XFX 6800 fan kan niet altijd blijven draaien

Pagina: 1
Acties:

• -GSF-JohnDoe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 22:53

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ik was vanmiddag WoW aan het spelen toen plotseling mijn frames per second erg slecht werd. Ik zag toen dat de koeler op mijn grafische kaart (XFX geforce6800 AGP, alles stock) niet kon blijven draaien: de fan draait voor 1-3 seconden, valt dan 0.5-1 seconden stil, en dat herhaalt zich constant. de temperatuur van mijn kaart was toen 123 graden (celsius) en dus heb ik mijn PC maar snel uitgezet.

Ik heb de kaart uit mijn PC gehaald en waar mogelijk het stof weggehaald. Hij is nog niet helemaal stofvrij, maar ik heb nog niet eerder een GPU koeler verwijderd, en zou dit dan ook liever niet doen. Ook heb ik wat bekabeling van mijn PSU gewijzigd, zodat de video kaart nu zijn eigen aansluiting heeft (de kaart moet aangesloten worden op een molex connector) die niet gedeeld wordt met andere onderdelen.

Als ik nu de PC aanzet draait de fan gewoon, zonder problemen voor ongeveer 10 minuten (dit varieert een beetje). De GPU temperatuur is dan nog normaal, zowel stressed als idle (45-60 graden). Na die 10 minuten vervalt de fan in dat 'stotterende' gedrag. De temperatuur gaat nu ook omhoog naar 90 graden idle, en stressed wil ik niet eens proberen.

Vooral het feit dat hij het eerst wel doet en even later niet meer (of niet volledig) is een raadsel voor mij. Ik heb gezocht naar mogelijke oorzaken voor dit gedrag, maar ik heb niets kunnen vinden (wel fans die helemaal dood waren, of fans die weer gewoon werkten nadat stof was verwijderd). Ik hoop dat iemand hier een idee heeft wat er aan de hand is, en of/hoe ik het kan oplossen. Nogmaals, de koeler doet het prima de eerste 10 minuten wanneer de PC aanstaat, dus die lijkt gewoon te werken...

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Of ik zou de koeler er even afhalen, en dan echt goed te ontstoffen, maar ik zou als ik jou was voor een nieuwe koeler gaan.

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ik heb zelf nog nooit een VGA koeler vervangen. Is dit min of meer vergelijkbaar met het vervangen of plaatsen van een CPU koeler?

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-04 18:06
-GSF-JohnDoe schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 23:57:
Ik heb zelf nog nooit een VGA koeler vervangen. Is dit min of meer vergelijkbaar met het vervangen of plaatsen van een CPU koeler?
Het is zelfs nog makkelijker. Gewoon een mooie zalman erop, scheelde met mijn XFX 6800GT 30 graden in 3dmark. En wat een rust!

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ok. Jammer dat het morgen zondag is (hardware lijkt altijd kapot te gaan op zaterdag -_-). Voordat ik een nieuwe koeler bestel, is het mogelijk dat het probleem NIET door een kapotte koeler komt?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dan is het softwarematig. Wat je kunt doen om dat te testen is bijvoorbeeld bij het booten naar de bios gaan en gewoon daar 15 min wachten ofzo. Als het dan ook gebeurt is het hardware.. als het alleen in windows gebeurt zou ik driver-updates gaan zoeken of een schone install doen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:17

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je toevallig geen garantie meer op de kaart.
Als je het niet fijn vind om zelf de koeler te vervangen (waarmee je ook de garantie verpest) kun je misschien gebruik maken van de garantie?

Zoals eerder vermeld, zou het ook een software probleem kunnen zijn.
Je moet inderdaad je pc in de bios laten staan en kijken of het probleem zich daar ook voordoet.
Als dat niet zo is, dan is je kaart in orde en dan moet je het binnen je OS zoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2008 00:12 ]

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
-GSF-JohnDoe schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:05:
Ok. Jammer dat het morgen zondag is (hardware lijkt altijd kapot te gaan op zaterdag -_-). Voordat ik een nieuwe koeler bestel, is het mogelijk dat het probleem NIET door een kapotte koeler komt?
Kan omdat er veel stof in zit, maar lijkt mij van niet. Ik zou maandag even een zalmantje halen. ( erg makkelijk te monteren.)

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ik heb net de koeler er even vanaf gehaald en vrijwel geheel stofvrij gemaakt. Ik zal zo even kijken of het probleem zich ook voor doet bij alleen het draaien van de BIOS.

EDIT: Yup, het probleem doet zich altijd voor, dus de koeler zal idd het probleem zijn. Heeft iemand nog een suggestie voor een koeler voor een XFX 6800 AGP? Hij is niet overclocked dus het hoeft echt geen koelmonster te zijn. Afgaande op de pricewatch keek ik zelf naar de Arctic Cooling NV Silencer 5.

