Belastingdienst software: fontprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 3.201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:47
Heb vorige jaar op toen suse10.2 met succes de aangifte gedaan. Van de week de software voor 2007 gedownload. Echter in de tussentijd geupgrade naar 10.3. Krijg nu de melding:

Fout!: Het programma kan het eigen lettertype niet installeren en ook geen alternatief lettertype kiezen.

Als ik zoek dan krijg ik wel links naar oplossingen te zien echter die pagina's bestaan niet meer. Iemand nog gedocumenteerd wat de oplossing is?

Zou het graag weer op linux willen doen ipv weer terug te moeten naar xp.

Bvd

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je zocht met google kan je vaak ook naast het zoekresultaat op "in cache" drukken, misschien doet de website het dan. :)

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:47
De oplossing:

Installatie van:
xorg-x11-fonts
gtk2-2.12.0-5.4
gtk2-engines-2.12.0-4
qtcurve-gtk2-0.52.3-31

Via nx doet ie het nog niet maar daar kan ik mee leven.

Misschien heeft er iemand nog wat aan, echter gezien het gigantische aantal reacties vermoed ik van niet....

Verwijderd

Dat gtk2 spul heb je niet nodig. Enige fonts die nodig zijn, zijn 75/100dpi bitmaps.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heeft iemand een idee hoe je dit probleem op debian of ubuntu oplost?

Ik heb de volgende pakketten ingeïnstalleerd staan;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
gsfonts
msttcorefonts
ttf-arabeyes
ttf-freefont
ttf-indic-fonts-core
ttf-malayalam-fonts
ttf-mgopen
ttf-thai-tlwg
ttf-unfonts-core
x-ttcidfont-conf
xfonts-100dpi
xfonts-75dpi
xfonts-base
xfonts-cronyx-100dpi
xfonts-cronyx-75dpi
xfonts-encodings
xfonts-scalable
xfonts-utils
xfontsel
xfstt

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Onder openSUSE 11.1 lost het installeren van xorg-x11-fonts het probleem op, gebruik:
sudo zypper in xorg-x11-fonts
(voor openSUSE 10.3 en hoger)

Ik kreeg nog wel een aantal warning messages. Als ik uitvoer (tarball installatie):
./ib2008ux
Dan krijg ik te zien:
Gdk-WARNING **: Missing charsets in FontSet creation
Gdk-WARNING **: ISO8859-5
Gdk-WARNING **: KOI8-R
Gdk-WARNING **: ISO8859-7
Gdk-WARNING **: JISX0208.1983-0
Gdk-WARNING **: KSC5601.1987-0
Gdk-WARNING **: GB2312.1980-0
Gdk-WARNING **: JISX0201.1976-0

Vervolgens doet het programma het wel. Als het vraagt om:
"Een aantal van uw gegevens over 2008 is al bij ons bekend. Wilt u dat deze gegevens alvast ingevuld worden op uw aangifte? (...)"
En je klikt "Ja" dan sluit het programma gewoon af, zonder opgaaf van redenen. Onder Windows is het normale gedrag dat een browser wordt opgestart om de gegevens te downloaden, maar dat werkt dus (nog) niet in de versie van 2008.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het aangifte programma werkt sowieso nog steeds niet helemaal lekker.

Maar ik vrees dat je browserprobleem eerder DE-gerelateerd is. Onder zowel Debian als Gentoo heb ik er zelf eigenlijk geen last van.

Er zit nog wel een andere erg irritante "bug" in. De programeurs zijn vergeten dat onder linux bestanden hoofdlettergevoelig zijn. De databestanden worden namelijk met enkel kleine letters opgeslagen, ook de extentie (volgens het oude 8.3 format van MS-Dos). Zolang je op een linux-bestandssyteem blijft, is dat geen probleem, maar gebruik je een USB-stick met FAT32, dan wordt de extentie veranderd in hoofdletters. Het gevolg is dat je je aanslag niet meer rechtstreeks kan openen, maar eerst naar een linux-partitie moet kopiëren en de extentie moet aanpassen naar kleine letters... Het is een klein, maar vooral erg irritant iets...

