Toon posts:

[WC] 1 of 2 pompen in setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Graag had ik een aantal meningen gehad of ik 1 of 2 pompen moet gebruiken.

Op dit ogenblik heb ik een redelijk eenvoudige setup met een Swiftech Storm, EK full cover GPU block (7900 versie), een Swiftech MCW-30 NB koeler en een Thermochill PA120.2. Daarvoor gebruik ik een Laing DDC Ultra om het water rond te voeren.

Ik ben echter in de markt voor een nieuwe PC, en bij zowat alle nieuwe moederborden zijn de NB, SB en mosfets gekoeld met een enkel koelsysteem. Dus moeten deze ook worden gekoeld door mijn waterkoeling.
Mijn nieuwe setup zal bestaan uit een D-Tek Fuzion CPU blok, 2 EK FC88 blokken, 2 EK mosfet blokken, 2 EK NB/SB blokken, een Thermochill PA120.2 en een PA120.1.
Gaat die ene Laing dat nog allemaal kunnen trekken, of kan ik maar beter halverwege een tweede Laing zetten, zelfs al was het maar voor de zekerheid?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sowieso niet in serie zetten. 2 Aparte loops zijn dan beter. Hoewel 1 pomp het wel trekt zijn 2 natuurlijk altijd leuk om te hebben en het presteert iets beter. Ik heb zelf ook 2 loops met in elk een Laing DDC-1t wat ook goed werkt.
Prestatiewinst zul je er denk ik niet heel veel uithalen. Toch raad ik 2 aparte loops aan. Een echt goede argumentatie heb ik eigenlijk niet behalve wat extra zekerheid idd. Het bevalt mij iig heel goed :)

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
sb en mosfets kunnen passief gekoeld worden, voor je nb kan je idd wel een koelblok kopen.
dus dan heb je een gpu cpu en een nb als ik het goed gelezen heb. dat kan makkelijk af met een pomp.

Verwijderd

Het zal theoretisch elkaar niet veel ontlopen.
Maar ik zou zelf voor 2 gaan als je het zou kunnen doen...

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Heb ook 2 aparte loops waardoor ik mijn CPU 6240 oc 2100@3500 toch wat cooler houdt,
samen met mijn moederbord die ook watercooled is. (met thermochill 120.3)
De andere loop bevat de 2 hd2900XT`s en de HDD`s (met thermochill 120.1) :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
2 pompen in 1 loop gebruiken moet je echt niet doen. Maak dan gewoon 2 loops. 1 voor mobo en CPU en 1 voor de GPU's.

Wat ook kan is 1 loop voor alleen CPU, het CPU blok houdt wel van veel flow en die verlies je wel aardig door die loop ook te gebruiken voor SB en NB blokjes. De 2 GPU's en mobo blokjes moeten wel prima werken met 1 loop.

Die enkele Laing gaat trouwens alles wel prima trekken hoor. Ik koel zelf CPU/GPU/NB/SB/Mosfets met een Eheim 1048 die een stuk zwakker is als een Laing. 2 loops kunnen wel maar echt nodig is het nou ook weer niet. Alleen het CPU blok zal niet optimaal presteren met al die andere blokken, maar dit scheelt nou ook niet echt super veel ofzo.

[ Voor 83% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 19:20 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Conclusie: Het maakt weinig uit zolang je maar geen serie gebruikt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, twee pompen op twee loops dan.
Maar, wat zet ik op loop 1 en wat op loop 2?
De PA120.2 op loop 1 met GPU (8800GTS G92's), NB en SB en de PA120.1 op loop 2 met CPU (q9550, als ie er ooit komt) en mosfets?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die mosfets worden bijna niet heet en verpesten alleen de flow voor de CPU. Dan zou ik gewoon 1 loop maken voor alleen CPU en de rest met loop 2 koelen.

Als je de CPU temp niet zo heel belangrijk vind en het best een paar graden extra mag zijn kan je net zo goed 1 loop maken.
Pagina: 1