Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is de veiliger keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Binnenkort gaan wij op wintersport. Nu zijn we aan het twijfelen met welke auto we gaan,
wat is namelijk de veiligste keuze?

auto 1: Suzuki Baleno Estate 1.6 GLX uit 1998 zonder ABS, zonder Traction Control, zonder Side airbags maar met winterbanden.

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.nl/f/view/28957702-suzuki-baleno-1-8-gtx-wagon-airco-lpg-g3.jpg

auto 2: Mazda 323F 1.6 uit 2002 met ABS, Traction Control, Side airbags maar zonder winterbanden.

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/2/2bcf370ead8539a7652c85ed06168222.jpg

Doel vd reis: Zwitserland.

[ Voor 19% gewijzigd door Deviator79 op 07-01-2008 12:14 . Reden: plaatjes ]

- Maar je maakt wel wat mee! -

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe zou jij remmen als je een noodstop moet maken?
Als je weet hoe je moet remmen maakt ABS niet zoveel uit, die zorgt er alleen voor dat de auto bestuurbaar blijft.
Winterbanden scheelt wel in de grip, maar als het echt dikke sneeuw is zijn kettingen toch een must. En dan maken de winterbanden niet zoveel meer uit..

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17
Winterbanden zijn verplicht in Duitsland in winterse omstandigheden, dus die heb je sowieso nodig.

• Deviator79
monkel schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:36:
Winterbanden zijn verplicht in Duitsland in winterse omstandigheden, dus die heb je sowieso nodig.
Ja, maar we rijden via Frankrijk als de omstandigheden slecht zijn. Als die goed zijn gaan we, net als vorig jaar gewoon via Duitsland..

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Deviator79 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:37:
[...]

Ja, maar we rijden via Frankrijk als de omstandigheden slecht zijn. Als die goed zijn gaan we, net als vorig jaar gewoon via Duitsland..
Ik dacht dat ze in duitslandsowieso verplicht zijn in de winter.
Dus je moet dan wel door Frankrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door DeeJee op 07-01-2008 10:40 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Winterbanden om de mazda zetten... :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Deviator79
ThunderNet schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:40:
Winterbanden om de mazda zetten... :)
Helaas, geen budget hiervoor. dus dat is geen optie, we gaan met 1 van deze 2 auto's..

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:43

momania

iPhone 30! Bam!

Winterbanden zijn voor zover ik weet niet verplicht in Duitsland. Maar als je bij een ongeluk betrokken raakt en het blijkt dat jij geen winterbanden hebt, ben jij automatisch (ook) schuldig.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Deviator79
momania schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:49:
Winterbanden zijn voor zover ik weet niet verplicht in Duitsland. Maar als je bij een ongeluk betrokken raakt en het blijkt dat jij geen winterbanden hebt, ben jij automatisch (ook) schuldig.
Inderdaad, we zijn volledig op de hoogte van deze regelgeving.
Het gaat mij erom, in wat slechtere omstandigheden, welke auto is de verstandige keus?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laatst nog even nagevraagd bij onze wagenparkbeheerster: winterbanden zijn in Duitslan verplicht, maar alleen voor Duitsers. Duitsland kan nederlandse staatsburgers namelijk niet verplichten aan hun wetten te voldoen. Wat echter wel zo is is dat men in geval van een ongeval na zal gaan of dit met winterbanden voorkomen had kunnen worden, en mogelijk ben je dan dus niet verzekerd.

Het is net een beetje als de 130km/u limiet - je mag harder dan dat rijden, maar als er iets gebeurt en men constateert dat je harder hebt gereden, ben je gewoon niet verzekerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Deviator79 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:52:
[...]
Het gaat mij erom, in wat slechtere omstandigheden, welke auto is de verstandige keus?
De auto met winterbanden is verzekering technisch gezien de meest verstandige keuze ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 21:40

Wok

Dakloos...

