Toon posts:

[linux] progs uninstalleren->hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik draai al een tijdje RH6.1 linux, wat ik me nu afvraag is HOE ik een gecompileerde programma goed moet verwijderen.
Als ik een .rpm installeer kan ik die gewoon uninstalleren.
Kan ik de map met het programma gewoon wegflikkeren? zo nee, hoe moet het dan netjes?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Tarren zijn moeilijk te verwijderen. Daarom zijn er ook RPMs en Debs en....allerlei pakketmanagers.

Meestal werkt het verwijderen van de executable en de map waarin alle zut staat.
Soms maakt het programma een ".prognaam" bestandje of map aan in je homedir. Die moet ook weg. Of in de instellingsmap "/etc" staan de instellingen nog.
Ook staan bij het installeren van programma's die in de achtergrond worden gestart (zoals bijvoorbeeld apache, mysql, sendmail, FTP-server, etc...) een vermelding in /etc/rc.d/allerlei_vage_mappen. Die moet je dan ook weghalen.

Let er bij die laatste op dat je niet dingen van andere pakketten weghaalt. Het KAN zijn dat je systeem het echt nodig had en dan start hij niet meer.

En spelende vrouw, wat hebben wij nu geleerd? Geen tarren installeren als je niet weet hoe je ze weer moet weghalen. Het kan je hele systeem verkloten en vaak zijn er alternatieven zoals een RPM. Voor kleine proggies maakt het natuurlijk niet uit.

Verwijderd

Als je de source nog bewaart hebt, dan staat daar vaak ook wel een script tussen (bijv in de Makefile) om het hele progje weg te halen.

Zo nee dan rest inderdaad alleen de door Valium genoemde oplossing.
Meestal weet je wel welke bestanden er geinstalleerd worden als je met sourcefiles werkt i.p.v. packet-managers. Het verwijderen is dan meestal ook niet zo'n probleem. Misschien een goede les voor de volgende keer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niets verwijderd, maar ik kan dus voortaan beter een RPM installeren ipv een tar.gz file uitpakken en compileren.
Ik heb php4 apache en mysql wel gecompileerd. Als ik deze dan wil verwijderen moet ik dus eerst uitzoeken waar er allemaal bestanden zijn weggeschreven.

Is er iets zoals een register(windows) in linux waar ook allerlei gegevens staan?

Verwijderd

als je even in Makefile kijkt in je install-dir, kun je daar de soms optie "uninstall" vinden

dus dan "make uninstall"

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 16:00

Theeboon

theebonen bestaan!

Als je nou bijv. Mozilla hebt ge-apt-get, waar zettie dat dan neer en kan ik het dan ook makkelijk uninstallen? Of moet ik dan in de doolhoven gaan zoeken naar Mozilla-related files.

"I sit in my room and imagine the future."

Pagina: 1