Toon posts:

videobewerking: systeem upgraden of vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met mijn huidige pc videobewerking gaan doen (video's monteren, muziekje en tekst erbij en branden). Nu heb ik geen dvd writer hierin zitten en wil dus wat gaan upgraden. Mijn vraag aan jullie is, is upgraden nog de moeite waard en zo ja wat moet ik dan upgraden om enigszins goeie videobewerking te kunnen doen. Of moet ik een compleet nieuw systeem aanschaffen? Ik heb zo links en rechts al gekeken op internet , maar ben er nog niet echt uit wat echt een goed systeem is.

De huidige specs:

- AMD athlon XP 1900+ 266FSB SO-A
· Moederbord asus a7v333 S-A DDR333 (sound & u133 & usb2.0 on board)
· Geheugen dimm 512mb pc2100 ddr 3 jr.
· Harddisk Maxtor 60,0 GB udma133 7200rpm
· Leadtek geforce 4 mx440 64mb tv-out
· Dvd rom 16x 48x ide Toshiba
· Cd-rewwriter 24x10x40 ide Philips oem
· Sitecom pci 10/100MBs Ethernet card

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Wil je het ding echt alleen voor videobewerking gaan inzetten of is het alleen maar om wat familiefilmpjes te bewerken? Voor de rest kun je ook een VideoCD branden, als de film niet te lang is, dus daar kun je ook nog naar kijken. ;)

Nu even over het systeem. Om video te renderen zal voornamelijk je CPU gebruikt worden en aangezien de Athlon XP aardig verouderd is, zou je de overstap kunnen overwegen naar Phenom of als je naar het Intel vlak wilt gaan, naar een C2D vanaf de E6750 ongeveer. Dit heeft wel tot gevolg dat je een nieuw moederbord moet gaan uitkiezen en DDR2 (DDR3 is hopeloos overpriced) geheugen moet gaan kopen. De rest kan er wel in blijven zitten, maar je zou natuurlijk een DVD-rewriter + grotere HDD en een betere graka erbij aan kunnen schaffen, alhoewel dit wel secundair is.

edit: Heb je ook nog een budget?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Niet totaal onverstandig maar wat is je budget ?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Die bak is ~6 jaar oud, get a life! Als je ook maar iets meer met die PC wilt doen dan internetten en tekstverwerken moet je gewoon een nieuwe halen. Na 6 jaar is een computer echt helemaal op.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
CPU en geheugen zijn hier zeker een zware bottleneck

Edit: en met dat kleine hardeschijfje kan je hoogstens een paar uur beeldmateriaal opslaan, en dan mag je er nog niks anders hebben opstaan ;)

[ Voor 58% gewijzigd door webinn op 06-01-2008 11:27 ]

• TRAXION
Bitage schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:19:
Wil je het ding echt alleen voor videobewerking gaan inzetten of is het alleen maar om wat familiefilmpjes te bewerken? Voor de rest kun je ook een VideoCD branden, als de film niet te lang is, dus daar kun je ook nog naar kijken. ;)

Nu even over het systeem. Om video te renderen zal voornamelijk je CPU gebruikt worden en aangezien de Athlon XP aardig verouderd is, zou je de overstap kunnen overwegen naar Phenom of als je naar het Intel vlak wilt gaan, naar een C2D vanaf de E6750 ongeveer. Dit heeft wel tot gevolg dat je een nieuw moederbord moet gaan uitkiezen en DDR2 (DDR3 is hopeloos overpriced) geheugen moet gaan kopen. De rest kan er wel in blijven zitten, maar je zou natuurlijk een DVD-rewriter + grotere HDD en een betere graka erbij aan kunnen schaffen, alhoewel dit wel secundair is.

edit: Heb je ook nog een budget?
Geef je helemaal gelijk, als je beetje deftig wil werken met video bewerking zou ik idd ook voor een C2d gaan 2/4gb geheugen erin en 2x 500 gb schijven kost toch niet zo heel veel op het moment.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 22:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Met je huidige syteem kan je ook wel videobewerken, maar dan duurt het allemaal wel wat langer en moet je voortdurend je resources beheren omdat je harde schijf iedere keer vol dreigt te raken, of je processor een nachtje bezig is met renderen.

Ik denk dat je beter een heel nieuw systeem kan nemen. Ik ga er even vanuit dat je een standaard DV-camera gebruikt die je via Firewire aansluit. Dat betekent dat één uur video 13 GB aan ruimte in beslag neemt wat betekent dat je vrijwel zeker ook nog een grotere harde schijf nodig hebt.

Omdat videobewerken nogal een intensieve bezigheid wil je eigenlijk een zo snel mogelijk systeem. het liefst dus een dual core processor en een grote snelle harde schijf, maar liever 2.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• TRAXION
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_simpelpc.jpg

Dit is helemaal compleet op os en tobo scherm na.

Dit heeft meteen firewire video onboard en werkt gewoon.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 11:19
Mijn vader doet al een aantal jaren aan videobewerking op zijn Athlon XP machine, en je moet dan simpelweg wat meer geduld hebben. Zeker het renderen van de film kan dan wel een nachtje duren ;)

De nieuwe systemen hierboven zijn zeker een goede optie (ik zou zelf ook een C2D met 2GB ram en een 320+ GB hdd aanraden), maar als je minder budget hebt zou ik zelf hiernaar kijken:
- CPU upgraden naar XP 2800+/3000+/3200+ (even kijken wat je mobo max aankan)
- RAM uitbreiden naar minimaal 1024 MB
- hdd van minimaal 160 GB erbij kopen

2e hands is dit samen voor minder dan 100 euro te koop, en zo rek je de levensduur van je systeem nog even op.

Voor jezelf moet je dus even afwegen of je nu een grote uitgave wilt doen en alles gaat vervangen (gaat je 500 a 600 euro kosten) of dat je nu een kleine investering in je systeem doet en over 12 a 18 maanden alsnog een nieuw systeem moet kopen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Thandor

SilverStreak

Zie de CSL FAQ :o. Daarin staat informatie m.b.t. het samenstellen van een nieuw systeem of het upgraden van een huidig systeem. Dit soort 'welke moet ik nemen?'-topics zijn niet gewenst op GoT en gaan derhalve op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.