Wat zijn de bandenmaten van beide auto's? Als deze toevallig gelijk zijn, is het dan geen optie om de banden om te laten wisselen? (dus de winterbanden van de Suz om de wielen van de Mazda te leggen en vice versa; kost je misschien een paar tientjes bij de bandenboer). :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Deviator79
Wok schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:00:
Wat zijn de bandenmaten van beide auto's? Als deze toevallig gelijk zijn, is het dan geen optie om de banden om te laten wisselen? (dus de winterbanden van de Suz om de wielen van de Mazda te leggen en vice versa; kost je misschien een paar tientjes bij de bandenboer). :)
175/70 R13 op de Suzuki
195/55 R15 op de mazda...

Verwijderd

Is het niet mogelijk om tijdelijk een setje winterbanden te huren?

• Deviator79
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:22:
Is het niet mogelijk om tijdelijk een setje winterbanden te huren?
mensen, het gaat om de keus tussen 1 en 2 . Voor de mazda komen er geen winterbanden.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Dan zou ik voor de snoeksnoekie gaan :) Geen airbags, dus bij een klap heb je zelf geen pijn meer... Is ook wat waard.

* ThunderNet snapt niet dat mensen besparen op dit soort simpele dingen die gewoon makkelijk de veiligheid verhogen.

:) Jouw keuze tussen actieve veiligheid en passieve veiligheid :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

De mazda is de veiligere auto, met of zonder winterbanden.
En ik neem aan dat daar nog zat profiel op zit, dus zou ik me dan geen zorgen maken.

• Deviator79
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:56:
De mazda is de veiligere auto, met of zonder winterbanden.
En ik neem aan dat daar nog zat profiel op zit, dus zou ik me dan geen zorgen maken.
Idd, op de Mazda zitten vrij nieuwe Good Year banden.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 12:37

Vos

AFCA

Mazda is veiliger voor de inzittenden, Suzuki voor je portemonnee ;).

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Wintersport = sneeuw = winterbanden, dus optie 1.

ABS en traction control werken namelijk ook alleen maar als de banden nog grip hebben, anders valt er niets te corrigeren.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Buiten de autokeuze om, vind ik het erg onverstandig om een auto te kopen vlak voordat je weg gaat. Je kent de auto's niet eens. Zou er eerst wat kilometers mee maken in Nederland voordat je in de sneeuw gaat rijden.

• Deviator79
flo_ schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:18:
Buiten de autokeuze om, vind ik het erg onverstandig om een auto te kopen vlak voordat je weg gaat. Je kent de auto's niet eens. Zou er eerst wat kilometers mee maken in Nederland voordat je in de sneeuw gaat rijden.
eh, die auto's hebben we al , ik heb de Baleno en mijn vader de Mazda, het gaat erom met welke auto we gaan. ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Deviator79 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:51:
[...]

mensen, het gaat om de keus tussen 1 en 2 . Voor de mazda komen er geen winterbanden.
Het kan toch geen kwaad als mensen met een alternatief komen? Wellicht had jij nog niet aan deze optie gedacht en past het veel beter in het plaatje dan een keuze tussen 1 en 2.

Maar goed, ik zou voor de auto met winterbanden gaan. Tevens zou ik van te voren even oefenen met sneeuwkettingen. (Of mag ik die tip niet geven omdat het niet over een keuze tussen 1 en 2 gaat?)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Deviator79
argro schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:22:
[...]
Het kan toch geen kwaad als mensen met een alternatief komen? Wellicht had jij nog niet aan deze optie gedacht en past het veel beter in het plaatje dan een keuze tussen 1 en 2.

Maar goed, ik zou voor de auto met winterbanden gaan. Tevens zou ik van te voren even oefenen met sneeuwkettingen. (Of mag ik die tip niet geven omdat het niet over een keuze tussen 1 en 2 gaat?)
Tuurlijk mag je die tip geven. Het is een goede ook, ik ben al vaker met de wintersport geweest en ik oefen altijd even van te voren met de kettingen, heb ze alleen nog nooit in het echt hoeven gebruiken.
De reden dat ik even dat soort alternatieven afkap is dat het anders een eindeloze discussie tussen de voor en tegenstanders van winterbanden wordt.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

De auto met winterbanden. Punt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De Volvo XC90... Ow, die stond niet in de startpost.

