Ok, maar wat ga je daar dan mee doen? Ik bedoel, je hebt vast gesteld hoe het vroegere en het huidige eruit ziet. Ga je dan telkens die toekomstige updaten?
We leven in 1 land met 1 regering en we zijn 1 volk, we kunnen onze tradities allemaal wel in ere houden maar we moeten zeker een nationale éénheid kunnen vormen door er de zelfde of ongeveer de zelfde moralen op na te houden.
Dat is bijna nationalistisch en chauvinistisch. D.w.z ik ben ook voor enigzins van behoud van cultuur, traditie en eigen waardigheid, maar aan de andere kant is dit simpelweg niet te stoppen. Die national eenheid; hoe wil je die verkopen aan 16 miljoen verschillende karakters?
D.w.z er zal vast een groep zijn die het zonder meer slikt, eentje die twijfelt, maar er zijn ook groepen die zich er helemaa niet in vindne (ik dus); hoe krijg je dit verkocht aan juist ide mensen? Dat is bijna jouw wil (wat vind jij moraal goed/niet goed) opleggen op een ander. Ik vind dat maar een gevaarlijk iets.
Hoe kom je erbij dat iedereen maar klakkeloos hetzelfde gaat vinden? Tijdens de middeleeuwen waren onder het "schrikbewind" al tegenstanders en verzetters tegen de kerk. Ook het doorgeperste beleid van Hitler, Stalin en zelfs Saddam hebben altijd een grote tegenstand gehad. Tegenstanders houd je altijd.
Er wordt dan verteld wat voor maraal je kan hebben en je kan worden aangekeken op welk moraal jij hebt , dat wil jij toch ook ? dat als iemand een ander laat liggen opstraat dat hij een laag medelevens moraal aangeschreven krijgt of als iemand een bushokje vernield dat hij of zij een lage omgangs moraal aangeschreven krijgt met publiekelijke eigendommen ?
wordt dat al niet allang gedaan? Als jij tuig over straat beetje ziet lanterfanten geef jij toch alleen een cijfer in je hoofd; of heb jij je mening klaar? Wat is nou het verscihl met jouw samenleving? Alles onder een 5 mag dan aangepakt worden?
je kan iemand beoordelen op handelen , wel denken of niet denken , een moraal zoals het expressioneerings moraal is een belangrijk moraal... op het gebied van dit moraal dat de ander overlapt hebben we het over expressie over de expressionering van een ander als er van expressie te spreken is . Een ander aanvallen of afbreken is nu nog geen zonde en wordt niet als belediging gezien tenzij het echt duidelijk als een beledeging over gebracht wordt , wat weer met overdrachts moraal te maken heeft ..
wil je daarmee zeggen dat je dat later wel als zonde ziet; als iemand onderbroken wordt?!!
Het niet overdenken van wat je zegt kan afgestraft worden door hier een boete voor uit te schrijven en zo iemand een cursus aan te bieden of telkens platzak te eindigen in een publieke gelegenheid ..
Als iemand zonder reden zich meteen over alles uit is dat een probleem voor die persoon en voor iedereen die met hem of haar te maken krijgt , daarvoor vind ik het wenselijk dat zoiemand geholpen wordt voor alles spaak loopt . je mag best zeggen wat je denkt maar je formulerings moraal mag er niet bij inschieten naar mijn mening , dat kan schade veroorzaken op den duur.
ok vergeef my maar WHAT THE F***??!!! een boete uitschrijven voor wat iemand zegt, omdat hij het niet overdacht.....en dan cursus aanbieden?? Onder welke steen heb jij gelegen.....volgens mij mis jij een hele hoop levens ervaring..........dit zijn echt middeleeuwen praktijken, die ook dachten dat ze homo's weer tot hetero konden inkeren en ongelovigen straften voor hun opvattingen.
