Toon posts:

Bestanden betrouwbaar archiveren.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welk opslagmedia raden jullie aan om mijn data van vorig jaar te archiveren?
Levensduur : eeuwig :-).

Mijn ervaring met bijvoorbeeld een CD-R is dat sommige na enkele jaren onleesbaar worden.

USB sticks zijn ook niet te betrouwen als backup.

Is een externe harde schijf beter, of bestaan er nog andere oplossingen (ik denk aan tapestreamer)?

Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Ik heb vooraleer die post te zetten eerst verschillende zoektermen gebruikt om te kijken of de vraag nog niet gesteld was. Maar ik kreeg zo veel zoekresultaten dat ik geen antwoorden vond. Sorry moest zo een topic reeds bestaan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eeuwig zal je nooit lukken maar over hoeveel data praten we hier?

Een vorm van flashgeheugen lijkt me nog het meest betrouwbaar maar niets geeft een oneindige houdbaarheid en na xx jaar bestaat de interface waarschijnlijk ook niet meer :P

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Tape streamer is het beste wat ik met lezen gezien hebt, is wel duur, en langzaam terug te halen naar pc.

Dvd/cd zijn eigenlijk zeer slecht voor de lange duur. Op www.cdfreaks.com (ga naar het forum), daar kun je een beschrijving vinden hoe je een dvd kunt branden (hoe je kunt testen) zodat deze hoge kwaliteit is, maar dan nog steeds 2x branden, met veschillende merk dvd.
Een extra copie op een externe hd is natuurlijk weer extra.

Dvd kontroleren op kwaliteit zou ik zeer goed naar kijken want er word veel rotzooi verkocht.
Na het branden merk niks, ja ze spelen zeer goed, als je nero bijvoorbeeld na het branden laat kontroleren, dan zegt hij is ok, maar het enigste wat je merkt is dat de dvd snelheid verminderd.
Indien je dan kwaliteit test doet, dan schrik je, dan ga je de dvd's die je hiervoor gebrand hebt kontroleren, dan zijn er veel slecht. dit is dan met een slechte spindel. En dan krijg je dat deze na 1 jaar niet speelt.

Verschilende merken dvd's en verschillende merken branders, dit kan zeer extreme brandkwaliteiten
tot gevolg hebben, zelfs met goede kwaliteit dvd's. Laatst 16x dvd , deze op 4x moeten branden omdat anders de kwaliteit niet hoog zou zijn.

Indien je foto's gaat bewaren, laat deze afdrukken als echte foto's, dit is nog altijd het beste.
Kopie op 2x cd minimaal.

Digitale film, het beste een copie ook op band laten.

[ Voor 40% gewijzigd door jan99999 op 06-01-2008 12:34 ]

Verwijderd

Het antwoord is redundantie: met meerdere hardeschijven (liefst op verschillende plekken) kun je data in principe eeuwig opslaan. Als één schijf uitvalt, dan staat de data nog op andere schijven. Vervang de foute schijf en herstel de backup en als je dat zorgvuldig doet kun je je data toch zeker wel een mensenleven meedragen.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Een andere optie die ik eerder hier ben tegengekomen op GOT is data data opslaan als files, en ook een 100% "quickpar" (basaal een kopie) aanmaken voor die files. Deze samen branden op een DVD, en deze ook nog eens 2x branden. Vervolgens de DVD's uit het zonlicht eventuel elk op een afzonderlijke plek opslaan en af en toe eens controleren. Niet voor eewig en zeker niet, maar de kans op data verlies is redelijk klein.

"That was left handed..." - JJH