Toon posts:

VOIP op 24 computers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig om in een leegstaand gebouw een klein netwerkje aan te leggen. Dit netwerk bestaat uit 3 kantoren met elke 8 werkplekken. Vanuit elke werkplek moet er gebeld kunnen worden en we willen dit gaan doen via VOIP, ik zat zelf te denken aan Skype omdat ik hier al ervaring mee heb. Nu willen we vanuit de server drie cat6 kabels trekken naar elk kantoor en van daaruit via een switch een kabel naar elke computer. Is het met deze opstelling nog steeds mogelijk om met meerdere mensen tegelijk te bellen via skype? Of levert dit problemen op met IP-adressen of iets dergelijks.

We hebben ervoor gekozen om te bellen met VOIP en gebeld te worden op eigen mobiele telefoon. Dit ivm het niet altijd achter de computer zitten als je gebeld wordt. Nu willen wij echter wel een algemeen telefoonnummer voor onze locatie waarop wij gebeld kunnen worden. Onze wens is om dit op meerdere computers af te laten gaan zodat er altijd wel iemand is die kan opppakken. Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

met vriendelijke groet

Rene

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:02
Als dit voor een bedrijf (wat ik uit je topic opmaak) is moet het wel wat professioneler aangepakt worden. En moet je je wellicht afvragen of dit niet te hoog gegrepen is voor je.

Ten eerste je netwerk structuur. Waarom vanaf de server naar elk kantoor een kabel en daar een switch? Als die server nou uitvalt? Het meest voor de handliggende is een centrale patch kast en daar alle pc's + server op 1 centrale switch plaatsen. Mocht dit niet lukken dan kan je in elk kantoor een switch plaatsen en deze 3 switches weer centraal verbinden op 1 switch.

Ik moet overigens het 1e bedrijf nog zien dat 24 medewerkers alleen met Skype laat bellen. Ten eerste je hebt bandbreedte nodig, (neem 96kbit per gebruiker zit je ruim) hoe snel is je internet? Dit zou net moeten lukken met een 2,3Mbps SDSL verbinding. Problemen met IP-adressen zal je niet krijgen, als je het maar goed instelt. Genoeg interne ip adressen beschikbaar dat zal geen probleem zijn, je router zal het internet verkeer moeten regelen.

Waarom niet gewoon een PBX aanschaffen met draadloze (DECT of WiFi) toestellen? Zie bijv. hier bij KPN. PBX leveranciers als KPN leveren ook gewoon apparatuur dat via VOiP gaat mocht het je om belkosten en dergelijke gaan. Daarnaast kun je met een PBX veel meer doen en precies instellen wat jij wil.

[ Voor 21% gewijzigd door Westereen op 06-01-2008 16:15 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Ik ben het eens met Westereen. Als je serieus Skype overweegt voor een bedrijf, dan denk ik dat dit misschien iets te hoog gegrepen is. Ik zelf zou gaan denken aan een Asterisk server en dan een bij een VoIP provider een zakelijk contract afsluiten.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Westereen schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:10:

Ik moet overigens het 1e bedrijf nog zien dat 24 medewerkers alleen met Skype laat bellen. Ten eerste je hebt bandbreedte nodig, (neem 96kbit per gebruiker zit je ruim) hoe snel is je internet? Dit zou net moeten lukken met een 2,3Mbps SDSL verbinding. Problemen met IP-adressen zal je niet krijgen, als je het maar goed instelt. Genoeg interne ip adressen beschikbaar dat zal geen probleem zijn, je router zal het internet verkeer moeten regelen.
Het is geen callcenter waar ze allemaal tegelijk zitten te bellen dus die bandbreedte berekening is een beetje kort door de bocht. KPN heeft ook niet voldoende capaciteit liggen om iedereen tegelijk te laten bellen kijk maar naar oudejaarsdag.

Verder ben ik het wel met je eens dat Skyoe nou niet helemaal top is voor een zakelijke omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen callcenter dus er zal niet met 24 lijnen tegelijk gebeld worden. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor slechts 5 maanden. Vanuit dit gebouw zullen er 24 mensen werkzaam zijn die in staat moeten zijn om naar het naar vaste lijnen binnen Nederland te kunnen bellen (en mobiel). Doordat het om een tijdelijke werkplek gaat willen we proberen de kosten zo laag mogelijk te houden en geen al te dure apparatuur aanschaffen. We zijn uiteraard wel op zoek naar een betrouwbare oplossing waarmee zonder problemen gebeld kan worden.

