Toon posts:

geheugen 533 mhz compatibel met 667 / 800 mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 1.943 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit al een tijd te zoeken op internet naar het antwoord maar helaas tot op heden niet gevonden. Ik wil namelijk mijn geheugen (op dit moment 2 banks 512 mb DDR2-533) uitbreiden naar 4GB. De kit die ik op het oog is, is GeiL 4 GB DDR2-800 Kit (Retail, GX24GB6400LDCK)

Maar kan ik deze 800 MhZ kaartjes zomaar in mijn computer stoppen aangezien er nu 533 mHz geheugen in zit?

Bvd,
Michiel

Hieronder wat info uit Everest wat jullie misschien kan helpen bij het beantwoorden van mijn vraag:

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4 631, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam HP Asterope
Moederbord Chipset ATI Radeon Xpress 200/1600
Systeemgeheugen [ TRIAL VERSION ]
BIOS Type AMI (07/26/06)
Communicatiepoort ECP Printer Port (LPT1)

[ Geheugenapparaat / DIMM0 ]
Eigenschappen Geheugen: (2x)
Formaatfactor(Form Factor) DIMM
Type DDR2
Details Synchronous
Capaciteit 512 MB
Totale Breedte 64 bit
Databreedte 64 bit

Moederbord

--------------------------------------------------------------------------------

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 63-0100-000001-00101111-072606-RS400$RC410-M_BIOS DATE: 07/26/2006 VER: 08.00.12
Moederbordnaam HP Asterope

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type DDR2 SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 267 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte [ TRIAL VERSION ] MB/s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het compatible is met je mobo (zie QVL) dan kun je het gewoon naast elkaar gebruiken. Het zal gewoon terugclocken naar 533MHz.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En wat voor merk geheugen heb je zelf? Sommige gaan niet samen.

Je kan het proberen, als het werkt klokken de snelste modules (de 800MHz-reepjes) zichzelf terug naar 533 en dezelfde timings.

Verwijderd

Dit is gewoon mogelijk, de modules zullen terug schakelen naar de 533 modules. ( het heeft dus nu eigenlijk geen nut ddr2-800 modules aan te schaffen )

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan koop ik 800 mhz kaartjes terwijl ze op 533 werken? Dan kan ik toch net zo goed 4 gb 533 mhz kaartjes kopen?

Verwijderd

Het snelle geheugen zal dan op een langzamere snelheid gaan lopen namelijk die van je ander geheugen. Het loopt dus alle twee dan op 533MHz.
Alleen kan het zijn dat alle twee geheugens niet samen willen werken, omdat het bijvoorbeeld op een ander voltage werkt.

Edit: moet sneller leren typen en lezen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, misschien ook belangrijk om te vermelden: ik heb maar 2 slots dus dan wil ik de oude 2 weghalen en de 2 nieuwe er voor in de plaats doen... dus geen conflict van verschillende merken op die manier..

Ik weet dus niet of mijn moederbord de 800 Mhz chips kan ondersteunen. Als het moederbord maar tot max 533 kan, dan lijkt het me logisch dat ik gewoon 533 chips moet kopen...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 14:56 ]

Verwijderd

Dan zal het zeker wel werken.

Als het moederbord maximaal 533 MHz ondersteund zal je geheugen gewoon langzamer gaan lopen ook 800MHz geheugen gaat dan op 533MHz lopen

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus als ik de oude verwijder en de nieuwe 800mhz er in stop, dan werken deze op 800 mhz?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:51:
Maar dan koop ik 800 mhz kaartjes terwijl ze op 533 werken? Dan kan ik toch net zo goed 4 gb 533 mhz kaartjes kopen?
Klopt, het maakt geen verschil tussen PC4200 of PC6400 als je het maar op 533MHz laat lopen. Maar gezien het prijs verschil er bijna niet is zou ik gewoon voor het snelle mem gaan.

let ook even op je terminologie, het is GB en MHz
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:56:
Oke dus als ik de oude verwijder en de nieuwe 800mhz er in stop, dan werken deze op 800 mhz?
Mits je mobo en cpu dat aankunnen natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 06-01-2008 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=29375278,noline]Terw_Dan schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:57[/

Mits je mobo en cpu dat aankunnen natuurlijk.
Ja precies, maar hoe kan ik daar achter komen?