Ik moet hier nog een keertje een bug-report over sturen overigens.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Pruts0r schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:38:
En je klikt "Ja" dan sluit het programma gewoon af, zonder opgaaf van redenen. Onder Windows is het normale gedrag dat een browser wordt opgestart om de gegevens te downloaden, maar dat werkt dus (nog) niet in de versie van 2008.
Ik kan me herinneren dat ik ook zoiets had, omdat hij een browser aanriep die ik niet heb. Als je hem eens in strace draait, dan kun je wel zien wat hij probeert:
strace -f -o ib2008ux.log ./ib2008ux
deepbass909 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:40:
Er zit nog wel een andere erg irritante "bug" in. De programeurs zijn vergeten dat onder linux bestanden hoofdlettergevoelig zijn. De databestanden worden namelijk met enkel kleine letters opgeslagen, ook de extentie (volgens het oude 8.3 format van MS-Dos). Zolang je op een linux-bestandssyteem blijft, is dat geen probleem, maar gebruik je een USB-stick met FAT32, dan wordt de extentie veranderd in hoofdletters. Het gevolg is dat je je aanslag niet meer rechtstreeks kan openen, maar eerst naar een linux-partitie moet kopiëren en de extentie moet aanpassen naar kleine letters...
Dat lijkt me nou geen bug in die belasting app, maar een bug/onwenselijkheid in Linux' FAT32 afhandeling. We kunnen moeilijk alle apps gaan aanpassen om case-verneukingen door dat antieke FS te negeren, nietwaar?

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

deepbass909 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:40:
Maar ik vrees dat je browserprobleem eerder DE-gerelateerd is. Onder zowel Debian als Gentoo heb ik er zelf eigenlijk geen last van.
Onder Mandriva 2009.0 werkt het op zich ook goed. Programma sluit wel af, maar het start wel eerst de browser.
Er zit nog wel een andere erg irritante "bug" in. De programeurs zijn vergeten dat onder linux bestanden hoofdlettergevoelig zijn. De databestanden worden namelijk met enkel kleine letters opgeslagen, ook de extentie (volgens het oude 8.3 format van MS-Dos). Zolang je op een linux-bestandssyteem blijft, is dat geen probleem, maar gebruik je een USB-stick met FAT32, dan wordt de extentie veranderd in hoofdletters. Het gevolg is dat je je aanslag niet meer rechtstreeks kan openen, maar eerst naar een linux-partitie moet kopiëren en de extentie moet aanpassen naar kleine letters... Het is een klein, maar vooral erg irritant iets...
Typisch... bij mij werd het wel met hoofdletters neergezet (op ext3). Kon het gewoon openen.

• deepbass909

deepbass909

Het kan ook precies andersom zijn. In iedergeval veroorzaakt het opslaan op een FAT32 partitie ervoor dat je de bestanden niet meer kunt openen. Als je als programeur besluit om een pre-historisch bestandsformat aan te houden voor je namen (bijv dus 8.3), hou je er dan ook goed aan en maak je filter bij het bestanden opnen zo dat het verschillen in hoofdletters negeert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Paul_K schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:05:
Typisch... bij mij werd het wel met hoofdletters neergezet (op ext3). Kon het gewoon openen.
Het belastingprogramma slaat het ook op met hoofdletters, maar op FAT32 maakt Linux daar kleine letters van, waardoor het programma de file niet meer herkent.
deepbass909 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:03:
Het kan ook precies andersom zijn. In iedergeval veroorzaakt het opslaan op een FAT32 partitie ervoor dat je de bestanden niet meer kunt openen. Als je als programeur besluit om een pre-historisch bestandsformat aan te houden voor je namen (bijv dus 8.3), hou je er dan ook goed aan en maak je filter bij het bestanden opnen zo dat het verschillen in hoofdletters negeert.
Daar ben ik het niet mee eens. Linux verneukt gewoon die filenames, daar kan het programma weinig aan doen. Als je in OpenOffice (of wat dan ook) een file met alleen uppercase letters opslaat, dan verneukt Linux dat ook op FAT32. Moet OpenOffice dat dan ook maar specialcasen?

