[Testcase] (vergane) glorie op Cyprus.

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ook maar eens proberen. Naar positief commentaar op een eerdere zwaar bewerkte foto (zelfde als foto 1) in het solo testcase topic nu maar een hele serie waar ik ongeveer dezelfde bewerking heb toegepast. Op vakantie heb ik zeer veel foto's genomen, echter niet veel die in aanmerking komen voor deze bewerking dus de keuze was redelijk beperkt. In de serie zit niet echt een lijn ofzo, enige wat de foto's bind is de ouderdom van de gebouwen. Foto's zijn genomen met de kitlens. Er zitten weinig rechte lijnen in (1 en 6 bijvoorbeeld) waar je ze wel verwacht, dit komt door mijzelf, door de gebouwen zelf die krom zijn en door de vervorming van de kitlens.

Ik begrijp heel goed dat (vele?) mensen deze bewerking "overdone" vinden. Zelf heb ik ook een beetje het idee dat typische vakantiefoto's (foto 4!) waar eigenlijk niet veel aan is en erg recht-toe-recht-aan zijn nu overeind worden gehouden door het bewerken.

1:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/11klein.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/10klein.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/15klein.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/8klein.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/5klein.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/2klein.jpg

Alle foto's zijn klikbaar naar grotere versies

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 06-01-2008 18:22 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 21:56

Falcon10

Hit it i would !

Misschien inderdaad dat sommigen dit niets vinden, maar ik vind het wel wat hebben.

Straalt echt authenticiteit en vergane glorie uit deze reeks.
Sober en toch utnodigend, met een straaltje mysterie.

Mooi.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:50
3 en 4 vind ik iets minder. 3 door de storende schaduw en 4 omdat het een beetje een standaardcompositie is.
De andere vind ik echt mooi, zie Falcon10 voor het waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Een mooie serie, het z/w effect geeft de juiste indruk aan de serie.
Foto 2 zegt mij niet veel, valt m.i. een beetje buiten de serie.
Persoonlijk vind ik 5 wel mooi, misschien had je de lichtval van het ruitje meer in beeld kunnen brengen.
1 vind ik de beste.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als serie foto's vind ik ze wel geslaagd; een duidelijk theme met de daarbij behorende foto's die qua compositie, schaduwwerking, onderwerp en sepia daar goed bij aansluiten.

Ik heb echter wel een vraag: waarom wil je met je foto's de doodsheid van Cyprus benadrukken? Je had de boel ook levendiger, kleurrijker en drukker kunnen maken. En met een blauwere lucht had je als thema "statige vergane glorie" kunnen doen, een beetje als een oude man voor z'n dood (vol positieve herinneringen) ipv van dezelfde oude man vlak na z'n dood. Ik bedoel, het is toch je vakantie geweest :).
* Delerium vraagt zich dus alleen af waarom die keuze voor het thema, dat is dus geen negatieve notie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
ecteinascidin schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:58:
Als serie foto's vind ik ze wel geslaagd; een duidelijk theme met de daarbij behorende foto's die qua compositie, schaduwwerking, onderwerp en sepia daar goed bij aansluiten.

Ik heb echter wel een vraag: waarom wil je met je foto's de doodsheid van Cyprus benadrukken? Je had de boel ook levendiger, kleurrijker en drukker kunnen maken. En met een blauwere lucht had je als thema "statige vergane glorie" kunnen doen, een beetje als een oude man voor z'n dood (vol positieve herinneringen) ipv van dezelfde oude man vlak na z'n dood. Ik bedoel, het is toch je vakantie geweest :).
* simon vraagt zich dus alleen af waarom die keuze voor het thema, dat is dus geen negatieve notie oid.
levendigheid is eigenlijk best duf hoor, hele oppervlakkige emotie, daar zit veel meer achter..

Ik vind het goed dat je een thema kiest, heel dope zelfs.. Ik vind alleen de Z/w omzetting erg donker, #4 er totaal niet in horen en de sepia niet erg mooi. Verander je dat, dan zit je imho ver boven de gemiddelde case hier van iemands vakantie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

1,2 en 6 vind ik de mooiste....

ik heb wel wat problemen in de toepassing van de sepia quadtone ... bij bv de duif en het raam in Foto 5 is die zover doorgeslagen dat ik een storende extra zwarte rand zie, die mogelijk ok kan komen door een iets te hard lines filter... iig is dat doorgeslagen en zichtbare 'bewerking', waarmee je moet oppassen (foto 6 lijkt het ook wel te hebben , maar het effect blijft beperkt doordat het beeld anders is en de strakke lijnen hooguit een ietwat surreeler effect opwekken)

Wat me ook opvalt is dat bepaalde krappe 'afsnijdingen' soms kunnen storen...
in beeld 1 is het jammer dat het bovenste 'afdakje' net afgesneden is, zou dat ietwat vrijstaan zou het ruimtelijke effect volgens mij moier zijn...

Foto 2 (waar me ook een beetje tegenstaat dat de zwarte schaduwartijen helemaal 'dichtlopen') heeft dat met dat hele dunne randje boom dat je nog net ziet .... ook daar zou het misschien mooier geweest als je net wat meer van die boom te zien krijgt en deze een duidelijkere rol in de compositie speelt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik ben echt bij met de overwegende positieve reacties van iedereen, ik ben er gruwelijk lang mee bezig geweest en om dan te horen dat je eerste case gewaardeerd wordt door mensen die er verstand van hebben en ook nog eens hele goede punten aan dragen is een leuk gevoel. Vanavond zal ik even wat dieper ingaan op de deze punten, ik zit nu op mijn werk namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 07-01-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Wat tegenreacties en aanpassingen:

@Falcon: bedankt voor de mooie woorden!