In elk geval bedankt voor de antwoorden en ik ga er zeker naar kijken.

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34

jurma

simply connecting...

Je kan ook denken aan http://www.asterisk.org/. Dit is een open-source PBX (telefooncentrale) waar je VOIP telefoons op kan aanmelden. Hierbij kan er dus ook onderling beter gebeld worden. Skype komt niet echt goed over. Stel dat een pc het niet doet of hij staat uit kun je niet gebeld worden of bellen.

Vooral het aflaten gaan van bepaalde toestellen/pc's kan volgens mij niet met skype. Dat kan met een PBX wel.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:11:
Het is geen callcenter dus er zal niet met 24 lijnen tegelijk gebeld worden. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor slechts 5 maanden. Vanuit dit gebouw zullen er 24 mensen werkzaam zijn die in staat moeten zijn om naar het naar vaste lijnen binnen Nederland te kunnen bellen (en mobiel). Doordat het om een tijdelijke werkplek gaat willen we proberen de kosten zo laag mogelijk te houden en geen al te dure apparatuur aanschaffen. We zijn uiteraard wel op zoek naar een betrouwbare oplossing waarmee zonder problemen gebeld kan worden.

In elk geval bedankt voor de antwoorden en ik ga er zeker naar kijken.
Als het tijdelijk is kan je dan niet gewoon de mobieltjes als oplossing gebruiken. Geen investeringskosten van VOIP-hardware (en al het geheibel daarom heen) Die mobieltjes kun je doorschakekelen toch. (gewoon 1 vaste KPN aansluiting nemen ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik idd ook aan gedacht. Probleem zit hem dan echter btje in de kostenverdeling met prive en zakelijk. (Het gaat om een studentenvereniging, en het plan was om gebeld te worden op je eigen telefoon) Daarnaast zou internetbellen natuurlijk een stuk goedkoper moeten zijn.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zal dan inderdaad gaan voor een asterisk oplossing met een softphone en een bijbehrende usb headset.

• Dolan
Het makkelijkste is dan nog om iets als Trixbox te gebruiken, daar wordt asterisk al helemaal voor je voorgeconfigureerd en kun je via een webinterface alles makkelijk instellen. Bekijk deze videotutorial maar eens: http://asterisktutorials.com/videos/trixbox/intro.html

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Mits het uitbellen allemaal voor 1 rekening is kun je toch contact opnemen met een VOIP provider die ook zakelijke diensten aanbied? Aangeven hoeveel simultane uitgaande lijnen je wilt en voor hoe lang, en kijken wat ze je aan kunnen bieden. Lokaal een server met een asterisk oplossing voor intern bellen/doorschakelen en iedereen extern bellen via de oplossing die de VOIP provider je bied.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor alle reacties. Ik ben nog erg nieuw in deze tak van de computers maar heb er in elk geval al een hoop van geleerd. Ik ben nu redelijk van het skype idee afgestapt en zit nu vooral te kijken naar een VOIP provider die een pbx aanbied (www.belcentrale.nl) of naar asterisk.

Wat betreft asterisk ben ik nog een beetje de weg kwijt. Ik heb de tutorial bekeken en dat ziet er veelbelovend uit. Is het de bedoeling dit te installeren op een aparte computer (doordat het op linux werkt en onze werkcomputers allemaal op windows draaien) en dat het vanuit daar wordt doorgestuurd naar alle aangemelde computers. En kan iemand mij uitleggen hoe het zit met bellen naar vaste en mobiele nummers. De tutorial laat mooi zien hoe je intern moet bellen maar als je naar vast en mobiel belt zal je toch wel ergens betalingen moeten verrichten lijkt mij? Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Misschien een aantal stomme vragen maar het zou een boel verduidelijken.

alvast bedankt

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Kijk ook eens naar http://www.askozia.com/

Draait op een oude pc, volledig webbased en superklein :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:25:
Erg bedankt voor alle reacties. Ik ben nog erg nieuw in deze tak van de computers maar heb er in elk geval al een hoop van geleerd. Ik ben nu redelijk van het skype idee afgestapt en zit nu vooral te kijken naar een VOIP provider die een pbx aanbied (www.belcentrale.nl) of naar asterisk.

