Ik heb een zipfile geupload met daarin de demo van IPEAK Storage Performance Toolkit 3.0, de traces en de suites die ik gebruik:
http://arethusa.tweakers.net/~femme/spt/sm2006package.zip
Het handigste is om de dir sm2006 in de zipfile in c:\benchmarks te plaatsen (dus pad wordt c:\benchmarks\sm2006). Alle verwijzingingen naar de traces (sm2006/traces) in de suites (sm2006/rankdisk) kloppen dan meteen. Nadat je IPEAK SPT hebt geïnstalleerd draai je RankDisk en open je een suite in sm2006/rankdisk:
all_* : alle traces
desktop_*: alleen desktop traces
dt_ws_server_*: alleen desktop, workstation en server traces (geen games)
server_* : alleen server traces
Er zijn files met opeenvolgende namen *_vol1, *_vol2 enz. . Deze zijn al 'vol'. RankDisk kan maar een bepaald maximum aantal resultaten in een suite opslaan, daarna gaat hij gek doen. Het laatste nummer in de serie kun je pakken of je neemt een lege (*_empty).
Vervolgens doe je Suite > Test Drive en kies je de gewenste fysieke disk om te testen. Het nummer is te achterhalen via disk management in Windows (Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management). Wees er zeker van dat je de juiste schijf gaat testen, anders zal de data op deze schijf corrupt raken.
Vervolgens is het een kwestie van wachten.
Bij dual/multi-core systemen de affiniteit van het proces rankdisk.exe op één cpu vast zetten. Voor betrouwbare resultaten moet tevens cool 'n' quiet uitgeschakeld zijn (kan al door in Power Options een ander profiel dan Minimal Power Management te kiezen). Of EIST uit moet op Intel-systemen weet ik niet, maar zou ik voor de zekerheid wel doen.