Renteverlies bij een nieuwe hypotheek

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik ga zo goed als zeker een nieuw appartement kopen en heb deze week een offerte voor een nieuwe hypotheek opgevraagd. Alleen is de vraag hoeveel geld ik moet reserveren voor renteverlies.

Situatie:
- Oude hypotheek van 175.000 tegen 4% rente (NHG), de rente mag worden meegenomen.
- De nieuwe hypotheek bestaat uit één deel van 175.000 tegen 4,5% (helaas geen NHG meer) en een tweede deel van 75.000 euro tegen 5,4%.

Waarschijnlijk ga ik mijn huidige appartement met een licht verlies verkopen. Verwachte verlies is 5.000 euro. Verwachte verkoopdatum is rond juli.

Wanneer moet ik nu wat betalen? Dit is namelijk van belang voor de vraag hoeveel renteverlies ik moet opnemen. Ik neem aan dat bij de transportdatum meteen de grondkosten moet betalen. Maar vanaf welk moment wordt de verkoop van mijn oude appartement geëffectueerd in de nieuwe hypotheek?

Uiteindelijk wil ik natuurlijk zo min mogelijk betalen voor renteverlies, des te meer heb ik beschikbaar voor meer/minderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Meestal moet je vanaf de begin van de bouw de grondkosten betalen (soms al eerder). En vervolgens krijg je om de zoveel maanden een factuur als er weer iets klaar is.
Het geld van je oude appartement wordt overgedragen op het moment dat de kopers bij de notaris de akte tekenen. De notaris zorgt dan voor het heen en weer schuiven van het geld.
Ik zou voor de bouwrente rekenen op een % of 4 a 5 van de koop aanneemsom

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Val je niet nog net binnen de norm voor NHG? Of kan je niet iets regelen dat je er binnen valt, scheelt toch weer 0,5%...

Hoeveel mag ik lenen?
Of u voor NHG in aanmerking komt, hangt onder andere af van uw inkomen, de koopsom van de woning en eventuele kosten voor kwaliteitsverbetering. De lening, noch de totaalsom van de kosten, mag in ieder geval niet meer bedragen dan € 265.000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:21:
Val je niet nog net binnen de norm voor NHG? Of kan je niet iets regelen dat je er binnen valt, scheelt toch weer 0,5%...
Nope, NHG is niet meer mogelijk.Daarvoor is het hypotheekbedrag van 245.000 te hoog.

Ik ben alleenstaand en heb een jaarinkomen van ongeveer 47500. Op basis hiervan kan ik maximaal 230.000 euro lenen bij een looptijd van 30 jaar. Echter, ik neem de levensverzekering en de rente van mijn huidige hypotheek mee (4% nog 8 jaar vast). Hierdoor duurt de nieuwe hypotheek slechts 25 jaar en mag ik volgens NHG normen slechts 209000 euro lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 19:59
Normaliter krijg je bij de koop (staat bijvoorbeeld in je koopovereenkomst) een precieze specificatie van welk deel wanneer moet worden betaald, vanaf welke datum tegen welk tarief de rente daarover gaat lopen, etc. Anders gewoon de makelaar vragen.

Mijn persoonlijk ervaring is overigens dat de meestal genoemde 6% meer is dan doorgaans nodig is.