Het gaat zoals wel vaker in dit subforum weer eerder om een mug dan om een olifant, maar in het artikel nieuws: Philips sluit deal met Rhapsody las ik toch iets geks:
Dit is natuurlijk een beetje flauw allemaal, maar ik bedoel het wel serieus: Als een Amerikaans bedrijf zich vestigt in, ik noem maar wat, Venezuela, omdat daar het belastingklimaat o.i.d. toevallig gunstiger is, is het dan een Venezuelaans bedrijf, of nog steeds een Amerikaans bedrijf? M.a.w. is de lokatie van het hoofdkantoor van invloed op de "roots" van het bedrijf?
Uhg, crap, ik ben langzaam
Philips 'amsterdams' bedrijf..?
Naja, misschien toch een leuke discussie hier?
Nieuwsgierig als ik was, keek ik natuurlijk meteen op de website van Philips onder Over Philips > Bedrijfsprofiel, en inderdaad: het bedrijf heeft tegenwoordig haar hoofdkantoor. Op de zelfde pagina is echter ook te lezen dat het bedrijf, zoals ik altijd al dacht, is opgericht in Eindhoven, waar het ook nu nog vertegenwoordigd is:"De Amsterdamse elektronicafabrikant Philips heeft een alliantie gesloten met Realnetworks om..."
Wat ik me nu afvraag, maakt het feit dat het hoofdkantoor in Amsterdam zit Philips tot een Amsterdams bedrijf? Of is het nog steeds een Eindhovens bedrijf, dat vertegenwoordigd is in het hart van de Nederlandse handel?De fundamenten voor wat een van de grootste elektronicabedrijven ter wereld zou worden, werden in 1891 in Eindhoven gelegd toen Gerard Philips een bedrijf stichtte in Eindhoven.
Dit is natuurlijk een beetje flauw allemaal, maar ik bedoel het wel serieus: Als een Amerikaans bedrijf zich vestigt in, ik noem maar wat, Venezuela, omdat daar het belastingklimaat o.i.d. toevallig gunstiger is, is het dan een Venezuelaans bedrijf, of nog steeds een Amerikaans bedrijf? M.a.w. is de lokatie van het hoofdkantoor van invloed op de "roots" van het bedrijf?
Uhg, crap, ik ben langzaam
Philips 'amsterdams' bedrijf..?
Naja, misschien toch een leuke discussie hier?
[ Voor 4% gewijzigd door dawuss op 07-01-2008 12:53 ]
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©