Dan wordt het de Baleno! *O*

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
Vind iedereen winterbanden zo zaligmakend? Veiligheid heeft met zoveel meer te maken dan slechts banden... :z

XXXVI

• MAX3400

MAX3400

ephymerous schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:47:
Vind iedereen winterbanden zo zaligmakend? Veiligheid heeft met zoveel meer te maken dan slechts banden... :z
Ja, nachtblindheid, aardstraling, gluhwein, extremistisch denken. ;)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Met die gedacht hoef je je gordel ook niet om, etc, etc ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Winterbanden zijn in gladde omstandigheden inderdaad zaligmakend. Ik heb eens met ijzel over de A7 gereden, en de enige keer dat ik de grip verloor was toen ik uitstapte om te kijken of alles goed ging met de man die voor mij de vangrail in gegleden was.

Winterbanden huren voor een week kost minder dan E150. Gewoon een dagje een keer niet après-skiën met z'n allen en je hebt dat alweer bij elkaar. Ik snap niet waarom daarop bezuinigd wordt.

Maar goed... blijkbaar kan alleen uit deze twee gekozen worden, dan zou ik gaan voor de winterbanden. Tractie control en ABS heb je niks aan wanneer je sowieso geen grip hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• _Arthur

_Arthur

blub

Ach al meegemaakt dat de gehele ringbaan van Munchen 1 grote witte sneeuw deken had. Dan ben je echt wel blij met je winterbandjes hoor. En dan heb rijd je nog niet eens in de bergen rond. Met je zomderbanden sta je dan langs de kant van de weg te wachten totdat de sneeuw weer weg is.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Heb ineens zo'n beeld voor me van een hollander met een peugeot 307 ofzo die gewoon 2 weken langs de kant staat te wacht. ;)

Serieus, als je in dat soort gebieden komt in de winter is het een interessante optie. Voor die 3 dagen sneeuw die we hier krijgen...

Ga je op vakantie is het lastiger. Ik zou toch ook mee laten wegen of iedereen en bagage er goed in kan. Winterbanden ok maar als je gaar en afgeragt achter het stuur zit wordt het ook niet veiliger.

[ Voor 27% gewijzigd door Wijnands op 07-01-2008 17:25 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik woon in Zweden, en afgelopen week hadden we sneeuw (volgens mij is het vandaag grotendeels verdwenen). In vrijwel alle straten, ook waar geveegd was, zou je zonder winterbanden linea recta van de weg gezwieperd zijn. Het straatje om bij m'n huis te komen had zo'n mooie compacte en gladde sneeuwlaag. Met reguliere winterbanden is daar goed over te rijden, maar zoals vele Zweden rij ik ook op winterbanden met spikes, rijdt toch net effe beter over dat soort spul.

En zoals hierboven al gemeld: Je rijdt er goed op en kunt normaal wegkomen en remmen e.d.. En dan stap je uit en glibber je richting je kofferbak. ;) Als er sneeuw ligt, en dat heb je in een wintersportgebied al gauw, dan zeg ik: winterbanden.

edit: Overigens ben je met winterbanden alleen (zelfs met spikes ;)) natuurlijk niet net zo veilig als met je zomerbanden op schoon en droog asfalt, maar dat spreekt voor zich. Alleen biedt het je wel de mogelijkheid om, mits je dat beheerst doet, fatsoenlijk te kunnen rijden waar dat met je zomersloffen niet meer zou lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hillie op 07-01-2008 17:27 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• MAX3400

MAX3400

Wijnands schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:20:
Heb ineens zo'n beeld voor me van een hollander met een peugeot 307 ofzo die gewoon 2 weken langs de kant staat te wacht. ;)

Serieus, als je in dat soort gebieden komt in de winter is het een interessante optie. Voor die 3 dagen sneeuw die we hier krijgen...

