Spoeltje piept alleen in Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26
Môgge Tweakers :)

Ik heb een beetje apart probleem met mijn computer hier wat mij al langer irriteert. Als ik Linux draai, wat ik best vaak doet want het is mijn hoofd OS dan zit er denk ik een spoeltje te vibreren op het moederbord. Dit hoor je ook als je in GRUB (de bootloader) en in memtest86+ zit, maar niet in Windows. Een irritant piepgeluid is het, en het volume en de toon ervan veranderd afhankelijk van wat ik doe en waar ik ben in het besturingssysteem, zo geeft het spoeltje als ik op het bureaublad niks zit te doen geen fluittoon af, maar als ik scroll met 'Automatisch scrollen' in Firefox dan hoor je een duidelijke, steeds kort onderbroken, fluittoon. Als ik op de T.net frontpage ben en ik houd mijn muis op één van de links en er komt een tooltip tevoorschijn dan begint ie ook te piepen.

Het is zo'n zelfde piep als je te horen krijgt door de uitgang van een slechte geluidskaart (zo hoor ik het ook door mijn Sennheiser als ik hem in de voorkant inplug, in de achterkant heb ik schoon geluid). Ik heb twee samples opgenomen met een Soundmax Superbeam stereomicrofoon:
Opname 1 (lossless flac, rapidshare) en Opname 2 (lossless flac, rapidshare).

Op de achtergrond hoor je duidelijk een zeurderige piep die af en toe van toon veranderd. Om alvast wat dingen uit te sluiten heb ik mijn pc speaker ontkoppelt en zonder videokaart opgestart. Geen verschil. Ik heb ook alle casefans ontkoppeld en wederom geen verschil.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen. Hoe is dit te verklaren en vooral: Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt, :)
Sebas

Specz:
Moederbord: ASUS M2N-SLI Deluxe
Voeding: Zalman 600 watt
Videokaart: ASUS 8800GTS 320 MB
OS'en: Windows XP en Ubuntu 7.10 (GRUB bootloader)
Harddisken: 2x Samsung Spinpoint T166 500GB
Werkgeheugen: 2x OCZ PC6400
Processor: AMD Athlon 6000+

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 07-01-2008 11:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gebruik je onder zowel Linux als Windows de cool 'n quiet functie van je cpu? Misschien dat het onder Windows niet aanstaat en onder Linux wel, waardoor cpu-activiteit steeds voor hoge fluctuaties zorgt in de stroomtoevoer (en dus in die spoeljes).

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 07-01-2008 11:30 ]

• Sebazzz
Ik had Cool 'n' Quiet al uit staan. Onafhankelijk of in de BIOS ik het aan of uit zet, het geluid blijft. Het lijkt met Cool 'n' Quiet aan wel ietsjes minder te worden, maar het scheelt niet veel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Er is een hele goede mogelijkheid dat dit de videokaart is. Ik heb denk ik hetzelfde gehad met een GeForce 6 kaart, met een 7 en 8 niet. Het zal wel te maken hebben welke componenten erop zitten.
Hoe en wat in Linux kan ik je niet vertellen, maar probeer in Windows eens te scrollen over de t.net pagina met en zonder smooth scrolling van internet explorer.

• Sebazzz
Op de achtergrond hoor je duidelijk een zeurderige piep die af en toe van toon veranderd. Om alvast wat dingen uit te sluiten heb ik mijn pc speaker ontkoppelt en zonder videokaart opgestart. Geen verschil. Ik heb ook alle casefans ontkoppeld en wederom geen verschil.
;) Maar bedankt voor de input :p

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
heb je misschien een bluetooth dongle oid erin zitten? Ik heb een soort probleem gehad waarin Bluetooth (of IR, weet ni meer) een irritante toon produceerde, duurde een eeuwigheid voordat ik erachter kwam dat dat het was.

Ctrl+k

• Sebazzz
Nee,ik heb niks qua connectiviteit. Geen bluetooth, geen infrarood, geen WiFi/WiMAX. Het enige dat deze computer met de buitenwereld kan verbinden is een ethernet kabel. Ik heb wel een wireless optical muis van Typhoon (nu Medion geloof ik) maar van de zender en ontvanger komt het signaal duidelijk niet af.

• Sebazzz
Het is nu verholpen, dankzij het aanzetten van CnQ.

Pagina: 1