11g WLAN draait op 1 Mbps ??

Pagina: 1
Acties:
  • 609 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik ben nu al een hele dag aan het klooien met mijn wireless LAN, hopelijk kan iemand hier me een zetje in de goede richting geven.

Tot voor kort had ik een Draytek Vigor 2600We, met daaraan 2 PC's via kabel en 1 laptop via WLAN, met een Senao Ultra long range kaartje. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik beide een HTC smartphone die ook af en toe gebruik maken van het WLAN. Dat ging allemaal prima.

Aangezien we over willen stappen op bellen via VOIP heb ik ter vervanging van de Vigor 2600We een Vigor 2700VG besteld, en om van de verhoogde WLAN snelheid te kunnen genieten ook een Linksys WPC200 PCMCIA adapter.

Nu begint het gedonder: het VOIP en bekabelde deel werken prima, maar het WLAN is huilen. In eerste instantie kreeg ik met de nieuwe Linksys adapter niet eens een verbinding, hij hing continu op "IP adres verkrijgen" of hij verbond wel (netjes met IP adres en alles) maar dan had ik om de een of andere reden geen internetverbinding :( .

Wat heb ik geprobeerd:

Uiteraard heb ik direct Hide SSID en WEP-encryptie in de Vigor uitgeschakeld (dat gebruikte ik bij de Senao) maar dat mocht niet baten. Vervolgens heb ik wat verschillende kanalen uitgeprobeerd...geen succes. Nieuwere drivers voor de Linksys kaart bleken er ook niet te zijn.

Ik heb daarna GoT doorgeploegd maar vond alleen topics waarin Linksys routers geen IP's uitdeelden, en niet waarin Linksys PCMCIA adapters er geen kregen. Ik vond sowieso weinig over deze apparatuur, hetgeen hopelijk suggereert dat het geen zooi is :) .

Voordat ik de Linksys adapter heb geinstalleerd, heb ik de Senao wel eerst netjes geuninstalled, maar omdat ik daar op een zeker moment toch de oorzaak vermoedde heb ik een schone install van XP gedaan (dat was toch al nodig).
Nu kan ik verbinding maken via de Linksys adapter, die schakelt in op 54 Mbps (dat staat kortstondig bij het verbindingsicoontje), maar dan lijkt hij even te disconnecten en daarna staat hij continu op "Snelheid: 1,0 Mbps" :? . Via de Linksys Monitor zie ik ook: Transmit Rate 1 Mbps, Receive rate 54 Mbps.

Vreemd genoeg surft het wel vlot en via Speedtest zie ik een downloadsnelheid van 600 kb/s. Kan ik op zich mee leven (liever niet, maar ik kan het net op), maar...... met de beide HTC telefoons lukt het me echter nauwelijks meer om een verbinding te maken. Als ik hem al tot stand gebracht krijg, disconnect hij ook vanzelf weer na een willekeurige tijd.
Wat ik ook erg vreemd vind is dat ik bij een site survey soms mijn eigen netwerk niet zie staan, terwijl de SSID wel wordt gebroadcast.

Op dit moment heb ik de router ingesteld op WLAN: 11b only, dit lijkt wel iets beter te werken voor de telefoons, maar op de laptop maakt het geen verschil. Is de telefoon echter een tijdje uit geweest en de verbinding wordt opnieuw tot stand gebracht, dan duurt dat tergend lang.

Moet ik dit probleem nu bij een instelling in de Vigor 2700VG zoeken (lijkt me op zich logisch gezien problemen met zowel laptop als telefoon) of zie ik wellicht iets anders over het hoofd? Er zijn nieuwere firmwares voor de 2700VG maar in de changelogs staat niks over problemen met het WLAN deel. Ik heb even geen ideeën meer over wat ik nog kan proberen.

Heeft er iemand ervaring met een Draytek-Linksys combinatie of met een Draytek router en een HTC telefoon? Heb je iets bijzonders moeten doen om het fatsoenlijk te laten werken?

Bij voorbaat dank voor eventuele tips, ik word er redelijk moe van op dit moment....

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Wat gebeurt er als je een vast IP geeft aan bijvoorbeeld een telefoon en een laptop?

• DapperDen
Ik heb dat inderdaad geprobeerd: vast IP (192.168.1.50), gateway (192.168.1.1) en DNS (192.168.1.1 of ook 194.109.6.66, DNS van XS4ALL) ingevuld en dan lijkt en meldt hij "verbonden" maar vindt er geen datatransfer plaats. De connect speed blijft ook dan op 1,0 Mbps staan. 8)7

Ik heb vanochtend van ergernis mijn Vigor 2600We maar weer teruggezet en alles werkte meteen weer vlekkeloos. Maar ja, dan heb ik geen VOIP en daar had ik die 2700VG nou net voor gekocht.
Morgen ga ik maar eens naar Draytek support bellen, op dit moment wijst bijna alles naar het WLAN gedeelte. Het 100Mbps bekabelde deel werkt als een zonnetje, evenals het VOIP deel.
Wellicht zie ik iets over het hoofd maar ik zie niet wat.

