[XP] Beste manier van data backup*

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:26
Nadat vorige week mijn HD data niet meer leesbaar was, hoogstwaarschijnlijk door een virus, zoek ik een methode om een goede betrouwbare backup van mijn data te maken.

Het gaat om data van Office, filemaker en bestanden die gedownload zijn.
Daarnaast gaat het om ruwe foto bestanden (.RAW)

Ik wil geen backup van mijn data meer maken op dezelfde computer. Ik wil een tweede computer nemen met 2X 80GB (heb ik toch over) en die als netwerkdrives beschikbaar maken. Hier wil ik Windows XP + SP2 op installeren. De twee drives wil ik om mijn huidige computer mappen als netwerk drives.

Mijn data sla ik op mijn huidige computer op en wil deze data dan periodiek (dagelijks/wekelijks) naar mijn netwerkschijf copieren d.m.v. Synctoy of iets dergelijks.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen en welke methoden gebruikelijk of handig zijn.

En welke software hiervoor gebruikt kan worden.

Mijn dank reeds nu,

Johan

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gewoon een NAS (Network Attached Storage) nemen, en regelmatig backuppen op DVD of externe harde schijf. Nergens voor nodig om een aparte computer te nemen, een NAS doet hetzelfde, is zuiniger en veel handiger :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 18:06

Baf

slopen. alles kapot maken.

Ik heb sinds een week een NAS met 750 gieg erin. Helemaal blij mee!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Let alsjeblieft even op de Windows Clients - Policy in het vervolg?

Ik heb je titel voorzien van de verplichte OS tag.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Robocopy (naar usb schijf) Ik hou van eenvoud. MS promoot het zelf ook als backup tool: http://www.microsoft.com/.../veiligheid/robocopy.aspx

Het werkt heel simpel, met één enkele switch (/mir) synchroniseert hij je bron en doelmappen, hij verwijdert dus ook in de bron verwijderde bestanden uit het doel. Xcopy kan dit niet. Je kan hem ook gewoon als een gewone copy tool veranderde en nieuwe bestanden laten kopiëren. Al naar gelang de vereiste zekerheid kun je een groter aantal backup media gebruiken. (meer usb schijven)

Verwijderd

Als je een USB schijf heb en je wilt zonder licentie kunnen back-uppen. Wat inhoud dat het eigenlijk gewoon gratis is. Image for DOS. Ik gebruik dit programma regelmatig. Ik ben er zeer te vreden over.

http://www.terabyteunlimited.com/image.html

Het werkt makkelijk.
De back-up is makkelijk terug te zetten.
Back-up openen en bestanden zoeken gaat goed.

Er is alleen 1 nadeel vind ik. Voor dat de back-up geopend is ben je wel even bezig. en USB 1.0... Ach man een ramp!! Verder een top programma.

Image for Windows werkt wel sneller maar moet je wel licensie voor hebben omdat je dan het programma zelf moet installeren.

Er is 1 seagate usb disk waar ik problemen mee heb gehad. Het type weet ik op dit moment niet. Het is een grote schijf met voeding. Lomp en groot.
Ik zelf gebruik een klein usb schijfje met USB voeding wat wel goed werkt!

Verwijderd

software cobian , free
en alles instelbaar!!
Pagina: 1