Toon posts:

Welke opzet bij nieuw aan te leggen netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga een een nieuw netwerk aanleggen bij kennissen. De situatie is als volgt:

Gebouw 1
In de meterkast van dit gebouw komt de telefoonlijn binnen. Er staat 1 computer die bedraad aangesloten moet worden.

Tussen de meterkast van gebouw 1 en gebouw 2 is al een netwerkkabel getrokken.

Gebouw 2
In deze meterkast komt dus een netwerkkabel binnen vanuit gebouw 1. In dit gebouw staan 2 computers die draadloos aangesloten moeten worden.

Ik wil in gebouw 1 een adsl modem plaatsen. De computer in gebouw 1 sluit ik hier op aan. In de meterkast van gebouw 2 wil ik dan een draadloze router plaatsen, die verbonden is met het adsl modem.

Mijn vraag is:
Heb ik op deze manier een netwerkverbinding tussen gebouw 1 en 2?
Als ik op de router in gebouw 2 een hardeschijf aansluit(via usb) kan ik die dan benaderen op de computer in gebouw 1?
Is dit wel de juiste oplossing? Ideën zijn welkom.

Alvast bedankt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:06:
Mijn vraag is:
Als je de netwerk stekker in zowel je ADSL modem en je draadloze router prikt, ja. Het maakt niet uit of een draadloze router naast het ADSL modem staat of er tientallen meters vandaan.
Als ik op de router in gebouw 2 een hardeschijf aansluit(via usb) kan ik die dan benaderen op de computer in gebouw 1?
Als het ADSL modem ook nog een 4 poorts switch bevat waar je overige computers op aansluit, ja. Zo niet, dan moet je eerst een switch aansluiten op je ADSL modem en daar de verbindingen maken naar gebouw 2 en je pc's in gebouw 1.
Is dit wel de juiste oplossing? Ideën zijn welkom.
Volgens mij wel ja :)

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 06-01-2008 00:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 17:07

we_are_borg

You will Comply

In gebouw twee een router met draadloosnetwerk gebruiken die ook 2 of meer UTP aansluitingen heeft. Gebouw 2 heeft dan internet, de kabel van gebouw 1 aansluiten op de UTP van de router, en nu in gebouw 1 een simple goedkope switch zetten en daar de kabel van Gebouw 1 in doen, de computer in dat gebouw aansluiten op die switch en alles hoort gewoon te werken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:06:
Mijn vraag is:
Ja, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Als je deze HD ook daadwerkelijk dmv windows deelt (en die pc aan laat staan) wel.

Verwijderd

Ehh usb schijf,

waarom niet gewoon een Nas ( netwerk schijf ) schelen qua kosten niet en is makkelijker bereikbaar
zonder tussen komst van andere pc

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:14:
Ehh usb schijf,

waarom niet gewoon een Nas ( netwerk schijf ) schelen qua kosten niet en is makkelijker bereikbaar
zonder tussen komst van andere pc
Mee eens. Als je de router downgrade tot accesspoint, dan is het maar de vraag of de USB-optie nog werkt. Maar als je de router laat routeren, dan is de harde schijf misschien niet goed te bereiken, daar je dan twee verschillende netwerken in gebouw 1 en 2 hebt.

Een NAS is een veel betere optie imo, en niet echt duurder.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
we_are_borg schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:11:
In gebouw twee een router met draadloosnetwerk gebruiken die ook 2 of meer UTP aansluitingen heeft. Gebouw 2 heeft dan internet, de kabel van gebouw 1 aansluiten op de UTP van de router, en nu in gebouw 1 een simple goedkope switch zetten en daar de kabel van Gebouw 1 in doen, de computer in dat gebouw aansluiten op die switch en alles hoort gewoon te werken.
Maar als ik jou verhaal goed begrijp moeten er 2 utp kabels tussen de gebouwen komen.
Want in gebouw 1 staat het adsl modem omdat daar de telefoonlijn binnen komt. Dus ééntje vanaf het modem in gebouw 1 naar de router in gebouw 2. En ééntje vanaf de router in gebouw 1 naar de switch in gebouw 2..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:17:
[...]