Wat betreft asterisk ben ik nog een beetje de weg kwijt. Ik heb de tutorial bekeken en dat ziet er veelbelovend uit. Is het de bedoeling dit te installeren op een aparte computer (doordat het op linux werkt en onze werkcomputers allemaal op windows draaien) en dat het vanuit daar wordt doorgestuurd naar alle aangemelde computers. En kan iemand mij uitleggen hoe het zit met bellen naar vaste en mobiele nummers. De tutorial laat mooi zien hoe je intern moet bellen maar als je naar vast en mobiel belt zal je toch wel ergens betalingen moeten verrichten lijkt mij? Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Misschien een aantal stomme vragen maar het zou een boel verduidelijken.

alvast bedankt
Asterisk is een software pakket wat je op een server draait inderdaad. Je installeert (of laat dit doen) een server met Linux en richt daar Asterisk op in. Met een interface kaart koppel je de server aan een ISDN netwerk of je neemt een abonnement bij een SIP provider.

Je kan dan bellen met harde toestellen of softphones. Let er wel op dat niet iedereen het even fijn vind om met een software telefoon te bellen. De meeste mensen vinden het prettiger om te bellen met een vast toestel.

Dankzij de functionaliteit die in Asterisk zit kun je wachtrijen aanmaken, dag/nacht standen en bijv. ook het doorschakelen naar een mobiel toestel bij geen gehoor.

Let op dat je geen verkeerde keuzes maakt bij je inrichting. Het gebruik van VoIP is nogal netwerk kritisch. Spraak is erg gevoelig voor vertragingen en slechte verbindingen.

Als laatste nog een noot die al eerder is gegeven. Skype is geen zakelijke oplossing. Ook doet de makkelijke manier waarop je thuis VoIP gebruikt met Skype geen recht aan de uitdagingen die je aan het implementeren in een zakelijke omgeving tegenkomt.

Voor Asterisk is daarnaast voldoende support te vinden. Er zijn erg veel bedrijven die iets met Asterisk doen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Dolan
Jup, een computer (server) wordt dan in feite je telefooncentrale. Al je andere pc's met softphone (zoals X-lite) of VoIP telefoons meld je daar om aan. In je telefooncentrale zet je dan de gegevens van je telefonieprovider (zoals die belcentrale.nl) en dan ben je klaar. Die tutorial legt je verder uit hoe je inbound en outbound goed kan configureren zoals doorschakelen, voicemail, menu's, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Dit verduidelijkt een heleboel! Ik ga ermee aan de slag en heb al een aantal mensen gevonden die hier ervaring mee hebben en bereid zijn mij ermee te helpen.

In elk geval erg bedankt voor alle gegeven oplossing voor mijn probleem

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34

jurma

simply connecting...

Ondanks dat je het idee van Skype afgestapt bent (wat op zich goed is), had je van te voren ook naar dit gekeken dan? : http://skype.com/intl/en/security/business/

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Verwijderd

Topicstarter
had het wel gezien maar nog niet echt de voordelen er van ingezien. Bedankt voor de link in elk geval. Ik ben nu in gesprek met diverse voip providers om te kijken wat ze mij kunnen bieden.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem?

http://www.3cx.com/

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Geen ervaring mee. Er is een Free Edition, dus je kan het prima uittesten.
Mag ik vragen waarom je van het Asterisk idee afgestapt bent?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Dolan
DGTL_Magician schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:17:
Ik denk dat hij bang is voor linux.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DGTL_Magician schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:17:
Waarschijnlijk is 3cx gemakkelijker voor zijn toepassing, draait gewoon op een Windows Machine (al dan niet server) en is webbased te configuren. Denk dat het Linux gedeelte van Asterisk te spannend werd :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maarten schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:42:
[...]