• Jis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:10

Jis

Heb op Xubuntu intrepid x64 ook het probleem dat het programma sluit nadat je Ja antwoord. Blijkt dat getracht wordt om gegevens te downloaden met een niet geïnstalleerde browser "epiphany". Dit zie je ook als je het programma vanuit terminal start met commando: ib2008ux

Door het .IBV bestand zelf te downloaden mbv de link die je in het terminal window ziet en te plaatsen in "/home/[user]/belastingdienst.nl/ib2008" zal het programma daarna direct openen met jouw gegevens erin.
Voor meer info zie:
http://forum.ubuntu-nl.or...lastingaangifteprogramma/

Of het helemaal goed werkt daarna van A to Z weet ik nog niet, maar hij opent iig wel met de informatie. In de terminal verschijnen nog wel de FontSet meldingen en een heleboel van deze meldingen "Gtk-WARNING **: gtk_signal_disconnect_by_func(): could not find handler (0x84CDB90) containing data (0x<telkens verschillende waardes>)".

https://u24.gov.ua/

• deepbass909

deepbass909

deadinspace schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:41:
[...]

Het belastingprogramma slaat het ook op met hoofdletters, maar op FAT32 maakt Linux daar kleine letters van, waardoor het programma de file niet meer herkent.

[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Linux verneukt gewoon die filenames, daar kan het programma weinig aan doen. Als je in OpenOffice (of wat dan ook) een file met alleen uppercase letters opslaat, dan verneukt Linux dat ook op FAT32. Moet OpenOffice dat dan ook maar specialcasen?
Linux verneukt helemaal niks, de FAT32 ondersteuning houdt zich gewoon netjes aan de regels. Alleen Windows kent geen onderscheidt tussen upper en lowercast, dus is het geen probleem, maar Linux wel, en is het dus wel een probleem. Dit is gewoon een slordigheid van de programeur om hier geen rekening mee te houden. Het dialoogvenster om bestanden te openen geeft namelijk niet de mogelijkheid om alle bestanden te mogen zien en heeft geen filter dat zowel lower als upper cast letters laat zien.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

% mount | grep $(pwd)
/dev/sda on /media/kingston type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=lower,uid=1000)
% touch TEST.TXT
% ls
test.txt
%

Ik maak een file aan in all-uppercase, en Linux maakt daar all-lowercase van. Dat noem ik verneuken.

Als een applicatie dus een file genaamd 12345678.IBD aanmaakt (zoals de belasting-app doet), en later de inhoud van die directory opvraagt en filtert op *.IBD, dan staat die aangemaakte file er niet bij (die heet nu immers 12345678.ibd). De file die de applicatie net zelf heeft aangemaakt staat er gewoon niet onder die naam in, omdat Linux de case verklooid heeft.
Het dialoogvenster om bestanden te openen geeft namelijk niet de mogelijkheid om [...] filter dat zowel lower als upper cast letters laat zien.
Dat zou inderdaad (een vrij makkelijke) workaround zijn voor dit probleem ja. Nog makkelijker zou zijn als ze die files met een lowercase extensie aanmaken, wat de "aargh! uppercase!" reactie van Linux' vfat driver niet triggert.

Maar meer dan een workaround is het ook niet, want ik vind het niet de schuld van de belastingdienst app. Als een gebruiker in OpenOffice.org een bestand opslaat als BELANGRIJK.ODT op zijn vfat USB stick, is het dan ook een bug in OpenOffice.org als de gebruiker later denkt dat zijn bestand verdwenen is terwijl hij nu belangrijk.odt heet?

• deepbass909

deepbass909

Nee, want OpenOffice opent gewoon net zo vrolijk een bestand met lower case extenties. Het opslaan in upper case is ook niet het probleem, het probleem is het weigeren van het openen als een bestand niet in upper case staat. Dat is imo wel een bug of een slodigheid bij het maken van de port naar Linux. Er is in dit geval niks mis met een workaround, het is niet dat het hele programma herschreven hoeft te worden (als het goed is).

Vergeet niet dat FAT32 officiëel geen onderscheidt kent tussen upper en lower case. BELANGRIJK.ODT is in FAT32 gelijk aan belangrijk.odt, terwijl het voor bijv. Ext2/3 of ReiserFS toch echt 2 verschillende bestanden zijn.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35

woutur

Klauwtjes uit!

Onder gentoo en KDE krijg ik in het geheel geen fonts te zien. Slechts lege schermen met lege knoppen. Het ziet er wat absurd uit :) Ik zal vast een font moeten installeren, maar heb op dit moment nog geen clue welke.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• rschu68
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 10:05
Onder Fedora 10 moet je nog doen:
Belastingdienst software: fontprobleem
(fonts x11 installeren)
Mvrgr - Remke
Pagina: 1