Wazig...

[ Voor 4% gewijzigd door DapperDen op 06-01-2008 13:38 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DapperDen schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:24:
... Via de Linksys Monitor zie ik ook: Transmit Rate 1 Mbps, Receive rate 54 Mbps...
Betekent dat, dat je de Linksys tools gebruikt i.p.v. WZC?
Verandert er iets als je overschakelt naar WZC?
Er zijn nieuwere firmwares voor de 2700VG maar in de changelogs staat niks over problemen met het WLAN deel. Ik heb even geen ideeën meer over wat ik nog kan proberen.
Toch maar even de nieuwste firmware d'r op zetten, dunkt me

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DapperDen
Brahiewahiewa schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:26:
[...]
Betekent dat, dat je de Linksys tools gebruikt i.p.v. WZC?
Verandert er iets als je overschakelt naar WZC?
[...]
Toch maar even de nieuwste firmware d'r op zetten, dunkt me
Ja, ik gebruik de Linksys tool, maar WZC leverde ook niets op (die stond standaard aan na de herinstallatie van XP dus daar ben ik mee begonnen).

Misschien toch maar flashen ja, maar dat overleg ik even met Draytek i.v.m. garantie/terugsturen mocht dat het probleem niet oplossen.

• DapperDen
Mmmm... genant... deel van het probleem werd door mijzelf veroorzaakt 8)7 |:( .

Ik heb mijn oude Senao kaartje eens geprobeerd, en gewoon netjes aan de gang gekregen met 11 Mbps. Terwijl ik dat allemaal eens aan het bekijken was via de router webinterface en de properties van de Senao kaart op mijn laptop, wilde ik mijn telefoon ook even opnieuw verbinden. Weg verbinding op de laptop!

Wat bleek: ik zat te dicht met mijn telefoon bij mijn laptop :( ! Als de afstand maar meer dan een meter is, dan gaat het goed. Eerder was ik met laptop en telefoon tegelijk bezig, en kennelijk lagen die zo dicht bij elkaar dat de WLAN kaarten elkaar storen. Daarom zag ik natuurlijk ook geen signaal zelfs als alle beveiliging op de Draytek uit stond.

Een deel van het probleem blijft wel: met het Linksys kaartje krijg ik nog steeds geen betere verbinding van 1,0 Mbps en vaak geen IP adres.

• DapperDen
Ik ben weer een stapje verder: als ik in Apparaatbeheer de Linksys kaart aanklik, en vervolgens op het tabblad Geavanceerd de waarde van Fragment Threshold wijzig van 2347 in 2304 en de waarde van RTS Threshold ook, dan verbindt hij ineens met 54 Mbps (zowel transmit als receive).

Herstart ik de laptop echter, dan staat transmit weer op 1 Mbps. De waarden voor Fragment Threshold en RTS Threshold zijn wel op 2304 blijven staan.
Heb ik dat gecontroleerd en verlaat ik het Apparaatbeheer, dan springt transmit op 54 Mbps en receive op 1 Mbps, maar die laatste komt dan binnen de minuut weer op naar 54 Mbps en dan werkt alles perfect.

Hoe zorg ik er nou voor dat ik niet steeds naar Apparaatbeheer moet om de juiste WLAN snelheid te krijgen?

Er bestaat geen nieuwer stuurprogramma, alleen een Vista driver en het lijkt me niet handig om dat op een XP machine te gebruiken.

• DapperDen
Ik ben eruit.... niet dat ik het echt snap maar het volgende leidde tot succes. Wie weet heeft een ander er ook nog wat aan.

Upgrade van de routerfirmware (versie 2.7.1.1 naar 2.7.3.3) leek de stabiliteit van het signaal wel enig goed gedaan te hebben (hoewel er in de recentste changelogs niets over wordt gezegd). Met het Linksys kaartje nog steeds een Tx rate van 1 Mbps en een Rx van 54Mbps, soms ook disconnects.

Met de Senao 11b kaart goede verbinding maar soms kortstondige drops in snelheid (van 11 Mbps naar 5,5 en via 2,0 naar 1,0 en vervolgens terug naar 11 Mbps, alles binnen enkele seconden).

Googlen daarop leerde dat dat een bekend probleem kon zijn en je daarvoor IEEE 802.1x authenticatie moest uitschakelen (wanneer je WZC gebruikt). Dat bleek inderdaad succesvol.

Daarna heb ik de Linksys kaart weer eens geprobeerd. De Linksys tool heeft bovengenoemde optie niet, dus in een ultieme poging ben ik weer overgeschakeld naar WZC, daar authenticatie uitgezet en voila: een nagenoeg perfecte verbinding op 54 Mbps. Kopieren van 600 MB naar mijn netwerkschijf duurde ineens nog maar een minuut of 4 in plaats van 140 minuten in de oude situatie (niet dat ik die ooit afgewacht heb....).

Het vreemde vind ik dat WZC dus voor mij kennelijk beter werkt dan de tool van Linksys zelf.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1