Ga je op vakantie is het lastiger. Ik zou toch ook mee laten wegen of iedereen en bagage er goed in kan. Winterbanden ok maar als je gaar en afgeragt achter het stuur zit wordt het ook niet veiliger.
Er zal vast een kern van waarheid inzitten dat winterbanden ook in ons polderlandje nut hebben bij koud/nat weer maar een paar hele goede allround-banden werken imho even goed. En daarbij is het natuurlijk wel zaak om je bandenspanning en dergelijke in de winter beter te controleren dan in de zomer maar ikzelf heb nog nooit met winterbanden gereden.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

The Eagle schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:53:
Laatst nog even nagevraagd bij onze wagenparkbeheerster: winterbanden zijn in Duitslan verplicht, maar alleen voor Duitsers. Duitsland kan nederlandse staatsburgers namelijk niet verplichten aan hun wetten te voldoen.
Ja hoor.. daarom worden ook Oost Europeese vrachtwagens van de autobahn geplukt die zonder winterbanden onderweg zijn wanneer het gevroren heeft.. :?

En daarom mogen Nederlanders WEL door rood rijden - want Duitse verkeerswetten gelden alleen voor Duitse automobilisten. 8)7 Belgen en Fransen mogen overigens op de autobahn keren en achteruit rijden maar alleen op woensdag en vrijdag. Op overige dagen mogen alle auto's met een geel kenteken vrij parkeren in de binnenstand van Berlijn. ;) :P :>

@TS: ik zou voor de 323F gewoon een stel winterbanden huren. Vergeet ook je sneeuwkettingen niet. Wintersport = gebieden met sneeuw en dan zijn die sneeuwkettingen *wel* verplicht. Winterbanden niet per letter van de wet alhoewel je, net als in Duitsland, je verplicht bent om je auto aan te passen aan de weersomstandigheden.

Rij ook niet te hard in Zwitserland, dat is heel erg duur. :)

[ Voor 19% gewijzigd door tazzman op 07-01-2008 17:59 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Deviator79 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:19:
[...]

eh, die auto's hebben we al , ik heb de Baleno en mijn vader de Mazda, het gaat erom met welke auto we gaan. ;)
lol, oké, was niet echt op te maken uit je post

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tazzman schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:57:
[...]

Ja hoor.. daarom worden ook Oost Europeese vrachtwagens van de autobahn geplukt die zonder winterbanden onderweg zijn wanneer het gevroren heeft.. :?

En daarom mogen Nederlanders WEL door rood rijden - want Duitse verkeerswetten gelden alleen voor Duitse automobilisten. 8)7 Belgen en Fransen mogen overigens op de autobahn keren en achteruit rijden maar alleen op woensdag en vrijdag. Op overige dagen mogen alle auto's met een geel kenteken vrij parkeren in de binnenstand van Berlijn. ;) :P :>

@TS: ik zou voor de 323F gewoon een stel winterbanden huren. Vergeet ook je sneeuwkettingen niet. Wintersport = gebieden met sneeuw en dan zijn die sneeuwkettingen *wel* verplicht. Winterbanden niet per letter van de wet alhoewel je, net als in Duitsland, je verplicht bent om je auto aan te passen aan de weersomstandigheden.
Vrachtwagens hebben niet dezelfde regels als personenauto's. Ik snap inderdaad ook niet waarom je geen winterbanden huurt voor een weekje. Je kan ook op marktplaats kijken voor winterbanden. Er zijn genoeg leaserijders die iedere 3 jaar verplicht een nieuwe auto uit moeten zoeken, en dan zijn er ook een boel die nieuwe winterbanden moeten kopen. Als je blijkbaar zo krap bij kas zit dat zelfs 30-40 euro pp voor een setje winterbanden er niet vanaf kan, zou ik uberhaubt niet op wintersport gaan, maar that's just me.
Rij ook niet te hard in Zwitserland, dat is heel erg duur. :)
De boetes komen alleen toch niet aan, dus maak je geen zorgen ;)

