babybox schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:02:
ik zit sterk na te denken om deze router aan te schaffen
maar ik heb nog aantal vragen vooraf, misschien dat iemand die kan beantwoorden
1. wat ik zie is dat er verschillende versies zijn/waren van A1 t/m4 , worden deze allemaal nog verkocht?
moet ik daar nog bij opletten bij de aanschaf?
2. Er zijn blijkbaar enorme prijsverschillen tussen de routers, zegt dat nog iets over bepaalde subversies of kwaliteiten
http://www.kieskeurig.nl/...it-router/prijzen/179365/
ik zie dat redcoon bijvoorbeeld het goedkoopst is
3. zit er bij de router standaard ook de usb-stick, zonee welke valt dan aan te raden als combinatie bij de dir 655 ?
4. Is het voor UPC internet bijvoorbeeld plug and play / simple install?
Na heel veel gelezen te hebben over de DIR-655, waaronder ook minder positieve verhalen, heb ik 2 weken geleden er een besteld bij Redcoon en vorige week binnen gekregen. Hiermee vervang ik mijn US Robotics router, die problemen gaf met Vista.
Redcoon levert deze router voor ca. € 85, maar het is wel een duitse (DE) versie. Maar dat zie je alleen aan de doos en handleiding, de router zelf is multi language. Ik heb een A3 versie ontvangen en die werkt nu met de laatste firmware (1.21b05). Ik moet zeggen, na wat problemen (met Vista

) werkt het nu echt SUPER ! De opbouw van webpagina's gaat op mijn laptop (met 54G) nu echt in een oogwenk en op de Medion S2210 van mijn vriendin nog sneller (150 Mbps).
Bevindingen
Installatie
De wizard werkt op zich goed en eenvoudig, maar je moet wel de handleiding exact volgen.
Zorg dat je de DNS gegevens van je provider (ik heb UPC) bij de hand hebt.
Instellen
Je moet voor diverse wijzigingen wel de router booten, maar ik vond dat niet storend, het gaat namelijk vrij snel ca. 15 sec.
Beveiliging: WPA2 met AES (om N-snelheden te kunnen halen)
MAC address filtering: aan
WISH: disabled
QoS: disabled
Gebruik
Helaas viel met de orginele firmware (1.10) de verbinding met de Vista laptop (met Ralink RT2860) elke 10 minuten weg. Was nog slechter als bij mijn oude router. De XP laptop draaide prima. Na updaten naar firmware 1.21b05 loopt de Vista laptop al 3 dagen zeer stabiel, geen drops en ook heb ik direct verbinding na een Hibernate of Standby.
Opvallend is de snelheid waarmee webpagina's worden opgebouwd, zowel op de HP 6910p laptop met Broadcom 54G als ook de Medion S2210 met Ralink RT2860. Echt flitsend.
Ik krijg vandaag of morgen een Intel 5100 Wifi Link card binnen voor mijn HP laptop, die zou op de 2,4 GHz met 40 MHz bandbreedte moeten kunnen werken, las ik
ergens hier. Hierdoor moet 270-300 Mbps mogelijk zijn.
The Intel 5100 (and presumably 5300/5350) can operate at 40MHz/300Mbps. This is the default behavior for the 5GHz band, however it must be MANUALLY FORCED FOR 2.4 GHz (open up device manager, locate the adapter, right click and select properties, advanced, 802.11N channel width for 2.4GHz, Auto). You may also need to enable this setting on your router as well as most default to 20MHz for the 2.4GHz band.
Kortom: zeer tevreden over de DIR-655 (A3, 1.21b05) tot op dit moment. En dat voor € 85....
[
Voor 8% gewijzigd door
Pegasus op 02-03-2009 21:18
]