[ Voor 47% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 06-01-2008 01:41 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
-GSF-JohnDoe schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:38:
Ik heb net de koeler er even vanaf gehaald en vrijwel geheel stofvrij gemaakt. Ik zal zo even kijken of het probleem zich ook voor doet bij alleen het draaien van de BIOS.

EDIT: Yup, het probleem doet zich altijd voor, dus de koeler zal idd het probleem zijn. Heeft iemand nog een suggestie voor een koeler voor een XFX 6800 AGP? Hij is niet overclocked dus het hoeft echt geen koelmonster te zijn. Afgaande op de pricewatch keek ik zelf naar de Arctic Cooling NV Silencer 5.
Hey probleem bij jouw XFX 6800AGP is, dat er ook nog een AGP brug op zit die ook moet worden gekoeld. Een zalman VF700 zal daarom ook niet voldoen, omdat deze alleen de core bedekt. Haal je originele koeler eraf, en met een heel klein schroevendraaiertje ook het bovenste plaatje van het koelblok. Dan kan je namelijk makkkelijker bij de fan en het koellichaam.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Als die NV Silencer 5 erop kan, dan zou ik zeker die nemen!
Die is lekker stil en haalt de warme lucht ook gelijk uit je kast.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 20:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

heb je geen ruimte om gewoon een 80mm fan op je koellichaam te schroeven? moet je wel die dekplaat van de koeler af kunnen halen. Is wel simpel en goedkoop :)

Ik merk trouwens dat videokaart koelers wel vaker van slechte kwaliteit zijn. Het lijkt wel of ze er alleen maar hip uit moeten zien. Maar fatsoenlijk werken ho maar.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

AtomicShockwave schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:09:
heb je geen ruimte om gewoon een 80mm fan op je koellichaam te schroeven? moet je wel die dekplaat van de koeler af kunnen halen. Is wel simpel en goedkoop :)

Ik merk trouwens dat videokaart koelers wel vaker van slechte kwaliteit zijn. Het lijkt wel of ze er alleen maar hip uit moeten zien. Maar fatsoenlijk werken ho maar.
Het gaat om een koelertje wat al behoorlijk wat jaartjes meegaat en flink wat te verduren heeft gehad. (veel stof.)
Dit heeft niets met kwaliteit te maken in dit geval.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39

Gamer

Electrified

Jah, maar ze moeten toch meegaan tot zolang je kaart werkt niet ?
dus indien geen defect, altijd :)

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Gamer schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:21:
Jah, maar ze moeten toch meegaan tot zolang je kaart werkt niet ?
dus indien geen defect, altijd :)
Het komt vaak voor dat een fan eerder kapot gaat dan het onderdeel dat het moet koelen hoor.
Zeker als de gebruiker niet met enige regelmaat het onderdeel stofvrij maakt :) !

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-04 19:09

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ja, maar je kaart gaat niet lang meer mee als de fan er mee kapt. Kijk maar eens wat vroeger veel mensen hadden met die Radeon 9600 en 9800's

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Tomfish
HugoBoss1985 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:25:
Als die NV Silencer 5 erop kan, dan zou ik zeker die nemen!
Die is lekker stil en haalt de warme lucht ook gelijk uit je kast.
Jup, ik geef je 5 minuten voordat je kaart dood is. Nogmaals, die NV Silencer koelt je AGP-bridge niet, waardoor deze veelste warm wordt. De originele koeler doet dit wel. Mocht je die zalman erop willen zetten, dan heb nog een een apart koelbokje nodig voor over de AGP-bridge. Deze zijn ook te verkrijgen van zalman.

edit:
Maar even een foto gemaakt van mijn XFX 6800GT AGP.klik voor groot
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/3AF28357.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Tomfish op 06-01-2008 14:46 ]

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-04 19:09

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Echt eeuwig zonde van zulke kaartjes. Ik hoop dat je een goede passende oplossing vind, zoals Xtresis al stelt heb je een Zalman koelblok nodig voor die AGP bridge.

Overigens wist ik niet dat deze zo warm werden, ik dacht dat het meer alleen als omzetstuk diende

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Xtresis schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:37:
[...]

Jup, ik geef je 5 minuten voordat je kaart dood is. Nogmaals, die NV Silencer koelt je AGP-bridge niet, waardoor deze veelste warm wordt. De originele koeler doet dit wel. Mocht je die zalman erop willen zetten, dan heb nog een een apart koelbokje nodig voor over de AGP-bridge. Deze zijn ook te verkrijgen van zalman.

edit:
Maar even een foto gemaakt van mijn XFX 6800GT AGP.klik voor groot
[afbeelding]
Moeilijk he lezen?

Ik heb toch gezegd "ALS die NV Silencer erop past."
Met andere woorden: als hij compatible is!

Ik weet heus wel dat je die HSI bridge ook moet koelen, ik heb al mening 6600gt voorzien van een Zalman koeler.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2008 14:59 ]

• Tomfish
HugoBoss1985 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:57:
[...]
Moeilijk he lezen?

