Toon posts:

[Datarecovery] Hersteld, maar alles corrupt?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nav een kleine tip via het Kwaliteits-topic, ben ik eens naar de website van seagate gegaan en heb hun programma "Seagate File recovery for windows" gedownload. Het is een herstelprogramma wat door seagate zelf wordt aanbevelen, en weet schijnbaar genoeg de complete structuur van de schijf te herstellen, inclusief alle bestanden alsmede de directory's, programma's zoals Getdataback for NTFS, Easyrecovery Professional en dergelijk (op alle methodes na) konden dit niet. Ik kreeg een 'raw' output van files terug.

Hulde, aan seagate voor het maken van een heel relaxed tooltje :) Maar nu is het probleem, alles is corrupt. Mijn vraag is dan ook hoe krijg ik dit weer aan elkaar gehusseld? Zijn hier tools voor? Linux-boot CD's die miracileus dit toch weten samen te smelten weer?

Wat heb je dan ook aan een datarecovery-tool als deze toch alleen corrupte gegevens weet te achterhalen :/

Verwijderd

Wat bedoel je precies met corrupt? De filenames en dirs zijn allemaal prima maar de eigenlijke data is compleet fout? Of zitten er stukken in die niet goed zijn?

Iig lijkt het programma niet goed te werken, misschien toch schade aan je MFT? Je kunt het opnjieuw proberen als je een low-level backup hebt gemaakt van je foutieve schijf.

Verwijderd

Topicstarter
De namen & Dirs zijn allemaal in orde, maar het is corrupt. Bijv avi files spelen niet af, noch dat er een thumb van komt in Explorer. Mp3 draait wel deels, maar 3kwart van de muziek zit hoorbare fouten in, text documenten daarintegen zijn wel weer goed, maar .doc files zijn weer zo corrupt als het maar kan.

En hoevaak maak je nu een low-level backup van een schijf :?

Verwijderd

Voordat je aan datarecovery begint dien je een 100% bit-level kopie te hebben. Nu heeft die utility naar je hardeschijf geschreven, als je geen backup hebt voordat je aan de operatie begon, kun je dus niets anders meer proberen en is dit het uiteindelijke resultaat. Of recovert dat programma naar een andere disk ofzo? Belangrijk bij recovery is dat je tijdens het recoveren niet naar de originele schijven schrijft, of dat je daarvan een goeie backup hebt.

Mogelijk waren je files al niet goed recoverable, omdat je schade had aan je MFT (Master File Table). Zelf had ik de schijf het liefst door chkdsk laten repareren, dat werkt vaak nog beter dan commerciële utilities.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 16:38 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 16:14

Kleintje81

Blaat

Wat was de oorzaak van je datacorruptie?
Als dit een defecte schijf is, dan kan je dit op je buik schrijven.

Ik heb een soortgelijke situatie met een tikkende Maxtor harddisk gehad, getdataback kon de files wel zien, bij recoveren was alles corrupt, inclusief normale kleine text files.

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, natuurlijk schrijf ik weg naar een andere schijf. Dat wordt met elke tool in dikke letters uitgedrukt. Ik weet niet waarom de schijf ermee gekapt is of wat er precies gebeurd was, maar op 1 of andere dag was de complete schijf + partitie verdwenen. Windows kon deze niet vinden etc, maar hij draait en je kan er nog van lezen (hoewel dat laatste enorm op zich laat wachten, 50% cpu usage).

Wellicht is de MFT blijkbaar stuk.

Verwijderd

Probeer chkdsk eens? Deze zal de structuur van NTFS/FAT mogelijk kunnen herstellen. De utilities die ik ken bieden echter geen mogelijkheid om de wijzingen naar een andere schijf te schrijven, zorg iig niet dat je naar je originele data gaat schrijven want dan kun je nooit meer opnieuw recovery proberen.

Zolang je je originele gegevens hebt, kun je het elk keer opnieuw proberen met een andere utility, net zolang je je files wél terug hebt. Als je MFT echt is beschadigd is de kans op 100% recovery wel verkeken denk ik. Maar misschien kan chkdsk de schade minimaliseren?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de schijf komt alleen nog maar op in 'Raw' formaat en daarmee kan CHKDSK niets mee. Het volgende probleem treedt zich nu al op, met het schrijven van deze post heeft die tool tot op 40GB gescanned, komt een hele berg entrys tegen, maar nu tegen de 110GB zijn het zoveel entrys dat geheugengebruik fysiek op 1.9GB loopt en virtueel op 2GB, en daarbij stopt het programma, doet niets meer. Net de commandline /3GB ingeschakeld bij boot, maar dat helpt maar bar weinig.

Ik denk dat het programma hier niet voor bedoeld is, voor meer dan 3 miljoen entrys te verwerken blijkbaar.

Andere utilties kunnen alleen nog een 'Raw' lijst uitspugen, in de naam van Fil001.xxx, Fil002.xxx...

Zie ook
C:\Documents and Settings\Jeroen>chkdsk h:
The type of the file system is RAW.
CHKDSK is not available for RAW drives.
Dus...

Naja maar een mailtje gestuurd naar Seagate over hun programma. Tot nu toe werkt deze als beste en brengt een mooie structuur naar voren. Zo kan ik teminste ook selecteren ook wat nog wel en niet belangrijk was. Even verhaal gedaan over de limitatie van either het programma of van mijn OS met maximaal 2GB aan virtueel geheugen (3GB switch gebruikt). Wellicht dat hun een oplossing weten.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 18:05 ]

Pagina: 1