Inleiding
Bij het samenstellen van mijn HTPC configuratie heb ik me laten leiden door het topic van -Moondust-. Maar omdat ik zijn topic niet wil vervuilen met mijn configuratie en ik nog een aantal onzekerheden/vragen heb bij sommige onderdelen start ik bij deze een eigen topic.
Ik wil mijn HTPC gaan gebruiken voor het kijken/opnemen van digitale tv en het afspelen van mp3 en mkv (720p & 1080p) bestanden. Omdat hardwareversnelling door gpu’s niet bestaat voor mkv (x264) bestanden en dus volledig door de cpu gedaan moet worden wil ik zo’n krachtig mogelijke processor. Daarnaast zal de HTPC lange tijd aanstaan en wil ik dus het verbruik wat binnen de perken houden. Deze beide kenmerken in het hoofd houdend ben ik terecht gekomen op de MoDT (Mobile on Desktop) onderdelen. Graag ontvang ik jullie advies over de volgende onderdelen:
Behuizing
Voorkeur
Origen AE S14V

Redenen
Voorkeur
MoDT moederborden ondersteunen alleen processoren met een front side bus van 667 MHz. Helaas zijn dit de duurdere Core 2 Duo Mobile processoren. Mijn huidige voorkeur is de Intel Core 2 Duo T7200.
Openstaande vragen
Voorkeur
De keuze is niet reuze als je een MoDT (socket 479) moederbord zoekt. Vooral Aopen is actief in de MoDT wereld. Momenteel heb ik deze twee moederborden op het oog:
Redenen
Voorkeur
Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB

Redenen
Voorkeur
M-Audio Revolution 7.1

Harde schijf
Voorkeur
Mijn huidige voorkeur ligt bij een 8Gb CompactFlash kaart. Hier komt een uitgekleede versie van Win XP Pro op te staan. Voor de opslag van alle data wil ik een NAS gaan gebruiken, welke over Gigabit LAN geraadpleegt gaat worden.
Redenen
FloppyDTV

Dit is iets wat later zal komen en dus heb ik me er nog niet echt in verdiept.
Geheugen
Moet nog nader bepaalt worden.
Optische drive
Bij het samenstellen van mijn HTPC configuratie heb ik me laten leiden door het topic van -Moondust-. Maar omdat ik zijn topic niet wil vervuilen met mijn configuratie en ik nog een aantal onzekerheden/vragen heb bij sommige onderdelen start ik bij deze een eigen topic.
Ik wil mijn HTPC gaan gebruiken voor het kijken/opnemen van digitale tv en het afspelen van mp3 en mkv (720p & 1080p) bestanden. Omdat hardwareversnelling door gpu’s niet bestaat voor mkv (x264) bestanden en dus volledig door de cpu gedaan moet worden wil ik zo’n krachtig mogelijke processor. Daarnaast zal de HTPC lange tijd aanstaan en wil ik dus het verbruik wat binnen de perken houden. Deze beide kenmerken in het hoofd houdend ben ik terecht gekomen op de MoDT (Mobile on Desktop) onderdelen. Graag ontvang ik jullie advies over de volgende onderdelen:
Behuizing
Voorkeur
Origen AE S14V

Redenen
- 5.25 optical drive bay, wat een standaard DVD/Blu Ray/ HD DVD speler mogelijk maakt.
- Use of full height expansion cards, wat uitbreiding dmv. PCI (Express) kaarten mogelijk maakt.
- Front media bay, wat Windows op CompactFlash geheugen mogelijk maakt.
- Een hoogte van 15 cm, waardoor hij geplaatst kan worden in het audio meubel.
- Zijn de ingebouwde ventilatoren (2 x 60mm exhaust fans & 1 x 92mm intake fan) stil genoeg?
- Wat zijn mogelijke alternatieve stille ventilatoren?
Voorkeur
MoDT moederborden ondersteunen alleen processoren met een front side bus van 667 MHz. Helaas zijn dit de duurdere Core 2 Duo Mobile processoren. Mijn huidige voorkeur is de Intel Core 2 Duo T7200.
Openstaande vragen
- Is deze processor passief te koelen?
Voorkeur
De keuze is niet reuze als je een MoDT (socket 479) moederbord zoekt. Vooral Aopen is actief in de MoDT wereld. Momenteel heb ik deze twee moederborden op het oog:
Asus N4L-VM DH | Aopen i945GTm-VHL | |
![]() | ![]() | |
Chipset | Intel 945GM Intel ICH7MDH | Intel 945GT Intel ICH7MDH |
Memory | Dual Channel DIMM DDR2 max. 2GB | Dual Channel SO-DIMM DDR2 max. 4GB |
Expansion Slots | 1 x PCI-E x 16 1 x PCI-E x 1 2 x PCI | 1 x PCI-E x 16 1 x PCI-E x 1 2 x PCI |
Graphics | Intel Graphics GMA 950 | Intel Graphics GMA 950 |
Graphics Port | D-Sub | D-Sub DVI S-Video |
Audio | Realtek ALC 882M, 8-ch High Definition Audio | Realtek ALC882, 7.1 Channel and above |
Audio Ports | 1 x Optical S/PDIF out 1 x Coaxial S/PDIF out 1 x 8-Channel Audio I/O | SPDIF OUT Coaxial connector SPDIF IN/OUT on Audio jack |
Redenen
- mATX form factor, want anders past het mobo niet in de behuizing.
- Eerste poort na de PCI Express x 16 is een PCI Express x 1. Hierdoor kan er een passief gekoelde videokaart geplaatst worden en is er nog ruimte voor twee PCI kaarten. Hier kunnen de geluidskaart en FloppyDTV geplaatst worden.
- Firewire aansluiting voor FireDTV.
- Gigabit LAN aansluiting.
- Kan er op het Asus mobo een andere cpu koeler geplaatst worden? Zoja welke, zowel passief als actief?
- Kan er op het Aopen mobo een andere cpu koeler geplaatst worden? Zoja welke, zowel passief als actief? (Grootste kans voor een aftermarket koeler lijkt me bij de Aopen, omdat hij mounting brackets bevat.)
Voorkeur
Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB

Redenen
- Passief gekoeld
- HD-versnelling
- Goede berichten op het topic van -Moondus-
Voorkeur
M-Audio Revolution 7.1

Harde schijf
Voorkeur
Mijn huidige voorkeur ligt bij een 8Gb CompactFlash kaart. Hier komt een uitgekleede versie van Win XP Pro op te staan. Voor de opslag van alle data wil ik een NAS gaan gebruiken, welke over Gigabit LAN geraadpleegt gaat worden.
Redenen
- Zuinig.
- Stil.
- Koel.
- Hoe is de performance als je Windows draait vanaf een CompactFlash kaart?
FloppyDTV

Dit is iets wat later zal komen en dus heb ik me er nog niet echt in verdiept.
Geheugen
Optische drive