3870 passief gekoeld met Arctic Cooling Accelero S1?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eggiebirdie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 18:33
Hi all,

Ik heb wellicht een raar idee waar ik jullie input graag voor wil:
Wat is de temperatuur van de 3850 / 3870 bij idle / muziek / films afspelen?
dus geen hefige 3d dingen maar gewoon browsen / muziek spelen / dvd afspelen / hd / br film afspelen?

achtergrond:
Ben een mediacenter pc aan het samenstellen.

Had bedacht daar een passieve 2600xt in te zetten:
HIS H260XTP256DD-R HD2600XT iSilence III (passive) 256MB HDMI Dual DVI PCIe Platinum Pack
kost rond de 110 euro, dus niet te duur en goede prijs/performance.
stil en niet te warm.

Echter; kwam ook de Arctic Cooling Accelero S1 passieve cooler voor de 3870 tegen.

Dan komt de brainwave: met zo'n kaart in je HTPC kun je ook gamen op 40" LCD :9
totaal dan rond de 250 euro, iets duurder maar ook weer niet overdreven voor een leuk game geheel.

Dat werkt natuurlijk alleen als het hele systeem met Zalman Behuizing HD160XT
URL: http://www.zalman.co.kr/e...p?idx=232&pr_name=HD160XT
heel erg stil blijft, vandaar de passieve koeling.

Nu snap ik ook wel dat als ik Crysis ga spelen dat de 4 fans van de Zalman op volle toeren gaan draaien. Dat is niet erg, dan zit je toch heftig te gamen met fijn surround geluid.

De vraag is dan: Wat is de temperatuur van de 3850 / 3870 bij idle / muziek / films afspelen?
dus geen hefige 3d dingen maar gewoon browsen / muziek spelen / dvd afspelen / hd / br film afspelen?

Iemand ervaring / cijfers / aanbevelingen?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Het schijnt dat de nieuwste 3000 reeks van ATI netter omgaat met de energie dan de 2000 serie. Een kleiner energieverbruik zal dus ook inhouden dat er minder warmte ontstaat en kwa performance/watt is de nieuwe serie natuurlijk ook veel beter.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 16:46
Je hoeft niet eens zúlke goede airflow te hebben, dus geluid zal wel meevallen.

Verwijderd

uhuum

Heb een 3850 en kan je vertellen dat een 3870 met passieve koeling niet gaat werken...

Mijn 3850 met z'n fan op volle toeren haalt 45 graden idle :S neemt weg dat als ik er een passief blokje op zet dat oploopt naar 60 a 70 graden... Tis wel ff +100watt wat je gaat proberen te koelen met allu/koper en langs stromende lucht :P

En dan is je kaartje al 60 a 70 graden... start je een game op dan gaan die 4 fans je niet egt helpen dacht ik zo....

Ik zou als je een 3870 gaat halen de koeler er gewoon op laten zitten aangezien die in idle stand (bij mij dan voor de 3850) onhoorbaar is, of dat dit bij de 3870 ook zo is?

iig raadt ik het je af dit te doen ;)

Verwijderd

Probeer eerst eens gewoon de kaart zonder die koeler, is hij dan stil dan kan je hem zo houden.

Verwijderd

3850 + arctic s1 en geen fan = 30 idle, max 42. Kamertemp 22 graden, kast is antec p182B;

In een andere kast zal het wat warmer zijn maar alsnog makkelijk kunnen.

Verwijderd

Bij mijn Sapphire 3870 stock cooler is de ervaring, dat de fan bij koude start, zeer laat gaat draaien.
Dit houdt in dat de kaart eigenlijk beetje passief gekoeld is,en stil!
Veel hangt wellicht af van je airflow en omgevings temperatuur.(bij kennis lijkt de Fan Duty iets ander uit te paken)

Eerst dacht ik dat dat niet klopte...,maar na veelvuldig controleren blijkt de temp nooit hoger dan 47/53 graden.
Dit na een avondje internet,film kijken,2D apps (en altijd muziek op de achtergrond) als het maar geen games of zo zijn.
Na het gamen zakt de temp heel rap van altijd circa 90 graden, weer naar 52graden met een 23% fan,bijna geruisloos.

Het is eigenlijk vindt ik dan, een subtiel kaartje ,wat voor gamen als in de huiskamer kan worden ingezet.
De kaart is in mijn setup ook heel zuinig ,de pc lijkt rustiger te draaien.