Ik heb toch gezegd "ALS die NV Silencer erop past."
Met andere woorden: als hij compatible is!

Ik weet heus wel dat je die HSI bridge ook moet koelen, ik heb al mening 6600gt voorzien van een Zalman koeler.
.. Als je al menig 6600gt (AGP) hebt voorzien van een Zalman koeler, Dan weet je toch dat een NV Silencer niet past, omdat deze een HSI heeft? :X

edit:
Dit hangt natuurlijk van de fabrikant af, waar deze de HSI plaatst |:( . Bij XFX zit deze nogal op een rare plek, met de core veelstever naar achteren geplaatst. Als hij naast de GPU zat, dan had het nog gekund.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomfish op 06-01-2008 15:16 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Xtresis schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:11:
[...]

.. Als je al menig 6600gt (AGP) hebt voorzien van een Zalman koeler, Dan weet je toch dat een NV Silencer niet past, omdat deze een HSI heeft? :X

edit:
Dit hangt natuurlijk van de fabrikant af, waar deze de HSI plaatst |:( . Bij XFX zit deze nogal op een rare plek, met de core veelstever naar achteren geplaatst. Als hij naast de GPU zat, dan had het nog gekund.
Nee dat weet ik niet, ik heb mij namelijk nooit bezig gehouden met het plaatsen van een NV Silencer op een Geforce 6 kaart.
Daarom zei ik ook "ALS" ;) !

Waarom is het dan volgens jou zelfsprekend dat ik dat weet (Quote "Dan weet je toch dat een NV Silencer niet past, omdat deze een HSI heeft? :X"), als ik zelf al aangeef (ALS?) dat ik het niet zeker weet?

Dus doe ff niet zo wijs man!

Ik ben in ieder geval blij dat jij alles weet, sterker nog: Ik vind dat jij premier van Nederland moet worden.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2008 15:28 ]

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Ok na deze thread gelezen te hebben ga ik morgen een Zalman VF700-AlCu koeler halen. Deze heeft aparte koelblokjes en zou dus ook de AGP bridge moeten kunnen koelen (toch?).

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

-GSF-JohnDoe schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:54:
Ok na deze thread gelezen te hebben ga ik morgen een Zalman VF700-AlCu koeler halen. Deze heeft aparte koelblokjes en zou dus ook de AGP bridge moeten kunnen koelen (toch?).
Deze koeler heeft alleen heatsinkjes voor het geheugen.
Voor de HSI bridge moet je een aparte heatsink bestellen, of zelf iets knutselen.

http://datorfixarna.com/catalog/images/PR-CO-ZM-VHS1.jpg

• Tomfish
HugoBoss1985 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:20:
[...]
Waarom is het dan volgens jou zelfsprekend dat ik dat weet (Quote "Dan weet je toch dat een NV Silencer niet past, omdat deze een HSI heeft? :X"), als ik zelf al aangeef (ALS?) dat ik het niet zeker weet?

Dus doe ff niet zo wijs man!

Ik ben in ieder geval blij dat jij alles weet, sterker nog: Ik vind dat jij premier van Nederland moet worden.
offtopic:
Hmm, premier. Lijkt me wel wat. Overigens, zie edit die erbij is getikt, voordat je me weer begint te flamen. Had het ook gewoon weg kunen halen, maar heb het laten staan omdat ik toegeef dat ik een foutje naar jou had gemaakt!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Xtresis schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:27:
[...]

offtopic:
Hmm, premier. Lijkt me wel wat. Overigens, zie edit die erbij is getikt, voordat je me weer begint te flamen. Had het ook gewoon weg kunen halen, maar heb het laten staan omdat ik toegeef dat ik een foutje naar jou had gemaakt!
Dat is tof van je.

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Kleine update (dan laat ik dit topic met rust :P)

Ik heb vandaag de Zalman VF700 AlCu geinstalleerd. Blijkbaar heeft XFX zich idd niet aan het reference design gehouden, dus zit de koeler niet helemaal bovenop de core (er is een klein hoekje van de core zichbaar). Ik heb één van de memory koelers (had er nog 4 over) gebruikt als AGP bridge te koelen.

En hoewel het dus een beetje een vreemde (foute?) setup is, is mijn core nu wel 5-10 graden koeler dan met zijn vorige koeler (toen die nog wel werkte), en ook de AGP bridge en memory lijken niet speciaal warm te worden. Het lijkt er dus op dat alles goed werkt :)

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:53
Je had zeker nog niet geprobeerd de fan speed te forceren op een bepaalde snelheid met je driver? Dat deze misschien niet helemaal fijn de temperaturen meer doorkreeg en de fan speed automatisch verkeerd bepaalde.. of een ander weird idee..
Maarja, je hebt nu al een andere fan, dus dit voor de volgende keer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 10-01-2008 00:33 ]

Pagina: 1