Geen aparte videokaart, er zit een videokaart onboard op de Asus P5B MX, deze is voor mij voldoende. Ik heb zelfs pakkinkjes gebruikt op de stand-of. Alles is mooi geinstalleerd, geen problemen bij assemblage gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is Vista wat langer blijven draaien(zolang ik eraf blijf...). Zie weer een hele reeks event 11 meldingen in eventvwr, wederom Atapi fouten.

Ik denk dat 400w wel voldoende voor m'n systeem moet zijn gezien er maar weinig extra's om heen zitten. Ook in de kaalste setup heb ik deze problemen. Ook de DVD losgekoppeld trouwens.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 14:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:37:
Nu is Vista wat langer blijven draaien(zolang ik eraf blijf...). Zie weer een hele reeks event 11 meldingen in eventvwr, wederom Atapi fouten.

Ik denk dat 400w wel voldoende voor m'n systeem moet zijn gezien er maar weinig extra's om heen zitten. Ook in de kaalste setup heb ik deze problemen. Ook de DVD losgekoppeld trouwens.
Naja, dan zou ik zsm een nieuwe HD regelen, en zo snel mogelijk je data van deze back-uppen (voordat ie helemaal de geest geeft). Denk dat je dan al wel klaar bent.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe disk, helaas weer een blue screen. 0x00000077. Ook al weer event 11 gehad. Ik wordt gek...

Verwijderd

Topicstarter
En de tweede, 0x0000007A, win32k.sys

Nieuwe disk kan weer naar de winkel dus...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 21:42 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 20:39
Begrijp ik het goed dat de problemen zijn eigenlijk pas ontstaan met het nieuwe mainboard?

Heb je al geprobeerd een andere SATA-connector op je mainboard te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de problemen ook al op m'n oude moederboard maar in mindere mate. Nu is het erger. Ik heb al wel een nieuwe Sata kabel geplugd. Ook heb ik een andere connector geprobeerd, maakt geen verschil.

Morgen is de voeding aan de beurt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 22:46 ]

Verwijderd

Hmmm ... bijzonder. Maar voordat je geld uitgeeft is het handig om eens te zoeken op de foutcodes, dan krijg je vaak ook goede tips en aanwijzingen. Gewoon de code in Google gooien werkt best aardig om een flink aantal ideeën te krijgen.

Deze bijvoorbeeld:
Problemen oplossen met 'Stop 0x00000077' of 'KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR'

of deze:

Wanneer u een vaste schijf aansluit in slave only-modus, stopt het systeem na terugkeer uit de stand-bystand

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 23:41 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

zeer vreemd. Toevallig een manier om het via ide te testen ipv sata.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me suf gegoogled, maar niets lijkt te helpen. Ben er al een week mee bezig inmiddels en ben als it'er toch aardig onderlegd. Alle opties lijken dood te lopen. Ik wil gezien de snelheid op Sata blijven werken trouwens. Maar ik ga m'n oude 160gb maar eens testen.

Verwijderd

Topicstarter
Windows geinstalleerd op een 160gb IDE schijf, nu geen problemen. Alles draait nu meer dan een uur stabiel zonder een error in eventvwr. Da's beter dan ik de laatste week heb gehaald.

Ik vermoed een probleem in de Sata controller. Maar wat doe ik eraan? Ik heb de problemen zowel met als zonder de moederborddrivers geinstalleerd. Ook nieuwere drivers van Asus helpen niet.

Verwijderd

Heb je gewoon al een een ander SATA-poortje geprobeerd ? Nummertje 3 ofzo ipv 0 ? En in je BIOS ingesteld dat de SATA zich "als IDE moet gedragen" (ben even vergeten hoe dat ook alweet heette).

Tenminste bij mijn Gigabyte moest je dat zo instellen, en dan dingen als AHCI weer uit, dan was die SATA gewoon zonder drivers (F6 bij Windows installeren) aan te spreken.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ander poortje heb ik inderdaad al geprobeerd, F6 functie is zowiezo niet nodig gezien de schijf wel gewoon herkend wordt en installatie ook geen problemen oplevert.

Verwijderd

Tja, het is een maf probleem ... zou echt niet weten hoe/wat het is. Heb ook geen berichten gezien van compabiliteitsproblemen etc. En het feit dat deze IDE-schijf gewoon werkt is eigenlijk ook een signaal dat de voeding dus goed genoeg is.

Echt maf, werkelijk geen idee meer :?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mis te gaan in de UDMA selectie. Het zou op Sata moeten draaien maar draait op UDMA5. Toch iets niet lekker met de drivers dus.

Verwijderd

Topicstarter
Drivers van Intel zelf gaan ook mis. Dus zowel de Asus, Windows als Inteldrivers lopen te klooien. Vreemd.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb iets gevonden dat lijkt te werken:

http://www.hardwareanalys...eks.com/download2495.html

Is een tooltje waarin ik een regkey die te maken heeft met de prefetchsettings kan aanpassen en belangerijker, de prefetchcash kan opschonen.

Betreft de volgende key:
To change the registry settings for prefetching, start the Registry Editor by selecting Run from the Start menu, typing regedit in the Open text box, and clicking OK. When the Registry Editor window opens, navigate through the left pane until you get to this hive:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

In the right pane, look for the key named EnablePrefetcher. The value of this key represents how prefetch works on your system. Values you can choose from include:
0—Disable
1—Application Launch Prefetch (gekozen setting)
2—Boot Prefetch
3—Prefetch everything (orginele setting)

Ook heb ik diskcashing uit gezet. Maar allen was niet voldoende. Zal hem weer aanzetten als de pc idd stabiel blijft

M'n pc is nu meer dan een half uur stabiel met BitComet aan. Zolang is me sinds het begin van de problemen niet gelukt. Geen errors meer in eventvwr.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen is de hd nu in POI (traag...) mode gegaan. IDE device weggegooit en herstart, nu weer op UDMA5.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, geen oplossing. Weer bluescreen gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Morgen gaat de pc naar Norrod, ben het zat...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:11:
Morgen gaat de pc naar Norrod, ben het zat...
Lijkt me goed plan. Vandaag nog eventjes erover nagedacht en was gegoogled, maar ik weet het echt niet ...

zal je strak zien dat het iets voor de hand liggends is, waar we allemaal niet aan hadden gedacht ;)

Verwijderd

Hallo DJ Piere,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jouw.. weet inmiddels niet meer wat ik moet doen..

Krijg ook steeds stopfouten, dezelfde als jij.. Ik heb precies dezelfde harde schijf als jou samsung 320 gb sata. weet jij inmiddels wat het probleem was?

Hoop dat je mij verder kunt helpen

Groetjes,

Josh

Verwijderd

Topicstarter
Heb de pc nu weer een dikke week terug van Norrod en hij is stabiel. Er is een nieuw moederboard(wel zelfde type) geplaatst, blijkbaar was er toch een probleem met de vorige. Misschien een defecte SATA controller.

Ben weer fijn aan het computeren dus!
Pagina: 1