Waarschijnlijk is 3cx gemakkelijker voor zijn toepassing, draait gewoon op een Windows Machine (al dan niet server) en is webbased te configuren. Denk dat het Linux gedeelte van Asterisk te spannend werd :)
Er is overgens een prima windows port van Asterisk beschikbaar: http://www.asteriskwin32.com/

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 04:08
www.callvoip.nl biedt exact hetzelfde als belcentrale.nl (beide zijn resellers van Breezz), alleen is hun service een stuk beter. Neem 1 gewoon nummer (5 euro per maand) en 23 accounts zonder extern nummer (5 euro per stuk per jaar). Volgens de teksten op callvoip.nl kun je via hun hosted centrale dan ook gratis onderling bellen (heb ik nog niet getest). Verder kun je naar believen dooschakelingen instellen. Bijvoorbeeld eerst op een stuk of 6 werkplekken en daarna op een paar mobieltjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gewoon bezig geweest om zoveel mogelijk dingen op te zoeken en zodoende bij 3cx uitgekomen. Vooral idd omdat het direct op windows draait heb ik hem gelijk gedownload en geinstalleerd. Ziet er allemaal erg gemakkelijk uit in gebruik

Inderdaad ben ik redelijk bang voor Linux en omdat de tijd begint te dringen en ik dit project naast mijn gewone studie moet doen wil ik kiezen voor de gemakkelijkste oplossing. Bedankt weer voor de reacties en ik ga zeker even kijken naar callvoip.. Die kende ik nog niet! Tnx

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

nog even een kleine vraag: zijn er hier mensen bekend met SIMboxen? Het principe hiervan is een box die je aansluit op je PBX (of meerdere) met daarin een simkaart. Zodra je een mobielnummer belt schakelt de PBX automatisch over op deze SIMkaart zodat je niet belt via het toch wel dure VOIPnetwerk (bellen naar mobiel blijft duur)

Wij zullen namelijk voornamelijk mobiel gaan bellen en bij telfort een paar SIM-only kaartjes aanschaffen kort 3.6 cent per minuut als ik het goed zeg

Daarnaast nog een andere vraag. De opzet hoe het nu waarschijnlijk gaat gebeuren is dat er een straalverbinding wordt opgezet vanaf ons huidige pand naar ons tijdelijk pand (3km). Zit hier vertraging om te gebruiken als belverbinding? De fabrikant verzekert van niet, maar ik heb mijn twijfels. Ons huidige pand is aangesloten op een de zwaarste ADSL verbinding van XS4all. Deze bied echter veel te weinig upload zodat we of naar SDSL moeten overstappen of een extra ADSL erbij moeten nemen. Ik heb begrepen van iemand dat je meerdere ADSL aansluitingen kan nemen (wel allemaal eigen telefoonlijn, die zijn er genoeg) en de uploadsnelheden hiervan kan combineren. Is er iemand die hier meer van weet?

Ons grote probleem is dat wij maar 4 maanden gebruik maken van deze toepassing en XS4all niet wil toegeven op de minimale contractduur van 12 maanden. Waardoor het een dure grap wordt om naar SDSL over te stappen. KPN biedt zover ik weet als enige een maandcontract aan. Is het dus mogelijk om meerdere ADSL verbindingen te combineren (liefst van 2 providers) tot 1 algehele snelheid.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt en dat er mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen.

mvg

Rene

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 04:08
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:22:
nog even een kleine vraag: zijn er hier mensen bekend met SIMboxen? Het principe hiervan is een box die je aansluit op je PBX (of meerdere) met daarin een simkaart. Zodra je een mobielnummer belt schakelt de PBX automatisch over op deze SIMkaart zodat je niet belt via het toch wel dure VOIPnetwerk (bellen naar mobiel blijft duur)
Ja, ik heb er hier 1. wud-wurks oftewel Anthony Edwards biedt ze regelmatig aan op eBay. Zo te zien is de laatste deze: http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=270194745489

Het is een variant op de Psitek 100. Ik gebruik hem iets anders dan wat jij wil: mijn Fritz 7170 voert een parallel call uit naar mijn mobieltje als ik (thuis) gebeld wordt. Ben ik thuis, dan neem ik gewoon de telefoon daar op. Ben ik elders, dan betaal ik voor het doorschakelen 7 cent per minuut (Simyo prepaid onderling).

Kijk ook eens naar de Portech apparaten en naar dit topic: VoIP onduidelijkheden
Pagina: 1