[Wifi] Advies aanleg, Omni vs RichtAntenne

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
edit

[ Voor 103% gewijzigd door Workaholic op 15-08-2018 18:41 ]

Mijn V&A

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 15:15
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, ik zou in dit soort situaties liever Wifi niet gebruiken. Leg een goede geïsoleerde CAT5 kabel naar het B&B huisje. Daar kun je dan evt nog wel een accespoint plaatsen zodat mensen daar Wifi kunnen gebruiken, maar ga niet uit van een stabiele WiFi verbinding over een lange afstand. Het kan goed werken, maar dat is altijd afwachten.

• Workaholic
  • Niet online
trolleystad schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:34:
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, ik zou in dit soort situaties liever Wifi niet gebruiken. Leg een goede geïsoleerde CAT5 kabel naar het B&B huisje. Daar kun je dan evt nog wel een accespoint plaatsen zodat mensen daar Wifi kunnen gebruiken, maar ga niet uit van een stabiele WiFi verbinding over een lange afstand. Het kan goed werken, maar dat is altijd afwachten.
Dit was ook mijn voorkeur, maar bij navraag zou dit zo'n 8-900 euro moeten gaan kosten. Voor een beetje internet surfen of email checken lijkt me dit toch aardig hoog! Vandaar liever wifi, wat waarschijnlijk voor de helft kan worden geregeld.

Mocht het niet lukken kunnen we altijd nog over gaan op kabels.

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 07-01-2008 09:44 ]

Mijn V&A

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Waarom zo kostbaar? Ik neem aan dat je zelf kunt scheppen of iemand voor een paar euro per uur kunt laten scheppen? Zelfs al doet die er 10 uur over ben je nog maar 100 euro kwijt. Eventueel met mantelbuis moet zoiets makkelijk een een 300 euro kunnen.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
8-900 euro is wel heel veel... zo'n kabel kost bijna niks, en wat djluc al zegt geef de kleine buurjongen van 10 jaar een paar euro per uur en hij schept wel ff een gat, zo diep hoeft het gat ook niet toch?
je moet wel een beetje isoleren zeg maar. gewoon een plastibuisje om de kabel.. (de kabel er doorheen trekken bedoel ik, als dat neit duidelijk is). klaar is kees. je moet wel een gaatje boren (2x) door de muur heen, waarschijnlijk. Of je moet het voor elkaar krijgen om hem netjes langs een kozijn te krijgen ofzo.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik zou eerder met een repeater in de B&B werken. Eventueel kan je zoeken naar materiaal dat effectief 100mW zendt (merk even kwijt nu).
En dan zou een 'pringeldoos' setup in de dakgoot geplaatst kunnen worden.

Een andere optie voor UTP zou zijn om een 'bestaande' kabel te gebruiken. Mss lukt het nog om 10mbit te halen als er een (niet twisted) telefoonkabel tussen de 2 huizen ligt.
Liggen beide huizen op dezelfde meterkast? Zou je eventueel zo'n ding voor in het stopcontact kunnen gebruiken, maar dat lijkt me niet direktde 'beste' oplossing.

• Workaholic
  • Niet online
LeVortex schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:29:
8-900 euro is wel heel veel... zo'n kabel kost bijna niks, en wat djluc al zegt geef de kleine buurjongen van 10 jaar een paar euro per uur en hij schept wel ff een gat, zo diep hoeft het gat ook niet toch?
je moet wel een beetje isoleren zeg maar. gewoon een plastibuisje om de kabel.. (de kabel er doorheen trekken bedoel ik, als dat neit duidelijk is). klaar is kees. je moet wel een gaatje boren (2x) door de muur heen, waarschijnlijk. Of je moet het voor elkaar krijgen om hem netjes langs een kozijn te krijgen ofzo.
Helaas gaat dat bij osn niet zo makkelijk. Het is een monument dus we mogen niet zomaar een gaatje boren. De muren zijn overigens op sommige stukken bijna 1.5 meter dik!

Verder moet de tuin open en daar zijn mijn ouders niet zo blij mee, zeker niet voor 15 meter. Het moet ook behoorlijk diep aangezien we last hebben van "kwel water". Daarbij komt zowel bij beide gebouwen netjes een kabel moet worden weg gewerkt etc etc.

Laten we het "kabel leggen" maar heel even achterwegen laten als een "last resort". Ik zou graag wat hulp/advies willen hebben over wat ik zou moeten kopen en wat de beste oplossing is (via wifi).

