Kan iemand mij advies geven?(nieuwe geluidskaart+speakerset)

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik heb nu een geïmproviseerd 5.1 set (gewoon 3 paar speakers bij elkaar geraapt en dat zou moeten werken). Het geluid dat er uit komt is niet slecht, maar ik weet zeker dat het beter kan. Nu gebruik ik gewoon mijn onboard kaartje (Realtec ding op een ASUS P5N-E SLI moederbord), maar ik had al begrepen dat een geluidskaart beter is.
Nu heb ik dus een hele zooi reviews doorgebladert, en ik denk dat creative de beste keus is. Maar iedereen zegt dat de geluidskaart die hij gekocht heeft geweldig is, prachtig geluid, veel beter als zijn oude kaart/onboard en dat er geen klikjes te horen zijn. Daar schiet ik niet veel mee op.

Ik heb dus ook een goede speakerset nodig, en nu zit ik te twijfelen aan zo'n 5.1 PC set, of een receiver kopen, met speakers erbij (5.1 dus ook weer). Aangezien ik niet veel geld te besteden heb, lijkt me het receiver ding al afvallen. Wat overblijft, is een 5.1 set. Ook hier weer hetzelfde review probleem. De sites van creative en logitech zeggen natuurlijk dat ze die en die prijs gewonnen hebben en weet ik veel wat nog meer. Hoe duurder de speakers en kaarten, hoe mooier ze het beloven. Als ik ze moet geloven krijg ik het beste geluid als ik €500 uitgeef (zal prob ook wel...).
Nou zei een verkoper tegen me in de winkel dat ik ook gewoon een Creative Audigy kaartje kon kopen voor 30 eurotjes, en dat er dan gewoon goed geluid uit komt met een T6100, in totaal voor niet meer als €100.

Heeft iemand advies voor mij wat ik kan doen om goed geluid te krijgen voor niet tè veel geld?
Geld dat ik eraan wil uitgeven ligt rond de €150...
Natuurlijk zijn duurdere suggesties ook welkom (kan ik tenminste nog ergens van dromen ;))

(nadeel van de T6100 {en overigens ook meerdere speakersets} lijkt me dat die front, center en rear speakers alleen mid-range en tweeter dingetjes heeft, en al je bas dus uit je sub-woofeer komt. Oplossing, receiver en je hebt genoeg speaker keus. Maar nu zie ik nou geen receivers + goede speakers langskomen voor minder als 150 euro's)

*Handtekening*

Verwijderd

Ik geloof dat er ook speaker sets zijn die via USB werken ;) Misschien is dat een optie?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:02
Roani52 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:06:
(nadeel van de T6100 {en overigens ook meerdere speakersets} lijkt me dat die front, center en rear speakers alleen mid-range en tweeter dingetjes heeft, en al je bas dus uit je sub-woofeer komt. Oplossing, receiver en je hebt genoeg speaker keus. Maar nu zie ik nou geen receivers + goede speakers langskomen voor minder als 150 euro's)
Je hebt wel homecinema setjes van 150 euro. Maar die hebben ook van dat soort melkpak speakertjes waar "geen" bass in zit.

Een belangrijk punt vermeld je niet. Waarom 5.1, game je veel en kijk je veel film? Zo ja 5.1 kopen. Luister je veel muziek? Koop twee de hands een paar goede speakers en een simpele versterker.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Misschien is het ook wel handig om aan te geven welk besturingssysteem je gebruikt.
Voor Vista zijn er nogal wat probleempjes met geluidskaarten.

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
die tip van een 30 euro geluidskaart namelijk de creative audigy se 24 bits kan ik wel inkomen voor een budget geluidssetje maar ik zou zelf toch liever op marktplaats kijken voor een oude receiver(lelijkes zijn vaak goedkoop) en wat oudere prima werkende boxjes, kom je misschien wat over de 150 euro heen maar je hoeft het ook niet in 1 keer te kopen!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:10:
Ik geloof dat er ook speaker sets zijn die via USB werken ;) Misschien is dat een optie?
Ehmm... Klinkt niet al te best (qualiteit)
kippy schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:27:
[...]

Je hebt wel homecinema setjes van 150 euro. Maar die hebben ook van dat soort melkpak speakertjes waar "geen" bass in zit.