Ik weet inet op welke manier jij schade ziet doordat iemand zijn mening verkondigt (uitzonderingen daar gelaten) maar je doet nu of in het dagelijks leven de uitlatingen moord en brand veroorzaken.
er zal eerst toch becijfert en gedefinieerd moeten worden in mijn ogen voordat je dit op een fatsoenlijke manier kunt doen
vandaar mijn referentie/voorbeeld naar een integer leider. Eentje die humanitaire doelen, normen en waarden en moralen na streeft en dit dus ook ten uitvoer probeert te brengen via 1e en 2e kamer. Stimuleren van "belangrijke" zaken en het voortouw nemen, ipv eindeloos discussieren. Uiteraard is dit natuurlijk ook niet feilloos: wie voldoet aan deze eisen, voor mij President A, voo rjouw President B
volgens de evolutie horen we ook nog voor een deel in bomen te leven volgens mij, deed ik graag vroeger hoor , in bomen klimmen maar toch beter in een huis , zo is het denk ik ook in de politiek , leiders allemaal leuk en aardig maar de ware demoncratie is dat het volk zelf bepald wat er te gebeuren staat zonder tussenkomen van derde.
Klopt, daarom laat de psychologie ook zien dat mannen zich puberalen/oerachtiger gaan gedragen als ze een mooi vrouwtje zien en daarom zijn vrouwen 9 van de 10 keer toch meer en makkelijker met kinderen betrokken. D.w.z. je vergelijking kan ik begrijpen, maar is niet eerlijk. Boomslingeren is geen oer instinct; kippenvel krijgen en in een kudde / familie met alphamannetjes leven wel.
d.w.z. dat veel studies en veel praktische voorbeelden al laten zien dat mensen zich heel makkelijk (willen) laten leiden door een groep of 1 persoon. Historie heeft dit al uitgewezen en alleen al als je kijkt naar bewinden in andere landen zie je dat het op een of andere manier werkt.
Aan de andere kant begrijp ik dat mijn visie een utopie is. Er zijn altijd butts en maars en de aangestelde leider moet gecontroleerd worden op zijn daden. Dan kom je al gauw weer in rompslomp terecht.
ja dat klinkt problematisch maar ze zullen wel zo goed als water dicht moeten zijn ja dus als er iamdn de doodstraf eist moet er iets tegenover staan als dit niet gebeurd ....
In mijn optiek is jouw stelsel niet veel anders dan onze (grond)wetten. Deze laten zien wat moraal wel en niet kan, en wordt upgedate naar gelang de situatie. Iedereen moet zich eraan houden, maar stopt bij het afdwingen van gedachtegoed door vrijheid van meningsuiting.
dat kan je ook oplossen met moralen door moralen aan te brengen bij de crimineel in kwestie .
ik vind dat een naieve uitspraak. Ik heb geen bronnen (ik spreek gewoon met veel hoogopgeleide psychologen, doctoren en docenten op feestjes) maar ik weet wel dat na je pubertijd nog mara weinig te veranderen valt ana je karakter. Waarom denk je dat TBS-ers zovaak toch in herhaling vallen (dit zijn geen dieven die geen baan kunnen krijgen). Kijk naar een gemiddelde reunie van je basis school of middelbare school: 9 van de 10 kinderen zijn precies hetzelfde als toen je in hun klas zat. Dit kun je niet veranderen. Dat is ingeprent en is simpelweg biologie en natuur.
Dit zijn studies die desondanks nog steeds op wankele schroeven staan en de psychologie is nog maar net verdiept in het leer- en leefproces van mensen. Desondanks geloof ik er heilig in dat je een gemiddeld mens na zijn 18e niet meer 180 graden kan draaien (180 graden is nodig bij de mensen die crimineel zijn)
klinkt me goed in de oren maar daarvoor heb je wel een basis nodig en die basis moet zo goed als perfect zijn en die kan je naar mijn idee alleen maar vergaren door alle moralen uit te werken om ze daarna vol trots voor te schotelen aan de jeugd .
we kunnen de jeugd ook mee laten beslissen aangezien ze meestal op jonge leeftijd nog braaf zijn.
