[Vista] Niet bedoeld voor noobs?

Pagina: 1
Acties:

• DeRRudi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 17:01
Hi All,

Ik heb een systeem besteld voor mijn schoon familie. Daar heb ik Vista voor ze op laten voor installeren.
Nu al binnen 3 week hebben ze hun systeem zo naar de kloten weten te helpen dat deze niet eens meer in veilige modus wil opstarten! :? Dit begon naar hun zeggen met een aantal keer een BSOD waarna ze opstarten moesten in veilig modus. Dit verhielp het probleem niet. Ik woon niet echt in de buurt en kan dus niet voor iedere keer dat er een probleempje optreed langsvliegen.

Het grootste probleem zal hem zitten in de 2 jongste kids van de familie die een aantal (oudere) spellen installeren. Nu kan ik ze allemaal een eigen account geven, maar ik geloof dat ze dan zelf geen spellen meer kunnen installeren. Klopt dat?

Iemand verder een idee wat ik nu het beste kan doen? Zelf dacht ik al weer aan XP installeren, maar ja wel een beetje lullig voor ze, eerst geld uitgeven aan VISTA en vervolgens gewoon weer XP gebruiken...

Groeten Rutger

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Eerst het probleem proberen te repliceren :) De dokter amputeerd ook niet direct je arm omdat je af en toe last van je vinger hebt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 15:56

hilgo

Clear your mind of can't.

Laat het eventlog nog iets nuttigs zien? Is het vista 32 of 64bits? En het kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door brakke hardware (ik draai vista nu ongeveer een jaar en nog geen enkele bsod gehad) dus o.a. vandaar de verwijzing naar het eventlog

Discogs

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:33

Shabbaman

Got love?

Vista werkt toch met herstelpunten? Dat lijkt me juist handig voor "noobs". Je maakt een adminaccount waar alleen jij bij kan, dan kunnen ze ook niet echt veel verprutsen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• DeRRudi
Bedankt voor de snelle reacties,

Het is een 32-bits Vista Home Basic installatie.

Systeem:

Asus P5GC-MX⁄1333, 945GC(A2)
Kingston 2GB DDR2
Intel Core 2 Duo E6750
Asus GeForce 8400 GS 256MB DDR2

Niet echt brakke hardware dacht ik.. Correct me if i'm wrong!

Zoals ik het nu van ze begrijp, heb nog niet de tijd gehad om er langs te gaan, kan zelfs de veilige modus niet meer starten. Ga er morgen avond weer heen, maar moet dan wel een (goede) plan van aanpak hebben!

Als ik zelf het beheer neem over het admin account, kunnen ze dan nog wel spellen installeren? Ik kan niet alles voor ze installeren, dat moeten ze zoveel mogelijk zelf doen. Kan niet voor ieder wissewasje daar heen gaan.

THNX

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

DeRRudi schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:33:
Als ik zelf het beheer neem over het admin account, kunnen ze dan nog wel spellen installeren? Ik kan niet alles voor ze installeren, dat moeten ze zoveel mogelijk zelf doen. Kan niet voor ieder wissewasje daar heen gaan.

THNX
Remote desktop is het sleutelwoord :)

[ Voor 39% gewijzigd door ThunderNet op 07-01-2008 09:37 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 14:17

Koppensneller

winterrrrrr

ThunderNet schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:34:
[...]

Zou normaal goed werken, behalve als het ding niet wil opstarten, zoals nu het geval is ;)

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

KoppenSneller schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:38:
[...]

Zou normaal goed werken, behalve als het ding niet wil opstarten, zoals nu het geval is ;)
;) Niet nu nee. Maar als geen de TS geen zin heeft om voor elk wissewasje er heen te gaan :)

• DeRRudi
ThunderNet schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:34:
[...]

Leuk om beheer uit te voeren idd. Maar ik wil niet voor ieder spelletje dat ze willen spelen de boel voor ze installeren.

Verwijderd

DeRRudi schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:33:
.

Systeem:

Asus P5GC-MX⁄1333, 945GC(A2)
Kingston 2GB DDR2
Intel Core 2 Duo E6750
Asus GeForce 8400 GS 256MB DDR2

Niet echt brakke hardware dacht ik.. Correct me if i'm wrong!
Ik vind de videokaart nogal aan de magere kant, ook voor oude games onder Vista. Misschien dat hier al een hoop ellende begint :) Verder hebben oude games toch vaak updated DX9.0c nodig onder Vista om oudere games te spelen. Die zou ik ook maar eens onder Vista installeren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De oplossing zit misschien in virtual PCs voor de spellen, of aparte computers voor gamende kinderen. Geen enkel OS is n00b-proof, zeker niet als ze dingen willen installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-01-2008 09:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• l0n3w012ph
  • Laatst online: 08-01 11:08

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Persoonlijk denk ik nog niet eens zo zeer dat het probleem in de spelletjes zit.

