[e2140 icm Gigabyte GA-945GCMX-S2]

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Ik probeer een e2140 te overclocken met een Gigatbyte GA-945GCMX-S2 moederbord. Misschien niet het beste bord om te OC'en, maar ik zou de e2140 toch tenminste op 2,0ghz moeten kunnen krijgen? Probleem is dat bij elke FSB die ik invoer het mobo even hapert en vervolgens terugklokt. Ik heb zelf het idee dat het aan het geheugen ligt (2gb kingston KVR667D2N5K2/2G). Ik kan een instelling doen System Memory Multiplier met de instelling: auto, 2.0 ... etc. Welke multiplier ik ook probeer, ik krijg het ding niet omhoog. Of zou het iets anders kunnen zijn? Iemand enig idee? :X

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de memory multiplier instelt dan zie je ook wat de geheugensnelheid is waar het systeem dan op zal draaien. Als dit te hoog is dan start het systeem niet op met die snelheden. Dus zorg dat je deze goed hebt staan en dat je geheugen de uiteindelijke snelheid aankan.

• HydroDiOxide
Dank voor je reactie. 'k Heb het net even gechecked en de overige twee instellingen zijn 2.66 en 3.33. Als ik de multiplier op 2.0 houdt dan blijft het geheugen met een FSB van 266 nog netjes onder de 667 lopen. Dat zou dus goed moeten gaan. Ik heb geen flauw idee waarom ik het de CPU niet hoger kan krijgen met die instellingen. Hij default gewoon weer terug naar 1.6ghz. 8)7

Misschien is het een mobo specifieke (veiligheids)instelling die ik uit moet zetten ofzo...

[ Voor 11% gewijzigd door HydroDiOxide op 06-01-2008 22:14 ]

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Interessant. Ik heb een Gigabyte GA-945GZM-S2 met een E2160 erin. Deze wou ook niet hoger. Ook niet toen ik in het BIOS de 1066 FBS overklok aanvinkte. Met die setting zet hij alle waardes goed voor 1066 FSB CPU's aangezien de chipset oorspronkelijk gemaakt was voor 800 MHz FSB CPU's.

Ik had verder op dezelfde manier het bios ingesteld als bij mijn GA-965 DS4 en die heeft een E6600 rustig op 3.4GHz draaien. Heb verder nog niet echt geprobeerd mijn E2160 hoger te krijgen aangezien hij op 1.8 snel genoeg is voor mijn HTPC, maar waarschijnlijk zal ik hem in de toekomst toch wel sneller moeten laten draaien.

Ik weet wel dat mijn moederbord niet kan overklokken als je de integrated video gebruikt. Je moet er dus een losse videokaart in zetten. Dat zal bij jouwe zeer waarschijnlijk ook het geval zijn.

• HydroDiOxide
Het zal dan liggen aan het ontbreken van een videokaart, die heb ik er inderdaad niet inzitten. Dat is toch jammer.

Even offtopic @M411007: ik heb het idee dat met de F4 BIOS de smartfanfunctie ook niet helemaal lekker werkt. Ik heb de stock cooler op mijn e2140 geduwd. Kun je dit bevestigen?

• M411007
Ik heb er een Zalman koeler op gezet. Volgens mij werkt de smarfan prima. De fan gaat pas draaien als mijn cpu heet wordt. Aangezien ik geen zware applicaties draai en een goede airflow heb wordt hij echter niet snel warm en staat de fan op de koeler meestal stil.

Verwijderd

Als je de pci-e frequentie wat hoger zet (110 MHz ofzo), lukt het dan wel?

• HydroDiOxide
Ik heb de vraag ook maar eens gesteld op het Gigabyte forum: zie de uitkomst.

Ik ben bang dat een overclock niet gaat gebeuren, tenzij ik er een custom BIOS opzet ofzo...

@spec: het instellen van de PCIe anders dan op sync of async kan alleen als je een PCIe videokaart gebruikt.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Ff een cheapass videokaart kopen. Heb ik ook gedaan om in ieder geval de PC te laten werken. Er zit nu een RX1550 in pasief gekoeld van 27 euro :D. Dan kun je in ieder geval starten met oc-en.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• M411007
Vreemd. Volgens Gigabyte zou een S2 moederbord dus niet te overklokken zijn?
In het bios kun je namelijk wel de advanced options met allerlei overklok opties aanzetten.

Als mijn HTPC niet alleen aan een TV hing zou ik nog eens proberen te overklokken. }:O

• HydroDiOxide
Gigabyte Global Technical Service bevestigd het antwoord van het forum nog eens:

"GA-945GCMX-S2 MB heeft alleen S2 Feactures, dus geen overcklocking capaciteit."

Het prikken van een PCIe kaartje haalt dus waarschijnlijk niet zoveel uit. Toch vreemd.

[ Voor 12% gewijzigd door HydroDiOxide op 09-01-2008 11:38 ]

• HydroDiOxide
Ik heb dit weekend de easytune applicatie geinstalleerd. Daarmee lukte het wel om een overclock te realiseren, zij het bescheiden. Verder dan 2 ghz kwam ik niet. Het beeldscherm explodeerde in een kleurige brei. Ik vermoed dat het komt omdat je het geheugen niet kan terugklokken in de applicatie.

Overclocken is dus mogelijk zonder PCIe kaart, alleen niet vanuit de BIOS.

Verwijderd

Hoi Hydrodioxide

Even offtopic... ken je van je middelbare school. Ben benieuwd hoe het met je is maar kan geen emailadres vinden, dus dan maar zo. Mijn email is mijn nickname at gmail.com

Hoop iets van je te horen.

Martijn
Pagina: 1