Toon posts:

Spontane reboot tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje last van een toch wel vervelend probleem.
Tijdens het spelen van sommige games reboot mijn pc opeens :?
Nu had ik al wat op andere fora rondgekeken enzo.
Ik zag dat er verschillende aanleidingen zouden kunnen zijn
Ik weet vrijwel zeker dat de temperaturen goed zijn.
De voltages twijvel ik echter over.
De voltages die ik heb gemeten met een multimeter tijdens het gamen zijn:

De +12 lijnen geven ongeveer 11.6 aan tijdens gamen.
Is dit wel oke??
Ik heb nog garantie dus kan de voeding nog wel omruilen.

Nog even mijn specs:

CPU: C2D E6600
GPU: Ati Radeon 1950XT
Mobo: GigaByte GA-P35C-DS3R
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Voeding: Coolermaster Extreme Power 550W

Als ik iets vergeten ben, vraag het gerust!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 11:53
Het kan aan vanalles liggen:

-te zwakke voeding.
-fouten in het geheugen.
-te warme processor
-te warme 3d-kaart

Er is hier een vastloper en crashes faq. Ik zou die eerst eens doornemen. En neem niet aan dat je temps goed zijn. Meet het even.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dekaasboer schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:47:
Er is hier een vastloper en crashes faq. Ik zou die eerst eens doornemen. En neem niet aan dat je temps goed zijn. Meet het even.
Het gaat om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Je moet de tests doen die daar zijn beschreven. En inderdaad: meten is weten, gissen is missen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
K bedankt, ga ik die even doorlopen :)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik weet niet hoeveel HDs en usb aparatuur je hebt maar je voeding lijkt me op t 1e gezicht voldoende.. heb je nooit problemen met fullscreen HD video afspelen ofzo? Uit ervaring weet ik dat crashes/reboots tijdens games vaak driver issues zijn en lang niet altijd hardware related..

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik aan HDs en USB apartuur:
2 HDs
een toetsenbord en muis
een gamepad

Fans:
1 in de voeding zelf
CPU fan
GPU fan
4 losse fans

Zal mun temps tijden het gamen zometeen ook wel ff posten

Heb nooit problemen met afspelen van video's enzo nee. En heb ook altijd de laatste drivers.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 15:45 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mischien heb je last van kapot geheugen, probeer die eens te testen met memtest. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:32:
Dit heb ik aan HDs en USB apartuur:
2 HDs
een toetsenbord en muis
een gamepad

Fans:
1 in de voeding zelf
CPU fan
GPU fan
4 losse fans

Zal mun temps tijden het gamen zometeen ook wel ff posten

Heb nooit problemen met afspelen van video's enzo nee. En heb ook altijd de laatste drivers.
nieuwste drivers betekent zeker niet altijd de beste drivers.. probeer eens een vorige final uit zou ik zeggen..
veel hardware heb je niet echt.. voeding zou OK moeten zijn als je alleen met games problemen hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door dadj op 06-01-2008 17:24 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geheugen nu ook getest met memtest.
Gaf geen errors hoor.
Zal een oudere driver binnenkort is proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn de temps tijdens het gamen:
Afbeeldingslocatie: http://www.loentjesweb.nl/images/temps.jpg
Zou die 103 graden echt kloppen, heb er een best dure zalman koeler op zitten namelijk.
Weet iemand misschien nog een progje om je temps mee te meten behalve everest en speedfan?

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:08
Die 103 graden zouden in iedergeval je spontane reboots kunnen verklaren.
Dat er best een dure zalman koeler op zit zegt natuurlijk niks, hij kan er best verkeerd opzitten. Ik neem aan dat je wel koelpasta of iets dergelijks hebt gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja uiteraard. Alleen had ik hetzelfde probleem ook al voordat die koeler erop zat. Eerst zat de stock koeler van Intel erop en toen had ik het ook.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

wow, ja dat hoort max 70 te zijn ofzo.. apart..

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 11:53
Het kan zijn dat die zalman niet helemaal goed contact maakt. Als je 3d-kaart rond de 90+ komt krijg je idd spontane reboots. Maak hem eens los en kijk of de koeler wel goed contact maakt met de gpu.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Wat ik zelf heb gehad is dat mijn pc niet te heet werdt, maar mijn pc dit wel aangaf. Die werdt zo heet dat hij een reboot gaf, dit was immers in de BIOS aan gegeven ( =/> bepaalde temperatuur = reboot ). Dus als je echt zoveel fans hebt en ze werken goed (en ze zijn goed aangesloten) kun je deze optie eventueel uitzetten. Je moet natuurlijk eerst goed meten en je koelers na gaan voor je dit doet, ik wil alleen maar melden dat het kan gebeuren.

problemen met een los hardware onderdeel zijn over het algemeen snel opgelost aangezien overal wel checkprogrammatjes voor zijn ( HDD's,RAM,etc). Meeste spontane reboots bij inspanning die ik heb gezien zijn warmte gerelateerd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst is even kijken of mijn zalman het goed doet. Misschien even opnieuw erop bouwen en kijken of de pasta wel goed zit. Mocht dat niet werken lees ik die grote handleiding nog een keertje door, die in de 3de post gegeven is.
Alvast bedankt in ieder geval.

Het resultaat houden jullie van me tegoed.

Verwijderd

Zelf heb ik ook spontane reboots gehad , bleek geen te hoge temp te zijn , maar ik overclock hier mijn systeem en was vergeten PCIe op 100Mhz vast te zetten, dus een te hoge FSB op je PCIe slot gaf hier ook tijdens een spel een spontane reboot...

Mischien dat je jouw systeem ook heb overclockt ?
maar 103 graden is wel erg hoog , of een foutieve uitlezing is mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
De volgende dingetjes heb ik al gedaan:
De koeler opnieuw gemonteerd. Een schroefje zat niet goed, vandaar de 103 graden. Dit loste echter het probleem nog niet op, of in ieder geval niet in zijn geheel.
De temps zijn nu wel weer normaal :)
Ik heb 2 kleine fans er even uit gehaald of dat verschil maakte. Nog steeds niks verbeterd.
Toen heb ik de PCIe op 100Mhz vastgezet en mun CPU iets teruggeklokt. En nu lijkt het probleem over. Ik weet het nog niet 100% zeker,maar het lijkt opgelost.
Mocht het nog niet opgelost zijn, horen jullie het.

Bedankt allemaal :)

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-02 11:00
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:49:
Hier zijn de temps tijdens het gamen:
[afbeelding]
Zou die 103 graden echt kloppen, heb er een best dure zalman koeler op zitten namelijk.
Weet iemand misschien nog een progje om je temps mee te meten behalve everest en speedfan?
die 103 lijkt me gewoon een optelling van gpu omgeving en gpu vrm

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Toen heb ik de PCIe op 100Mhz vastgezet en mun CPU iets teruggeklokt
Waarschijnlijk kreeg je CPU niet genoeg spanning door zich heen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets zal het wel geweest zijn :s
Pagina: 1