Toon posts:

Zijn onze genen nu wel of niet ontrafeld...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien begreep ik het verkeerd maar: Ongeveer een half jaar geleden werd verteld dat de menselijke genen bijna helemaal ontrafelt was en dat ze binnen korte tijd een volledig beeld hadden.

Nu lees je in de krant dat we ipv 130.000 tot 150.000 genen maar 30.000 geentjes hebben. En dat een boel van onze eigenschappen dus door de omgeving worden bepaald.

Dus mijn vraag: Hoever zijn de geleerden nu eigenlijk met ontrafelen? Als ik het bovenstaande combineer zijn ze nu zo goed als klaar.

Verwijderd

Wetenschappers hebben al alle nucleotiden in kaart gebracht van de mens. Een gen(=een stuk DNA dat voor een eiwit codeert) bestaat uit een opeenvolging van nucleotiden, de kunst is nu alleen om er achter te komen hoeveel genen op\in het DNA zitten.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

heh te laat...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Nou nee. We hebben nu van een persoon de volledige volgorde van de nucleotiden ontrafeld. Dit is een onvoorstelbaar karwei wat met behulp van machines wel te versnellen is, maar daardoor erg duur wordt.

Dat we maar 30.000 genen hebben zegt nog helemaal niets. Je ziet meteen veel blabla op TV over dat we minder genen zouden hebben dan een eenvoudig plantje. Nou dat soort zaken waren al veel langer bekend.

* Dit kan bv komen doordat de informatie per gen heel verschillend is. Je hebt genen met veel en met weinig informatie.

* Tevens is het goed mogelijk dat sommige genen meerdere functies hebben.

* Bovendien zijn er ook repeterende genen. Dit houdt in dat een groot aantal genen hetzelfde zijn. Dit kan handig zijn voor een organisme als backup in geval van een defect aan een gen of wanneer er erg vaak binnen een kortetijd een gen gedecodeert moet worden.

* Tenslotte is het onzin om automatisch te denken dat grotere complexiteit van een organisme gepaard gaat met grotere hoeveelheid DNA. Uiteraard zal meer DNA meer mogelijkheden bieden, maar het gaat er ook om wat voor werking specifieke genen hebben. Je kan wel een hoop genen hebben, maar wanneer die zorgen voor een paar primitieve functies, dan heb je nog altijd geen hoogontwikkeld organisme.

En we hebben nu wel al die genen ontdekt, maar het moeilijke zit hem in het uitzoekenwaar al die genen voor coderen. Maw wat de functie van al die genen is.

Dit uitzoeken is erg moeilijk. Een veel toegepaste truuk voor dit soort zaken is kijken naar mensen met een afwijking.

Voorbeeld is bv de albino mens. Je kijkt naar zijn DNA en naar dat van een normaal mensen en je kijkt waar deze significant van elkaar verschillen. Dan kom je tot de ontdekking dat een bepaald gen bij die albino defect is wat bij al die andere mensen normaal functioneert. Dat gen blijkt dan te coderen voor een pigment.

Verwijderd

Ik weet niet zoveel van dit onderwerp af dus ik vraag: is het mogelijk om genen te veranderen? Zo ja, hoe?

Verwijderd

Ja dit kan. Oa mbv bepaalde enzymen. Dit is vrij eenvoudig in eencellige organsimen, maar in een organisme als de mens met 1*10^13 cellen een stuk moeilijker.

Er zijn volgens mij wel mogelijkheden voor. Dit heet gentherapie en zou een mogelijk geneesmiddel tegen kanker en veel erfelijke aandoeningen kunnen zijn.

Verwijderd

voorlopig is gentherapie nog een verre toekomstdroom...

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik vind het eigenlijk wel geestig: "we hebben wetenschappelijk veel ontdekt, maar we snappen er nog niet veel van." :P

Verwijderd

Je kan het zien als dat ze nu alle woorden van een vreemd etaal hebben geleerd, maar nog niet weten wat elk woord betekent..

En volgens mij kan je die bestaande genen niet meer veranderen, eerder het mRNA en zo de eiwitten(enzymen) in het lichaam...

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 16:27 schreef tomroes het volgende:
Je kan het zien als dat ze nu alle woorden van een vreemd etaal hebben geleerd, maar nog niet weten wat elk woord betekent..

En volgens mij kan je die bestaande genen niet meer veranderen, eerder het mRNA en zo de eiwitten(enzymen) in het lichaam...
Het mRNA wordt gemaakt door rechtstreekse decodatie van het DNA, dus als je dat wil veranderen moet je dat echt via het DNA doen.

Ik dacht overigens dat je dat dan zou moeten doen door bepaalde enzymen stukjes dna er uit te laten knippen en ze vervolgens andere stukjes weer in laat bouwen.

Verwijderd

Dus ons uiterlijk (neus, ogen, lengte, kleur haar etc.) kan veranderd worden?

Verwijderd

Ook leuk: blijf eeuwig jong, verleng je telomeer!!!!!!!!

Verwijderd

Ik vraag me af. Van wie zou het DNA zijn waarvan ze het DNA hebben ontrafeld. Of zijn het stukken DNA van verschillende personen.

Misschien is het wel jouw DNA dat nog in een reageerbuisje zat dat ze gebruikt hebben.

Volgens mij kan je de ontrafeling van het DNA beter beschouwen als dat ze bijv. van een harde schijf de volgorde van alle nullen en enen bepaald hebben, maar dat ze nog niet precies weten wat allemaal bestanden zijn (waar ze beginnen en eindigen) en hoe die werken.

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 18:09 schreef DjAvalance het volgende:
Ook leuk: blijf eeuwig jong, verleng je telomeer!!!!!!!!
Ne, werkt ni.

Verwijderd

Wieikke >

Waar de bestanden beginnen en eindigen is wel vrij eenvoudig te achterhalen, omdat begin en einde van genen gepaard gaat met bepaalde volgorden van sequenties.

Overigens is volgens mij het lang houden van de telemeren wel degelijk een mogelijkheid om te voorkomen dat je cellen oud worden en niet meer kunnen delen.

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 23:46 schreef Apoc2 het volgende:
Wieikke >

Waar de bestanden beginnen en eindigen is wel vrij eenvoudig te achterhalen, omdat begin en einde van genen gepaard gaat met bepaalde volgorden van sequenties.

Overigens is volgens mij het lang houden van de telemeren wel degelijk een mogelijkheid om te voorkomen dat je cellen oud worden en niet meer kunnen delen.
De telemeren zijn toch de uit einden van de chromosomen? Wetenschappers hebben het geprobeert, maar er waren allemaal andere vervelende bijwerkingen.

Verwijderd

Het mRNA wordt gemaakt door rechtstreekse decodatie van het DNA
Zo werkt het alleen in de vwo-boekjes. In werkelijkheid zitten er nog een aantal stappen tussen waarin de informatie wordt gemodificeerd voordat het een eiwit is... ook in het mRNA wordt flink geknipt en gemodificeerd.

Verwijderd

volgens mij hebben op meerdere universiteiten meerdere computers aan verschillend dna gewerkt.
correct me if I'm wrong...
Pagina: 1