Maar als ik jou verhaal goed begrijp moeten er 2 utp kabels tussen de gebouwen komen.
Want in gebouw 1 staat het adsl modem omdat daar de telefoonlijn binnen komt. Dus ééntje vanaf het modem in gebouw 1 naar de router in gebouw 2. En ééntje vanaf de router in gebouw 1 naar de switch in gebouw 2..
Nee, als je nu mijn antwoord had gelezen: je moet gewoon een draadloze router met switch nemen, zoals de Linksys WRT54G series. Heeft zowel wireless als een 4 poort switch aan boord.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de dubbelpost.
Mijn bedoeling is om een router met een usb aansluiting aan te schaffen. Want ik heb namenlijk al een mobiele hardeschijf met usb aansluiting.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:18
Wat heb je al nodig:

Een router met switch voor gebouw één
Een router met switch met AP met usbsupport.

Setup gaat dus als volgt:

van modem naar de router een utp kabel
de pc in gebouw 1 op deze router hangen
de netwerkkabel die gebouw 1 en 2 met elkaar verbindt ook op deze router hangen
in gebouw twee de draadloze router met usb support neerzetten en mijn howto volgen

Wat heb je nu gerealiseerd

De router in gebouw 1 is de primaire router, de router in gebouw 2 is de ROUTER die je als AP gebruikt.
Je hebt nu één netwerk, dus alles is bereikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2008 00:36 ]

• job

job

Je hebt ook genoeg modems die ook meteen router zijn.
Wel zo handig, bespaart meteen wat geld.

Je hebt dan nodig:
1 modem/router/switch ineen (voor gebouw 1)
1 wireless router (voor gebouw 2)

[ Voor 34% gewijzigd door job op 06-01-2008 00:53 ]

• HyperBart
Woeps, dacht even dat ie al modem had...

@Ts: je kan dus beter zoals job zegt doen, je gebouw één heeft toch geen wireless nodig, zet er maar een modem/router/switch neer en je koopt een wireless router.

Voor de rest dan gewoon de howto volgen...

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 15:13
job schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:52:
Je hebt ook genoeg modems die ook meteen router zijn.
Wel zo handig, bespaart meteen wat geld.

Je hebt dan nodig:
1 modem/router/switch ineen (voor gebouw 1)
1 wireless router (voor gebouw 2)
In gebowu 2 is alleen een wirelless accespoint nodig, je hebt geen router nodig!

• HyperBart
Punt, maar voor diezelfde prijs heb je evengoed een router/switch/AP, kan ie later dan ook nog terug gebruiken bij andere setup plus nu heeft hij het voordeel dat in gebouw 2 nog wat extra pc's in de toekomst bedraad kan aansluiten

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 17:07

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:17:
[...]

Nee de UTP ligt er al maar in gebouw 1 zet je een switch neer waar je de kabel aansluit die tussen gebouw 1 en 2 ligt.

Je krijgt dan:

Gebouw 1: PC (1 of meer maak niet uit) <--> Switch <-- kabel tussen gebouw--> ADSL modem/switch met AP <--> Rest van de PC's in gebouw 2 aangesloten op modem/switch of draadloos.

De modem die Microkid zegt is een zeer goede keuze gewoon simple en snel. Als je USB disk aan wil sluiten op een router dit kan misschien niet ondersteund worden door een router/switch ik zou het niet doen maar er appart voor naar kijken.

Waarom een switch in gebouw 1 i.p.v. de UTP kabel die tussen de gebouwen ligt gelijk aan te sluiten op de PC. Dat is voor eventueel kabelbreuk door verplaatsen van PC of spaning op de kabel waardoor de kabel kan beschadigen. Het is ook op het oog op uitbreiding als hier een PC in het gebouw bij komt dan is het gemakkelijk op de switch aan te sluiten.

Het probleem wat je heb is niet zo moeilijk dit is een simple netwerk het enigste wat je heb is tussen twee gebouwen maar er ligt al UTP dus het probleem is eenvoudig op te lossen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee.

• job

job

jjbstolk schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:29:
[...]

In gebowu 2 is alleen een wirelless accespoint nodig, je hebt geen router nodig!
Tuurlijk, maar een router is:
- makkerlijker verkrijgbaar
- vaak nog goedkoper ook nog
- ook te gebruiken als switch.
- In de toekomst nog eens in te zetten als router.

edit: Wat HyperBart dus zei :P

[ Voor 12% gewijzigd door job op 06-01-2008 12:51 ]

Pagina: 1