Pensioenaanvraag op laatste moment annuleren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-01 17:17
Ik heb hier een merkwaardige situatie. Ik heb een (horeca)zaak met twee vaste personeelsleden in dienst. Één daarvan heeft zelf besloten om vervroegd uit te treden.

Deze persoon (61 jaar oud) heeft dit besloten in juni 2007 en deze zelfde maand hier een aanvraag voor ingediend bij stichting overgangsregeling horecabedrijf (SOHOR). Dit betreft een aanvraag voor voltijd uitkering/uittreding. Natuurlijk heel eenvoudig allemaal de accountant heeft alles geregeld. Tig formulieren zijn er ingevuld voor de administratieve rompslomp zowel door werkgever (moi) als werknemer.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat hij per 1 februari 2008 mag uittreden, omdat hij al eind januari 2008 62 wordt en dat dus de datum is dat je vervroegd mag uittreden.
Je krijgt dus een maand voordat je mag uittreden een bevestiging van SOHOR met informatie over je maandelijkse uitkering en andere verwante zaken.

Afgelopen week kreeg ik dus deze brief binnen van SOHOR. Hier staat in dat SOHOR akkoord is gegaan met zijn aanvraag en hij dus al per 1 februari vervroegd uit zal treden en dat hij X bedrag maandelijks zal ontvangen. Deze brief kan je zeg maar zien als de laatste schriftelijke formaliteit.

So far so good, zou je zeggen, maar nu komt de aap uit de mouw. Vandaag confronteer ik mijn werknemer met deze brief (werkgever krijgt kopie van brief die aan werknemer gericht is). En zegt hij simpelweg “dat hij toch nog niet zeker is dat hij wilt uittreden en dat hij het allemaal nog even moet relativeren”.

Echter heb ik al nieuw personeel zo goed als aangenomen en de tijden en roosters van me zaak aangepast. Zou dus nogal frappant zijn wilt iemand drie weken van tevoren opeens alles ongedaan gaan maken. Ik weet dat het een besluiteloos persoon is, maar om nou opeens zo een drastisch besluit te nemen…

Ik vroeg mij dus af of hij hier wat tegen kan doen juridisch gezien. Mij lijkt het van niet en ik zal morgen ook even de accountant bellen hierover, maar ik vroeg mij af of hier nog iemand zit die mij ook wat informatie kan verschaffen, want je blijft je toch afvragen ‘het zal toch niet’.

Samengevat: Kan iemand drie weken voor de datum dat hij uitreedt opeens zijn pensioenaanvraag terugdraaien/ongedaan maken, wanneer alle formaliteiten in principe (papierwerk) is afgehandeld.

Verwijderd

Dit is geen juridisch advies, want ik heb niet zo een opleiding genoten, maar aan de andere kant heb ik wel al het een en ander gelezen.

In principe heb je een overeenkomst gesloten met de werknemer om uit te treden. Ik zou dus zeggen dat hij per 1 februari op moet krassen. (hmm, dat is niet echt netjes taalgebruik, sorry daarvoor.) Echter de vraag is: Kun je dit bewijzen. Hmmm, veel papierwerk, waar ongetwijfeld ook zijn handtekening onder staat. Hoe langer geleden hij de intentie heeft uitgesproken, hoe sterker je staat.

Echter de vraag is: wil je dit juridisch uit gaan vechten? Ik zou je werknemer er op wijzen dat hij de aanvraag bij de SOHOR heeft ingediend en dat jullie hebben afgesproken dat hij uit dienst zal treden. Dat hij daarmee een overeenkomst heeft gesloten en dat jij het erg op prijs stelt als hij zich aan de door hem gemaakte afspraken houd. (Wijs daar bij voorkeur ook op de afspraken waar jij je aan hebt gehouden.)
Kortom probeer e.a. in een goed gesprek op te lossen en als dat niet werkt... Tja, dan wordt het een juridische strijd. Wil je dat wel?

Is het een goede kracht, kan je dan wat voor hem regelen als een oproepkracht contract of iets dergelijks?

• PacinoAllstars
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:10:
Dit is geen juridisch advies, want ik heb niet zo een opleiding genoten, maar aan de andere kant heb ik wel al het een en ander gelezen.