Als de 90 te hoog is is rivatuner fixed fan een oplossing ,werkt goed en de decibels vallen nog erg mee.
.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 14:12
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:05:
Probeer eerst eens gewoon de kaart zonder die koeler, is hij dan stil dan kan je hem zo houden.
kerel? heb je wel ervaring met koeling enzo?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zie ook een review van iemand die de kaart met arctic accelero s1 gebruikt, maar dan mét fans.

http://tweakers.net/productreview/5751

Misschien een idee: Accelero S1 met één 120mm fan of 2 80 mm fans erop. Als je het helemaal goed (en stil) wil doen koop je dan PWM fans, kun je de snelheid mooi aanpassen met een of ander progammaatje.

[ Voor 41% gewijzigd door MuisM4t op 08-01-2008 15:24 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 21:51
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:05:
Doe jij het ff als eerste en laat ons ff in (beeld) de resultaten zien ?

Ja als je het woordje die bekijkt heeft de mod gelijk :).

[ Voor 9% gewijzigd door rafler op 08-01-2008 15:57 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
LittleKiller schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:17:
Ik denk dat Jelmer alleen maar wil zeggen dat hij eerst een stock 3870 kan proberen en horen of de koeling uit zichzelf al niet voldoende stil is :P

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

LittleKiller schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:17:
rafler schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:22:
Doe jij het ff als eerste en laat ons ff in (beeld) de resultaten zien ?
Volgens mij vatten jullie zijn opmerking beiden verkeerd op.
Hij heeft het niet over het gebruiken van de kaart zonder een vorm van cooler, maar zonder de Accelero S1. Volgens mij heeft hij het over het eerst proberen van de kaart met de stockcooler, aangezien deze van zichzelf al erg stil is totdat je echt alles opendraait.

* Ultraman for spuit11 :z

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:01:
uhuum

Heb een 3850 en kan je vertellen dat een 3870 met passieve koeling niet gaat werken...

Mijn 3850 met z'n fan op volle toeren haalt 45 graden idle :S neemt weg dat als ik er een passief blokje op zet dat oploopt naar 60 a 70 graden... Tis wel ff +100watt wat je gaat proberen te koelen met allu/koper en langs stromende lucht :P

En dan is je kaartje al 60 a 70 graden... start je een game op dan gaan die 4 fans je niet egt helpen dacht ik zo....

Ik zou als je een 3870 gaat halen de koeler er gewoon op laten zitten aangezien die in idle stand (bij mij dan voor de 3850) onhoorbaar is, of dat dit bij de 3870 ook zo is?

iig raadt ik het je af dit te doen ;)
Eehh... wrong sir. Je vergeet 2 dingen:

1. je kan underclocken. Meestal komen deze kaartjes wat dat betreft best ver. En besides, wie heeft al die performance nodig in Windows?
2. je kan undervolten (tot op zekere hoogte). Kijk wat lekkere snelheden zijn en stem daar het voltage op af, dat de boel nét stabiel blijft. Het scheelt zomaar 10 graden, zo niet meer ;)

• luke_otto
  • Laatst online: 20-05 19:50

luke_otto

pang pang luckyluke

Ik weet niet hoe je denkt over nvidia, maar je kan natuurlijk ook een 8800gt van Sparkle nemen. Die heeft een passief gekoelde versie. Staat voor 240 in de prijswatch. Helaas wel slecht leverbaar :S

Verwijderd

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147

JA! de 3870 kan gewoon passief gekoeld worden :)

Fan heb je niet nodig , ik koel op het ogenblik min X1950XT met een Accelero S1. Die kaart wordt nog wel een stukje warmer dan een 3870. Het is alleen wel belangrijk dat er genoeg airflow in je behuizing is. dat is afdoende 8)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 23:23 ]

• eggiebirdie
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:21:
http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147

JA! de 3870 kan gewoon passief gekoeld worden :)

Fan heb je niet nodig , ik koel op het ogenblik min X1950XT met een Accelero S1. Die kaart wordt nog wel een stukje warmer dan een 3870. Het is alleen wel belangrijk dat er genoeg airflow in je behuizing is. dat is afdoende 8)
mmm. bad luck for me.
de Arctic is te hoog voor de Zalman kast. Met de Arctic wordt de hele kaart/koeler combi iets van 14,5 a 15 cm.
en je hebt maar 13cm ongeveer.

ga de Thermalright HR-03 GT eens bekijken, dat lijkt NET te passen.

toch nog steeds benieuwd of iemand meer data heeft over de echte temperaturen van de 3870.

