Toon posts:

fout tijdens opstarten win xp of linux ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een groot probleem.
Ik heb een computer met een goed werkende windows XP. Ik heb daar een externe hdd bij, en ik dacht, laat ik daar eens Linux Ubuntu op installeren. Ik heb alles goed en wel geinstalleerd via de live cd. Ik moest mijn pc opnieuw opstarten. Toen ik dat gedaan had kreeg ik de foutmelding: grub loading...
error 18
Die heb ik nu niet meer naar even een tijdje googlen over de live cd(die werkt dus wel) kwam ik erachter dat je die kwijt raakt, door in de bios, bij je hdd settings, een optie om te zetten. Dat had ik gedaan en toen kreeg ik de error: disk boot failure insert system disk and press enter. Ik heb al wel gelezen dat je de pc helemaal moet formatteren en dan opnieuw installeren, maar bij mij heb ik ook nog het probleem, dat er veel bestanden op mijn pc staan, die beslist niet mogen verwijdert worden. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor??

Mvg Johan

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je hoeft niet opnieuw te installeren denk ik.

Je pc zou nu zo moeten opstarten:

Eerst de goede "boot hd" kiezen in de bios (of alle proberen indien je niet zeker bent).
Dan moet grub starten, deze staat in de mbr van de hd. (dus 1 van schijven heeft grub)
Indien grub goed werkt dan krijg je nu meerdere keuzes van ubuntu en xp.
Je start bijv. ubuntu maar je krijgt dan een error, dan is meestal de hd nummer in de menu.lst file verkeerd.
menu,lst bevindt zich in boot/grub map van ubuntu.

Indien grub niet werkt(je krijgt geen keuzes) dan supergrub downloaden en grub installeren.
Indien je na het kiezen een error krijgt dan moet je hd nummer wijzigen.
Bij dit laatse zou ik bijv de ubuntu keuze(in menu.lst) deze meedere keren copieren en dan steeds
de hd nummer wijzigen, dir bespaard tijd, later de foute eruit halen.

Verwijderd

Topicstarter
is het ook een mogelijkheid om de grub te verwijderen ofzo?? ik moet namelijk linux eraf doen van mijn ouders :S

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Thandor

SilverStreak

Thandor in "Fout tijdens laden installatie winXP"
Daarin gaf ik aan dat probleemtopics niet in CSL thuis horen :o. Het verwijderen van grub is basic en heeft helemaal niets met CSL te maken (maar eerder met Non-Windows Operating Systems). Afijn, als ik het zo lees is het voor jou het makkelijkste om de MBR voor Windows XP opnieuw te installeren.

Op GoT verwachten we enige eigen inzet van de gebruikers, iets waar je bij het registreren mee akkoord bent gegaan. Open in het vervolg niet klakkeloos een topic in een willekeurig subforum maar ga zelf op zoek naar een oplossing. Mocht je daar niet uit komen dan moet je een subforum opzoeken wat aansluit op het probleem. Aldaar lees je even het beleid / de policy door en dán pas open je een topic :Y) .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.