In principe heb je een overeenkomst gesloten met de werknemer om uit te treden. Ik zou dus zeggen dat hij per 1 februari op moet krassen. (hmm, dat is niet echt netjes taalgebruik, sorry daarvoor.) Echter de vraag is: Kun je dit bewijzen. Hmmm, veel papierwerk, waar ongetwijfeld ook zijn handtekening onder staat. Hoe langer geleden hij de intentie heeft uitgesproken, hoe sterker je staat.

Echter de vraag is: wil je dit juridisch uit gaan vechten? Ik zou je werknemer er op wijzen dat hij de aanvraag bij de SOHOR heeft ingediend en dat jullie hebben afgesproken dat hij uit dienst zal treden. Dat hij daarmee een overeenkomst heeft gesloten en dat jij het erg op prijs stelt als hij zich aan de door hem gemaakte afspraken houd. (Wijs daar bij voorkeur ook op de afspraken waar jij je aan hebt gehouden.)
Kortom probeer e.a. in een goed gesprek op te lossen en als dat niet werkt... Tja, dan wordt het een juridische strijd. Wil je dat wel?

Is het een goede kracht, kan je dan wat voor hem regelen als een oproepkracht contract of iets dergelijks?
Grappig dat je dat zegt, want ik confronteerde hem vandaag ook om juist te zeggen dat ik hem wel nog zou willen gebruiken als oproepbasis bijvoorbeeld in het weekend, want het SOHOR had ook in die laatste brief gezegd hoeveel je nog wit mag bijverdienen. Maar voor ik daar de kans toe had krijg ik opmerkingen in de zin van dat die gewoon blijft 8)7 en hij het één en ander nog gaat uitzoeken. Tja zo werkt naar mijn idee de wereld niet en bovendien spreekt hij zichzelf nogal erg tegen.

Wat betreft die papieren en aanvragen, die hebben we allemaal wel hoor ook op die aanvraag staat een handtekeningen van werkgever en werknemer.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heeft hij die beslissing pas genomen voor of nadat hij het bedrag zag wat hij per maand krijgt uitgekeerd? Want als het erna pas is genomen, zou het ook kunnen komen dat hij het bedrag dat hij per maand zal ontvangen niet hoog genoeg voor hem is om vervroegd uit te treden.

Juridisch gezien kan ik er geen uitspraak over doen, maar ik verwacht dat hij niet veel kans maakt om te blijven werken. Hij heeft namelijk een handtekening geplaatst onder het formulier en dat is imo toch bindend.

Succes in ieder geval.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53
offtopic:
SG->WI

• PacinoAllstars
stin schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:41:
Heeft hij die beslissing pas genomen voor of nadat hij het bedrag zag wat hij per maand krijgt uitgekeerd? Want als het erna pas is genomen, zou het ook kunnen komen dat hij het bedrag dat hij per maand zal ontvangen niet hoog genoeg voor hem is om vervroegd uit te treden.

Juridisch gezien kan ik er geen uitspraak over doen, maar ik verwacht dat hij niet veel kans maakt om te blijven werken. Hij heeft namelijk een handtekening geplaatst onder het formulier en dat is imo toch bindend.

Succes in ieder geval.
Vandaag zei die dat en ja dat is wel na die brief. En ik denk ook wel dat DAT de rede is, maar ja dat zijn allemaal al zaken die je kan weten voor je uberhaubt een aanvraag indient, want die percentages etc zijn echt geen geheim ofzo.

Ik bedoel als je twijfelt om te gaan stoppen zoek je dat toch van tevoren uit en ga je niet eerst een aanvraag indienen en dan op het einde zeggen, dat je toch nog het één en ander uitzoekt en waarschijnlijk wilt blijven.

Ik vind het voornamelijk jammer dat het zo moet lopen, want het heeft me nog geld gekost ook om alles bij de accountant in orde te laten maken en bovendien is alles op zijn eigen initiatief gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door PacinoAllstars op 06-01-2008 14:48 ]

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 18:55
Misschien heb je hier wat aan? Pensioen @ arbeidsrechter.nl.
Pagina: 1