Ik kan me voorstellen dat je zelfs met remote desktop geen zin hebt om alles voor hun te doen. Een niet-admin account is ook geen oplossing omdat je niet iedere keer wilt langs komen en met een admin-account kunnen ze weer alles. Lastig dus, maar...

Twee jonge kids en (dat lees ik niet in je TS maar ga ik maar van uit) waarschijnlijk ook een internet-verbinding. Zie hier het probleem >:) Aan de hardware ligt het inderdaad niet, maar waar surfen die kids allemaal naartoe? Wat voor rotzooi (mp3's exe-files etc) downloaden ze? Wat krijgen ze van vriendjes/vriendinnetjes allemaal aan files toegestuurd via MSN? Etc.

Het lijkt me het handigst om (als je hem weer aan de praat krijgt) de temp internet files eens te bekijken en de cookies en op basis daarvan in de router (als die de mogelijkheid biedt) toegangsregels in te stellen of een parental guidance programma te installeren (Cyber Patrol bv.) waar alle regels goed in te stellen zijn. Kijk ook welke shareprogs er inmiddels al op staan en wat er in de mappen is opgeslagen.

Zit er wel een goede virusscanner op (zie ik niet in de TS). Indien mogelijk, draai hem eens. Anti-spyware? Lijkt me ook handig.

Mogelijkheden nog genoeg denk ik.

Succes!

Steam || Diablo 3

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

l0n3w012ph schreef op maandag 07 januari 2008 @ 09:51:
Twee jonge kids en (dat lees ik niet in je TS maar ga ik maar van uit) waarschijnlijk ook een internet-verbinding. Zie hier het probleem >:) Aan de hardware ligt het inderdaad niet, maar waar surfen die kids allemaal naartoe? Wat voor rotzooi (mp3's exe-files etc) downloaden ze? Wat krijgen ze van vriendjes/vriendinnetjes allemaal aan files toegestuurd via MSN? Etc.

Succes!
Kan nog steeds prima aan de hardware liggen :) Doe eens een memtest, kijken of het geheugen nog wel in orde is.

• l0n3w012ph
  • Laatst online: 08-01 11:08

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Drie weken oud en het geheugen al kapot? Kan, maar lijkt me sterk, maar ok...

wat ik maar bedoel is: iedereen focust zich zo op de hardware dat je misschien heel andere zaken over het hoofd ziet.

Anyway: doe er mee wat je wilt en nogmaals succes ;)

Steam || Diablo 3

• DeRRudi
Heb als virusscanner NOD32 geinstalleerd. Gebruikt de firewall van Windows zelf. Zal idd wat meer parental control dingen installeren. Eerst morgen maar eens kijken of ik de windows weer kan laten praten :P

Denk dat ik miss toch nog terug val op XP. Daar hebben ze nooit problemen mee gehad. Vind het maar vreemd. Ga het nog een keer proberen met Vista en kijken hoe het lukt met meerdere (beperkte) accounts.

Groeten

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Als er een aantal keer BSOD zijn voorgekomen, dan moet je zeker de hardware checken. Ik heb al genoeg defecte DDR2 modules gezien. Dus begin met memtest / memtest86+
Ik heb hier ook bijna een jaar Vista draaien. Nog geen een keer gecrasht.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38
Het lijkt misschien heel raar/simpel maar kan je niet gewoon twee accounts aan maken?

Een met beperkte rechten zodat ze niets kunnen slopen, en een admin account die ze ALLEEN maar mogen gebruiken voor het installeren voor spellen. Zodra ze dat gedaan hebben weer even in en uit loggen.
Op die manier hoef je zelf niet heel de tijd langs, maar is het toch nog redelijk veilig mits ze die admin account alleen maar voor installen gebruiken. Vraag is nu natuurlijk of ze dat ook zelf kunnen.

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Wat meestal ook wel eens fout gaat is het systeem (zowel Vista als geïnstalleerde software (Zie bvb Java, een oude versie is een groot gat)) up-to-date houden, ook vergeten mensen hiernaast nog een virus scanner te kopen of te installeren (gratis raad ik Avast aan).

• DeRRudi
Het was toch het geheugen. Mem check van Vista gaf direct al meldingen.

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1