Dan nog even een mental note: winterbanden zijn niet zaligmakend, ik ga al 16 jaar zonder winterbanden naar skigebieden, zo lang je maar rustig aan doet wanneer de omstandigheden verslechteren. Dit waren overigens wel allemaal lease-auto's met de laatste veiligheidsmiddeltjes. Ik zou voor de auto zonder winterbanden maar met abs/esp gaan. Maar het liefst daar wel winterbanden onder knallen.

• Deviator79
Bedankt voor alle reacties, zoals we er nu tegen aan kijken gaan we met de Mazda (zonder de winterbanden), ook omdat de airco van de Baleno op het punt staat van begeven. :(

We rijden trouwens in een groepje van 5 auto's (Hyundai Trajet, Volvo V40, Mazda 323, Skoda Fabia, Toyota Verso) waarvan er 1 op winterbanden staat en de rest niet.
Ik ben heel benieuwd of die ene beter aan komt dan de rest ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tazzman schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:57:
[...]

Kom zeg. Verkeersregels zijn iets anders dan voertuigeisen.

Nederlanders (iedereen eigenlijk) hebben in Duitsland aan de Duitse verkeersregels te houden. Maar als jij met een Nederlandse auto in Duitsland rijdt dan hoeft die niet aan alle specifieke Duitse voertuigeisen te voldoen. Zo is er in Duitsland bijvoorbeeld de eis dat technische veranderingen (o.a. speciale brede banden) aan een auto in de "Fahrzeugbrief" moeten zijn opgenomen. In Nederland hoeft dat niet en je hoeft dus ook in Duitsland niet aan die Duitse eis te voldoen.

Signatures zijn voor boomers.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Plague schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:25:
As je alleen geflitst wordt wellicht niet - maar het wordt een lastiger verhaal als je staande wordt gehouden. Vooral op binnendoor wegen zie je dergelijke "speed traps" nog wel eens. En dan is het wel boter bij de vis volgens mij. :)

(Voor mij NL ook aangezien ik hier een buitenlander ben.)
Maasluip schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:34:
[...]

Kom zeg. Verkeersregels zijn iets anders dan voertuigeisen.

Nederlanders (iedereen eigenlijk) hebben in Duitsland aan de Duitse verkeersregels te houden. Maar als jij met een Nederlandse auto in Duitsland rijdt dan hoeft die niet aan alle specifieke Duitse voertuigeisen te voldoen.
De vereiste dat jouw voertuig aangepast moet zijn aan de (winterse) omstandigheden is geen voertuigeis maar gewoon StVO (algemene verkeerswetgeving). Het is namelijk geen voertuigspecficiatie maar een algemene verkeersgebod. En daar heb jij je als Nederland wel degelijk aan te houden.

Anders gezegd, bouw jij een ongeval met een Duitse bestuurder die wel op winterbanden rijdt, dan zal de verzekering van de tegenpartij het keihard spelen op jouw (deel)verantwoordelijk aan het ongeval omdat jij NIET op winterbanden reed - zeker in de huidige periode van neerslag en bevriezing van het wegdek.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
[...]

Dat zal nog tegenvallen. Een kennis van mij heeft laatst een boete uit Zwitserland ontvangen omdat hij in de zomer van 2006 (anderhalf jaar geleden inderdaad) 132 reed in een tunnel waar 80 was toegestaan. Het af te rekenen bedrag lag boven de 1000 euro.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ai.. Zwitsers zijn inderdaad erg fanatiek met verkeersregels (zeker snelheid en afstand) .. en dan helemaal in tunnels.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Oostenrijke is ook niet misselijk hoor.

Daar gelden nu soms lagere snelheden op wegen vanwege fijnstof/etc/etc... Als je daar dan te hard rijd is het een milieu delict en die boetes liggen 3 keer zo hoog.