Niet bot bedoeld hoor :) Het lijkt me verder ook iets anders als "kabels" :).
jvvv schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:40:
Ik zou eerder met een repeater in de B&B werken. Eventueel kan je zoeken naar materiaal dat effectief 100mW zendt (merk even kwijt nu).
En dan zou een 'pringeldoos' setup in de dakgoot geplaatst kunnen worden.

Een andere optie voor UTP zou zijn om een 'bestaande' kabel te gebruiken. Mss lukt het nog om 10mbit te halen als er een (niet twisted) telefoonkabel tussen de 2 huizen ligt.
Liggen beide huizen op dezelfde meterkast? Zou je eventueel zo'n ding voor in het stopcontact kunnen gebruiken, maar dat lijkt me niet direktde 'beste' oplossing.
Senao Bedoel je? http://www.wifishop.nl/pr...idge-ap-wds-802-11b-g.htm

Jouw oplossing klinkt overigens nog betaalbaar. Ik zat in eerste instantie te denken aan twee van deze Senao wireless accespoints en is te kijken hoever ik daar mee kom.

De verbinding zou op 20 % nog prima kunnen zijn voor een beetje internetten namelijk. Anders deze Senao accespoints uitbreiden met een outdoor omni antenne? 12Dbi is het sterkste, of het zal werken weet ik niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 07-01-2008 12:45 ]

Mijn V&A

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Laatste note betreft kabel: Heb je de tekeningen gechecked en is er toevalig geen pijp o.i.d. onder de grond aanwezig tussen beide panden?

Op routershop staan wat complete en geteste setjes: http://www.routershop.nl/...2-4ghz-802-11b-g-band.htm

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat je met 2 wifi aparaten met elk een gewone richtantenne (naar elkaar gericht uiteraard) en in line of sight geen obstakels (boom verwaarlozend) perfect 30m kunt overbruggen, zelfs zonder bovengemiddelde zendvermogens.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
inderdaad 30 meter is niks.... met mn wrt54g v3 op 80MW kan ik met mn laptoppie op 90 meter gewoon stabiel interntten en verder gaat niet maar dat komt door het beperkte vermogen van de laptop kaart.

met 2 wrt54g's op 80 MW in bridge mode zou je makkelijk 3 a 400 meter kunnen halen(line of sight)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

30 meter lukt je met een beetje mazzel zelfs wel met 2 WRT54GL's met standaard antennes.
(die L is echt belangrijk tegenwoordig, de WRT54G zuigt nogal)

Is er een zolderruimte in de BB? en in het woonhuis?
Dan is setje van de paneelantennes ook nog wel een optie.
Die dingen hoef je niet heel precies te richten, want ze hebben bij mijn weten een openingshoek van een graad of 40.

Dan pleur je voor het zenden in de BB nog een WRT54GL neer.

In het woonhuis pleur je dan een pfSense bakje neer waar je de captive portal van enabled en je hebt je hotspot.
Mijn ervaring met dat cappen met die custom firmwares is dat het niet altijd even goed werkt.
Zo heb ik in m'n La Fonera DD-WRT gezet, maar QoS of cappen haalt daar niks uit.
Ook het dichtzetten van poorten werkt daar niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Romke op 07-01-2008 13:08 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
met wrt54g v1 t/m4 kan het ook die draaien ook linux

v5 of v6 of v7 niet

v5 is met een ddwrt mini wel om te vormen maar werkt ook niet 100%

wrt54gL werkt altijd met linux

Linux heb je btw nodig om je zendvermogen te verhogen en een router te kunnen gebruiken als een bridge

Verwijderd

djluc schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:23:
Waarom zo kostbaar? Ik neem aan dat je zelf kunt scheppen of iemand voor een paar euro per uur kunt laten scheppen? Zelfs al doet die er 10 uur over ben je nog maar 100 euro kwijt. Eventueel met mantelbuis moet zoiets makkelijk een een 300 euro kunnen.
Pardon?

100 meter kabel 36 Euro
10 RJ45 'voetjes' 5 Euro
Kniptang 19 Euro
Schep: Die heb je al
Pijltjes-schiet-buis-bij-electricien: 1 euro de meter *30 = 30 Euro

Alles bijelkaar:
90 Euro + uurtje of 3 werk

Zo heb ik het gedaan tenminste....werkt perfect!!
Pagina: 1