Verwijderd

eggiebirdie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 01:31:
[...]

mmm. bad luck for me.
de Arctic is te hoog voor de Zalman kast. Met de Arctic wordt de hele kaart/koeler combi iets van 14,5 a 15 cm.
en je hebt maar 13cm ongeveer.

ga de Thermalright HR-03 GT eens bekijken, dat lijkt NET te passen.

toch nog steeds benieuwd of iemand meer data heeft over de echte temperaturen van de 3870.
Je kan bij de accelero S1 de zwarte rand eraf halen , dit scheeld ongeveer 5 mm.
Dit heb ik ook gedaan , anders paste het niet in m'n Antec Plusview. Ja dit is een wat gedateerde kast die nog prima voeldoet. Het grote voordeel is dat de sidefan nu direct over de accelero s1 blaast.
(dus is de graka eigenlijk toch niet helemaal passief gekoeld 8)7 )

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 22:53
Ja passied kan als je kast voldoende airflow heeft, maar dit is een HTPC dus ik neem aan dat dit niet voldoende is.

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=139

Zet er gewoon zon ding op en bevestig die aan een 5V lijn. Geen hond die het hoort en je kaart blijft zeeeer koel ;)

Specs

• eggiebirdie
Solid_Aapie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:42:
Ja passied kan als je kast voldoende airflow heeft, maar dit is een HTPC dus ik neem aan dat dit niet voldoende is.

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=139

Zet er gewoon zon ding op en bevestig die aan een 5V lijn. Geen hond die het hoort en je kaart blijft zeeeer koel ;)
de Arctic gaat echt niet passen, ook niet met de rand er af, als ik de tekeningen zie.

http://www.thermalright.c...uct_vga_cooler_hr03gt.htm
lijkt wel te passen.
zal de 92mm still fan er bij bestellen, in de hoop 'm niet nodig te hebben.

ga het maar gewoon proberen en zal de results wel posten, als het systeem af is.

• eggiebirdie
eggiebirdie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:07:
[...]

de Arctic gaat echt niet passen, ook niet met de rand er af, als ik de tekeningen zie.

http://www.thermalright.c...uct_vga_cooler_hr03gt.htm
lijkt wel te passen.
zal de 92mm still fan er bij bestellen, in de hoop 'm niet nodig te hebben.

ga het maar gewoon proberen en zal de results wel posten, als het systeem af is.
Ondertussen het system draaien (na lang uitzoeken en lange besteltijden...).
Zalman 160xt kast
Jetway 3870 met standaard cooler
Asus P5E mobo met 8400 cpu zalman 8700 cooler
floppydtv
samsung spinpoint 750gb schijf.
LG blu ray speler.

Om met de originele vraag te beginnen: Helaas paste zowel de Artic cooler als de thermalright NIET in de zalman kast. Met beide kom je aan de boven aan 0,5 - 1 cm te kort omdat die heat pipes heel hoog zitten....
Dat was wel jammer.

Dan het goede nieuws:
De standaard 3870 cooler is inderdaad heel stil bij gewoon 2D werk. Die hoor je amper.
Terwijl Battlefield of Crysis prima draait met acceptable geluid.
BR films gaat zoals verwacht prima (powerdvd, nero)

Ook heel goed zijn de Samsung Spinpoint 750GB schijven. Niet de 500GB of lager nemen, die hebben een ander ontwerp. Hiervoor een WD 400GB gehad en dat was net een koffiemolen. De Samsung hoor je amper en is merkbaar sneller.

beetje jammer:
- de zalman kast is mooi en goed afgewerkt / makkelijk met uitbreidingen. Maar juist de 4 fans van de kast (80mm) zijn heel gehorig. Met het control panel kun je ze wel netjes afregelen. Ik heb nu standaard de twee achter fans (cpu, voeding area) op 25gr / 40% staan (onder 25gr staan ze uit, boven 25gr gaan ze op 40% draaien). Dat is goed te doen, je hoort ze wel maar niet heel storend.
Boven 30gr bij de harddisken / brander area gaan de voorste 2 fans ook aan op 40%. Dan wordt het al minder leuk.
Fans vol aan wil je echt niet.

Maar gelukkig is het niet echt nodig, de achter sensor (cpu / voeding) blijft rond de 30gr en de voorste sensor (hd, brander) blijft rond de 25gr.
Volgens Asus Probe blijft de CPU rond de 38gr bij 2D en mobo rond de 28gr.
Dat zijn prima waarden.

- het touch screen scherm is een leuke gadget maar eigenlijk heb je er niks aan. je krijgt wat status dingen en zo maar mijn hoop was dat je dan heel makkelijk de hele htpc kunt bedienen zonder tv aan te doen en dat valt toch niet mee.

hopelijk nuttige input voor anderen die een HTPC willen samenstellen.
Pagina: 1