Ik las ook ergens dat geheugen chips ook een verschillend aantal 'pootjes' kunnen hebben waardoor daar soms ook moeilijkheden mee ontstaan. Geldt dit voor mij ook?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:56:
Nee, zullen op 533MHz gaan lopen als dat de max is van je moederbord. ;) Gegeugen kan (bijna) altijd op een lagere snelheid draaien dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Dit was al met SDR SDRAM 133Mhz kon makkelijk ook op 100MHz, nu met DDR SDRAM is dat nog steeds het geval.

Ja kan dus gerust 800MHz DDR kopen en deze in een 400MHz of 533MHz of 667MHz moederbord stoppen, maar zal altijd de snelheid aannemen van het langzaamste onderdeel, in jou geval is dat de 533MHz moederbord??

Je kan ook de 533MHz mixen met de 800MHz reepjes als je dat zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 06-01-2008 15:37 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:00:
[...]

Ja precies, maar hoe kan ik daar achter komen?
Door in de specs te kijken van je cpu en chipset en kijken wat die aankunnen. (Geef eens duidelijke specs ipv een uitdraai van een of ander prog). Maar als jij met een P4 werkt dan is PC3200 in dual channel al genoeg om de bandbreedte van zo'n ding vol te gooien. Tenzij je gaat OCen (of single channel draait).
Ik las ook ergens dat geheugen chips ook een verschillend aantal 'pootjes' kunnen hebben waardoor daar soms ook moeilijkheden mee ontstaan. Geldt dit voor mij ook?
Ehh, wat bedoel je met pootjes?

Verwijderd

Ik denk dat hij iets in de aard bedoelt van RAM FAQ
Toch wat betreft het aantal pootjes van de chips zelf.
Wat betreft het aantal "pootjes" van een geheugenlatje: dit is uniform binnen DDR2-geheugen.

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 22:08
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:55:
Dan zal het zeker wel werken.

Als het moederbord maximaal 533 MHz ondersteund zal je geheugen gewoon langzamer gaan lopen ook 800MHz geheugen gaat dan op 533MHz lopen
Zolang je niet gaat overclocken blijft je geheugen op 533 draaien ;)

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:11:
[...]

Door in de specs te kijken van je cpu en chipset en kijken wat die aankunnen. (Geef eens duidelijke specs ipv een uitdraai van een of ander prog). Maar als jij met een P4 werkt dan is PC3200 in dual channel al genoeg om de bandbreedte van zo'n ding vol te gooien. Tenzij je gaat OCen (of single channel draait).
Hoe kan ik de specs van mijn cpu en chipset zien?
Sorry het laatste zegt me helemaal niks, dual channel? bandbreedte? Geen idee!

Verwijderd

Je kijkt in je handleiding van je moederbord of je kijkt op je moederbord wat voor merkt en type het is en zoekt op internet de handleiding op, daar staat alles in.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:29:
[...]

De specs van je cpu en chipset zijn wat er nu op je bordje zit. Blijkbaar heb je een bordje met een ati xpress chipset, zoek daarvan op wat deze aankan, en of je moederbord nog bepaalde beperkingen kent (voor bijv aantal geheugen sloten etc).

Als dual channel en bandbreedte je niets zeggen is het verstandig de FAQ eens door te lezen. Dit zijn zeer basic begrippen die je toch wel even moet kennen.
zie: RAM FAQ

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
Even op google jouw moederbordnaam ingevuld (HP Asterope) Levert dit op als eerste resultaat:

Memory

* Single-channel memory architecture
* 2 x 240-pin DIMM sockets support unbuffered non-ECC 400/533 MHZ DDR2 memory modules
* Maximum HP/Compaq approved memory is 2 GB

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=ca&dlc=fr&product=1818050&docname=c00590356 is de site waar ik dit vandaan haal. Ik neem aan dat dit jouw moederbord is?

Upgraden lijkt in jouw geval dus helemaal niet zo verstandig, aangezien hij maar maximaal 2GB ondersteund, op 533Mhz.

Als je toch wilt upgraden kun je het beste 2 reepjes van 1GB 667Mhz kopen, Die hebben ook de beste prijs momenteel. En je hebt nog kans dat hij op 667Mhz loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door hugoy op 06-01-2008 19:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

We verwachten niet dat je alles al weet voordat je hier een topic kunt openen, maar wel dat je alles doet wat je zelf kunt voordat je vragen gaat stellen, waaronder duidelijk ook het doorlezen van onze eigen FAQs. Al de vragen die je tot nu toe stelt kun je daar namelijk in beantwoord zien. Uit niets wat je post blijkt dat je die moeite gedaan hebt. Tijd om het nu maar te doen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.