Toon posts:

Vista herkent maar 1GB van de 2

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een familielid kocht ergens een nagelnieuwe PC (Siemens
Esprimo) met std 1GB ram en 1 extra latje van 1GB (kingston DDR2 667MHz
conform moederbord)

probleem (waarop ik al enkele uren zocht..) :
vista (business) herkent maar 1GB, de bios herkent doch beide latten

als hij (op mijn advies) de latten apart erin steekt herkent bios en
vista de juiste hoeveelheid, zodra we beide latten erin steken herkent
vista maar 1GB

weet iemand toevallig de oorzaak maar natuurlijk nog beter de oplossing
aub ?

Thx

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Misschien een erg grove aanpak, maar heb je al eens een schone install geprobeerd?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Nieuwe install lijkt me wel heel erg overdreven.
elk os kan omgaan met het verhogen/verlagen van de hoeveelheid ram.
Eerst de oorzaak zoeken, een herinstall komt daarna wel.

Die latjes die je getest hebt, test je die telkens in dezelfde geheugen bank?
Wissel eens tussen bankjes.. zou best kunnen dat een van de banken niet helemaal lekker werkt en dat vista daar raar mee om gaat.

Wat zegt cpu-z over het geheugen?
Test eens een ubuntu live cdtje en kijk daar hoeveel geheugen je hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 06-01-2008 15:26 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Latjes wel in de juiste banken gedaan?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
job schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:25:
elk os kan omgaan met het verhogen/verlagen van de hoeveelheid ram.
Niet helemaal... Ik heb ooit laptop-geheugen aan iemand verkocht, waarna z'n WinXP crashte zodra-ie inlogte! Een nieuwe account maken zorgde dat die account wel weer kon inloggen........ Microsoft's wegen zijn onberekenbaar :)
Ik ga er helemaal van uit dat Ubuntu dan ook gewoon 2 GB zal zien, als het bios 2 GB ziet.

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
RemcoDelft schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:34:
[...]

Niet helemaal... Ik heb ooit laptop-geheugen aan iemand verkocht, waarna z'n WinXP crashte zodra-ie inlogte!
Dat komt meestal doordat die laptop in hibernate mode stond. Daarbij slaat hij alles wat in de RAMs staat op de harde schijf op. Wanneer je dan je PC boot, zet hij gewoon alles terug. Natuurlijk zet hij bij elk bitje ook de exacte locatie. Als jij nu plots RAM bijsteekt dan zijn alle adresseringen veranderd en vindt je PC dus de juiste locaties niet meer in het RAM. Resultaat: crash. Het enige wat je kunt doen is op F8 rammen tijdens het booten en kiezen voor "Delete hibernation file & restart". Dan werkt alles weer hoor (heb het hier zelf een paar keer meegemaakt).

Ontopic: Het kan zijn dat deze RAM-latjes gewoon niet samen willen werken. Zelfs dan kan het dat je BIOS ze wel herkent, maar dat Windows er niets mee kan aanvangen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Toen ik van 2 naar 4GB ging voor mijn desktop zag Vista Ultimate (32 bits, dat wel) ook nog steeds maar 2GB, terwijl zowel het BIOS als CPU-Z 4GB ram herkenden.

Ik moest toch 64 bit hebben voor 4GB, dus toen heb ik gelijk een reinstall gedaan en toen werd de 4GB wel volledig herkend door Vista. In Win XP werden geheugenuitbreidingen wel altijd gedetecteerd... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 06-01-2008 15:47 ]

Goud is geen geld

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Zou niet mogen, ik ben in 2 laptops van 1GB > 2GB gegaan. Beide Vista, de ene x86 en de ander x64. Geen enkel probleem.

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-05 13:25
Precies hetzelfde probleem gehad,

had 1gb kingston (ddr2 667 value) die ik 2 jaar geleden bij me computer had gekocht.
Paar maanden terug waren de prijzen wel aantrekkelijk genoeg om nog 1gb extra te nemen juist, express precies zelfde type kingston geheugen besteld. Tenminste dat dacht ik.

Maar bleek toch anders te zijn, oude latje was doublesided met grote kingston chips.
Nieuwe latje was single sided met ander merk kleine geheugen chips(wel van kingston was het latje).

Bios zag 2gb windows zag 1gb herinstallatie etc gedaan.
Beide geheugen latjes werken goed alleen en werden als 1gb herkend in zowel windows als bios.
Memtest gedaan etc.

Kingston gemailed, schijnt het vaker voor te komen met "oudere moederborden"
Toen mocht ik het nieuwe latje RMA sturen en kreeg ik een identiek aan mijn eerste doublesided latje terug. Nu herkent windows deze 2gb wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Bas1978 op 06-01-2008 16:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid
ndien je een topic opent omdat bovenstaande stappen je geen soelaas kunnen bieden, dien je compleet te zijn!

*

Geef een exacte omschrijving van het probleem, compleet met de eventuele foutmeldingen, en wanneer het zich voor doet.
*

Geef de geschiedenis van het probleem aan (was het altijd al zo of is het iets van de laatste tijd en zo ja, welke eventuele veranderingen hebben zich voorgedaan voorafgaand aan de eerste maal dat het probleem optrad?).
*

Geef een exacte omschrijving van de hardware (mobo, CPU, koeler, geheugen, opschrift geheugenchips indien geheugengerelateerd, voeding, videokaart, geluid/netwerkkaart, etc.), noem wel de officiële merknamen en type-aanduidingen en geef beslist géén ellenlange uitdraai van een of ander diagnoseprogramma. Verwijzingen naar signatures of specificaties elders op het Internet zijn ook not-done, aangezien ze aan veranderingen onderhevig zijn.

[...]

Mocht je je niets aantrekken van bovenstaande punten, dan gaat je topic onherroepelijk op slot.
Zie vetgedrukt delen. Als je niet aangeeft welk moederbord je hebt, welke chipset daarop zit en welke chips er op je DIMMs zitten kunnen wij ook niet ruiken wat er aan de hand is. Omgekeerd kom je er vanzelf achter wat er mis is als je die dingen opzoekt en dan even kijkt wat de maximale geheugendichtheid is van je moederbordchipset...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-01-2008 19:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.