Verwijderd

Zeker mét winterbanden. Hier hebben we 2 auto's staan, de een zonder, de ander met. 's Morgens voel je zeker het verschil tussen de 2... Laat staan dat je dat in de bergen hebt.
Winterbanden hebben vanaf 7° C al nut, trouwens. Even terzijde :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dan nog even een mental note: winterbanden zijn niet zaligmakend, ik ga al 16 jaar zonder winterbanden naar skigebieden, zo lang je maar rustig aan doet wanneer de omstandigheden verslechteren. Dit waren overigens wel allemaal lease-auto's met de laatste veiligheidsmiddeltjes. Ik zou voor de auto zonder winterbanden maar met abs/esp gaan. Maar het liefst daar wel winterbanden onder knallen.
leuk, ze komen alleen wel aan als 't goed is en daarnaast als je ter plekke staande word gehouden is het ook niet zo leuk als je dan gelijk een bedrag mag aftikken waarvoor je 2 kwartet winterbanden voor had kunnen kopen :+

zou ook met de mazda gaan en in duitsland is het inderdaad zo dat als je een ongeluk krijgt en het had voorkomen kunnen worden mogelijk met winterbanden (lees, het was 'winterbanden weer') dan ben je (deels) aansprakelijk.
Ik zou met de Mazda gaan en in minder weer via Frankrijk.
en zit liever dan in een auto met ABS en ESP denk ik...
verder sowieso doen: kettingen mee!!
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:25:
Zeker mét winterbanden. Hier hebben we 2 auto's staan, de een zonder, de ander met. 's Morgens voel je zeker het verschil tussen de 2... Laat staan dat je dat in de bergen hebt.
Winterbanden hebben vanaf 7° C al nut, trouwens. Even terzijde :)
die discussie is in andere topics al zo vaak gevoerd en kwam er op neer dat veel testen toch anders uitwijzen :+

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 09-01-2008 17:37 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Deviator79 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:04:
[...]

175/70 R13 op de Suzuki
195/55 R15 op de mazda...
Winterbanden zijn sowieso smaller.

Als het kwa remmen, steek etc. past zou ik dit gewoon doen. Ben niet zo into Suzuki en Mazda dus kan je zo niet vertellen of het gaat passen.

Let ook meteen even op de ET waarde, als die erg verschilt komt het ook niet erg goed uit.

• Deviator79
GH45T schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:17:
[...]

Als het kwa remmen, steek etc. past zou ik dit gewoon doen. Ben niet zo into Suzuki en Mazda dus kan je zo niet vertellen of het gaat passen.

Let ook meteen even op de ET waarde, als die erg verschilt komt het ook niet erg goed uit.
13" onder de Mazda? Dat kan toch niet zomaar?

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

houthakker

Poehé

Wat veiliger is ligt vooral aan jouw rijgedrag. Ook al heb je zoveel foefjes. Dat is nu net het probleem van tegenwoordig; ABS, Tractiecontrol, Winterbanden, en dan nog denken dat je met 120 over de ijsbaan kan?

Specs

• _Arthur

_Arthur

blub

GH45T schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:17:
Nou, dat is niet 'sowieso'. Mijn winterbanden waren dezelfde maat als m'n zomerbanden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
_Arthur schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:16:
[...]

Nou, dat is niet 'sowieso'. Mijn winterbanden waren dezelfde maat als m'n zomerbanden.
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Laat ik het dan anders stellen, winterbanden werken over het algemeen beter als ze smaller zijn.

En zoals ik al zei, 13 inch op de Mazda is geen probleem zolang het maar om de remmen heen past.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Winterbanden. Optie 1.

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:42

MasterNL23

alias Japie

wat voor zomerbanden zitten er onder die mazda dan?