Een belangrijk punt vermeld je niet. Waarom 5.1, game je veel en kijk je veel film? Zo ja 5.1 kopen. Luister je veel muziek? Koop twee de hands een paar goede speakers en een simpele versterker.
Juist, ik zie al dat ik wat vergeten ben te vermelden. Ik kijk af en toe films en ik val idd onder de categorie gamers. Muziek luister ik ook wel. Als ik het per sé 2.0 wil hebben, trek ik er desnoods wel wat stekkers uit als het software matig niet kan (wat me erg raar lijkt, onboard kan het ook :p)
Goof2000 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:45:
Misschien is het ook wel handig om aan te geven welk besturingssysteem je gebruikt.
Voor Vista zijn er nogal wat probleempjes met geluidskaarten.
Weer wat nalatigheid van mijn kant: Windows XP Home
LlamaWereldOver schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:38:
die tip van een 30 euro geluidskaart namelijk de creative audigy se 24 bits kan ik wel inkomen voor een budget geluidssetje maar ik zou zelf toch liever op marktplaats kijken voor een oude receiver(lelijkes zijn vaak goedkoop) en wat oudere prima werkende boxjes, kom je misschien wat over de 150 euro heen maar je hoeft het ook niet in 1 keer te kopen!
Hmm, klinkt goed. Zo'n receiver hoeft niet per sé onder me beeldscherm, kan ik ook wegmoffelen in een kastje dat vlak naast me PC staat. Ik heb €400 beschikbaar, maar ik wil niet echt veel aan geluid besteden. Hoofdzakelijk omdat ik niet al te veel verdien, en ik me PC ook ooit nog wel eens goed wil upgraden. En ik moet natuurlijk nog wat geld overhouden voor andere dingen (zoals als er weer eens iemand jarig is, cadeautjes of als er wat kapot gaat)

Overigens heeft mijn vader een iets gevonden (5.1 speakerset) van OZAKI, niet te duur...
http://www.ozaki.com.tw/g...e.php?source=series&pID=3
pricewatch: Ozaki B5 HM050 (5.1, 5x 5W, 32W, Grijs/Zwart) - Price
pricewatch: Ozaki B5 HM050 (5.1, 5x 5W, 32W, Grijs/Zwart) - Reviews

Alleen reviews ontbreken... helaas. Gewoon even voor het idee: zien de features en de specs er goed uit? (naar mijn mening wel, maar... tsja, ik ben nou ook geen expert, alhoewel ik redelijk gevorderd ben :P) 40 Hz - 20 KHz is niet al te slecht geloof ik. Alleen de 'signal noice ratio' van 55 dB lijkt me... 'k weet niet. Niet veel ervaring met dat soort getallen. Ik heb alleen van hogere gezien (van rond de 80 tot 90 dB ofzo, vraag me niet waar) en ik weet ook niet zeker of hoger, ook beter betekend.
Maar het wattage van die dingen lijken me ook niet al te best (5 Watt front, rear en center, 32 Watt sub. Ik weet, zegt ook niet alles, maar toch. Beetje heel erg weinig (huidige front speakers: Trust Dynamic Soundwave 30 (12,5 Watt per speaker). Rear is heel erg slecht, zal rond de 1 Watt per speaker zitten ofzo, staat geen info op, maar zou me totaal niks verbazen. Voor center en sub gebruik ik iets dat erg veel op een Dynamic Soundwave 240 lijkt (die is 22 Watt per speaker, maar op die van mij staat dat niet))

[ Voor 7% gewijzigd door Roani52 op 07-01-2008 18:42 ]

*Handtekening*

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
bij geluidsapparatuur heb je juist totaal niets aan specs :P voor 20 euro heb je al een surroundsetje die een frequentiebereik van 20hz tot 20khz beweerd te hebben met 500 wat vermogen en top geluidskwaliteit, terwijl high end speakers van 25 wat en 150hz tot 15khz(is een voorbeeld) die dingen omver blazen :P

ipv 2e hands boxen zou je ook eventueel een budget (houten) surroundsetje kunnen kopen, zoek maar eens op eltax en kijk eens wat er allemaal op conrad.nl te vinden is anders, heb je voor 150-200 euro een nieuw geluidssetje waar je echt veel meer waar voor je geld zult krijgen dan met zo'n computersetje

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Toch een "wat moet ik kopen" topic; die geluidskaart heb je al wel gekozen, en de speakers.. tja.. zelf luisteren.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.