EDIT: ik zie net dat de CSL een policy verandering heeft doorgemaakt. Ik vrees dat deze post niet helemaal meer voldoet daar aan (soz ik hang meestal in de PRG en Huiskamer secties
Nieuw jaar tijd voor een nieuw systeem! Ik heb mezelf een budget van €1000,- gesteld. En heb al een goed beeldscherm (Samsung 940BW) een leuke boxen set (Terratec 5.1 naam kwijt
Het doel van deze pc is: Games spelen (bijv/vooral UT3)
Nu zat ik lekker op mijn favoriete webshop te surfen (alternate) en kwam ik uiteindelijk bij de volgende componenten: (even een screenie omdat ik het niet netjes uit Excel kreeg, daar staan de bijzonderheden en de prijzen)
http://i8.tinypic.com/6wrrde1.png
AMD Phenom™ X4 Quad GP9600 (Boxed, Black Edition)
GigaByte MA790FX-DS4 (FireWire, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)
OCZ 4 GB DDR2-800 Kit
Antec New Solution NSK4000
OCZ StealthXStream
LiteOn SH-20A1S
LiteOn SOHD-16D2S
2x Western Digital Caviar SE16
Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1
Sapphire HD3870
Ik kom zo uit op €1027,- ex. verzend kosten. Nu zal er nog wel ietsjes veranderen omdat ik de pc pas wil kopen op het moment dat AMD de nieuwe stepping uitbrengt (bugloze) van de Phenom.
Maar ik vroeg me af wat jullie verder van de setup vinden.
Ik heb zelf voor de Phenom GP9600 gekozen boven een C2D omdat de moederborden goedkoper zijn, en omdat de 9600 in 3D rendering beter presteert. (Aldus verschillende tests op tomshardware.com ) Eigenlijk hoef ik ook geen Quadcore, een TriCore (helaas zijn die er nog niet) of een goede DualCore was voldoende geweest, maar bij de prijs van AMD hoef je het niet te laten. Wat ook erg cool is dat de Black Edition die ik gekozen heb even duur is als de standaard editie. De Cooler komt boxed (met stock cooler).
Het moederbord zelf is niet erg bijzonder maar de 790X chipset van AMD leek me prima om de AMD videokaart en processor te ondersteunen. Verder eis ik niet veel van het moederbord. Als het de rest maar niet trager maakt. Geluid wordt toch anders geregeld en de RAID zal ik niet gebruiken. Misschien in de toekomst wel crossfire, maar ik denk voorlopig niet.
Het werkgeheugen is echt spotgoedkoop heb ik het idee, 4GB is echt meer dan genoeg, ook omdat ik Vista 32bit wil gaan draaien ivm games en drivers. Ik weet dat het OS maar 3,2GB beschikbaar heeft. Maar met 2x 2GB kan ik dual channel draaien, toch weer 3% winst. Verder lijkt OZC me een prima merk. GEIL is ook geen optie omdat deze erg vaak problemen heeft icm Gigabyte/AMD.
De Antec kast lijkt me groot genoeg voor de HD3870, en de voeding zit erg netjes weggestopt.
Gesproken over de Sapphire HD3870, hier twijfel ik nog wat over, Crossfire X voor later is interessant. De 8800GT is toch weer net wat duurder en slecht (lees niet) leverbaar ook is het verschil niet heel erg groot. En bij sommige games doet de HD3870 het zelfs beter. Ik care trouwens niet heel veel om anti-alliassing. Op een resolutie van 1440x900 vind ik dit nooit heel erg veel toevoegen. Verder heb ik het merk Sapphire gekozen alleen om de prijs, mocht iemand problemen met dit merk hebben, of een ander merk beter vinden meld dit dan gerust. Dit was toevallig prijstechnisch een leuke.
De OCZ voeding leek me prijstechnisch erg interessant, en OCZ icm 600W lijkt me goed te doen in deze setup, zelfs met Crossfire X.
Nah de DVD brander en speler zijn gewoon van LiteOn hier heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Niks bijzonders daar.
Qua hardeschijven heb ik slechte ervaringen met MAXTOR, en erg goede met WD ik wil graag 2 HD's ivm backups, niet voor de RAID. 2x 500GB vind ik eigenlijk overkill, maarja €89,- en dan ook nog specs die je alleen beter vind in een raptor. (16MB cache seek 8,9MS, 7200RPM). 2X 320GB had ook gemogen, maar dit is gewoon niet goedkoper.
De geluidskaart is een verhaal appart, en hier heb ik redelijk wat reviews over gelezen. het blijkt dat de C-Media 8788 Oxigen HD chip erg goed is, en helemaal in de setup van CLUB3D deze is identiek aan die van de Auzentech X-plosion 7.1 dts connect. Verder wil ik af van Creative ivm de rare vista problemen. Deze kaart werkt iig goed met Vista, alleen bepaalde geavanceerde opties niet, maar ik wil er gewoon een 5.1 Boxenset op aansluiten via 3 minijacks dit blijkt geen probleem.
Als ik geen creative wil maar wel goed geluid wordt het denk ik deze geluidskaart, maar ik sta open voor suggesties.
Zo, dis is zo'n beetje mijn onderbouwing, waarom ik deze onderdelen heb uitgekozen.
Oh btw, ik heb nu een phenom quadcore systeem samengesteld, maar als iemand denkt dat het voor een budget van €1000,- toch echt beter is om een Intel + intelmobo te nemen. Doe dan gerust een suggestie, ik ben niet gebonden aan merken, maar heb gewoon een lichte voorkeur richting AMD. (Fanboyism
[ Voor 10% gewijzigd door roy-t op 06-01-2008 13:41 ]