[ Voor 8% gewijzigd door MasterNL23 op 15-01-2008 15:23 ]

• Deviator79
MasterNL23 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:22:
wat voor zomerbanden zitten er onder die mazda dan?
Good Years

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik ga voor de Baleno met winterbanden. De enige reden hiervoor is omdat die auto wel winterbanden heeft. Tractiecontrole, ABS etc allemaal heel leuk, maar als je geen grip hebt, heb je daar ook geen kont aan.

En de airco is stuk? Care? Of is het 35 graden op wintersport?

Wat ik zelf zou doen is winterbanden onder de 323, maar dat is schijnbaar geen optie. (Maar wel geld voor wintersport, lekkere prioriteiten dan.)

Aannames zijn fataal.

• Deviator79
GaMeOvEr schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:10:
Ik ga voor de Baleno met winterbanden. De enige reden hiervoor is omdat die auto wel winterbanden heeft. Tractiecontrole, ABS etc allemaal heel leuk, maar als je geen grip hebt, heb je daar ook geen kont aan.

En de airco is stuk? Care? Of is het 35 graden op wintersport?

Wat ik zelf zou doen is winterbanden onder de 323, maar dat is schijnbaar geen optie. (Maar wel geld voor wintersport, lekkere prioriteiten dan.)
nou ja, airco is vrij essentieel voor de ontwaseming bij die auto.
De Mazda is inmiddels bij de garage geweest voor een grote beurt, en behoudens de banden,
er helemaal klaar voor 8)
We rijden met 5 auto's en we gaan via Frankrijk als de toestand op de weg slecht is.
Van die 5 rijden er namelijk 4 zonder winterbanden.

• _Arthur

_Arthur

blub

GaMeOvEr schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:10:
Tja, vakantie gaat voor de veiligheid he ;)

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

_Arthur schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:48:
[...]

Tja, vakantie gaat voor de veiligheid he ;)
8)7

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 14:13
The Eagle schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:53:
Duitsland kan nederlandse staatsburgers namelijk niet verplichten aan hun wetten te voldoen.
offtopic:
Dit is natuurlijk niet waar. Iedereen is verplicht zich aan de wetten te houden van het land waar hij of zij zich bevindt. Duitsland gedoogt enkel dat niet elke Nederlander ervoor kiest om geld uit te geven aan winterbanden. Rijden in Duitsland in barre omstandigheden zonder winterbanden is dus op eigen risico, maar men kiest ervoor om buitenlanders niet te vervolgen voor het overtreden van deze wet. Dat maakt het uiteraard nog niet legaal.... Een ander voorbeeld hiervan is drugsbezit. In Nederland wordt je zelden vervolgd voor enkel drugsbezit in kleine hoeveelheden, maar dat maakt het nog niet legaal.

[ Voor 0% gewijzigd door EQJim op 01-02-2008 16:04 . Reden: typo ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik snap niet waarom er om een afweging gevraagd wordt met optie A en optie B waarbij 90% optie B roept en de TS toch voor het goedkoopste of zijn eigen mening nr A gaat. Precies als dat draadje waarbij een TS vraagt of hij zijn band moet vervangen of niet door beschadiging.

Gewoon kak-eigenwijs de andere kant op gaan.

WTF heb je aan traction control en ABS als je geen grip op de weg hebt? Je ABS werkt hoogstwaarschijnlijk niet, omdat het ABS systeem denkt dat de auto stil stata sinds je achterwielen ook blokkeren en dus niet kan refereren of de auto nog steeds beweegt.

Maar....als ik dan zeg; ga voor de auto met airco....ga je dan voor de auto met winterbanden?

En airco is alleen voor koude lucht; zolang je blower en heatercore nog werken heb je echt geen airco nodig voor ontwassening van je ramen.

T60P Widescreen

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Met een airco werkt ontwaseming wel beter, omdat een airco ook vocht uit de lucht trekt.

Echter, in deze situatie kies ik dan voor raampjes op een kiertje als je instapt en de blower wat harder, minder efficiënt, maar werkt ook. En ik glibber tenminste niet met fijne ontwasemde ramen over de hele weg heen. ;)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1