Je laatste zin is ook weer enorm naief. Vraga een gemiddelde middelbare school leerling wat ze willen en ze roepen om minder studie last, slopen de binnenstad bij "volwassen" demonstratie en zijn maar moeilijk te motiveren tot verantwoordelijkheid nemen en meer doen dan alleen de plezieren. Overigens kan ik ze geen ongelijk geven, je bent eigenlijk nog kind die aan het verkennen is wat je leuk vind en je interesse's breed aan het uitmeten in de wijde wereld.
Jeugd zet zich af, dat is part of the process en kan niet onderdrukt worden. Niet in internaten, niet in het leger.
door mensen te matsen die zichzelf graag de dood in rijden kom je niet verder denk ik
met dit soort stellingen en nastrevingen krijg je dus dat mensen wederafkeer krijgen ipv begrip opbrengen. 140 km/u op een lege 6 baans snelweg heeft daar eigenlijk weinig mee te maken. Dit is het prototype antwoord wat ik bedoel dat het tegen gezond verstand en logica in gaat. D.w.z. als bepaald is 120km/u kan, dan kun je mij niet wijsmaken dat 140 vele malen dodelijker is op een lege snelweg. (met 120 op een muur klappen is sowieso dodelijk in meeste gevallen).
Common sense. En ik probeerde juist met het voorbeeld duidelijk te maken dat we dat soort dingen iets mee rnodig hebben dan een geniepig flitsstatief zonder dat iemand je erop aanspreekt.
dit vat ik ronduit als een beledeging op of interpreteer ik het verkeerd ?
nee, maar ik vind je stellingen naief, kortzichtig en nogmaals precies hetzelfde in de lijn van wat de Nederlandse overheid mee bezig is. Niet daadkrachtig, en alles proberen in hokjes te stoppen. Dat gaat gewoon niet. Snap dat je 16 miljoen mensen niet op 1 lijn kan zetten; en waarom niet? Omdat zelfs het verschil tussen Friezen en Limburgers al niet eens op te lossen is.
Daarnaast vind ik je filosofie gevaarlijk. Je wilt uiteindelijk met je moralen mensen veroordelen; cijfers of indexen toekennen voor iets wat puur menselijk is. We zijn geen robots en de variateit maakt tot ons tot wat we zijn: "intelligente wezens"die een mening hebben.
Tot slot:
al calibreer je iedereen tot dezelfde moralen: iedereen een 8 aan de positive kant. Wat denk je dat er met die moralen gebeurt zodra er in het zuiden een storm de boel vernietigd? Deze mensen krijgen angst, boosheid en frustratie gevoelens. Huis kwijt, familieleden kwijt; aantal van dit soort omgevingsinvloeden zorgen er al voor dat die 8'tjes al een mager 6je worden omdat ze gaan relativeren en zien wat echt belangrijk is.
Om nog maar niet te spreken over aangeboren kwaliteiten of intelligentie. Intelligente mensen denken verder dan van A naar B. Zij zullen met een waarom vraagteken in het hoofd zitten. Minder intelligente mensen gaan mee rop gevoel of situatie. Zij zullen anders reageren; misschien meer oerinstinct (asociaal soms ook wel genoemd; bdw ik zeg niet dat alle minder intelligente mensen zo zijn!!!!!! meer om een voorbeeld te geven hoe het kan gaan!).
Dus binnen de korste keren zullen de vraagtekens zetters vanzelf al andere ideeen en moralen erop nahouden dan de gevoels mensen.................de een gaat betrokkenheid voor een ander belangrijk vinden, de ander macht en leiderschap (wat je niet kunt sturen, zit gewoon in de genen).
Laat ik het ook eens omdraaien:
denk jij dat het mogelijk is om mijn moralen bij jouw op te leggen? Denk je dat er ooit een dag komt da tje he tpikt wat ik vind en uit moet voeren?
Ik vind het maar een raar verhaal; d.w.z. uiteraard mag je je best doen, maar om eerlijk te zijn vind ik het een utopie die nog voor geen 1% haalbaar is simpelweg door de aard van de mens.
[
Voor 13% gewijzigd door
Seesar op 09-01-2008 01:17
]