@Fire69: 4 is zeker een standaardcompositie wat ik zelf ook al aangeef in mijn inleidende verhaaltje en ik ben ook niet helemaal zeker of ik hem erin moet laten. Onderaan zal ik een versie zetten die in de nacht is genomen, misschien bevalt die beter. Er zijn meer mensen hem niet zo mooi vinden. De schaduw bij foto 3 vind ik zelf juist erg mooi en ik heb hem met het bewerken extra benadrukt. Onderaan staat een foto waar de schaduw minder nadrukkelijk aanwezig is. Verder dank voor de feedback

@Parle85: Dank voor het compliment, grappig om te lezen dat verschillende mensen verschillende foto's niet zo mooi vinden, de bovenbuurman 3 en 4 en jij dan weer 2. Bij 5 weet ik niet goed wat je bedoeld met meer de lichtval van het ruitje in beeld brengen: bedoel je wijder? of meer donker en licht verschil? De lichtval van het ruitje staat er in ieder geval helemaal op, meer was er niet. Ik heb nog wel een nieuwe foto bijgevoegd die je misschien meer kan bekoren.

@ecteinascidin (moeilijke naam!): Ik heb zeer veel foto's genomen, ook een heleboel die zo in een ander soort themacase achtig iets kunnen, zie bijvoorbeeld hier en hier voor een minitestcase over kruiken. Een case over lichtval (bijvoorbeeld foto 5) heb ik ook nog wel in de hoge hoed zitten maar ik heb nu redelijk toevallig voor deze setting gekozen. De vakantie was overigens zeer leuk en vrolijker dan de foto's doen vermoeden ;)

@Simon: ook dank natuurlijk, een case met een thema vind ik zelf ook boeiender dan een reeks zonder. Foto 4 blijft een heikel punt, erin of eruit, ik ben er nog niet uit. Hieronder staat dezelfde genomen in de nacht misschien vind je die mooier? Over de donkerheid: behalve (misschien ;) ) foto 3 ben ik het niet met je eens. Foto 3 is ook wel een beetje donkerder gemaakt inderdaad om de schaduw van de boom te benadrukken. Hieronder staat een nieuwe die iets lichter is. Over het gebruik van sepia: zou je de foto's liever in z/w hebben? Heb ik geprobeerd maar dit vond ik sterker overkomen. Als je wat anders bedoeld hoor ik het graag!

@RM-rf: nogmaals dank, van foto 5 heb ik het origineel bekeken en daar is het lijntje in het raam niet zichtbaar. Daarna heb ik nog een keer de bewerkte bekeken en daar is hij op de grote versie ook niet zichtbaar. Op de kleine versie zie je het wel. De duif echter heb je wel gelijk in maar maar daar zal ik misschien in een later stadium nog eens naar kijken, het stoort mij niet zo erg namelijk.

Hieronder nog wat aangepaste versies naar aanleiding van het commentaar:

7:Dezelfde als 4 maar dan 's nachts genomen. Overbelichte delen kan ik niets meer aan doen
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/14klein.jpg

8: Dezelfde als 3 alleen lichter
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/15kleinlichter.jpg

9: Naar aanleiding van foto 5:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/13klein.jpg

10: Nog een bonusfoto gratis en voor niets!
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/16klein.jpg

Alle foto's zijn weer klikbaar en er zijn eventueel ook nog meer foto's in hetzelfde thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
liever in pure z/w, maar even je update bestuderen, mooi zeg, blijf 't wel erg donker vinden, ik zie toch 1, 1/2e stops te weinig licht, ik denk dat je dat best licht terug kan halen, en met veel contrast en een diep zwartpunt er veel dreigend zwart in kan houden. Maar goede update, mijn inziens zeker showcase materiaal, alleen moet ik je eerlijk zeggen, waarschijnlijk had ik ze op gedesatureerde kleuren met tone gehouden.. Ben wel benieuwd naar de originelen (mag ik er dan even mee pielen in photoshop?).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik neem vanavond contact met je op via je .uk adres? En welke foto zou je willen hebben? Ik ben wel erg nieuwsgierig namelijk wat jij er mee doet. Als je het niet erg vind stuur ik het liefst maar 1 foto door naar je.

[ Voor 61% gewijzigd door Moby op 08-01-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
geen punt, 8 of 9, ik geef je ook een psd zodat je kan zien wat ik doe :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Alles is gedaan met lightroom, photoshop kan ik niet betalen dus de psd is niet noodzakelijk, misschien wel leuk voor later als ik ooit photoshop krijg... Vanavond stuur ik de .jpg van nr 8 wel even, RAW heb ik niet, toen had ik nog maar 2 gig geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mijn eerste reactie is echt wauw, mooie foto's met super bewerkingen absoluut. :9~

1 en 8 zijn absoluut mijn favo's, maar de rest is ook echt niet slecht. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Nog maar weer eens een update, deze keer met ramen. Op vakantie heb ik zeer veel van dit soort dingen (lees: ramen, deuren en luiken) op de foto gezet maar in plaats van een nieuwe testcase gooi ik ze gewoon in dit topic. Ik heb ze wel op ongeveer dezelfde manier bewerkt als de voorgaande om niet helemaal een ommezwaai te maken. Als deze bevallen heb ik er eventueel nog wel meer maar als jullie juist vinden dat het nu wel mooi is geweest hoor ik het ook graag.

11: Contrast erg hoog gezet om wat extra leven in de foto te brengen.
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/raam1klein.jpg

12: Deze heb ik juist erg zacht gehouden omdat dat mooier uit kwam.
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/Cyrpus%20bewerkt/raam2klein.jpg

Ook deze foto's zijn weer klikbaar

Pagina: 1