Excel functie voor toernooi met 20+ man

Pagina: 1
Acties:
  • 1.201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06-2025
Wij willen een pokertoernooi opstarten zodat we elke kwartaal de winnaar in een echt groot toernooi kunnen laten meedoen.

We willen punten systeem ongeveer hetzelfde doen als Formule 1.

De winnaars krijgen de volgende punten telling:

1ste = 10
2de = 8
3de = 6
4de = 5
5de = 4
de rest krijgt 1 punt.

Ik wilde de functie "Als" invoeren en dan zou ik zoiets krijgen als dit:
=ALS(B9=1;1)
Bij onwaar moet ik weer kijken lijkt mij dus heb ik nu dit:
=ALS(B9=1;1;ALS(B9=2;1))
Nu weet ik niet hoe ik de als als als als als funtie moet krijgen.
Stel de eerste 8 personen krijgen allemaal verschillende aantal punten en de rest die meedoen krijgt bijvoorbeeld 1 punt.
Als mensen niet komen dan krijgen ze geen punten.

De rest met totalen en alles lijkt me wel te lukken.

Alvast bedankt als iemand mij in de juiste richting kan duwen.

• Tuglio
Zelf zat ik nog ff te denken en kwam ik tot de conclusie om een andere formule toe te passen.

Maar ik weet niet hoe die functie heet.

Ergens in het werkblad of een ander werkblad wil ik in 2 kolommen de plek/punten vermelden.

Zo hoef ik niet elke keer alle formules aan te passen mochten we andere punten telling kunnen doen.

Wil dus 2 kolommen met:

Plaats ---- punten
1 ---- 10
2 ---- 7
3 ---- 5
4 ---- 4
5 ---- 3
6 ---- 2
7 ---- 1
8 ---- 1
9 ---- 1
enz.enz. enz.

Dus in het originele tabel wil ik een functie hebben waarbij ik de plaats invul waar een bepaald persoon is gekomen.
Dan moet de functie zo zijn dat hij kijkt in die kolum welke plaats welke punten krijgt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

p.s. de plek/punten mag ook in een ander werkblad

[ Voor 3% gewijzigd door Tuglio op 06-01-2008 22:00 ]

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 22:15
Tuglio het lijkt mij niet echt een probleem om dat voor elkaar te krijgen.

Ik weeet dat meerdere als formules in elkaar geen probleem is.
Echter zie in de help van excel dat 7 als formules in elkaar het maximum is.
Dit houd in dat je maar 7 mogelijke punten kan toekennen aan de verschillende eindposities van de deelnemers.
Dus je zou het precies moeten halen. :)

Ook de puntenverdeling ergens anders vandaan halen, zodat je deze achteraf kan aanpassen.
Ik zou echter voor je punten geen apart tapblad gebruiken, maakt je formules erg lang, omdat je dan contstant ook de tapblad naam aanroept.

Ik zou in kolom A de plaatsen neer zetten en in kolom 2 het aantal punten.
Dus A1 is 1ste plaats, en in B1 staat dat je daar 10 punten voor krijgt.
A2 is 2de plaats en b2 is heet aantal punten wat je voor die punt krijgt. (8)

Dan hieronder de namen van de personen die mee doen in kolom A.
Cel A9 leeg houden.
Cel A10 de eerste naam van de persoon die meedoet.

Cel B9 tot en met Z9??? het nummer van de ronde.

En dan vanaf cel B10 tot en met Z9 vermeld je positie die de speler heeft gehaald.
en aan het eind een totaal som.

Onder dit schema vermeld je nogmaals in de A kolom de namen van de spelers en 1 rij daarboven het rondenummer.
Dan kan je in het schema de als formules invoeren.

Je als formule zag er goed uit maar wil je de punten telling kunnen veranderen wordt hij ongeveer zo:
=ALS(B10=1;$B$1;ALS(B10=2;$B$2;ALS(B10=3;$B$3;ALS( ENZOVOORT...)

(Via de $ zet je de formule vast zodat hij altijd netjes de juiste punten neemt.)

De als formule hoef je volgens mij maar voor 1 cel helemaal uitschrijven, en dan kan je de rest invullen door de formule te slepen.

Echter toen ik dit uitschreef, vroeg ik mij af waarom zou moeilijk met een als formule.
Maak 1 schema, met in komom A naar A2 de deelnemers, en in A1 t/m Z1 de rondes, na het aantal rondes een optelsom.

In het vlak er tussen kan je dan gewoon aangeven hoeveel punten een speler heeft gehaald.
Je hebt bij elke ronde maar 5 mensen die je echt verplicht handmatig moet invullen de rest kan je gewoon een 1 geven via kopieren plakken.

• Tuglio
Bedankt voor je reactie maar ik heb hem ff doorgenomen en zou hem toch ietsjes anders willen.

Misschien gaan we namelijke wel met 40 punten werken.

Ik zou dus graag bijvoorbeeld
A1 plaats doen
B1 Punten doen.

Dan ergens anders in mijn tabel beginnen met mijn schema
naam(D1) week1(E1) punten1(F1) week2(G1) punten2(H1) week3(I1) punten3(J1)

Plek D2 t/m D_oneindig plaats ik dus alle namen. Janje pietje klaasje enz.enz.

In E2 t/m E_oneindig de plek die de jongens hebben gehaald. 1ste plek, 2de plek, enz.enz
In F2 t/m F_oneindig wil ik alleen een formule zetten.

Ik wil zelf dus alleen maar in E, G en I iets kunnen invoeren. De rest zet ik op slot.

Ik weet niet hoe ik hem in excel moet neerzetten maar het zou zoiets moeten zijn als:

formule voor F2:
Kijk of het getal in E2 voorkomt in Kolum A. Komt hij voor in kolum A geef me dan de waarde van B.
Komt het getal niet voor in A geef me dan een 1 (zodat als je bijvoorbeeld 31ste bent geworden toch nog 1 punt krijgt).
Staat er geen getal in E2 geef me dan een 0 (zodat als iemand niet meespeelt 0 punten krijgt)

Vul je bijvoorbeeld Bij E2 een 6 in (6de plek) in en dat is bijvoorbeeld Kolum A7 dan zou hij me de waarde B7 moeten geven.
Vul je niets krijg je 0 punten.
Eindig je achterin dus je vult bijvoorbeeld bij E2 31in, en je geeft alleen maar de A2 t/m A11 ingevuld (eerste 10 plaatsen) dan krijg je toch nog 1 punt vanwege de opkomst.

We weten nog niet welke aantal punten we gaan geven , en daarom willen we makkelijk de punten kunnen aanpassen terwijl formules hetzelfde blijven.

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Tuglio op 06-01-2008 23:51 ]

• Tuglio
=SUMIF(A2:A17;G9;B2:B17)

Ik ga er ff mee aan de slag :)

alvast bedankt

• venomski
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42
euhm,

is het niet veel gemakkelijker om de functie vert.zoeken te gebruiken? Dan kan je in een apart werkblad een tabelletje maken met het aantal punten die je voor een bepaalde plaats krijgt en in een ander werkblad gebruik maken van de vert.zoeken functie zodat je enkel nog moet ingeven op welke plaats een deelnemer gefinished is en de functie zoekt voor jou dan het corresponderende aantal punten op...

don't underestimate the power of stupid people in large numbers

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 20:09
Waarom maak je niet gewoon een kruistabel? horizontaal de toernooien en verticaal de deelnemers? Vervolgens gewoon een simpel sommetje maken van de totaalstanden.
Pagina: 1