Toon posts:

Kunststof <-> glazen lenzen (Pana DMC-TZ3 <-> Ricoh R6)

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te twijfelen tussen een Panasonic DMC-TZ3 en een Ricoh R6 (of R4 of R7).
Want ik wil een 28mm + flinke zoom + nog net in de broekzak passend.

-De R6 heeft precies mijn maximum afmeting en gewicht, de TZ3 is eigenlijk net iets te groot en zwaar.
-De meerprijs van de TZ3 is nog net overkomelijk indien nuttig.
Vraag: waarin moet ik de echte zwaarwegende verschillen zoeken??
(om de knoop door te kunnen hakken).

Is bijvoorbeeld het verschil in lenzen van kunstof (Ricoh) of glas (TZ3) erg van belang?
Of moet ik daar overheenstappen als ''huis tuin en keukenhobbyist'' die toch elke 5 jaar een nieuwe compact koopt?
Ik heb hem elke dag bij me en maak alleen kiekjes uit de hand van leuks dat ik zie of van de kinderen of vakanties.

Die ruis bij lowlight opnames hebben ze toch allebei vergelijkbaar lijkt me? En de R7 heeft volgens de folder daar iets tegen: ''Smooth Image Engine III voor minder ruis bij lowlight''.

Als het lensmateriaal (glas/kunststof) niet zwaarwegend is, welke verschillen doen er dan wel toe?

(edit: tikfout G6 moest R6 zijn)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je de ricoh R6 bedoeld ipv G6?

Ik kom op de volgende verschillen:
- zoom (tele) van de pana is iets groter: 222mm tov 200mm
- macro minimale afstand pana 5cm, ricoh 1cm
- minimale sluitertijd pana 60, ricoh 8
- pana heeft burstmode, ricoh niet
- pana heeft minimaal iso 100, ricoh 64

Al met al geen schokkende verschillen.
Heb je al reviews gelezen van beide toestellen?

[ Voor 79% gewijzigd door arjants op 06-01-2008 23:08 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
arjants schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:03:
Ik neem aan dat je de ricoh R6 bedoeld ipv G6?
Klopt ik bedoelde R6, oeps.
- zoom (tele) van de pana is iets groter: 222mm tov 200mm
- macro minimale afstand pana 5cm, ricoh 1cm
Ik dacht dat de TZ3 28-280 mm is, maar ook dan vind ik die 200mm vd Ricoh wel genoeg.
Die 1cm is natuurlijk wel van belang! Als je macro doet doe je het vaak extreem!
- minimale sluitertijd pana 60, ricoh 8
Wat bedoel je daarmee? Of bedel je MAXImale sluitertijd? En dan andersom (niet Ricoh maar de TZ3 op 8 sec)?
- pana heeft burstmode, ricoh niet
De burstmode van de TZ3 geeft 3 foto's per seconde, da's mooi. De R7 heeft een ''continuous'' optie met 3 soorten waarvan eentje is: Afdrukken en door blijven drukken (de R6 = idem). Staat geen snelheid bij in de manual, weet iemand de snelheid in pics/sec??
Edit: De R7 geeft in elk geval 2 pics/sec en in sommige standen nog meer. De R6 zal wel gelijk zijn.
- pana heeft minimaal iso 100, ricoh 64
Ik heb daar te weinig kennis van, 64 en 100 klinkt als ''bijna gelijk'' maar is dat ook zo??

En tevens:
Weet iemand iets over kunstof lenzen te melden zoals Ricoh gebruikt? (tegenover glas zoals de TZ3).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 13:38 ]

Verwijderd

Niks mis met kunststof elementen in je lens hoor. Veel toplenzen hebben ook 1 of meer ED (extralow dispersion) elementen, en dat is meestal ook 'gewoon' kunststof...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tevens naast mijn vraag over kunststof lenzen ook nog de vraag of iemand nog andere compacte camera's met 28mm + 5x of 6x zoom kent. Volgens moderator ''Yellowcube'' mag dit niet in een apart topic en ben ik dus verplicht deze vraag hier te stellen in dit topic over kunststof lenzen.
Dus leest u svp mijn uitgebreide vraag hier in dit andere gesloten topic Verwijderd in "[Gezocht] 28mm groothoek die nog net in ..." en beantwoord dan de vraag in dit open topic hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 11:31 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

bovenstaande is niet nodig: topic is weer open.
Het zijn toch wel verschillende vragen. Excuus voor het ongemak.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1